Et Videnskabligt Svar ! :o)
Fra : mhansen@@get2net.dk

Dato : 20-09-05 15:54

Lige en lille en til at spolere dagen:3 mænd går til købmanden for at købe
en flaske vin. De køber en flaske til 30 kr. og betaler 10 kr. hver. Da de
er gået, kommer købmanden i tanke om, at flasken kun koster 25 kr. og sender
derfor bydrengen ud med med 5 enkroner. Bydrengen beholder selv 2 kroner og
giver de tre mænd 1 krone hver tilbage. De har nu betalt 9 kr. hver, altså
27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

*/MH

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-09-05 16:08

On Tue, 20 Sep 2005 16:53:46 +0200
<mhansen@@get2net.dk> wrote:

> [...]
> tilbage. De har nu betalt 9 kr. hver, altså 27, og bydrengen har 2
> kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

søg tilbage i gruppen den er her med jævne mellemrum.

Fra : Holst

Dato : 20-09-05 16:35

mhansen@@get2net.dk wrote:

> [...]
> 27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

Den dukker vel op omtrent hvert halve år her i gruppen, så søg tilbage
efter svaret:

http://groups.google.com

Fra : zillyink

Dato : 20-09-05 16:46

mhansen@@get2net.dk wrote:
> De har nu betalt 9 kr. hver, altså 27, og bydrengen har 2
> kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

Ja og jeg har elleve fingre på mine to hænder:
1-2-3-4-5 på den ene
10-9-8-7-6 på den anden
6+5 er lig elleve.....so, there U R.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 20-09-05 16:54

<mhansen@@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kroner og giver de tre mænd 1 krone hver tilbage. De har nu betalt 9 kr.
> hver, altså 27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste

27+2 giver jo ingen mening. Benyt hellere:

De har hver betalt 9, og bydrengen har taget 2. 3*9-2 = 25...som flasken
kostede...

/Kenneth

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 20-09-05 16:58

> [...]

>27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

Den forsvandt sammen med forfatterens evne til at regne De tre
mænd har tilsammen haft udgifter for 3x9kr. = 27kr. Bydrengen og
købmanden har tilsammen haft indtægter for 2kr.+25kr. = 27kr.

Hvis du forsøger at summere de mønter der befinder sig hos de 5
parter, ja så kan man jo sige at du har regnet den forkert ud.
Købmanden og de tre mænd har tilsammen 28kr. og ikke 27kr. De 27kr. er
det beløb de 3 mænd har betalt for varen. Man forsøger at summere
købspris med "penge på lommen" - (1 pære + 3 bananer = 2 æbler)

Bed forfatteren om at holde sig væk fra regnskabsbøgerne

/Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-09-05 17:59

mhansen@@get2net.dk wrote:
> [...]
> 27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

Den tog skattefar, som sædvanlig.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Otto J.

Dato : 20-09-05 18:51

> Den tog skattefar, som sædvanlig.

Hvis han dog bare ville nøjes med dét!

Mvh. Otto

Fra : Rune Zedeler

Dato : 20-09-05 19:29

Peter har 5 kroner.
Han giver 2 kroner til Ole.
Ole har altså fået 2 kroner af Peter, og Peter har givet 2 kroner til Ole.
2+2 = 4.
Hvor er den sidste krone?

Gaaab.

-Rune

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 21-09-05 01:02

Rune Zedeler wrote:
> [snip]
> Hvor er den sidste krone?

Så kan jeg bedre lide den her:

4a = 6b <=>
14a-21b = 10a-15b <=>
7(2a-3b) = 5(2a-3b) <=>
7 = 5

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-09-05 09:01

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> writes:

> Så kan jeg bedre lide den her:
>
> 4a = 6b <=>
> 14a-21b = 10a-15b <=>
> 7(2a-3b) = 5(2a-3b) <=>
> 7 = 5

Du må ikke dividere med 0.

Torben

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 21-09-05 23:50

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Du må ikke dividere med 0.

Hvorfor ikke? Det går da fint i ovenstående udregning. ;)
Nu du er så godt i gang, kan du måske også give en forklaring på den
manglende krone til alle os der ikke kan gennemskue det.

;)

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 22-09-05 08:39

> Nu du er så godt i gang, kan du måske også give en forklaring på den
> manglende krone til alle os der ikke kan gennemskue det.

Prøv at noter dig hvor pengene er.
Først har hver mand 10 kroner, dernæst har købmanden 30 og mændene har hver
0, dernæst...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-05 10:57

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Nu du er så godt i gang, kan du måske også give en forklaring på den
> manglende krone til alle os der ikke kan gennemskue det.

Der er ingen manglende krone. Man stiller et regnestykke op uden
at det har nogen parallel i virkeligheden.

5 *10 = 50 kr.
7 * 7 = 49 kr.
Hvor er den sidste krone blevet af?

I historien betaler mændede først 10 kr. hver, men får senere
1kr. tilbage. De har derfor kun betalt 27 kr., og tallet 30 er
ude af billedet.

De 27 kr. er gået med 25 til købmanden og 2 til buddet. De er
ikke gået med 27 til købmanden og 2 til buddet sådan som det
antydes.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-05 12:37

Bertel Lund Hansen wrote:
-snip-

> De 27 kr. er gået med 25 til købmanden og 2 til buddet. De er
> ikke gået med 27 til købmanden og 2 til buddet sådan som det
> antydes.

Der modsagde du da ellers lige dig selv, men jeg tror vi har fattet det
alligevel...

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 22-09-05 16:08

On Thu, 22 Sep 2005 13:37:29 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Der modsagde du da ellers lige dig selv, men jeg tror vi har fattet det
>alligevel...

Modsiger han sig selv!?! Nu synes jeg nok det bliver forvirrende

/Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-05 21:17

Thomas Lykkeberg wrote:

> Modsiger han sig selv!?! Nu synes jeg nok det bliver forvirrende

Nåh, nej.... Jeg læste forkert

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-09-05 16:43

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> writes:

> Hvorfor ikke? Det går da fint i ovenstående udregning. ;)

Nej det gør ej, du får jo nonsens ud af det.

Grunden til at man ikke kan dividere med 0 er, at x/y er defineret som
løsningen for z til ligningen y*z=x. Hvis y=0 reduceres dette til
0=x, og det har kun løsninger når x=0. Derfor findes intet muligt
resultat for x/0, når x er forskellig fra 0. Hvis x=0, så er
ligningen 0*z=0, hvilket er rigtigt for alle z, så 0/0 har ikke en
entydig værdi. Summa summarum, så giver det ikke mening at dividere
med 0.

Og hvis du stadig ikke har fattet det, så er (2a-3b) lig med 0, da vi
antog at 4a=6b. Derfor er forkortelsen i sidste skridt ækvivalent med
division med 0.

Torben

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 23-09-05 00:24

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> Og hvis du stadig ikke har fattet det, så er (2a-3b) lig med 0, da vi
> antog at 4a=6b. Derfor er forkortelsen i sidste skridt ækvivalent med
> division med 0.

Du (og andre der har svaret på mit indlæg) burde have lagt mere
betydning i min smiley.
Jeg forstår udemærket udregninger (burde jeg vel også med matematik på
universitetet)og skrev det blot for sjov, da Torben Ægidius Mogensen
forsøgte at forklare hvorfor min udregning ikke var korrekt.
Jeg skrev jo sjovt nok udregningen efter et andet "snyde"-regnestykke.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 23-09-05 08:05

On Fri, 23 Sep 2005 01:24:21 +0200, Jens Peter Rosenkvist
<jensercube@ofir.dk> wrote:

>Jeg forstår udemærket udregninger (burde jeg vel også med matematik på
>universitetet)

Vi tror på dig Jens

/Thomas

PS Jeg forstod godt dine smileys

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-09-05 14:00

<mhansen@@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Lige en lille en til at spolere dagen:3 mænd går til købmanden for at købe
> en flaske vin. De køber en flaske til 30 kr. og betaler 10 kr. hver.

Mænd: -30
Købmand: +30
Bydreng: 0
Sum: 0

> Da de
> er gået, kommer købmanden i tanke om, at flasken kun koster 25 kr. og
sender
> derfor bydrengen ud med med 5 enkroner.

Mænd: -30
Købmand: +25
Bydreng: +5
Sum: 0

> Bydrengen beholder selv 2 kroner og
> giver de tre mænd 1 krone hver tilbage.

Mænd: -27
Købmand: +25
Bydreng: +2
Sum: 0

> De har nu betalt 9 kr. hver, altså
> 27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste krone af?!

I går kostede en liter benzin 12 kr. I dag koster den kun 11 kr. Hvor blev
den sidste krone af? Tja...

Fra : Lars K.

Dato : 22-09-05 20:55

> [...]
> kroner og giver de tre mænd 1 krone hver tilbage. De har nu betalt 9 kr.
> hver, altså 27, og bydrengen har 2 kroner. 27+2=29. Hvor blev den sidste

Der er vel pant på flasken