ønsker orden eller struktur i hverdag
Fra : Line

Dato : 20-09-05 18:48

Hej.. jeg har virklig brug for hjælp. Jeg synes bare at min hverdag er
så ustruktureret, og jeg savner et værktøj som kan gøre mit liv mere
overskueligt. Har du set de der programmer på tv2 for et stykke tid
siden, hvor nogle familier fik mere overskud i hverdagen ved at
strukturere? For det kunne jeg godt tænke mig lige at få gentaget.

Opvasken står på køkkenbordet, der er pletter på gulvet, vasketøjet
hopber sig op, og lektierne bliver ikke læst. Når min kæreste kommer
hjem fra arbejde er han bare træt.. og jeg er simpelthen ved at sprænge
i luften.

Jeg indrømmer.. nej, vi har ikke børn endnu, så det burde være nemt nok
at overskue..
Hjælp...

mvh Line

Fra : Cocoamum

Dato : 20-09-05 18:52

Line skrev:
> [...]
> i luften.
>
> Jeg indrømmer.. nej, vi har ikke børn endnu, så det burde være nemt nok

Måske I skulle vente lidt med at få børn? Måske du er midt i en
depression, du ikke er klar over? Måske kæresten ikke er manden i livet?

Måske du skulle finde en nyhedsgruppe, der har mere erfaring med den slags?

Tine

Fra : Line

Dato : 20-09-05 19:01

> [...]
>
> Måske du skulle finde en nyhedsgruppe, der har mere erfaring med den slags?

Hej Trine
Det er ikke vores plan at få børn lige nu.. men mht. valg af
nyhedsgruppe tænkte jeg at dk.familie var et relevant sted at poste i.
Ellers vil jeg da gerne finde en anden nyhedsgruppe hvor spørgsmålet er
mere relevant.

Mvh Line

Fra : Lars Raaby

Dato : 20-09-05 19:48

Line skrev:

> [...]
> nyhedsgruppe tænkte jeg at dk.familie var et relevant sted at poste i.
> Ellers vil jeg da gerne finde en anden nyhedsgruppe hvor spørgsmålet er

Er du i tvilv hvilken nyhedsgruppe der er den rigtigt kan du altid
spørge i dk.velkommen.

MVH Lars
--
Til salg
Yamaha YBR 125 årgang 2005

Fra : Holst

Dato : 20-09-05 20:06

Line wrote:

> [...]
> nyhedsgruppe tænkte jeg at dk.familie var et relevant sted at poste i.
> Ellers vil jeg da gerne finde en anden nyhedsgruppe hvor spørgsmålet er

Det er nok svært at finde en gruppe, som passer til dit emne.
news:dk.familie findes ikke, idet kun undergruppen news:dk.familie.barn
findes i den del af hierarkiet. Og der er ingen tvivl om, at dit emne
reelt falder uden for gruppen. Men når det er sagt, så er der nu mangen
en diskussion i news:dk.familie.barn, der falder uden for gruppens område.

Ellers er der news:dk.snak, men der får du næppe noget fornuftigt. Så
kunne man måske prøve news:dk.videnskab.psykologi ...

Du kan læse mere om grupperne her: http://www.usenet.dk

Fra : Cocoamum

Dato : 20-09-05 20:08

Holst skrev:

> [...]
>
> Ellers er der news:dk.snak, men der får du næppe noget fornuftigt. Så
> kunne man måske prøve news:dk.videnskab.psykologi ...

Eller evt. dk.helbred?

Tine

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 21:20

Kunne man ikke sagtens have en generel snak om overskud, struktur på
hverdagen, overskud efter arbejde og den slags som spørgeren nævner herinde?
Det må vel være noget som mange familier bøvler med i det daglige, nemlig at
få hverdagen til at hænge sammen, med alt hvad det indebærer.

Spørgeren efterlyser konkrete redskaber. Måske har enkelte herinde nogle
erfaringer at dele ud af?

Jeg kan fortælle hvad vi gør:

Vi har hver især nogle faste opgaver (Eksempelvis: Han: opvask, græsslåning.
Hun: Tøjvask, støve af, passe af planter) mens andre opgaver gøres af den
der nu har tid.
Vi har skiftevis maduge. Den der har maduge, sørger også som udgangspunkt
for indkøb. (Det har den gode bieffekt at vi bruger færre penge end når vi
handler sammen).
Vi aftaler hvem der gør hvad, når nye opgaver dukker op.

Disse ting er fleksible, så vi aftaler jo bare, hvis noget skal byttes
rundt.

Jeg ved ikke om dette kunne bruges.
Venligst Anita

Fra : Line

Dato : 28-09-05 15:44

> [...]
> Vi aftaler hvem der gør hvad, når nye opgaver dukker op.
>
> Disse ting er fleksible, så vi aftaler jo bare, hvis noget skal byttes

Hej Anita.
Jo mange tak, det kunne jeg godt bruge til noget. Jeg har fået at vide
at jeg kan bruge Microsoft Outlook til at lave et skema, så lige nu
sidder jeg og prøver at få det til at virke.

Mvh Line

Fra : Mette

Dato : 20-09-05 21:11

"Line" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.. jeg har virklig brug for hjælp. Jeg synes bare at min hverdag er
> så ustruktureret, og jeg savner et værktøj som kan gøre mit liv mere
> overskueligt.

Jeg synes at du skal besøge flylady www.flylady.net
Hun giver fantastiske råd mht at blive struktureret i sin hverdag. Og man
starter i det små - det første skridt er at gøre ens køkkenvask ren - hver
dag. Og lidt efter lidt får man etableret flere og flere rutiner og vaner,
så kaoset ikke vokser op over ørene på én.

Mit hjem er også kaos pt. Jeg startede på et nyt job (Har hidtil udelukkende
været studerende) i sidste uge og er hjemmefra 10 timer hver dag, og jeg bor
alene med min datter, der går i bh.klasse. Opvask og rengøring er en by i
Rusland lige de første par uger, for jeg er simpelthen så uhyggeligt træt,
men når kræfterne vender tilbage, så vil jeg konsultere flylady for at få
orden på mit liv

Fra : Cocoamum

Dato : 20-09-05 21:24

Mette skrev:
> [...]
> men når kræfterne vender tilbage, så vil jeg konsultere flylady for at få

I øvrigt synes jeg, at jeg blev meget bedre til ikke at dalre tiden væk,
da jeg fik børn. Jeg er meget mere målrettet, end jeg var i de glade,
sorgløse, ansvarsfri dage uden børn. Jeg får nået meget mere, og en time
er meget mere værd.

Bare for at holde diskussionen lidt on-topic...

Måske Line skulle tage at få børn alligevel...

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-09-05 18:06

Line wrote:
> [...]
> sprænge i luften.
>
> Jeg indrømmer.. nej, vi har ikke børn endnu, så det burde være nemt

Som andre har bemærket er emnet off-topic. Du kan evt. prøve dk.helbred
eller dk.helbred.sorg+krise.

Også vil jeg anbefale en lille bog af Brian Tracy: Slug Frøen. Den
indeholder 25 gode, simple råd til at få en mere effektiv udnyttelse af den
tid vi har til rådighed.

Det første af dem, som har givet navn til bogen, er: slug frøen. Hvis det
første du gør hver morgen er at sluge en frø, kan du ikke komme ud for noget
værre den dag. Du ar med andre ord allerede det værste bag dig. Hvis "frøen"
nu er den opvask som du har stirret olmt på i flere dage, så tag den! Nu!
Ingen udsættelser! Og mærk så bagefter den positive oplevelse af at have
gjort fået noget. Brug så dén energi til at komme videre.

Dette er en meget forsimplet fremstilling, men det lyder ikke som om du har
behov for de store raffinerede metoder. Men hvorfor skriver jeg egentlig
videre? Du gik jo ud for at gå i gang med opvasken for 5 sætninger siden

Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : ThomasB

Dato : 21-09-05 07:26

> [...]
> sig op, og lektierne bliver ikke læst. Når min kæreste kommer hjem fra
> arbejde er han bare træt.. og jeg er simpelthen ved at sprænge i luften.

Prøv at give mig et svar på følgende:
Hvad vil du selv?

Fra : Mus

Dato : 21-09-05 10:37

> [...]
> hopber sig op, og lektierne bliver ikke læst. Når min kæreste kommer
> hjem fra arbejde er han bare træt.. og jeg er simpelthen ved at sprænge

Hvorfor er du ved at sprænge i luften? Er det fordi han ikke hjælper til?
Hvordan bruger du din tid nu? Hvad når du derhjemme nu? Hvor mange timer om
dagen går du i skole?

> Jeg indrømmer.. nej, vi har ikke børn endnu, så det burde være nemt nok
> at overskue..
> Hjælp...
>
> mvh Line

Hos mig personligt er der faktisk en tendens til at jeg når mere hjemme, des
mere travlt jeg har feks arbejdsmæssigt.

LN

Fra : Line

Dato : 21-09-05 18:14

> Hvorfor er du ved at sprænge i luften? Er det fordi han ikke hjælper til?

Nej, det er fordi jeg er frustreret over at jeg ikke kan finde et
mønster at arbejde efter. Eller også har jeg bare dårlig samvittighed.

Jeg har prøvet at lave en liste over de ting vi skal nå i løbet af en
uge, og så krydse det af når man har gjort det. Men det ville jo bare
være ideelt. Men hverdagen er jo ikke perfekt, så jeg ville bare høre
andre folks erfaringer.

> Hvordan bruger du din tid nu? Hvad når du derhjemme nu? Hvor mange timer om
> dagen går du i skole?

Jeg er begyndt på en videregående uddannelse, så jeg er hjemme ca 16, og
det er ofte mig der står for aftensmaden, men jeg orker ikke opvasken.
Vi har dog opvaskemaskine.

Jeg tænkte.. hvad nu hvis der var nogle der havde skemalagt deres
hverdag.. Så ville jeg gerne have en god idé eller to.

:P
Line

Fra : Holst

Dato : 21-09-05 19:05

Line wrote:

> Jeg er begyndt på en videregående uddannelse, så jeg er hjemme ca 16, og
> det er ofte mig der står for aftensmaden, men jeg orker ikke opvasken.
> Vi har dog opvaskemaskine.

Meget af det, der skal til for at få det til at fungere, er at "orke". I
et hjem er der en masse mere eller mindre sure opgaver, som ingen rigtig
gider gøre noget ved, ingen "orker" det.

Skal det fungere, må man begynde at "orke", finde energien, der er
nødvendig for at få løst opgaven, taget opvasken, ordnet vasketøjet,
støvsuget stuen.

> Jeg tænkte.. hvad nu hvis der var nogle der havde skemalagt deres
> hverdag.. Så ville jeg gerne have en god idé eller to.

En vis skemalægning vil sikkert kunne hjælpe dig.

Sørg for, at daglige gøremål også bliver udført dagligt og gerne på et
bestemt tidspunkt. Opvasken efter aftensmaden tager man ikke kl. 19 den
ene dag, kl. 22 den anden dag og lader den stå til dagen efter den
tredje dag. Nogen kan godt gøre sådan, men har du behov for mere
struktur, så sørger du for, at opvasken bliver taget hver dag på samme
tid, f.eks. lige efter aftensmaden. Så er den nemlig skemalagt.

Andre ikke-daglige gøremål kan du med fordel bestemme dig for at ordne
på en given dag. Der støvsuges om lørdagen. Badeværelset får den store
tur hver søndag. Og så videre.

Jo mere du skemalægger, jo flere problemer giver det, når der lige
kommer noget i vejen. Er lørdag den store rengøringsdag, så bliver der
måske ikke gjort rent den uge, hvis I skal besøge familien den dag.
Derfor kan du sikkert med fordel for eksempel lige bruge ti minutter
mandag aften (eller et andet tidspunkt) på at sammenholde kalenderen med
arbejdsskemaet og så flytte de opgaver, som nu skal laves på et andet
tidspunkt.

Og sørg så for løbende at holde orden. Der skal i virkeligheden ganske
lidt til at holde orden hele tiden, men får det lov til at hobe sig op,
så bliver opgaven pludselig uoverskuelig. Jeg har et par venner, som er
helt utrolige til lige at klare den hurtige oprydning. Hver aften lige
inden de går i seng bruger de fem minutter på at lægge den gamle avis
væk, sætte tekruset i opvaskemaskine, samle børnenes legetøj osv. Det
tager vitterlig ikke meget mere end fem minutter, men det gør, at der
næsten morgen ser pænt og rydeligt ud, og samtidig får rodet aldrig lov
til at begynde at hobe sig op.

Så sæt dig ned og lave en oversigt over de arbejdsopgaver, som I har i
løbet af dagen, ugen og måneden, og lav så et dags-, uge- og månedsskema
efter behov og få indplaceret opgaverne deri.

Og endelig: find ud af, hvad du gør ved din kæresten. Når han kommer
hjem fra arbejde er han bare træt, men det er du sikkert også. Jeg har
indtryk af, at du er irriteret over din kærestes arbejdsindsats og
føler, at du laver det hele. Skal det fungere, må du enten lære at
acceptere ham som han er (dvs. intet laver i hjemmet), så du ikke lader
dig irritere over det; eller også må du få talt med ham, så han også
tager sin del af arbejdet; eller verfer ham ud. Så længe du er sammen
med ham, er I to om at få det til at fungere, og selv med et skema vil I
stadig være to om det.

Fra : L

Dato : 11-10-05 18:49

> [...]
>
> Jeg tænkte.. hvad nu hvis der var nogle der havde skemalagt deres
> hverdag.. Så ville jeg gerne have en god idé eller to.

hvorfor skal du have et møster at gå efter , tag dagen som den kommer .

Her har vi 4 brøn .

Jeg bruger nok 12 timer på mit job og min kone 8 timer og vi har en masse
tid synes vi , der er intet stress og vi har det godt .

slap af og tag det som det kommer .

Fra : L

Dato : 11-10-05 18:36

> [...]
> i luften.
>
> Jeg indrømmer.. nej, vi har ikke børn endnu, så det burde være nemt nok

Og du har ikke børn , tag det samme , andet er der ike at sige til det .