Straksafskrivning på vare købt i udland
Fra : C.S

Dato : 20-09-05 21:34

Jeg har købt en varer i udlandet til knap 13.000 (3 billige varer samt 1
dyr til omkring 11.000), og altså over den grænse på 10.500 der er for små
anskaffelser.

Hvordan gør jeg det rent praktisk - afskriver jeg de 13.000 over 4 år eller
er der en anden måde.

Eller subsidiært - er der klare regler for EU handler over beløbsgrænsen i
DK på 10.500 ??

Tak på forhånd for et godt svar ?
CS

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 20-09-05 23:34

C.S wrote:
> [...]
> eller er der en anden måde.
>
> Eller subsidiært - er der klare regler for EU handler over

EU handel er uden betydning for regler om afskrining, der alene er gældende
i DK.

Som du skriver er der straksafskrivning for driftsmidler købt for under kr.
10.500,- ekcl. moms. Køb for beløb over kr. 10.500,- afskrives lineært over
5 år.

Jeg kan ikke huske, om der er visse varegrupper med hutigere
sfskrivningsmulighed.

Man skal være opmæksom på, at køb af driftsmidler for et samlet beløb over
kr. 10.500,- skal uanset individuel fakturering af de enkelte driftsmidler
betraktes som et samlet beløb for afskrivning - altså ikke
straksafskrifning - for afskrining over 5 år under den klare forudsætning,
at der er tale om apparter, der er beregnet til at sammenkobles.

D.v.s., at en PC indkøbt for lige under de f.eks. kr. 10.500,-, samt en
printer til f.eks. kr. 1.200,- beregnet for tilkobling til PC'en, hvis
virkemåde er betinget for tilslutning heraf. beregnes for et totalt køb
overstigende de kr. 10.500,-.

Eneste mulighed for opnåelse af straksafskrivning for begge appater er, hvis
f.eks. printeren er en alt-mulig-maskine, hvis virkemåde ikke er afhængig af
tilslutning til en PC. Det er den jo ikke, da den både kan virke som FAX og
som kopimaskine.

Nå, det var blot et eksempel. Der gælder specielle regler i forbindelse med
afskrivning på goodwill, skattefri firmaoverdragelse o.s.v.
Karsten H. Jensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-09-05 19:22

In news:a70Ye.68431$Fe7.230936@news000.worldonline.dk,
Karsten H. Jensen <bito@karby.dk> Typed:

> 10.500,- ekcl. moms. Køb for beløb over kr. 10.500,- afskrives
> lineært over 5 år.

Det er 11k. her i 2005, og der ud over 4 år SVJH

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 21-09-05 22:54

Petersen_Michael wrote:
> In news:a70Ye.68431$Fe7.230936@news000.worldonline.dk,
> Karsten H. Jensen <bito@karby.dk> Typed:

> Det er 11k. her i 2005, og der ud over 4 år SVJH

> [...]

De kr. 11k er vi enige om. Jeg havde blot ikke fået det rettet i
overskriften på kontoen i min kontoplan.

Hvorvidt det er 4 eller 5 år - jo, svjgh/v er det reduceret til 4 år. - Neop
fordi selv en 4-årrig afskrivningsperiode for EDB-udstyr er fuldkommen
vanvittig og helt ude af proportioner, da det alligevel er forældet inden
for det første år - ja i nogle tilfælde bare ud over kantstenen.
Karsten H. Jensen

Fra : Ole

Dato : 22-09-05 00:27

> Som du skriver er der straksafskrivning for driftsmidler købt for under kr.
> 10.500,- ekcl. moms. Køb for beløb over kr. 10.500,- afskrives lineært over
> 5 år.

Er det ikke stadig 3 år?

> Jeg kan ikke huske, om der er visse varegrupper med hutigere
> sfskrivningsmulighed.

Jo software kan altid straksafskrives, så du skal bare få dine IT
indkøb faktureret som noget der ligner software

Ole

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 22-09-05 12:40

Ole wrote:

> Er det ikke stadig 3 år?

> Jo software kan altid straksafskrives, så du skal bare få dine IT
> indkøb faktureret som noget der ligner software
>

> Ole

Nu er afsrivningsperioden vist slået fast til 4 år, såhhhh - skal vi
virkelig hen og læse på ektien?

M.h.t. software - jo da. I aktuelle tilfælde er vi enige.
Karsten H. Jensen

Fra : Pistolprinsen

Dato : 21-09-05 05:21

Eh, de der DKK 10.500 er da en gammel grænse helt tilbage fra år 2003!

Grænsen for småanskaffelser er i år 2005 på DKK 11.000, og var i 2004 DKK
10.800.
Så, det er vel, hvorvidt de enkelte varer har kostet mere end DKK 11.000,
uden moms, som du skal vurderer???

Og, svaret afhænger også af, hvad det er du har købt, og hvorvidt det er
noget, der skal/kun kan fungere samlet?

Desuden så har du jo lov til at fratrække det hele som en småanskaffelse
rent regnskabsmæssigt, og så blot korrigerer for dette i din skattemæssige
opgørelse, hvis du måtte ønske det.

mvh.,
Pistolprinsen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 21-09-05 15:43

Pistolprinsen wrote:
> [...]
> 10.800.
> Så, det er vel, hvorvidt de enkelte varer har kostet mere end DKK
> 11.000, uden moms, som du skal vurderer???

Min fejl. Du har ret.

> [...]
> småanskaffelse rent regnskabsmæssigt, og så blot korrigerer for dette
> i din skattemæssige opgørelse, hvis du måtte ønske det.

Nja, nok ikke helt. I status er der jo en konto for afskrivninger, hvor
indkøb og ved årsafsluning afskrives/nedskrives på de enkelte effekter.

Indkøb af f.eks. kontorartikler, småværktøj - alt til driften under de kr.
11.000,- bogføres direkte i driften som en omkostning.

> mvh.,
> Pistolprinsen
>

> "C.S" <mik-mak@bluelemon.dk> wrote in message

Nå, der var nok en uheldig citattekning.

Det er mest hensigtsmæssigt at svare u n d e r det indlæg, man besvarer
og klipper det væk, man ikke svarer på. Det er således muligt at følge
tråden kronologisk. Det anbefales i øvrigt af netidikette.
Karsten H. Jensen

Fra : Pistolprinsen

Dato : 21-09-05 16:11

> [...]
>
> Indkøb af f.eks. kontorartikler, småværktøj - alt til driften under de kr.
> 11.000,- bogføres direkte i driften som en omkostning.

Rent regnskabsmæssigt har du da fuldstændig frit valg til at bestemme, hvad
dit firmas grænse for småanskaffelser skal være!

Du tror da ikke, at TDC kører med en småanskaffelsesgrænse på kun DKK
11.000?!?!?
Næh, der er den da nok snarere 100 kilo!

Hvis man i sit firma sætter en grænse på f.eks. 20.000, så kan alt under
denne grænse bogføres direkte i driften som en omkostning, blot man husker
at korrigerer for dette i den skattemæssige opgørelse.

mvh.,
Pistolprinsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 21-09-05 19:50

uden så har du jo lov til at fratrække det hele som en

Nu ved jeg ikke om det er mig der har misforstået noget, men jeg forstår det
sådan at de 10.500 (eller hvad det nu er) gælder for hvert køb. Kun hvis den
enkelte ting (hhv ting der kun kan bruges sammen, som f.eks. PC og printer)
er over dette beløb, skal det afskrives over flere år.
Venligst ret mig hvis jeg har taget fejl

Nico

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 21-09-05 22:49

Nico de Jong wrote:
> [...]
> sammen, som f.eks. PC og printer) er over dette beløb, skal det
> afskrives over flere år.
> Venligst ret mig hvis jeg har taget fejl

Næh, der virker rigtigt nok. Selv ved individuel fakturering for at komme
under de kr. 11.00,- vil man aldrig få medhold i den fremgangsmåde, da
f.eks. printeren ikke er standalone og skal anvendes i forbindelse med
PC'en. Selv ved indkøb af en PC til lige under kr. 11.000,- og så i samme
regnsskabsår købe f.eks. en printer eller andet, der kun fungerer i
forbindelse med en PC vil det ved regnskabsafsluning være mulighed for, at
den bliver "fanget". Men selvfølgelig kan man værre så dum så dum og intet
huske om det, hvis det evt. skulle blive aktuelt.
Karsten H. Jensen

Fra : Pistolprinsen

Dato : 22-09-05 09:37

> [...]
> den bliver "fanget". Men selvfølgelig kan man værre så dum så dum og intet
> huske om det, hvis det evt. skulle blive aktuelt.

Yeps, nogen gange er det lettere at få tilgivelse end tilladelse

Man kunne også købe computeren før regnskabsårets ultimo-dato, og printeren
efter regnskabsårets ultimo-dato, og stadig være dum

Hvorvidt man får tilgivelse vil afhænge af mange ting: Hvor "dum" man har
været, hvor stor(e) beløb det drejer sig om, hvor ofte fortelelsen er gjort
og om det bliver gjort bevidst (systematisk), o.s.v..

Min erfaring med Knold & Tot er, at de generelt er ganske fornuftige og
hjælpsomme, og sker der en enkelt smutter, så efterkorrigerer de blot den
skattemæssige indkomst, og så er den ged barberet.

Og, noget helt andet er, at det er ganske træls at have en lille computer
stående i sit anlægsarkiv, for man ved jo godt, at den ikke der det værd,
som den står til, da lige nøjagtig computere strengt taget har en værdi på
nul, alerede efter et år!

Pistolprinsen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 22-09-05 12:36

Pistolprinsen wrote:

> [...]
> der det værd, som den står til, da lige nøjagtig computere strengt
> taget har en værdi på nul, alerede efter et år!

Altså alt det der har jeg aldrig sagt - og det er jeg villig til at
gentage - det har jeg aldrig sagt. Men mod dumhed kæmper selv guderne
forgæves.
Karsten H. Jensen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 04-10-05 22:44

Du retter selv andre i at klippe og citrere korrekt og henviser til
anbefalinger af netikkete.
Du burde selv have klippet i det indlæg du svarer på!

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 21-09-05 22:43

Pistolprinsen wrote:

> [...]
> under denne grænse bogføres direkte i driften som en omkostning, blot
> man husker at korrigerer for dette i den skattemæssige opgørelse.

Nu er der jo i det hidtil nævnte ikke tale om grænser for antallet af
posteringer på kontoen for "småanskeffelser under kr. 11.000,-. Hver bogført
faktura fra hvilken som helst leverandør skal jo blot være under de kr.
11.000,- - lige med forbehold som omtalt i forhold til f.eks. computere og
enheder hertil.
Karsten H. Jensen

Fra : Ole

Dato : 22-09-05 00:25

> [...]
> denne grænse bogføres direkte i driften som en omkostning, blot man husker
> at korrigerer for dette i den skattemæssige opgørelse.

Hvad skulle ideen så være med det?

Den skattemæssige grænse vil jo stadig være de kr. 11.000,- pr. indkøbt
ting.

Ole

Fra : :-\) Carsten

Dato : 04-10-05 22:50

> Hvad skulle ideen så være med det?
>
> Den skattemæssige grænse vil jo stadig være de kr. 11.000,- pr. indkøbt
> ting.

Ja korrekt!

Idéen kunne være at man ville vælge et årsregnskab til akionærer og et andet
til Skattevæsenet!

Det er fuldt lovligt og det er ikke for at snyde aktionærerne!

Årsregnskab til aktionærer "kan" godt være mere retvisende end
skattevæsenets!
Det kan også være fastsat ud fra en regnskabspolitik

Ønsker man f.eks. at afskrive efter en saldometode, må man gerne dét overfor
aktionærer, men i regnskab til skattevæsenet er det lineært!

Det er vist kun en idé i det for store firmaer!

For små firmaer vil det være meget bøvlet og har ingen værdi!

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 05-10-05 00:40

Carsten wrote:

> [...]
>
> Det er vist kun en idé i det for store firmaer!
>
> For små firmaer vil det være meget bøvlet og har ingen værdi!

Jeg mener, at lige så snart der er tale om et selskab, kan det være en
fordel med både et driftsregnskab og et skatteregnskab. Det sidste kan ikke
bruges som et styringsværktøj i selskabet.
Karsten H. Jensen