PHP & MySQL fejl
Fra : René Jensen

Dato : 20-09-05 23:55

Hej,

Jeg har en maskine med MySQL og PHP under IIS. Jeg har oprettet en
bruger med rettigheder til at lave SELECT, INSERT, UPDATE og DELETE SQL
statements imod en test database. Nu vil jeg så prøve at lave en simpel
SELECT fra mit PHP script, men den fejler med følgende fejlbesked:

"Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in
c:\Inetpub\wwwroot\default.php on line 12"

Her mit PHP script:

$database_connection = mysql_connect("localhost", "phpuser", "phpuser");
$sql = "SELECT * FROM test_table";
if (!$database_connection) {
die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
mysql_select_db("test", $database_connection);
$result = mysql_query($sql, $database_connection);
echo $result;
mysql_close($database_connection);

Nu sidder jeg så og kradser mig i nakken, hvor fanden er fejlen henne?
-Jeg har installeret PHP med den Windows installer man kan hente, og
valgt typisk opsætning.
Skal man have installeret MySQL delen af PHP seperat eller?
Og så lige en note, jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg har først
installeret MySQL, og så PHP bagefter.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : René Jensen

Dato : 21-09-05 00:48

Jeg har lyst problemet nu. 7-kabalen er en genial opfindelse til at
tænke i andre baner ;)

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 22-09-05 13:22

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse
> Jeg har lyst problemet nu. 7-kabalen er en genial opfindelse til at tænke
> i andre baner ;)

Hej Rene.

Bare så brugerne der finder din post på Google, også får noget af at slå den
op, bør du også skrive hvad du gjorde galt, samt hvordan du løste problemet.

Jeg vil umiddelbart gætte på, at du i "php.ini" glemte at udkommentere
"extension=mysql.dll" eller lignende. Derfor var dine MySQL-funktioner ikke
inkluderet i PHP, og PHP skrev derfor en fejl om at funktioner ikke
eksisterede.

Kasper Johansen

Fra : Jesper

Dato : 22-09-05 19:18

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "extension=mysql.dll" eller lignende. Derfor var dine MySQL-funktioner
> ikke inkluderet i PHP, og PHP skrev derfor en fejl om at funktioner ikke

Det kan også være andre ting - nogle gange hedder den
"extension=php_mysql.dll", som skal udkommenteres (dvs. ";" skal fjernes),
evt. er "extension_dir" sat til en forkert sti. Så sent som i dag sad jeg og
rodede med en computer, som heller ikke ville - problemet blev løst ved at
lægge libmysql.dll i system32 - mystifistisk, men afgørende.

Mvh
Jesper