Server.execute
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 21:29

Hej.

Hvordan fungerer server.execute, som der henvises til på html.dk?

Jeg synes ikke rigtigt, at siden fortæller om, hvordan det bruges.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 12:02

NN skrev:

> Hvordan fungerer server.execute, som der henvises til på
> html.dk?

Den udfører en side og returnerer sidens eventuelle uddata.

> Jeg synes ikke rigtigt, at siden fortæller om, hvordan det
> bruges.

Det kan fx bruges til dynamisk include - jf. artiklen her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=50>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 12:11

> Den udfører en side og returnerer sidens eventuelle uddata.

> Det kan fx bruges til dynamisk include - jf. artiklen her:
> <http://asp-faq.dk/article/?id=50>

Ja, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre - selv efter at have læst artiklen.

(Jeg mente selvfølgelig ikke html.dk, men asp_faq.dk, som jeg havde set det
på. Men jeg forstår det stadig ikke).

Lad os sige, jeg har siden nyhed.asp

<head></head>

Og siderne test1 og test2 (hvad skal de i øvrigt ende med)

Hvad skal så skrives og hvorhenne i filen nyhed.asp?

Jeg ved godt, at nedenstående (bl.a.) skal bruges
---
strFil = "Fil" & Request.QueryString( "fil" ) & ".asp"
Server.Execute( strFil )
---

Men hvorhenne og hvad mangler de rellers og hvad skal tilrettes - det siger
artiklen intet om.

Jeg glæder mig til et svar.

De bedste hilsener.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 14:09

NN skrev:

> Og siderne test1 og test2 (hvad skal de i øvrigt ende med)

..asp

> Hvad skal så skrives og hvorhenne i filen nyhed.asp?

Der hvor du have nyheden ind, skriver du

> strFil = "Fil" & Request.QueryString( "fil" ) & ".asp"
> Server.Execute( strFil )

(lidt validering af inddata er nok også en god ide).

> Men hvorhenne og hvad mangler de rellers og hvad skal
> tilrettes - det siger artiklen intet om.

De filer du vil inkludere skal bare indeholde den html-kode du vil
bruge på det sted hvor du placerer Server.Execute (hvis der er
includefilerne.

> Jeg glæder mig til et svar.

Ovenstående er det bedste jeg kan give her og nu. Men prøv dig lidt
frem og se hvordan resultatet bliver. Tjek kildekoden på den
genererede side i din browser (eller med en validator).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 18:57

> Der hvor du have nyheden ind, skriver du

Hej Jens.

Jeg har endnu ikke formået at få min side til at kunne blive vist med
ovenstående. Derfor mine spørgsmål om emnet.

Der står

Fejltype:
Serverobjekt, ASP 0228 (0x80004005)
Kaldet til Server.Execute mislykkedes under indlæsningen af siden.
/news/news.asp, line 52

Jeg har skrevet ovenstående, som du anbefalede mig, i min asp-fil samt lavet
en fil, der skal inkluderes, der hedder 1.asp og jeg forsøger at kalde den
i browseren med

http://localhost/news/news.asp?fil=1

Er det forkert forsøgt?

> Ovenstående er det bedste jeg kan give her og nu. Men prøv dig lidt
> frem og se hvordan resultatet bliver. Tjek kildekoden på den
> genererede side i din browser (eller med en validator).

Det er skam også helt fint. Mente som sagt bare, at jeg glædede mig til et
svar, så jeg kunne komme videre

Men takker mange gange.

Fra : jamen

Dato : 22-09-05 19:19

NN wrote:

> [...]
> en fil, der skal inkluderes, der hedder 1.asp og jeg forsøger at kalde den

du prefixer strFil med "Fil"
dvs den forsøger at indlæse: Fil1.asp
men du har døbt den 1.asp

Det kan være årsag til et problem

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 22:01

NN skrev:

> Fejltype:
> Serverobjekt, ASP 0228 (0x80004005)
> Kaldet til Server.Execute mislykkedes under indlæsningen af
> siden. /news/news.asp, line 52

Tjek at det filnavn du prøver at hente rent faktisk findes (gem
filnavnet i en variabel, og udskriv det på skærmen før du sender
det til server.execute).

> Jeg har skrevet ovenstående, som du anbefalede mig, i min
> asp-fil samt lavet en fil, der skal inkluderes, der hedder
> 1.asp og jeg forsøger at kalde den i browseren med

Som "jamen" også er inde på - der er forskel på 1.asp og Fil1.asp.

Jeg har netop afprøvet teknikken - det virker fint her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 22:25

> [...]
>
> Som "jamen" også er inde på - der er forskel på 1.asp og Fil1.asp.
>
> Jeg har netop afprøvet teknikken - det virker fint her.

Burde den også gøre - det er bare mig, der bliver ved med at klokke i det

Men for at tage den fra starten af, så:

Placering
- Filen Nyhed.asp ligger her: /indhold/nyheder/nyhed.asp
- Filerne 1.asp og 2.asp ligger her /indhold/nyheder/1.asp og
/indhold/nyheder/2.asp

Indhold
- Filerne 1.asp og 2.asp indeholder teksterne "Dette er indholdet af side 1"
hhv. "Dette er indholdet af side 2"
- Filen nyhed.asp indeholder

<head></head>

<%
strFil = "fil" & Request.QueryString( "fil" ) & ".asp"
Server.Execute( strfil )
%>

Jeg kalder siderne med:
http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=1 og
http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=2

OK?

(Har også prøvet med
http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=fil1 og
http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=1.asp og
http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=fil1.asp uden held)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 23:05

NN skrev:

> [...]

Prøv lige ovenstående.

Prøv også at hente en fil uden at bruge querystring - skriv bare
filnavnet direkte ind (måske er det din maskine der blokerer for
brugen af server.execute).

> <%
> strFil = "fil" & Request.QueryString( "fil" ) & ".asp"

Tilføj her:

Response.write "strFil = " & strFil

> Jeg kalder siderne med:
> http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=1 og
> http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=2

Har du prøvet dit eksempel på en rigtig server? Det kan være din
maskine der blokerer for server.execute.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 07:36

> Tilføj her:
>
> Response.write "strFil = " & strFil

Hej Jens.

Nu fangede jeg den.

Mange tak for hjælpen.

Vil bare høre en sidste ting.

Nu fungerer det, når jeg prøver at kalde med

http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp?fil=1

Men hvad hvis jeg kun skriver http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp

Den kan den ikke klare - pga. server.execute.

Er man her nød til at lave en anden side som "indholdsfortegnelse" over alle
nyhederne eller vil det være muligt at lave på denne side (så den kun skal
kigge efter server.execute, når filnavnet ender med ?fil=1 elle rnoget
tilsvarende)

Endnu engang tak for hjælpen til de tførste. Det var rigtigt fedt at få det
til at virke. Det andet spørgsmål er knap så vigtigt og jeg kan sagtens leve
med, hvis det ikke kan lade sig gøre.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-09-05 09:04

NN skrev:
> Men hvad hvis jeg kun skriver
> http://localhost/indhold/nyheder/nyhed.asp
>
> Den kan den ikke klare - pga. server.execute.

Det er her spørgsmålet om validering af inddata kommer til sin ret.
Man bør aldrig - *aldrig* - bruge udefrakommende data (form-
indhold, querystring-parametre, cookies mv.) uden at validere dem
før de bruges.

Før du bruger request.querystring("fil") skal du derfor tjekke om
det giver en gyldig værdi.

På den testside jeg lavede i går, har jeg brugt følgende metode:

Dim num
num = Request.Querystring("n") & ""
If not isNumeric(num) Then
   Response.write ("Besked ved manglende el. ikke-numerisk qs..")
Else
   Select case cInt(num)
       case 1, 2
       Server.Execute("server" & num & ".asp")
      case else
       Response.write("Besked ved ukendt nummer...")
   End Select
End If

Koden herover kan kun inkludere to filer - server1.asp og
server2.asp. I stedet for de to gange Response.write-linjer kunne
man også have en fast inkludering med server.execute (fx
Server.Execute("fil0.asp"))
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 18:09

> [...]
> Server.Execute("server" & num & ".asp")
> case else
> Response.write("Besked ved ukendt nummer...")

Hej Jens.

Jeg beklager min manglende kompetence indenfor området, så jeg kagler rundt
i det...

Men når jeg indsætter ovenstående, så kan jeg ikke få min side til at vise
andet end

"Besked ved manglende el. ikke-numerisk qs.."

Uanset hvad jeg skriver i min adresselinie.

Hvad kan det skyldes?

> Koden herover kan kun inkludere to filer - server1.asp og
> server2.asp. I stedet for de to gange Response.write-linjer kunne
> man også have en fast inkludering med server.execute (fx
> Server.Execute("fil0.asp"))

Hvordan vil man kunne få det til at virke til andre sider end de to du
nævner? _Skal_ man skrive _alle_ numrene i case-sætningen eller?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-09-05 21:05

NN skrev:

> [...]

Bemærk at jeg bruger "n" hvor du brugte "fil". Det er ligegyldigt
hvad du bruger, men det skal selvfølgelig være det samme i
querystringen og i asp-koden.

> Hvordan vil man kunne få det til at virke til andre sider end
> de to du nævner? _Skal_ man skrive _alle_ numrene i
> case-sætningen eller?

Hvis numrene er fortløbende, kan man bruge en if-sætning i stedet:

num = CInt(num)
If num > 0 and num < 42 Then
   Server.execute("fil" & num & ".asp")
End If

Jeg bruger select case sammen med lidt mere sigende navne - fx som
her:

side = Request.Querystring("side") & ""
filnavn = "default.inc.asp"
Select Case side
   Case "nyhed"
       filnavn = "nyheder.asp"
   Case "katalog"
       filnavn = "search.asp"
   Case "kontakt"
       filnavn = "kontakt.asp"
   Case "galleri"
       filnavn = "billeder.asp"
End Select
Server.Execute filnavn

Det kræver lidt mere kode end en simpel nummerbaseret løsning - til
gengæld kan jeg regne ud hvad der er i hver enkelt fil, og jeg er
ikke bundet af at skulle have en direkte sammenhæng mellem
querystring-variabel og filnavn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 12:55

> Bemærk at jeg bruger "n" hvor du brugte "fil". Det er ligegyldigt
> hvad du bruger, men det skal selvfølgelig være det samme i
> querystringen og i asp-koden.

Endnu engang redder du min dag Nu virker det jo også.

> Hvis numrene er fortløbende, kan man bruge en if-sætning i stedet:
>
> num = CInt(num)
> If num > 0 and num < 42 Then
> Server.execute("fil" & num & ".asp")
> End If

Ovenstående forstår jeg uden problemer. Og vil fungere fint.

Men er er en nem måde, hvis man automatisk vil kunne forhøje maks-tallet
(her 42) med en - fx ved at klikke på en knap.

Der kan jo nemt komme flere sider end 42.

Kan det evt. lade sig gøre ved at lade det være en variabel (jeg taler om
det, som du i eksemplet har valgt at være 42).
Og variablen er fx 1 fra starten af. Hver gang man opretter en ny side og
klikker på en knap på en (selvfølgelig beskyttet) side så bliver tallet
forhøjet med 1 (en).

Hvis det er nemt at lave sådan en kodelinie, så vil jeg være taknemmelig
(igen). Men så skulle jeg vist også have hvad jeg skal bruge til min side

> [...]
> gengæld kan jeg regne ud hvad der er i hver enkelt fil, og jeg er
> ikke bundet af at skulle have en direkte sammenhæng mellem

Ovenstående (case-sætning) har du ret i kan være fordele i nogle tilfælde,
men hvis det skal bruges til et nyhedsarkiv eller lignende, hvor der på et
år kan komme flere hundrede sider, så vil jeg tro, at det er
nummer-løsningen, der er mest fordelagtigt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-05 08:39

NN skrev:
> Men er er en nem måde, hvis man automatisk vil kunne forhøje
> maks-tallet (her 42) med en - fx ved at klikke på en knap.

Du kan hente makstallet mange steder fra. En mulighed kunne være en
application-variabel, som du så kan ændre via en særlig side.

> [...]
> eller lignende, hvor der på et år kan komme flere hundrede
> sider, så vil jeg tro, at det er nummer-løsningen, der er mest

Det kan jeg godt forstå (nb: har du overvejet en databasebaseret
løsning i stedet for server.execute?)

Med så mange numre i spil er sandsynligheden for at der opstår
"huller" (manglende tal i rækken) formentlig stor. Derfor vil jeg
anbefale dig at bruge fejlhåndtering - det vil tage hånd om både
maksnummerproblemet og problemet med manglende numre i rækken.

Fejlhåndtering går kort fortalt ud på at man slår asp's indbyggede
fejlhåndtering fra, og selv tjekker om der er opstået en fejl:

' Slå automatisk fejlhåndtering fra
On Error Resume Next
   Server.execute(filvariabel)
   If Err.Number > 0 Then
       ' Der er opstået en fejl
       ' Udskriv en fejlmeddelelse, eller evt. bare en
standardtekst
   End If
' Slå automatisk fejlhåndtering til
On Error Goto 0
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 11:40

> Det kan jeg godt forstå (nb: har du overvejet en databasebaseret
> løsning i stedet for server.execute?)

Okay. Det havde jeg faktisk ikke overvejet - før nu.

Kan du sige lidt om, hvordan det foregår, og hvor jeg evt. vil kunne finde
information om det, så jeg kan prøve det, for det lyder spændende.?

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 10:13

> [...]
> application-variabel, som du så kan ændre via en særlig side.

> Det kan jeg godt forstå (nb: har du overvejet en databasebaseret

Kan du ikke være så venlig at forklare lidt om databasebaseret løsning eller
måske henvise til en (helst dansk) tutorial, guide eller artikel om emnet?
Jeg har ikke kunnet finde noget selv?

På for¨hånd tak.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-05 11:22