Ændring af MAC-adresse ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 12:30

Så vidt jeg kan se kan jeg ændre MAC-adressen på min Router (D-Link
DI-704P).

Jeg har læst at man kan gøre det samme med netværkskortet i computeren under
egenskaber for netværkskort.

Er det rigtigt ?

Hvis dette er sandt kunne jeg have sparet udbyderen for en del besvær for at
have ændret MAC-adresse-indstillingen til den faste IP-adresse flere gange
(jeg har ellers altid troet at MAC-adressen på netværkskortet lå fast som en
adresse som ikke kunne ændres).

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : MadHatter

Dato : 21-09-05 12:58

On Wed, 21 Sep 2005 13:29:57 +0200, "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk>
wrote:

> [...]
>DI-704P).
>
>Jeg har læst at man kan gøre det samme med netværkskortet i computeren under

MAC-adressen er hardcodet i netkortet - Men det betyder ikke
nødvendigvis at driveren præsenterer netværket for denne MAC-adresse.

I nogle netkort drivere kan du angive en 'fysisk adresse', altså en
virtuel MAC-adressen. Andre drivere har ikke den mulighed...

Men taler vi XP kan du altid knytte netkortet til en 'Netværksbro', og
så kan du frit bestemme broens MAC-adresse....

- - - -

Bemærk at du i en række situationer skal anvende den hardcodede
MAC-adresse. Det gølder f.eks WakeOnLan....

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 13:20

"MadHatter" <mic@HaderSpamDou.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men taler vi XP kan du altid knytte netkortet til en 'Netværksbro', og
> så kan du frit bestemme broens MAC-adresse....

Det er XP som bruges her. Lige et sidste spørgsmål (undskyld hvis jeg virker
lidt langsomt opfattende) men betyder det at jeg overfor min udbyder kan
ændre netværkskortets MAC-adresse, altså den adresse udbyderen ser når han
går ind og ser på hvad der koblet til internetforbindelsen ?

Fra : MadHatter

Dato : 21-09-05 13:32

On Wed, 21 Sep 2005 14:19:53 +0200, "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk>
wrote:

> [...]
>ændre netværkskortets MAC-adresse, altså den adresse udbyderen ser når han
>går ind og ser på hvad der koblet til internetforbindelsen ?

Det er korrekt...

Du har i princippet fuldt kontrol over hvilken MAC-adresse din XP
optræder med....

Fra : ///M

Dato : 21-09-05 13:44

MadHatter wrote:

> Det er korrekt...
>
> Du har i princippet fuldt kontrol over hvilken MAC-adresse din XP
> optræder med....

Nu kan jeg ikke helt huske fakta, men hvis der nu er en router inden han
kommer ud på internettet, så det er vist routerens MAC der ses (ligesom det
er dennes IP), altså kan han ændre lige så tosset på hans XP-pc som han vil,
men optræder med samme MAC udaftil..... right or wrong?

///M

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 13:52

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er dennes IP), altså kan han ændre lige så tosset på hans XP-pc som
> han vil, men optræder med samme MAC udaftil..... right or wrong?

Det er rigtig nok men Routerens MAC-adresse kan jeg vist også ændre, så jeg
har vist ulejliget min udbyder unødigt men det der jo ikke så meget at gøre
ved nu.

Men i øvrigt mange tak for info.