Sammensætte INPUT-værdier fra hhv. Select ~
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-09-05 09:54

Hej NG

Så har jeg en lille 'udfordring', som driller mig! Først lige et
link til en eksempel-side:
http://www.claus-rasmussen.dk/tmp/index_select.html

Det drejer sig om at jeg har tre sektioner i en form, som jeg
ønsker skal sættes sammen i en streng som så bliver 'submittet'.
Den første værdi er fra en Select, hvor jeg via et date-script
får valgt den aktuelle måned og år.
Efterfølgende har jeg en Radio-sektion med tre valg og til sidst
endnu en Select som default ikke har en værdi.

Tricket er at få den 'Selected' værdi fra den første select
placeret i en skjult INPUT i formatet yyyyMM (e.g. 200509), altså
år og måned. Efterfølgende Radio-sektion har værdierne 01, 15 og
25, som skal sættes på strengen i den skjulte INPUT, således at
hvis 'Midt' er valgt (value="15"), så vil tallet 15 blive sat på
år og måned: 20050915.

MEN.... Hvis der så yderligere er valgt en periode i den sidste
select, skal dagen (altså tallet 15 i ovenstående eksempel)
udskiftes med værdien fra selecten. Dvs. at hvis periode 3 er
valgt (value="27"), skal der i den skjulte INPUT stå 20050927.

Efterfølgende er det så den streng som skal submittes, hvilket
giver en dato.

Er der evt. en her der kan hjælpe?

På forhånd tak!

/Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 20-09-05 14:05

Du laver en onsubmit hvor du læser værdierne af dine form elementer. Disse
værdier sætter du ind i et hiddenfield, som du siden læser på din
efterfølgende side.

/Marten

"Claus Rasmussen" <REMOVE_THISrasmussen.claus@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:432fce2d$0$258$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-09-05 09:47

> Du laver en onsubmit hvor du læser værdierne af dine form elementer. Disse
> værdier sætter du ind i et hiddenfield, som du siden læser på din
> efterfølgende side.

Det er jeg klar over, men et af problemerne er at den viste værdi i den første
select er en dynamisk genereret liste ud fra dags dato som start måned/år.
Værdien bliver tilmed sat i et andet format end det der skal vidersendes.

Men jeg har fået løst problemet og tilmed også fået sat validering på hvis der
i drop-down boksen for 'Periode' bliver valgt '4', som svarer til en dags-dato
med tallet 29, hvilket jo ikke er tilladt hvis februar er valgt og det ikke er
skudår.

Men løsningen - eller en del af den, kan ses her:

http://www.claus-rasmussen.dk/tmp/index_select.html

Implementering af løsningen bliver uden en test-knap, men den funktionalitet
der ligger i onclick på test-knappen, bliver sat på submit-knappen i stedet
for og med et check på om det også går godt eller skidt! Og så bliver de
'disabled' input felter selvfølgelig fjernet, da de blot er til brug i test.

Så nu kan man få sat en submit-dato i formatet yyyyMMdd ved at vælge fra den
første select (f.eks. September 2005), hvilket giver yyyyMM (200509).
Efterfølgende kan man enten 1) vælge en radio-knap og få en dags-dato på hhv.
01, 15 eller 25. Eller 2) man kan vælge fra 'Periode' select'en og få sat en
dags-dato på hhv. 26, 27, 28 eller 29 alt efter om man vælger 1, 2, 3 eller 4
perioder. Hvis en periode er valgt, bliver der set bort fra radio-knap valget
hvis der er foretaget sådan et valg. Dags-dato tallet bliver så tilføjet
år/måned, så submit-dato'en bliver f.eks. 20050915, hvis Radio-knap Midt er
valgt, eller 20050927, hvis 'Periode 2' er valgt. Det er så denne streng der
bliver submittet.