Politikens talkonkurrence afgjort
Fra : Martin Andersen

Dato : 22-09-05 06:35

Vindertal 21,6.
Desværre gættede jeg på 15,6.

Som forventet var der mange der ikke læste
eller forstod opgaven:

"Min kone har venligst gættet på 100"

"Rigtig mange læsere begrunder således deres gæt med yndlingstal,
fødselsdagsdato eller magiske tal. Eller lader sig inspirere af lyrikken.
Københavnske Kasper Loft Bylov har således til lejligheden forfattet et
helt lille digt, som her bringes i uddrag:

»Aksel fra Sundby han var en gammel mand. Han havde ring i navlen og 12
tønder land. Aksel gik fra by til by og solgte sine bær. Ingen ville købe,
han havde 12 bær. Køb bær, køb bær - køb mine bær. Køb bær, køb bær - jeg
har 12 bær«, digter Kasper Loft Bylov og gætter på 12."

Martin.

Fra : Otto J.

Dato : 22-09-05 06:45

> Vindertal 21,6.

Damn, jeg gættede på 22,5...

Mvh. Otto

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-05 07:41

Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> writes:

> Som forventet var der mange der ikke læste
> eller forstod opgaven:

Sådan kan man tude over så meget.

> "Min kone har venligst gættet på 100"

Nu har vi jo ikke set konens begrundelse.

Hvis hun har ressoneret sig rfrem til at at det ikke er muligt at
gætte på folks irrationalitet så derfor kan hun lige så godt skævvride
resultatet, så udviser hun vel bare et kendt mønster med at hvis hun
ikke kan vinde, så bør andre der tænker sig om heller ikke vinde.

Irrationelt, ja - men ikke nødvendigvis et udtryk for ikke at have
læst eller forstået opgaven.

> "Rigtig mange læsere begrunder således deres gæt med yndlingstal,
> fødselsdagsdato eller magiske tal.

Nu er der ikke en opgørelse af hvordan folk med den slags begrundelser
har gættet. Men hvis de har tænkt at resultatet må ende et
uspecificeret sted mellem 0 og 25, så kan man lige så godt bare vælge
sit lyketal 13 eller sin fødselsdato 18.

> [...]
> han havde 12 bær. Køb bær, køb bær - køb mine bær. Køb bær, køb bær - jeg
> har 12 bær«, digter Kasper Loft Bylov og gætter på 12."

Heller ikke her mener jeg nødvendigvis du rammer rigtigt. Kasper
vælger netop et tal i et sandsynligt område. Det er noget lavere end
de 14.81 hvor du selv ender tankerækken i dit første indlæg, men ikke
så meget. Så det kan godt være at han efter at have forstået opgaven
vælger ud fra sin intuition og så 'digter' en grund.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Johansen

Dato : 22-09-05 20:52

Peter Makholm wrote:

> Nu har vi jo ikke set konens begrundelse.

Hun begrunder det heller ikke. Men måske har hendes snedige mand presset
hende:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=398306

/Johansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-09-05 10:01

Martin Andersen skrev:

> Som forventet var der mange der ikke læste
> eller forstod opgaven:

Hvordan lød opgaven da?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-09-05 10:13

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvordan lød opgaven da?
>
> Mvh,

"Politiken har en konkurrence hvor man kan vinde
5000 kr. Man skal finde et tal mellem 0 og 100 der
er 2/3 af gennemsnittet af de indsendte tal. Det
behøver ikke at være et helt tal."

Martin.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-09-05 10:21

Martin Andersen skrev:

> "Politiken har en konkurrence hvor man kan vinde
> 5000 kr. Man skal finde et tal mellem 0 og 100 der
> er 2/3 af gennemsnittet af de indsendte tal. Det
> behøver ikke at være et helt tal."

Tak.

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas S

Dato : 22-09-05 16:04

On Thu, 22 Sep 2005 07:34:58 +0200, Martin Andersen
<andersen.martin@gmail.com> wrote:

>http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=398306

Fra artiklen:
"På den måde, når man - med overvismand Peter Birch Sørensens ord -
frem til, at det bedste gæt i en fuldt rationel verden er nul."

Jeg synes, det er forkert at påstå, at i en fuldkommen rationel verden
vil det bedste gæt være 0. Der er da andre rationaler, der trækker i
andre retninger, fx det, at hvis alle svarer 0 bliver præmien ikke
værd at vinde. Så derfor kan man lige så godt gætte noget højere end
0, for ellers er en gevinst ligegyldig - og kan man kalde en
ligegyldig gevinst det bedste gæt? Jeg gad ikke dele præmien med alle
deltager, så jeg ville nok altid vælge noget højere. Så gælder det
bare om at gætte på, hvor mange der gør som jeg, og hvor højt de så
går. Det er en ligeså rationel betragtning, som den der fører til 0,
men den trækker den anden vej.

Hvis der var en præmie af fast beløbsstørrelse til samtlige deltagere,
der gætter præcist, uanset hvor mange de var, så var det en anden sag.
Men det var der ikke.

Thomas S