Moms ved arbejde for udenlandsk firma
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-09-05 14:25

Hej gruppe!

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed, som beskæftiger sig med
korrekturlæsning og oversættelse. Jeg har udsigt til en opgave for et
amerikansk firma, men hvordan skal faktureringen foregå? Skal jeg opkræve
moms af arbejdet? Den amerikanske virksomhed har selvfølgelig ikke tænkt sig
at betale 25 % ekstra for opgaven.

Alternativt må jeg påtage mig opgaven uden for firmaregi og opgive indtægten
som almindelig B-indkomst?

--
Mvh. Peter
"In your face, Space Coyote!"

Fra : Holst

Dato : 21-09-05 14:56

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> moms af arbejdet? Den amerikanske virksomhed har selvfølgelig ikke tænkt sig

Fik du ikke noget information om moms, da du i sin tid momsregistrerede dig.

Jeg har f.eks. en folder liggende udgivet af Told og Skat med titlen "Om
moms - fakturering, regnskab mv.". Heri kan læses:

Salg til lande udenfor EU (3. lande)

Udover de fritagelser, der er nævnt i afsnittet "Fritagelser for
moms", skal der ikke beregnes moms af varer, som virksomheden leverer
til steder udenfor EU eller til Færøerne og Grønland".

Folderen er dateret november 1994, så mon ikke der er udgivet en nyere
siden da. Kontakt dit lokale Told og Skat.

Fra : nvm

Dato : 21-09-05 16:25

> [...]
>
> Folderen er dateret november 1994, så mon ikke der er udgivet en nyere
> siden da. Kontakt dit lokale Told og Skat.

Nu er der lige det at der både er varer og tjenesteydelser, hvilket kan
give en stor forskel i momsreglernes verden.

Tjensteydelser er ofte momspligtige efter reglerne det sted hvor ydelsen
leveres.

Fra : Holst

Dato : 21-09-05 17:28

nvm wrote:

> [...]
> give en stor forskel i momsreglernes verden.
>
> Tjensteydelser er ofte momspligtige efter reglerne det sted hvor ydelsen

Nu talte Peter om "korrekturlæsning og oversættelse", hvorfor jeg kun
medtog afsnittet omhandlende varer.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-09-05 19:58

Holst skrev:

> Nu talte Peter om "korrekturlæsning og oversættelse", hvorfor jeg kun
> medtog afsnittet omhandlende varer.

Jeg siger tak for hjælpen. Rart, at reglerne er til at have med at gøre. Til
gengæld har jeg ikke helt styr på forskellen mellem en vare og en
tjenesteydelse. Ikke at det betyder noget i mit tilfælde, men det kunne
alligevel være rart at få på plads.

--
Mvh. Peter
"I'm not a real hands-on evil genious."

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-09-05 11:01

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nu talte Peter om "korrekturlæsning og oversættelse", hvorfor jeg kun
> medtog afsnittet omhandlende varer.

Mener du da at "korrekturlæsning og oversættelse" er varer?
I min verden er der ikke tvivl om at det er tjenesteydelser

Fra : Holst

Dato : 22-09-05 11:35

Allan Soerensen wrote:

> Mener du da at "korrekturlæsning og oversættelse" er varer?
> I min verden er der ikke tvivl om at det er tjenesteydelser

Tjah, der leveres da et "fysisk" produkt.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-09-05 09:01

> Tjah, der leveres da et "fysisk" produkt.

Hvordan det?
Jeg kan ikke se noget "fysisk" i hverken korrekturlæsning eller
oversættelse.

"oversættelsesvirksomhed" er sågar nævnt som eksempel på en ydelse i T&S´s
"Moms af ydelser"

Fra : Holst

Dato : 23-09-05 09:17

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> oversættelse.
>
> "oversættelsesvirksomhed" er sågar nævnt som eksempel på en ydelse i T&S´s

Tjah, det kan jo være, at det bare er mig, der har den opfattelse.

Men i forbindelse med oversættelse/korrekturlæsning modtager man en
råvare (råteksten), som man bearbejder og endelige sender tilbage til
kunden.

I gamle dage blev produktet afleveret på papir. I dag sker det dog
typisk som en fil.

Men som sagt er det måske bare mig, der ikke kan se forskel på varer og
tjenesteydelser.

Fra : Nico de Jong

Dato : 21-09-05 18:30

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> give en stor forskel i momsreglernes verden.
>
> Tjensteydelser er ofte momspligtige efter reglerne det sted hvor ydelsen

Nej, eksport til lande udenfor EU (incl. Grønland og Færøerne) skal ALDRIG
momses.

Nico