/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Små indenbordsmotorer?
Fra : Langgaard Bærbar


Dato : 21-09-05 22:30

Hej

Hvad er bedst af de forskellige typer 10-12 hp indenbordsmotorer?

Jeg har valget mellem Volvo-Penta MB 10A Benzin og en Albin 022 diesel, hvad
går for at være bedst mht. driftsikkerhed og driftsøkonomi (forbrug)?

De sidder i Saga 20 både!

Så nogen raket er det jo nok ikke

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)



 
 
Hanne og Hans (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 22-09-05 19:46


Du skal til enhver tid tage dieselen.
Hans.
"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
news:4331d0c9$1@news.dansketelecom.com...
>
> Hej
>
> Hvad er bedst af de forskellige typer 10-12 hp indenbordsmotorer?
>
> Jeg har valget mellem Volvo-Penta MB 10A Benzin og en Albin 022 diesel,
> hvad
> går for at være bedst mht. driftsikkerhed og driftsøkonomi (forbrug)?
>
> De sidder i Saga 20 både!
>
> Så nogen raket er det jo nok ikke
>
> --
> Leif Langgaard
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
>
>




Langgaard Bærbar (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Langgaard Bærbar


Dato : 22-09-05 21:53

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:4332fbf1$0$25659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Du skal til enhver tid tage dieselen.

Og det på grund af ?

Er det holdbarheden, eller forbruget af brændstof der gør forskellen?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)



Carsten Holck (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 22-09-05 22:04

Langgaard Bærbar said the following on 22-09-2005 22:53:
> "Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:4332fbf1$0$25659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Du skal til enhver tid tage dieselen.
>
>
> Og det på grund af ?
>
> Er det holdbarheden, eller forbruget af brændstof der gør forskellen?
>
Holdbarhed, Brandfare, Driftsikkerhed (ingen tænding der kan blive våd),
Driftsøkonomi
Rækkefølge ikke prioriteret.

/carsten

Leon Hulstroem \(422~ (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 22-09-05 22:37

> >>Du skal til enhver tid tage dieselen.
> >
> >
> > Og det på grund af ?
> >
> > Er det holdbarheden, eller forbruget af brændstof der gør forskellen?
> >
> Holdbarhed, Brandfare, Driftsikkerhed (ingen tænding der kan blive våd),
> Driftsøkonomi
> Rækkefølge ikke prioriteret.

Holdbarhed, ja... men skal være ferskvandskølet
Brandfare, nej... Diesel er faktisk farligere end benzin
Driftsikkerhed, nej... fugt i tænding vs luft/vand i diesel pumpen, begge et
spørgsmål om vedligeholdelse.
Driftøkonomi, ja... Dagens benzin pris taler vist for sig selv
Reservedelepris, nej... Man kan næsten renoverer en hel benzinmotor, for
prisen af en Inline-dieselpumpe
Larm og vibrationer, nej... En ældre diesel larmer og vibrer meget mere end
benzin, nyere japser dieseler går fantastisk.
Har du Benzin eller Diesel stander i havnen, sikkert kun diesel... Dette er
en væsentlig faktor for mig
Fast aksel eller drev, fast... Til en hver tid fast aksel, prisen for
stumper til drev er til tider astronomiske.

Der er ingen der har sagt at valget er let.

Mvh
Leon




Carsten Holck (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 22-09-05 23:19

Leon Hulstroem (4220) said the following on 22-09-2005 23:36:
>>>>Du skal til enhver tid tage dieselen.
>>>
>>>
>>>Og det på grund af ?
>>>
>>>Er det holdbarheden, eller forbruget af brændstof der gør forskellen?
>>>
>>
>>Holdbarhed, Brandfare, Driftsikkerhed (ingen tænding der kan blive våd),
>>Driftsøkonomi
>>Rækkefølge ikke prioriteret.
>
>
> Holdbarhed, ja... men skal være ferskvandskølet
> Brandfare, nej... Diesel er faktisk farligere end benzin

Ikke fsv antændelse - når der først er ild, så i nogen (specielle)
tilfælde ja. Dampene fra benzin ved påfyldning eller spild er ret
brandfarlige. Der er en grund til at benzin ikke er accepteret på
redningsbåde.

> Driftsikkerhed, nej... fugt i tænding vs luft/vand i diesel pumpen, begge et
> spørgsmål om vedligeholdelse.
I tilfælde af overskylning(det er jo en båd vi snakker om) stopper
benzin motoren hurtigere, vand i tanken stopper også benzinmotoren.

> Driftøkonomi, ja... Dagens benzin pris taler vist for sig selv
> Reservedelepris, nej... Man kan næsten renoverer en hel benzinmotor, for
> prisen af en Inline-dieselpumpe
> Larm og vibrationer, nej... En ældre diesel larmer og vibrer meget mere end
> benzin, nyere japser dieseler går fantastisk.
> Har du Benzin eller Diesel stander i havnen, sikkert kun diesel... Dette er
> en væsentlig faktor for mig
> Fast aksel eller drev, fast... Til en hver tid fast aksel, prisen for
> stumper til drev er til tider astronomiske.
>
> Der er ingen der har sagt at valget er let.
Nope.

/carsten

Lars Bonde (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 22-09-05 23:20

> Brandfare, nej... Diesel er faktisk farligere end benzin
> Driftsikkerhed, nej... fugt i tænding vs luft/vand i diesel pumpen, begge
> et
> spørgsmål om vedligeholdelse.

Undskyld Leon
Jeg er rystet.
Så mener du vel også at man kan have gasflasken stående nede i båden. ??

Lad dig ikke narre Leif

Lars



"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:43332372$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> >>Du skal til enhver tid tage dieselen.
>> >
>> >
>> > Og det på grund af ?
>> >
>> > Er det holdbarheden, eller forbruget af brændstof der gør forskellen?
>> >
>> Holdbarhed, Brandfare, Driftsikkerhed (ingen tænding der kan blive våd),
>> Driftsøkonomi
>> Rækkefølge ikke prioriteret.
>
> Holdbarhed, ja... men skal være ferskvandskølet
> Brandfare, nej... Diesel er faktisk farligere end benzin
> Driftsikkerhed, nej... fugt i tænding vs luft/vand i diesel pumpen, begge
> et
> spørgsmål om vedligeholdelse.
> Driftøkonomi, ja... Dagens benzin pris taler vist for sig selv
> Reservedelepris, nej... Man kan næsten renoverer en hel benzinmotor, for
> prisen af en Inline-dieselpumpe
> Larm og vibrationer, nej... En ældre diesel larmer og vibrer meget mere
> end
> benzin, nyere japser dieseler går fantastisk.
> Har du Benzin eller Diesel stander i havnen, sikkert kun diesel... Dette
> er
> en væsentlig faktor for mig
> Fast aksel eller drev, fast... Til en hver tid fast aksel, prisen for
> stumper til drev er til tider astronomiske.
>
> Der er ingen der har sagt at valget er let.
>
> Mvh
> Leon
>
>
>



Leon Hulstroem \(422~ (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 23-09-05 00:25


"Lars Bonde" <lars@klintehuset.dk.fjerndette> skrev i en meddelelse
news:43332e20$0$94415$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Brandfare, nej... Diesel er faktisk farligere end benzin
> > Driftsikkerhed, nej... fugt i tænding vs luft/vand i diesel pumpen,
begge
> > et
> > spørgsmål om vedligeholdelse.
>
> Undskyld Leon
> Jeg er rystet.
> Så mener du vel også at man kan have gasflasken stående nede i båden. ??

Nu er jeg ikke så dum at jeg overhoved har en gasflaske.

Benzin er let at antænde via gasserne
Benzin eksploder ikke
Benzin brand er let at slukke

Diesel er lidt svære at antænde
Diesel er eksplosivt i flydende stand
Diesel brand er tæt på umuligt at slukke

-Leon



ThomasB (23-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 23-09-05 05:48

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
>> > Brandfare, nej... Diesel er faktisk farligere end benzin
>> > Driftsikkerhed, nej... fugt i tænding vs luft/vand i diesel pumpen,
> begge
>> > et
>> > spørgsmål om vedligeholdelse.
>>
>> Undskyld Leon
>> Jeg er rystet.
>> Så mener du vel også at man kan have gasflasken stående nede i båden. ??
>
> Nu er jeg ikke så dum at jeg overhoved har en gasflaske.
>
> Benzin er let at antænde via gasserne
> Benzin eksploder ikke
> Benzin brand er let at slukke
>
> Diesel er lidt svære at antænde
> Diesel er eksplosivt i flydende stand
> Diesel brand er tæt på umuligt at slukke

Jamen, så forstår jeg ikke hvorfor man sjældent hører om dieselbrande, og
hvorfor der ofte er benzinbrande.



Leon Hulstroem \(422~ (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 23-09-05 09:58

> Jamen, så forstår jeg ikke hvorfor man sjældent hører om dieselbrande, og
> hvorfor der ofte er benzinbrande.

Nu er det heldigvis meget sjællent at en båd brænder.
Men jeg kunne da ikke styre min nysgerighed, så jeg ringede da lige til
Forsikringsoplysningen, SOK (oplysning), Yacht-Pool og Pantenius.
De var alle meget flinke.
De 2 sidste både (iflg. forsikringerne) der brændte var dieselbåde, men det
var ikke en brandstofbrand. Det skydtes hovedsagligt dårlig el-installation
og uansvarlig omgang med åben ild (komfur, gas/olieovn og grill osv...)
De kunne faktisk ikke huske hvornår der sidst var en "brændstofbrand" som vi
nok ville tolke den (antænding af benzin dampe i motorrum eller under
tankning).

-Leon



Lars Bonde (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 23-09-05 10:29

så er SOK,Yacht-Pool og Pantenius ikke helt opdateret.
For ca. 1½ måned siden var der en alvorlig benzinbrand i en båd her i Århus
(benzindampe) med en alvorlige personskade. Jeg er sikker på at han er
færdig med benzin.

Husk at benzindampe er tunger ind luft og en benzinmotor bruger en lille
gnist. Hømmmm!!! er det smart nede i en båd.
> De kunne faktisk ikke huske hvornår der sidst var en "brændstofbrand" som
> vi
> nok ville tolke den (antænding af benzin dampe i motorrum eller under
> tankning).
Og det er jo nok fordi at de fleste bruger diesel i indenbords motore.

Lars



"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4333c2ff$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jamen, så forstår jeg ikke hvorfor man sjældent hører om dieselbrande, og
>> hvorfor der ofte er benzinbrande.
>
> Nu er det heldigvis meget sjællent at en båd brænder.
> Men jeg kunne da ikke styre min nysgerighed, så jeg ringede da lige til
> Forsikringsoplysningen, SOK (oplysning), Yacht-Pool og Pantenius.
> De var alle meget flinke.
> De 2 sidste både (iflg. forsikringerne) der brændte var dieselbåde, men
> det
> var ikke en brandstofbrand. Det skydtes hovedsagligt dårlig
> el-installation
> og uansvarlig omgang med åben ild (komfur, gas/olieovn og grill osv...)
> De kunne faktisk ikke huske hvornår der sidst var en "brændstofbrand" som
> vi
> nok ville tolke den (antænding af benzin dampe i motorrum eller under
> tankning).
>
> -Leon
>
>



Carsten Holck (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 23-09-05 11:08

Lars Bonde wrote:
> så er SOK,Yacht-Pool og Pantenius ikke helt opdateret.
Hvis du kigger på SOK bilag 3 til årsrapport 2004 er der listet 11
assistancer til Brand i fartøjer - men de er ikke klassificerede om det
er benzin eller diesel
> For ca. 1½ måned siden var der en alvorlig benzinbrand i en båd her i Århus
> (benzindampe) med en alvorlige personskade. Jeg er sikker på at han er
> færdig med benzin.
>
> Husk at benzindampe er tunger ind luft og en benzinmotor bruger en lille
> gnist. Hømmmm!!! er det smart nede i en båd.
næ, det ligner forholdsregler for gasinstallationer
>
>>De kunne faktisk ikke huske hvornår der sidst var en "brændstofbrand" som
>>vi
>>nok ville tolke den (antænding af benzin dampe i motorrum eller under
>>tankning).
>
> Og det er jo nok fordi at de fleste bruger diesel i indenbords motore.
Specielt hvis vi tæller sejltimer - her bidrader fiskerne nok med ret
mange, or der er der næppe mange med benzin ombord.

/carsten

ThomasB (23-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 23-09-05 13:10

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
>> Jamen, så forstår jeg ikke hvorfor man sjældent hører om dieselbrande, og
>> hvorfor der ofte er benzinbrande.
>
> Nu er det heldigvis meget sjællent at en båd brænder.
> Men jeg kunne da ikke styre min nysgerighed, så jeg ringede da lige til
> Forsikringsoplysningen, SOK (oplysning), Yacht-Pool og Pantenius.
> De var alle meget flinke.
> De 2 sidste både (iflg. forsikringerne) der brændte var dieselbåde, men
> det
> var ikke en brandstofbrand. Det skydtes hovedsagligt dårlig
> el-installation
> og uansvarlig omgang med åben ild (komfur, gas/olieovn og grill osv...)
> De kunne faktisk ikke huske hvornår der sidst var en "brændstofbrand" som
> vi
> nok ville tolke den (antænding af benzin dampe i motorrum eller under
> tankning).

Det drejer sig nok om, at begge typer installationer (diesel/benzin) stort
set er lige (u)farlige, hvis de er udført korrekt.
Men det store problem (som altid) er dem der betjener motoren, og jeg vil
æde min gamle hat på, at det er farligere at omgåes benzin..

Jeg har en onkel, hvis båd brændte i middelhavet, som følge af utæt
benzindunk.

Sidste år brændte en (benzin)motorbåd i Helsingør.

Jeg har til dato, ikke hørt nogle "farlige" historier om diesel, men hvis du
har, vil jeg gerne høre om det.




Leon Hulstroem \(422~ (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 23-09-05 13:48

> Det drejer sig nok om, at begge typer installationer (diesel/benzin) stort
> set er lige (u)farlige, hvis de er udført korrekt.
> Men det store problem (som altid) er dem der betjener motoren, og jeg vil
> æde min gamle hat på, at det er farligere at omgåes benzin.

Jeg ville mene, at hvis man bruger og vedligeholder begge systemer korrekt,
så er der ikke den store forskel.
MEN, der skal ikke herske nogen tvivl om, at det ikke er uden grund, at der
står "Vent engineroom before start and when in idle" under startnøglen på
mange benzinbåde.

> Jeg har til dato, ikke hørt nogle "farlige" historier om diesel, men hvis
du
> har, vil jeg gerne høre om det.

Jeg har aldrig set en båd brænde grundet brændstoffet. Men har dog set en
enkelt turbo-brand.
Dertil skal siges at jeg har haft flere karburator-brænde, når jeg har
ligget og tunet på mine v8'ere.
Men har man en flame-resistor på så er det ikke noget problem.

Mine lille provokation gik mest at man skal ikke tro at graven er vel
forvaret bare fordi man har en diesel motor.
Det er bare andre faktorer der spiller ind.

--
Mvh
Leon

Sejl blyfrit - Hobiecat 20+kn



ThomasB (23-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 23-09-05 14:13

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
>> Det drejer sig nok om, at begge typer installationer (diesel/benzin)
>> stort
>> set er lige (u)farlige, hvis de er udført korrekt.
>> Men det store problem (som altid) er dem der betjener motoren, og jeg vil
>> æde min gamle hat på, at det er farligere at omgåes benzin.
>
> Jeg ville mene, at hvis man bruger og vedligeholder begge systemer
> korrekt,
> så er der ikke den store forskel.
> MEN, der skal ikke herske nogen tvivl om, at det ikke er uden grund, at
> der
> står "Vent engineroom before start and when in idle" under startnøglen på
> mange benzinbåde.

Netop, der er ikke den store forskel hvis systemet er i orden, og folk
behandler brændstoffet med omhu.

Men er der en læk et sted eller skal der påfyldes, så vil diesel være langt
mere sikker end benzin.

>> Jeg har til dato, ikke hørt nogle "farlige" historier om diesel, men hvis
> du
>> har, vil jeg gerne høre om det.
>
> Jeg har aldrig set en båd brænde grundet brændstoffet. Men har dog set en
> enkelt turbo-brand.
> Dertil skal siges at jeg har haft flere karburator-brænde, når jeg har
> ligget og tunet på mine v8'ere.
> Men har man en flame-resistor på så er det ikke noget problem.

I.flg. loven må udlejningsbåde ikke have indenbords benzinmotor, så et eller
andet må der være om det.

> Mine lille provokation gik mest at man skal ikke tro at graven er vel
> forvaret bare fordi man har en diesel motor.
> Det er bare andre faktorer der spiller ind.

Helt enig. Man skal altid være omhyggelig med vedligeholdelsen og tjek af
motorer.





Claus Tersgov (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-09-05 13:54


"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Jamen, så forstår jeg ikke hvorfor man sjældent hører om dieselbrande, og
> hvorfor der ofte er benzinbrande.

I følge hvem?

Er det et udsagn, du kan bakke op med statistikker?

Jeg vil nemlig gerne se, hvor alle disse benzinbrænde er og hvordan de
opstår....

Claus



ThomasB (23-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 23-09-05 14:03

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Jamen, så forstår jeg ikke hvorfor man sjældent hører om dieselbrande, og
>> hvorfor der ofte er benzinbrande.
>
> I følge hvem?

Mig.

> Er det et udsagn, du kan bakke op med statistikker?

Sikkert nok.

> Jeg vil nemlig gerne se, hvor alle disse benzinbrænde er og hvordan de
> opstår....

Nå.




Claus Tersgov (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-09-05 12:55


"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Mig.
> Sikkert nok.
> Nå.

I sandhed en seriøs debattør...

Claus




ThomasB (25-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 25-09-05 08:43

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Mig.
>> Sikkert nok.
>> Nå.
>
> I sandhed en seriøs debattør...

Det kan jeg love dig for.



Egon Stich (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 25-09-05 09:50


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:43333cc5$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>

gasflaske.
>
> Benzin er let at antænde via gasserne
> Benzin eksploder ikke
> Benzin brand er let at slukke
>
> Diesel er lidt svære at antænde
> Diesel er eksplosivt i flydende stand
> Diesel brand er tæt på umuligt at slukke
>
> -Leon
>

Du må vist vide noget, det øvrige samfund ikke, endnu, har hørt om?
Vil du ikke oplyse mig undrende stakkel om baggrunden for din påstand?
Jeg høre jo til den, tilsyneladende, vildledte majoritet, der mener at vide,
at diesel på alle områder, undtage rep. omkostninger, er det sikreste

MVH
Egon



Carsten Holck (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 25-09-05 12:00

Egon Stich said the following on 25-09-2005 10:49:
> "Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> news:43333cc5$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> gasflaske.
>
>>Benzin er let at antænde via gasserne
>>Benzin eksploder ikke
>>Benzin brand er let at slukke
>>
>>Diesel er lidt svære at antænde
>>Diesel er eksplosivt i flydende stand
>>Diesel brand er tæt på umuligt at slukke
>>
>>-Leon
>>
>
>
> Du må vist vide noget, det øvrige samfund ikke, endnu, har hørt om?
> Vil du ikke oplyse mig undrende stakkel om baggrunden for din påstand?
> Jeg høre jo til den, tilsyneladende, vildledte majoritet, der mener at vide,
> at diesel på alle områder, undtage rep. omkostninger, er det sikreste
>
Jeg tror at det Leon sigter til er at i eb brand vil tromle med benzin
ikke eksploderer inde i tromlen, men bryder i brand udenfor tromlen når
tromlen revner pga trykket, hvorimod diesel eksploderer ined i tromlen.
Se http://www.beredskabsstyrelsen.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a4.html

Men han overfortolker ved at sige (antyde) at diesel er farligere end
benzin.

/carsten

Leon Hulstroem \(422~ (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 25-09-05 12:33

> Jeg tror at det Leon sigter til er at i eb brand vil tromle med benzin
> ikke eksploderer inde i tromlen, men bryder i brand udenfor tromlen når
> tromlen revner pga trykket, hvorimod diesel eksploderer ined i tromlen.
> Se http://www.beredskabsstyrelsen.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a4.html

der kom du mig i forkøbet.

> Men han overfortolker ved at sige (antyde) at diesel er farligere end
> benzin.

Det kan godt være at det opfattes sådan, men det er ikke sådan ment.
Det skal opfattes som, at hvis de respektive brændstoffer håndteres forkert,
og at der for brændstoffet er gunstige forhold, så er det ligemeget om det
er benzin eller diesel. Man få stadig ristet røven.

At jeg selv sejler med benzin-motor, har ikke noget med min mening at gøre,
for hvis jeg kunne få 250hk diesel motor på samme vægt med samme
speeder-responce, så sejlede jeg da med dieselmotor. Især med de benzin
priser.

-Leon



Leon Hulstroem \(422~ (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 25-09-05 12:19

> > Benzin er let at antænde via gasserne
> > Benzin eksploder ikke
> > Benzin brand er let at slukke
> >
> > Diesel er lidt svære at antænde
> > Diesel er eksplosivt i flydende stand
> > Diesel brand er tæt på umuligt at slukke

> Du må vist vide noget, det øvrige samfund ikke, endnu, har hørt om?
> Vil du ikke oplyse mig undrende stakkel om baggrunden for din påstand?

Jo da, jeg skal gøre mit bedste. Jeg har desværre ikke længere mine
lærerbøger, men jeg vil prøve med nogle links som forklarer det bedst
muligt.

Forskel ved tank/tønde brand benzin vs diesel (billeder):
http://www.beredskabsstyrelsen.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a4.html
Antændelsestemperaturer
http://www.beredskabsstyrelsen.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a3.html#wp1011810


En masse teknisk om bekæmpelse
Benzin indsatskort
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/63/ik.kort.[B].63.html
Diesel indsatskort
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/18/ik.kort.[D].184.html

Hvis man ellers gider at læse/se alle disse links igennem, så kan man
konkluderer, at uanset hvilken brand man sidder midt i, så er man på røven
for 5kg slukkeren er næppe nok.

> Jeg høre jo til den, tilsyneladende, vildledte majoritet, der mener at
vide,
> at diesel på alle områder, undtage rep. omkostninger, er det sikreste

Nej du er ikke vildledt, for det er generelt rigtigt, men under de korrekte
(eller forkerte) forhold er diesel
farligere end benzin. Det der er den store forskel er hvor let og hvordan
brændstoffet antændes.
Nu tvivler jeg meget på at nogen af os vælger motortype ud fra
brandsikkerheden, det er driftsikkerhed, driftøkonomi og driftlevetid, vi
tænker mest på.
At, diesel motorer holder længere ved vi alle, en typisk saltvandskølet
amerikanermotor holder næppe meget over 2000timer hvis den ikke er
top-vedligeholdt (min personlige erfaring). Især benzinmotorer med 2-delt
udstødningsmanifold er et problem, gennemtæring og pakningen imellem
manifold og øverste knæ er grund til vand i cylinderen.

Mvh
Leon




Lars Bonde (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 25-09-05 22:06

Hvis du nu selv læser alle disse link vil du kunne se at den store forskel
er hvornår de brandbar dampe dannes. De er for mig stor forskel på om der
sker ved ca. -38 °C ( benzen ) eller 57 - 70 °C (diesel). Uanset hvor god
en motorpasser man er kan en læk altid opstå.
Problemet er næsten lige stort når først der er brand. Men det er tiden
inden branden vi kan gøre mest ved. Her vil jeg klart fortrækker diesel.
( Læs dine link. )
Jeg vælger klart motor ud fra brandsikkerhed. Så snak for dig selv.





>> > Benzin er let at antænde via gasserne
>> > Benzin eksploder ikke
>> > Benzin brand er let at slukke
>> >
>> > Diesel er lidt svære at antænde
>> > Diesel er eksplosivt i flydende stand

Hvor finder du den påstand.


Lars


>> > Diesel brand er tæt på umuligt at slukke
>
>> Du må vist vide noget, det øvrige samfund ikke, endnu, har hørt om?
>> Vil du ikke oplyse mig undrende stakkel om baggrunden for din påstand?
>
> Jo da, jeg skal gøre mit bedste. Jeg har desværre ikke længere mine
> lærerbøger, men jeg vil prøve med nogle links som forklarer det bedst
> muligt.
>
> Forskel ved tank/tønde brand benzin vs diesel (billeder):
> http://www.beredskabsstyrelsen.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a4.html
> Antændelsestemperaturer
> http://www.beredskabsstyrelsen.dk/laereboeger/lbbra/5594_kap08a3.html#wp1011810
>
>
> En masse teknisk om bekæmpelse
> Benzin indsatskort
> http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/63/ik.kort.[B].63.html
> Diesel indsatskort
> http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/18/ik.kort.[D].184.html
>
> Hvis man ellers gider at læse/se alle disse links igennem, så kan man
> konkluderer, at uanset hvilken brand man sidder midt i, så er man på røven
> for 5kg slukkeren er næppe nok.
>
>> Jeg høre jo til den, tilsyneladende, vildledte majoritet, der mener at
> vide,
>> at diesel på alle områder, undtage rep. omkostninger, er det sikreste
>
> Nej du er ikke vildledt, for det er generelt rigtigt, men under de
> korrekte
> (eller forkerte) forhold er diesel
> farligere end benzin. Det der er den store forskel er hvor let og hvordan
> brændstoffet antændes.
> Nu tvivler jeg meget på at nogen af os vælger motortype ud fra
> brandsikkerheden, det er driftsikkerhed, driftøkonomi og driftlevetid, vi
> tænker mest på.
> At, diesel motorer holder længere ved vi alle, en typisk saltvandskølet
> amerikanermotor holder næppe meget over 2000timer hvis den ikke er
> top-vedligeholdt (min personlige erfaring). Især benzinmotorer med 2-delt
> udstødningsmanifold er et problem, gennemtæring og pakningen imellem
> manifold og øverste knæ er grund til vand i cylinderen.
>
> Mvh
> Leon
>
>
>



Claus Tersgov (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-09-05 13:07


"Lars Bonde" <lars@klintehuset.dk.fjerndette> skrev

> >> > Diesel er lidt svære at antænde
> >> > Diesel er eksplosivt i flydende stand
> Hvor finder du den påstand.

Diesel ændrer struktur under kraftig opvarmning eller kompression, det er jo
netop den måde en dieselmotor virker på.

Det er også derfor, man bruger diesel til at lave ANFO med og som har samme
sprængeffekt som trotyl og dynamit.

Claus



Claus Tersgov (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-09-05 13:03


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Nej du er ikke vildledt, for det er generelt rigtigt, men under de
korrekte
> (eller forkerte) forhold er diesel
> farligere end benzin. Det der er den store forskel er hvor let og hvordan
> brændstoffet antændes.

Sandsynligheden for, at diesel i en båd kan ekspoldere er endnog meget
lille, fordi det er enormt svært at opnå de temperaturer, der skal til.
Båden er brændt ned inden det sker. Selv da sojakafabrikken røg i luften pga
af deres tanke med ekstrationsbenzin, der stod dieseltankene tilbage.

Jeg tvivler på, at der finde ret mange eksempler på, at dieseltanke på både
er eksploderet....

Når diesel iøvrigt ryger i luften, så er det med en *enorm* kraft. Se bare
på ANFO, (sprængstof anvendt til bl.a. Oklahomabomben) som ikke er andet end
diesel blandet med amoniumnitrat. Sidstnævnte har bl.a. til formål at øge
temperaturen.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit
Se billeder her: www.myboat.dk/blok.htm
Kom med nogle bud!!



Langgaard Bærbar (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Langgaard Bærbar


Dato : 23-09-05 08:33

"Lars Bonde" <lars@klintehuset.dk.fjerndette> skrev i en meddelelse
news:43332e20$0$94415$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Undskyld Leon
> Jeg er rystet.
> Så mener du vel også at man kan have gasflasken stående nede i båden. ??
>
> Lad dig ikke narre Leif
>

Jeg har jo stadigvæk min sunde fornuft, og den kombinerer jeg altid med de
svar der gives, så kan man jo ikke gøre mere.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)



Lars Bonde (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 23-09-05 10:00


>>
>
> Jeg har jo stadigvæk min sunde fornuft, og den kombinerer jeg altid med de
> svar der gives, så kan man jo ikke gøre mere.

Lige præcis

Lars

> --
> Leif Langgaard
> www.analogfoto.dk
> www.megapixels.dk (tom)
>



Claus Tersgov (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-09-05 14:04


"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev

> Jeg har valget mellem Volvo-Penta MB 10A Benzin og en Albin 022 diesel,
hvad
> går for at være bedst mht. driftsikkerhed og driftsøkonomi (forbrug)?

En diselmotor vil altid være langt mere driftsikker, alene pga af, at der
ikke er noget tændingssystem. Sålænge en diesel er velholdt, så er den svær
at slå ihjel. Men hensyn til økonomien, så er det nok meget ens. Jeg har
selv haft sejlbåd med en gammel Marstal benzin, og den var endog uhyre
økonomisk. Desværre har benzin den store ulempe, at de er følsomme i
tændingssystemet, og således kræver langt mere vedligeholdelse.Til gengæld
er de ofte billigere at renovere.

Hvis begge motorer er i orden, så vil du ikke opleve den store forskel, og
brandfaren er som sædvanlig stærkt overdrevet!

Det allervæsentligste er, at du skal undersøge, om du kan få reservedele til
disse motorer. I sverige kan man stadig få meget til Albin og man kan endda
få en sprit ny 2 cyl. Albin benzin til ca 20.000 alt inkl.

> Så nogen raket er det jo nok ikke

Næh, men alligevel har de gamle motorer et enormt moment, så de trækker
fremragende. Hastighenden afhænger ikke af motoren, men af propel, gear og
skroget.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste