HURTIGT!!!: Fiskefars fra fryseren - ingen~
Fra : Nette

Dato : 20-09-05 14:57

Kan jeg bruge mel, gryn, rasp eller maizena i stedet?
Svigermor kommer og spiser med 17.30,- derfor ingen chancer.

Nette

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-09-05 16:08

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev:
>Kan jeg bruge mel, gryn, rasp eller maizena i stedet?
>Svigermor kommer og spiser med 17.30,- derfor ingen chancer.
>
>Nette

Mel, og skynd dig så lidt - har du ikke et brev hollandaise sauce?
det vil være godt
TPB

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 20-09-05 16:25

yes med lidt sennep i den der sovs

"Thomas Peter Bitsch (slet 669P8)" <tpbknorr@669P8post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11272290800.368455384529025@dtext.news.tele.dk...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-09-05 17:26

Thomas Peter Bitsch (slet 669P8) wrote:

> Mel, og skynd dig så lidt - har du ikke et brev hollandaise sauce?
> det vil være godt

Til mine fiskedeller er der altid hjemmerørt remoulade og små kartofler
med skræl på. Det foretrækker jeg nu; særligt da frem for mærkeligt
sovsepulver.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-09-05 17:34

Kevin Edelvang skrev:

> hjemmerørt remoulade

Hvodden gør man det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-09-05 17:39

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvodden gør man det?

Hehe, der er flere måder. Den nemmeste er at røre sennepssyltede pickles
med hjemmegjort mayonnaise i forholdet 1:1. Tilsæt gerne hakket dild,
persille, estragon og lignende.

Orker man ikke selv at sylte pickles, er Cerveras produkt udmærket. Det
bruger jeg selv. De fører oven i købet en finthakket version, lige til
at vælte i mayonnaisen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-09-05 18:33

Kevin Edelvang skrev:

> Hehe, der er flere måder. Den nemmeste er at [...]

Tak for tippene.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-09-05 19:03

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> skrev:

> [...]
>nemmeste er at røre sennepssyltede pickles
>med hjemmegjort mayonnaise i
>forholdet 1:1. Tilsæt gerne hakket dild,

Og hvordan laver du så lige mayonnaise?
Hvad er lignende estragon?

TPB

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 20:12

"Thomas Peter Bitsch (slet Q9T9W)" <tpbknorr@Q9T9Wpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11272395850.600643556606052@dtext.news.tele.dk...

> Hvad er lignende estragon?

Prøv at læse Kevins svar igen:

Citat: "Tilsæt gerne hakket dild, persille, estragon og lignende." /citat
slut.

"Og lignende" er altså andre krydderurter end de nævnte, hvis man har lyst
til dét.

Tina

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-09-05 21:57

Thomas Peter Bitsch (slet Q9T9W) wrote:

> Og hvordan laver du så lige mayonnaise?

Den helt korte version:

Pisk et par dråber vindruekerneolie godt sammen med en æggeblomme, til
den bliver luftig, f.eks. med elpiskeren. Tilsæt derefter under konstant
piskning olie i en tynd stribe, indtil massen opnår den seje konsistens.

Skal den smage lidt mere kraftigt (f.eks. til kryddermayo), kan man
bruge olivenolie.

Smages til sidst til med salt.

Den lange version er, at der findes lige så mange mayonnaiseopskrifter,
som der findes gastronomer. Jeg foretrækker en tsk hvidvinseddike og en
halv tsk dijonsennep pr. æggeblomme, men andre gør det på anden vis.
Metoden er dog den samme og alt i alt tager det et sted mellem 3 og 5
minutter. Hvidløg og den slags er også lækkert i, men så er vi mere ovre
i noget aïoli, som jo er kanon til f.eks. hjemmelavede fritter eller på
burgeren.

> Hvad er lignende estragon?

Ikke noget. Min formulering gik på, at man også kan bruge andre friske
krydderurter.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 19:33

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Hehe, der er flere måder. Den nemmeste er at røre sennepssyltede
> pickles med hjemmegjort mayonnaise i forholdet 1:1. Tilsæt gerne
> hakket dild, persille, estragon og lignende.

Og sød evt. med lidt honning-dijon-sennep. Jeg foretrækker at benytte
forholdet 1:3 (én del mayo til tre dele pickles).

Hjemmerørt remo styrer! Problemet er, det mindst tager syv min. at lave,
hvis mayoen ikke er rørt i forvejen

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/17/05)

Fra : Hauge

Dato : 20-09-05 19:48

Jens Bruun wrote:
> Hjemmerørt remo styrer! Problemet er, det mindst tager syv min. at
> lave, hvis mayoen ikke er rørt i forvejen

Andet problem er jo desværre, at man ikke kan lave til mere end et par dage
af gangen.

Mvh Hauge

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-09-05 22:00

Jens Bruun wrote:

> Og sød evt. med lidt honning-dijon-sennep. Jeg foretrækker at benytte
> forholdet 1:3 (én del mayo til tre dele pickles).

Det giver så en grovere, mere rustik remo. Jeg synes lidt, at man så er
ude i stadig at kunne kalde det "pickles", hvilket dog bestemt ikke er
at foragte. 1:1 giver efter min mening et cremet, men stadig krydret og
lækkert resultat.

> Hjemmerørt remo styrer! Problemet er, det mindst tager syv min. at lave,
> hvis mayoen ikke er rørt i forvejen

Ja, det er egentlig sjovt, som folk køber færdigvarer, når det
hjemmegjorte er bedre, billigere og ofte lige så hurtigt. Folk brokker
sig over, de ikke har tid. Jeg passer for tiden en husholdning på 4
velspisende personer og bruger vel en times tid om dagen i køkkenet
gennemsnitligt - og stort set alt er hjemmegjort fra bunden. Mens dagens
ret braser i gryderne kan suppebenene til i morgen sættes over osv.
Det handler egentlig bare om overblik, håndværk og planlægning.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 22:09

> Det handler egentlig bare om overblik, håndværk og planlægning.

Og lyst/glæde.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-09-05 22:34

Jens Bruun wrote:

> Og lyst/glæde.

Oh ja. Og dér rammer du måske grunden til, at så mange danskere lader
sig nøje med at hælde skidt og lort i kæften ...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 20-09-05 22:50

Kevin Edelvang wrote:
> Oh ja. Og dér rammer du måske grunden til, at så mange danskere lader
> sig nøje med at hælde skidt og lort i kæften ...

Ingen er døde af det skidt og lort, og der er jo mange der må prioritere
tingene, ikke alle har muligheden for at gå hjemme og sætte suppen til at
kogle kl 9.30 om morgenen.
Vi er nogle der skal arbejde for føden, vi der så også må spise skidt og
lort når vi kommer hjem, og så rette det hele lidt op i weekenden.

/Hauge

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 21-09-05 05:10

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev:

>Ingen er døde af det skidt og lort,
> [...]

Du har fuldstændig ret, nogle skal arbejde, og hvis industrien
ikke solgete nogle varer, fandtes de vel heller ikke, og hvis de
var farlige så var de forbudte. Desværre er tobak ikke forbudt,
men det står jo også på pakkerne at det er farligt. Vi lever
heldigvis i et frit land, så lad de frelse være frelste, og vi
andre glade.
Nu må vi da håbe at fiskefarsen var tøet op, ellers er alle indlæg
skønne spildte kræfter, der var jo kun 30 min til at gøre dem
færdige, og så lige tiden til remoulade, mayonnaise mmm.
TPB

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-09-05 08:39

Hauge wrote:

> Ingen er døde af det skidt og lort, og der er jo mange der må prioritere
> tingene, ikke alle har muligheden for at gå hjemme og sætte suppen til at
> kogle kl 9.30 om morgenen.

Det er vist en udbredt misforståelse, at det skal tage så lang tid at
lave god og fornuftig mad. Jeg bruger som sagt en times tid i køkkenet
om dagen alt inkl. Men når ofte at sætte noget over til næste dag også
inden for den time. Jeg er typisk meget lidt hjemme, da jeg har meget
arbejde og hårde studier. Alligevel kan det altså godt lykkes.

Men som sagt havde Jens nok ret, da han skrev, det var lysten, der
manglede. Har man ikke lyst og glæde ved at lave mad, duer det jo ikke.

> Vi er nogle der skal arbejde for føden, vi der så også må spise skidt og
> lort når vi kommer hjem,

Selv de aftner, hvor jeg kommer hjem henad kl. 18, kan det snildt lykkes
mig at trylle et frisklavet, lækkert måltid mad frem på 20 minutter.
F.eks. en lækker pastaret.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 14:52

Hejsa
Kevin Edelvang wrote:
> Det er vist en udbredt misforståelse, at det skal tage så lang tid at
> lave god og fornuftig mad.

Nu er der jo himmelvid forskel på "fornuftig mad" og så det nogen i denne
gruppe overhovedet vil kalde "mad".
Jeg prøver også at lave fornuftig mad _hver_ dag, selvom jeg arbejder meget,
men jeg må jo prioritere min tid, så jeg også kan lave noget andet. Så det
bliver ikke til hjemmerørt remoulade/mayonaise eller lignende udskejelser.
Jeg synes faktisk godt om at lave mad, også til hverdag, men desværre ikke
altid..

> Jeg bruger som sagt en times tid i køkkenet
> om dagen alt inkl.

Det kan også til tider være for lang tid, når man mødte på arbejde kl 7 og
kom hjem kl 17-18-stykker, så prioriterer man altså afslapningen en lille
smule højere.

> Men som sagt havde Jens nok ret, da han skrev, det var lysten, der
> manglede. Har man ikke lyst og glæde ved at lave mad, duer det jo
> ikke.

Nej, men desværre hænger tid og lyst jo ikke sammen.

> Selv de aftner, hvor jeg kommer hjem henad kl. 18, kan det snildt
> lykkes mig at trylle et frisklavet, lækkert måltid mad frem på 20
> minutter. F.eks. en lækker pastaret.

Nu hører pasta til i den ende af min madskala, der minder mig om junkfood,
jeg laver kun pasta når jeg ikke gider lave andet..

Mvh Hauge

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 21-09-05 16:30

> [...]
>
>Nu hører pasta til i den ende af min
>madskala, der minder mig om junkfood,
>jeg laver kun pasta når jeg ikke gider lave andet..

Tak Hauge, så fik vi vist den Kevin barberet.
TPB

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 16:50

Hej
Thomas Peter Bitsch (slet HTH8G) wrote:

> Tak Hauge, så fik vi vist den Kevin barberet.

Det var nu ikke meningen at nogen skulle føle sig barberet af mit indlæg,
det var bare min mening.

Mvh Hauge

Ps.: Jeg synes du skal tage et lille kik på denne her link:

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 21-09-05 18:27

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev:
> [...]

Tak, mange tak.
TPB

Fra : Nette

Dato : 21-09-05 21:49

"Thomas Peter Bitsch skrev

> Mel, og skynd dig så lidt - har du ikke et brev hollandaise sauce?
> det vil være godt

Takker Thomas, jeg slukkede pcen lige som du sendte.
Jeg kom dog mel i, tog chancen og det gik.

Men sikke dog en snak I alle kunne få ud af mit manglende kartoffelmel.

Nette