Netværk via telefonkabel
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-09-05 23:20

Jeg har to lokationer der skal forbindes netværksmæssigt.
De er placeret så der ikke er frit udsyn mellem dem, men der er nedgravet et
25 pars-kabel (professionelt telefonkabel) der bruges til bl.a. telefoni.
Kablet er under 400 meter langt
Der må findes noget udstyr der kan overføre ethernet via et enkelt langt
trådpar, jeg har ikke brug for mere end et par megabit. Nogen der har et
bud?
Kan man stadig få SDSL-modemer?

Det er til foreningsbrug så budgettet er desværre begrænset.

På forhånd tak

--
Martin Kristensen

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 21-09-05 06:17

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> [...]
> der har et bud?
> Kan man stadig få SDSL-modemer?
>
> Det er til foreningsbrug så budgettet er desværre begrænset.

Hmmm... mon ikke der er nogen der har nogle gamle RAD modems liggende, så
kan det klare det med dem...

mvh
Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-09-05 09:58

"Lars L. Christensen" <lars_christesen@ieee.org> skrev i en meddelelse
> Hmmm... mon ikke der er nogen der har nogle gamle RAD modems liggende, så
> kan det klare det med dem...

Kan du uddybe?
Synes ikke lige jeg kan finde noget på google der matcher behovet

--
Martin

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 21-09-05 06:44

Prøv med to almindelige rj45 stik, og en rj45 tang
pris ca 85 kr.

Kablet er naturligvis ens i begge ender ved et strait kabel.
Ved krydset kabel, ombyttes 1,2 med 3,6 i den ENE ende.

Det er ALTID kun ben 1236 der anvendes (ved 10/100 kabel)
HUSK ben tælles fra venstre mod højre.
med kablet i maven og tungen på stikket nedaf.

som en kendt reklame siger, prøv det.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 21-09-05 09:45

complexFJERNES@pc.dk wrote in

> [...]
>
> Det er ALTID kun ben 1236 der anvendes (ved 10/100 kabel)
> HUSK ben tælles fra venstre mod højre.
> med kablet i maven og tungen på stikket nedaf.

Tjae... ethernet på 400 meter er ca. 4x så meget som specificationen
tillader...

mvh
Lars Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-05 12:05

On Wed, 21 Sep 2005 07:43:50 +0200, complexFJERNES@pc.dk wrote:

> Prøv med to almindelige rj45 stik, og en rj45 tang
> pris ca 85 kr.

Overså du, at der stod 400m?

-A

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 21-09-05 15:22

Nej jeg overså ikke 400m, spects. siger 100m
Men der er gode chancer for det virker med 400m
det er sandelig et forsøg værd for 85 kr
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-05 23:01

On Wed, 21 Sep 2005 16:22:07 +0200, complexFJERNES@pc.dk wrote:

> Men der er gode chancer for det virker med 400m

Der er meget stor risiko for, at det ikke virker og tæt på sikkerhed
for, at det vil virke meget dårligt. At rode med at sætte stik på er
derfor spild af tid.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : James Rune Hansen

Dato : 22-09-05 22:34

> Prøv med to almindelige rj45 stik, og en rj45 tang
> pris ca 85 kr.

Det kommer aldrig til at virke.

Proff telekabel (formentlig vaselinekabel) er slet ikke godt til netværk.
Jeg sætter gerne 3 måneders serverhosting på at du ikke får det til at virke
som det skal.

/James
www.jemmer.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-05 12:05

<usenet@makr.dk> wrote:

> Kablet er under 400 meter langt
> Der må findes noget udstyr der kan overføre ethernet via et enkelt langt
> trådpar, jeg har ikke brug for mere end et par megabit.

Se på G.SHDSL-udstyr som fx Ciscos 828-router.

-A

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-09-05 13:12

> Se på G.SHDSL-udstyr som fx Ciscos 828-router.

Virker de "i begge ender"? Mener det er sådanne der sidder på de TDC
SHDSL-linjer jeg har, men der er det centrale udstyr da nogen
chassismonterede kort svjv.

Havde tænkt tanken, men jeg leder nok efter noget lidt enklere og billigere.

--
Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-05 13:32

On Wed, 21 Sep 2005 14:12:22 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> Virker de "i begge ender"?

Ja, G.-udstyr kan køre back-to-back. Jeg har dog ikke selv prøvet med
lige den type router.

-A

Fra : James Rune Hansen

Dato : 22-09-05 22:39

> Ja, G.-udstyr kan køre back-to-back. Jeg har dog ikke selv prøvet med
> lige den type router.

Vi sætter SDSL op på TDC's centraler hvor vi så har en switch med fiber ind
til vores datacenter. På den måde kan vi lave 2,3Mbit forbindelser.

Hvis man køber 2 modemmer så koster det omkring 5000kr. Vi plejer at bruge
dslam og så modem som cpe. Men 2 modems kan sagtens lave en 2,3Mbit tunnel
omkring 4 km.

Jeg kan prøve at se om vi har nogle brugte modems eller noget liggende..

/James

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-09-05 09:37

"James Rune Hansen" <james@jemmer.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan prøve at se om vi har nogle brugte modems eller noget liggende..

Det må du gerne

--
Martin

Fra : John Andersen

Dato : 23-09-05 15:19

Hej Martin,

Vi kører mange linier af den type du eftersøger, og kan da lige remse et par af mulighederne op...

1. SDSL med Flowpoint
2. SHDSL med Speedstream
3. HDSL med RAD (2 tråds eller 4 tråds)
4. VDSL
5. ADSL2+ (for dyrt)

Til dit formål vil jeg helt klart anbefale dig at købe nogen brugte RAD "modems" eller nogen Flowpoint/speedstream

Jeg hjælper gerne med en konfigurations fil.

Jeg tror faktisk også jeg har et sæt RAD du kan købe...
Prisen vil formentlig være omkring 1000,- for et sæt (nypris 30.000)
De kører fast 2 Mbit og de kaster bare alt igennem.
De fungerer som en bridge og er totalt transperante ... altså ingen IP adresser osv...

VDSL og ADSL vil være for dyrt, dog kan du godt købe VDSL bokse som kører
"punkt til punkt" det kan du købe hos MRV Danmark se http://www.alcadon.dk/index.asp
Med dem skulle du kunne køre omkring 15 Mbit begge veje (mener jeg)
.....og de er vist ikke så dyre, vil tro omkring kr. 1500,- pr stk.+ moms.
Har lige kigget lidt på siden og kan ikke finde dem, men ring til dem hos Alcadon
de har haft en sådanne boks !

Cisco kører også med Long reach ethernet (LRE), men det bliver dyrt....

Mvh.
John