æøå i webforms med UTF-8
Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 09:55

Hejsa

Jeg har et meget mærkeligt problem med webforms lavet i vb.net under .net
2.0

Jeg kører ren UTF-8 encodning, og dette kan ikke ændres da vores CMS snakker
'UTF-8'
Hvis jeg laver følgende:

Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)

Dim test As String = "test af 'æøåÆÅ' test slut"

End Sub

Så er indholdet af 'test' utroligt nok = test af '' test slut

De danske tegn forsvinder ganske enkelt :(

Min web.config ser sådanne her ud:
<?xml version="1.0"?>

<configuration xmlns="http://schemas.microsoft.com/.NetConfiguration/v2.0">

<system.web>

<globalization fileEncoding="UTF-8" culture="da-DK" uiCulture="da-DK"/>

<compilation debug="true"/></system.web>

</configuration>

Findes der en anden måde at instantiere min streng på, så æøåÆØÅ kommer med
i den ? via noget encodning eller lignende, eller kan jeg slå over i
iso-8859-1 i denne stumpt kode ?

--
Best regards C.T.O. Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - Your free diving magazin on the net. Download it in PDF

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-09-05 10:02

Søren Reinke skrev:

> Jeg kører ren UTF-8 encodning, og dette kan ikke ændres da
> vores CMS snakker 'UTF-8'

Er dine filer også gemt som utf-8?

> Dim test As String = "test af 'æøåÆÅ' test slut"
>
> End Sub
>
> Så er indholdet af 'test' utroligt nok = test af '' test slut

Sker det også ved input udefra (formdata)?

Kig evt. på requestencoding og responseencoding (hvis de ellers
stadig findes i .NET 2)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 10:22

Hej Jens
"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Er dine filer også gemt som utf-8?

Lige nu er det bare at få æøåÆÅ ind i en streng der driller, men mit CMS
system har fuldt styr på den del den laver.
Det jeg skal er at lave nogle aspx applikationer som så bliver publiseret
via CMS'en

Men lige nu sidder jeg bare i Visual Studio, helt uden om CMS.

> Sker det også ved input udefra (formdata)?

Nej, hvis det er fra f.eks en TextBox er indholdet helt korrekt med æøå osv.

Det er kun når jeg forsøger at putte dem ind i en streng,

> Kig evt. på requestencoding og responseencoding (hvis de ellers
> stadig findes i .NET 2)

Tænker du på web.config ?

Der er de:
<globalization requestEncoding="UTF-8" responseEncoding="UTF-8"
fileEncoding="UTF-8" culture="da-DK" uiCulture="da-DK" />

Jeg har også prøvet:
<%@ Page Language="VB" AutoEventWireup="false" ResponseEncoding="UTF-8" %>

i toppen af aspx siden, gør ingen forskel data fra formen er helt okay, men
dim test as string="Søren"

Bliver til 'Sren'

Det er da vildt mystisk man ikke kan tildele danske tegn i en string :(

Fra : robert

Dato : 21-09-05 11:53

Hej Søren

Prøv eventuelt at "tvinge" response encoding til utf-8:

System.Web.HttpContext.Current.Response.ContentEncoding = _
System.Text.Encoding.GetEncoding("utf-8")

Koden skal eksekveres før page_load.

Kontroller, at du får utf-8 encodeded indholdhold når du requester.

System.Web.HttpContext.Current.Request.ContentEncoding

Sørg for at din browser "Auto-select"er dine requests:
IE: View->Encoding->Auto Select

Med venlig hilsen

Robert

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 13:28

Hej Robert

> Prøv eventuelt at "tvinge" response encoding til utf-8:
>
> System.Web.HttpContext.Current.Response.ContentEncoding = _
> System.Text.Encoding.GetEncoding("utf-8")

Den er 'UTF-8' i forvejen.

> Koden skal eksekveres før page_load.
>

> Kontroller, at du får utf-8 encodeded indholdhold når du requester.

Det gør jeg,

> System.Web.HttpContext.Current.Request.ContentEncoding
>

> Sørg for at din browser "Auto-select"er dine requests:
> IE: View->Encoding->Auto Select

Er den også.

Når teksterne hentes fra en XML fil der er UTF-8 encodet virker det som det
skal.

Problemmet er at jeg ikke i programmet kan lave en streng der indeholder
'æøåÆØÅ'.

Hvordan kan man lave en streng der indeholder dem, når man bruger UTF-8 ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-09-05 13:10

Søren Reinke skrev:

> Lige nu er det bare at få æøåÆÅ ind i en streng der driller,

Jo - men jeg går ud fra at din gemte streng ligger i en fil. Den
fil kan være gemt som utf-8 eller som latin-1 (eller noget helt
tredje).

Hvis tegnene "bare" skal udskrives på en webside, kan du måske
slippe for bekymringerne ved at bruge html-entiteter:
&aelig;&oslash;&aring; etc.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 13:30

> Jo - men jeg går ud fra at din gemte streng ligger i en fil. Den
> fil kan være gemt som utf-8 eller som latin-1 (eller noget helt
> tredje).

Det fleste af texterne er korrekt nok fra en XML fil, der er UTF-8 encodet
og det fungere fint.

men ' dim test as string="søren' gør ikke.

Det er altså den programmæssige oprettelse af en String indeholdene æøåÆØÅ
der ikke fungerer.

> Hvis tegnene "bare" skal udskrives på en webside, kan du måske
> slippe for bekymringerne ved at bruge html-entiteter:
> &aelig;&oslash;&aring; etc.

De skal sendes i en text email, så det hjælper ikke at html kode dem :(

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-09-05 13:59

Søren Reinke skrev:

> Det fleste af texterne er korrekt nok fra en XML fil, der er
> UTF-8 encodet og det fungere fint.
>
> men ' dim test as string="søren' gør ikke.

Ligger din dim-linje i en fil på serveren?
Hvis ja, hvilket tegnsæt er denne fil gemt med?

NB: Jeg sætter opfølgning til dotnet-gruppen - tråden er ikke
relevant i asp-gruppen.

Krydspostet til 2 grupper, opfølgning (FUT) til:
Om FUT og X-FUT: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 14:28

> Ligger din dim-linje i en fil på serveren?

Nej det er en fil i Visual Studio, okay og den har sin egen mini webserver
med.

Men tror du at det er fordi Visual Studio ikke gemmer sine egne filer som
UTF-8 at problemmet opstår ?

Hmm må jeg lige kigge på.

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 14:36

Hej Jens

> [...]
> med.
>
> Men tror du at det er fordi Visual Studio ikke gemmer sine egne filer som

Jeg tror du lige har løst mit problem

Man kan 'save as' med encoding på aspx filen, og når jeg vælger UTF-8 der
virker det pludseligt :)

Har du nogen anelse om hvordan man sætter default encodning ?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-09-05 16:16

"Søren Reinke" <soren@reinke.fjernmig.dk> wrote
> Har du nogen anelse om hvordan man sætter default encodning ?

Jeg ved ikke om VS.NET husker hvad man har valgt. Men når man har markeret
en fil i sit projekt kan man vælge "Advanced Save Options" i "File" menuen.

--
Jakob Andersen
http://verbose.dk/

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-09-05 09:22

Hej Jakob

> Jeg ved ikke om VS.NET husker hvad man har valgt. Men når man har markeret
> en fil i sit projekt kan man vælge "Advanced Save Options" i "File"
> menuen.

Hvad for en version af VS har du ?

Jeg kan ikke finde den i min Microsoft Visual Web Developer 2005 RC1

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-09-05 17:06

"Søren Reinke" <soren@reinke.fjernmig.dk> wrote
> Hvad for en version af VS har du ?

Jeg sidder med VS.NET 2003

--
Jakob Andersen
http://verbose.dk/

Fra : Jens

Dato : 07-11-05 17:18

Bedre sent and aldrig
Jeg har også haft ovenstående problemer, men fandt en løsningen ved at bruge
denne code:
System.Text.Encoding.Default
Det skulle sikre at ANSI charactersættet peger til den locale sprog kode /
Jens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-09-05 15:39

Søren Reinke skrev:

> [...]

Ja. De færreste editorer gemmer som standard i utf. Hvis
omgivelserne - fx dit CMS-system - læser dine filer som utf uden at
de er gemt som utf, kan man få denne type fejl.

> Man kan 'save as' med encoding på aspx filen, og når jeg
> vælger UTF-8 der virker det pludseligt :)

Herligt.

> Har du nogen anelse om hvordan man sætter default encodning ?

Jeg kender intet til VS.NET, så her må andre hellere træde til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 21-09-05 14:01

Jeg er ikke helt sikker på at jeg kan overskue dit "flow". Er det som
følger:

1. Du har et aspx dokument der loader noget tekst fra xml, samt tilføjer
noget tekst fra en variabel (måske noget i stil med "Hilsen Søren")

2. Denne tekst bliver sendt pr. mail

Hvis ovenstående er rigtigt, hvor er det så du ser det gå galt ? Er det i
mailen eller i aspx siden ?

Som udgangspunkt burde der ikke være noget galt i at benytte danske tegn i
en tekststreng hvis dokumentet da er gemt som utf-8.

/Marten

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-09-05 14:30

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> wrote in message
> [...]
>
> 2. Denne tekst bliver sendt pr. mail
>
> Hvis ovenstående er rigtigt, hvor er det så du ser det gå galt ? Er det i

Det er indholdet af den variabel jeg vil tilføje emailen der ikke indeholder
de danske karakterer.

> Som udgangspunkt burde der ikke være noget galt i at benytte danske tegn i
> en tekststreng hvis dokumentet da er gemt som utf-8.

Som den anden flinke skribent tippede med, kunne det være Visual Studio der
ikke gemmer sine egne source filer korrekt, og det skaber problemmet.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-09-05 18:16

Søren Reinke wrote:
> [...]
>
> End Sub
>
> Så er indholdet af 'test' utroligt nok = test af '' test slut

Uden at kende asp.net kunne det være noget så simpelt som, at de enkelte
citat tegn omkring de danske bogstaver blot skal ecapes?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-09-05 11:32

> Uden at kende asp.net kunne det være noget så simpelt som, at de enkelte
> citat tegn omkring de danske bogstaver blot skal ecapes?

Det er muligt men tegnene kom ikke med alligevel.

Årsagen viste sig at være at aspx filen skulle gemmes UTF-8 encodet også.

Så virkede det straks igen :)