Blågrønalger fjerner CO2, NOx og
Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 21-09-05 19:02

Hej!

Hvor gør disse bakterier af CO2:

20.09.2005 Blågrønne algemarker renser fabriksrøg
Amerikansk forsker bruger cyanobakterier til at rense røg. Prototypen
klarer 140 m3/min - svarende til 3 MW kraftværk.
http://ing.dk/article/20050920/NATUR/50920001
Citat: "...
Cyanobakterierne fjerner både kuldioxid, nitrogenoxider og svovldioxide
fra røggasserne, der ledes ned forbi dem, og varmen kan de altså godt klare.
Foreløbig kan Bayless' prototype-anlæg kun rense 140 m3 røggas i
minuttet. Det svarer til udstødningsgassen fra 50 biler eller til
røggassen fra et 3 MW kraftværk.
..."

August 29, 2005 Blue-Green Acres
Fighting factory CO2 emissions with cyanobacteria:
http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa006&colID=5&articleID=00000819-0BA7-1306-8A6883414B7F0000

Nu skal alle biler vel så have et blågrønalgefilter...

mvh/Glenn

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-09-05 19:20

Scripsit Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk>

> [...]

> Cyanobakterierne fjerner både kuldioxid, nitrogenoxider og
> svovldioxide fra røggasserne, der ledes ned forbi dem, og varmen kan

De spalter kulstoffet fra ved fotosyntese (og udleder O2 som
biprodukt) og bygger det sammen med vand til sukkerstoffer.

Cyanobakterier (tidligere kaldet blågrønalger) er de nærmeste
slægtninge til planternes grønkorn.

> Fighting factory CO2 emissions with cyanobacteria:

Det er dumt, hvis det er "CO2" man går efter. Selv om alle snakker om
CO2 er det væsentlige ikke så meget præcist hvor gassen produceres,
som hvor meget fossilt kulstof der tilføres kulstofkredsløbet som
sådan. At binde det med cyanobakterier forsinker bare udledningen med
den tid der går før den producerede biomasse nedbrydes.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-09-05 19:58

Scripsit Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

> Eh, biomassen kan jo bruges som brændsel.

Ja, men så er det da stadig ikke væsentligt for CO2-balancen om den er
dyrket i fabriksrøg eller i almindelig atmosfærisk CO2.

> (Om CO2'en først lukkes ud i atmosfæren før den indfanges, som den gør
> med de eksisterende systemer, er underordnet fra et miljøsynspunkt)

Netop.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-09-05 13:42

> [...]
> sådan. At binde det med cyanobakterier forsinker bare udledningen med
> den tid der går før den producerede biomasse nedbrydes.

Ikke nødvendigvis.
Hvor CO2 er den begrænsende faktor i havet, vil der ske en stigende vækst af
al planteliv i havet. Da blågrønalger ikke deltager i den bentiske fødekæde,
vil
der aflejres en stigende mængde bundet organisk materiale på havets bund.
Måske er det en af de faktorer man ikke har styr på - som bekendt har man
ikke styr på kulstofbalancen. Der mangler nemlig en stor post et eller andet
sted.

Nogle har foreslået at gøde havet med jernforbindelser for af fremme
algevæksten
og dermed binde det overskydende kulstof fra afbrænding af fossil energi på
ovennævnte
måde. Jern er mange steder den begrænsende vækstfaktor i havmiljøet.
Som vanlig er man rygende uening i det spørgsmål.

Per A. Hansen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 21-09-05 19:51

> [...]

> sådan. At binde det med cyanobakterier forsinker bare udledningen med
> den tid der går før den producerede biomasse nedbrydes.

Eh, biomassen kan jo bruges som brændsel. Hvis 100% af det
producerede CO2 bindes, så vil det være et lukket kredsløb. Og man er
reelt gået over til solkraft i stedet for fossilt brændsel.

Det reele spørgsmål må så være om blågrønalger har nogen praktiske
fordele i forhold til andre former for biobrændsel.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 22-09-05 08:37

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Eh, biomassen kan jo bruges som brændsel.

Det er nok tvivlsomt grundet det høje vandindhold¹. Det er ~90% iflg.
http://socialwork.arts.unsw.edu.au/tsw/D90.RE.Ch.5.Liquids.html, men
en spændende ide.

Man er ikke glad for højere vandindhold end ca. 50% i et
forbrændingsanlæg til kraftproduktion og 90% vand kan ikke
brænde. Mekanisk og termisk tørring vil kunne nedbringe vandindholdet,
men vil kræve energi. En anden mulighed er biogas, men den reelle
virkningsgrad i et sådant anlæg (brændværdi i pladder ifht. produceret
effekt) er vist(?) ikke særlig høj.

¹Med mindre man bruger specielle processer som fx
http://bgg.mek.dtu.dk/publications/pdf/ecos01_open-cycle_indirectly.pdf

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Bo Warming

Dato : 22-09-05 13:20

"Glenn Møller-Holst" <glenn@x.dk> wrote in message
[...]

...."

[...]

BW; Brintpille-avisløgne gør det klart at dette bør overlades til det fri
marked.

Anja Philipsens reklame for DTU i DR2 var sød og kæk, men først når et firma
har produceret noget overskudsgivende, bliver sagen interessant.