sure opstød (dem i spiserøret, je
Fra : Inger

Dato : 19-09-05 21:58

Hej Gruppe

Jeg lider meget af (sure) opstød. De er ikke altid decideret sure, men
jeg kan ofte mærke "noget" stige op i spiserøret. Der går sjældent en
aften hvor jeg kan lægge mig i sengen uden at tage to Balancid først. Og
ofte er jeg nødt til at tage dem inden da fordi jeg ikke engang kan
bukke mig henover sofa bordet uden at blive generet. Det sker også somme
tider at jeg har behov for dem efter frokost.

Jeg spiser til daglig ret sundt, da jeg skal tabe mig. Jeg spiser ikke
til daglig fed mad. Men hvis jeg er ude, og nyder et ½ glas rødvin, en
lidt fed sovs eller lignende, kan jeg være sikker på at jeg skal have et
par Balancid senest et par timer efter måltidet. Min frokost består som
regel at to stykker rugbrød med fedtfattigt pålæg uden smør. Min
aftensmad ofte af kylling og salat.

Hvis jeg drikker et stort glas koldt vand og lægger mig ned kan jeg
mærke den kolde væske stige op i mit spiserør.

Jeg var til læge for et års tid siden og nævnte det, da der står på
Balancid æsken at det skal man, ved vedvarende problemer. Han slog det
hen og sagde noget om, at der står sådan fordi gamle mennesker kunne få
et eller andet (som jeg ikke liiige kan huske hvad var, men jeg mener at
jeg hørte ordet kræft), men at jeg var alt for ung (da 27, nu 28) til at
få det. Derfor kunne jeg trygt blive ved med at spise dem efter behov,
sagde han.

Der er to ting i det nu. For det første er jeg egentlig ikke særligt
tryg ved den besked. Hvem ved om det ikke lige er mig der lider af en
"gammel mands sygdom"???
For det andet er det altså temmelig generende og jeg er lidt irriteret
over at det bare bliver ved og ved... Jeg kan blive helt desperat hvis
jeg løber tør for Balancid! Det kommer dog meget i perioder, så jeg kan
somme tider have et par måneder uden problemer. Det kommer dog altid
igen, og jeg har indtil nu ikke kunnet finde ud af hvad der tricker det.

Så to spørgsmål til jer: Bør jeg gå til læge igen (denne gang en anden,
da jeg har flyttet kommune siden da)? Er der noget som helst jeg kan
gøre for at undgå disse gener?

Hilsen Inger

Fra : nana sørensen

Dato : 19-09-05 22:04

Klip, om mavesyre.

> [...]
> jeg har flyttet kommune siden da)? Er der noget som helst jeg kan gøre for

Det kaldes tilbageløb. Det sker, når det lille låg der lukker spiserøret af
til maven, ikke slutter til. Jeg lider også af det i perioder, og det gør
helvedes ondt. Jeg ved desværre ikke hvad der kan gøres ved det, men det er
en god ide at gå til lægen.

Mvh. Nana

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-09-05 23:19

Inger skrev:

> Jeg spiser til daglig ret sundt, da jeg skal tabe mig. Jeg spiser
> ikke til daglig fed mad.

I debatgruppen alt.support.diet.low-carb er det almindelig kendt at
sure opstød ("heart burn") ophører når man holder op med at indtage
mange kulhydrater (og i stedet indtager op til 75% af energibehovet
gennem fedtstoffer), så jeg tror ikke at du kan kæde "spiser ikke
fed mad" sammen med symptomerne.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : HEF

Dato : 20-09-05 10:09

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> Så to spørgsmål til jer: Bør jeg gå til læge igen (denne gang en anden,
> da jeg har flyttet kommune siden da)? Er der noget som helst jeg kan
> gøre for at undgå disse gener?

Jeg synes bestemt du skal gå til lægen. Det kan jo være, at din lukkemuskel
ikke fungerer som den skal, og det kan der gøres noget ved. Min kæreste blev
opereret for det sidste år. Det foregik som en kikkertoperation, og han slap
med fem små huller i maven, som man næsten ikke lægger mærke til i dag. Og
bedst af alt - han har ikke haft et eneste surt opstød eller halsbrand
siden. Det skal dog siges, at han var ret hårdt angrebet inden operationen
(skulle sove med ekstra hovedpuder osv.), men det lyder det faktisk også til
at du er.

Inden operationen spiste han dagligt Lanzo (receptpligtigt middel, der
nedsætter produktionen af mavesyre). Det kunne selvfølgelig også være en
løsning for dig, men det vil under alle omstændigheder være lægens opgave at
vurdere, så ja.....jeg synes du skulle tage til lægen .

/H

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-09-05 10:13

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe

Hej Inger

Hvis det er noget, som du selv har en mistanke til, og din læge slår det
hen, så er det på tide at skifte læge. Mistanke om kræft, er jo næsten det
letteste man kan få, man kan dårligt tænde TV'et uden at samtlige daglige
småsymptomer, er et forvarsel for kræft. Har sådanne TV indslag først sået
din tvivl, så skal denne tvivl manes i jorden, ellers lægges der et nyt
problem op oven i den stak af problemer, som du i forvejen måtte have. Jeg
vil ikke ligefrem påstår, at mistanker om kræft, hører til de lette at slæbe
rundt på. Faktisk vil jeg sige, at visheden om man har det, eller ikke har
det, er noget en slat lettere. Din læge skal heller ikke tage udgangspunkt
i sædvane, men i dig. Sædvane gavner ikke dig, hvis du er undtagelsen, der
bekræfter regelen.

Men med hensyn til tilbageløb til spiserøret. Så er det rimeligt vigtigt at
vide, hvordan føler du dig tilpas, når problemet er der. Føler du dig
oppustet, eller er området under maven spændt... Altså selve tarmregionen.
Jeg har til tider selv problemet, men er dog så heldig, så jeg ved også, at
der undervejs i tarmen, er et par steder, hvor passagen ikke er alt for god,
så det skyldes at maven ikke kan komme af med det, når maven vil, fordi der
et sted i tarmen sidder noget, der skulle være kørt videre, men som af
uforklarlige årsager, stadig sidder der. Det kan være fordi jeg har drukket
for lidt, eller slugt noget, som var for stort, ja selv et par bukser, kan
stramme lidt for meget, hvilket nu sjældent er tilfældet, for jeg kan ikke
tåle noget der klemmer på maven, men det sker da, og stramme for meget,
betyder ikke, at bukserne er stramme, de er bare for stramme, til at min
mave bryder sig om dem.

Løsningen er maveøvelser, du ved, sådan noget med at læne sig fremover,
trække maven helt ind, så meget man kan, og læne sig tilbage, og slappe helt
af, så du får følelsen af, at lade det hele hænge ud. Det kan også være
gavnligt at gøre det modsat, og alle stederne imellem fremoverbøjet, og
tilbagelænet. Skulle der undtagelsesvis trykkes hårdt, for at føde, så har
jeg min handicap skammel, og en hynde, som jeg så vipper op på to ben, for
at støtte bugvæggen. Du vil ikke være spor i tvivl, når du får løsnet, hvad
der nu måtte sidde og spærre, det føles næsten, som.... Ja hvordan føles det
at vinde i lotto )... Håber det kunne bruges, og du forstår meningen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Cocoamum

Dato : 20-09-05 18:44

Inger skrev:
> [...]
> bukke mig henover sofa bordet uden at blive generet. Det sker også somme
> tider at jeg har behov for dem efter frokost.

Mine mavebesværligheder forsvandt, da jeg holdt laaaang pause med kaffe
og te.

Tine

Fra : Inger

Dato : 21-09-05 20:54

Hej og tak for alle svarene...

Jeg svarer lige alle her under et, det forekommer mig lidt nemmere...

Jeg er så heldig at mine opstød sjældent indeholder ret meget mavesyre
(tror jeg nok...) Ihvertfald svier det sjældent og det er sjældent det
gør decideret ondt. Dette kunne måske skyldes at jeg spiser så meget
Balancid, der jo neutraliserer mavesyren? Ihvertfald er jeg glad for at
slippe for smerterne...

Jeg har haft problemet i mindst et år, og nok også 1½-2 år. Jeg har for
nyligt skåret kraftigt ned på kulhydrater i min kost, da jeg forsøger at
smide nogle kilo. Men min gene er ikke blevet mindre af den grund,
desværre Grunden til at jeg skrev det om fed mad er, at jeg har hørt
rigtig mange steder at det kan være grunden. Og jeg kan da også mærke at
min gene bliver værre når jeg falder for fristelsen og spiser slik eller
fed mad. Jeg har desværre også problemer i perioder hvor jeg sjældent
drikker kaffe, men jeg kan da prøve at skære lidt ned på det alligevel

jeg har ikke nogen fornemmelse af at min mave er oppustet eller noget
andet når jeg har opstød. Det er der stort set hver eneste aften, næsten
uanset hvad jeg har eller ikke har indtaget. Og hvor meget eller hvor lidt.

Jeg tror at jeg vil gå til lægen... Jeg har som sagt skiftet læge siden
jeg fik af vide at jeg ikke skulle bekymre mig. Jeg går nu ikke og tror
at jeg måske har kræft, men uanset årsagen vil jeg gerne enten vide at
jeg ikke kan gøre noget, eller at jeg kan gøre noget og i så fald hvad.
For jeg er rimelig træt af problemet. Jeg vil så have for øje ikke at
lade mig spise af med et skod svar fra lægen. Jeg er nemlig ikke særlig
god til at sige fra...

Jeg synes bare det var meget rart at høre herinde at det ikke lige er et
eller banalt jeg gør galt... Tak for responsen

Hilsen Inger

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-09-05 10:09

> Hej og tak for alle svarene...
>
> Jeg svarer lige alle her under et, det forekommer mig lidt nemmere...

Helt fint, du glemte bare den sidste del .
Føles selve tarmregionen fast ?? Nu ved jeg jo så ikke, om det er svært at
mærke, når man er overvægtig, hvilket du så nok kan forstå, ikke er mit
problem , som er lige det modsatte.
Mit eget kommer altid i den forbindelse. Nu er jeg måske også lidt mere
følsom, eftersom jeg jo normalt har korttarmssyndrom, så normalt drøner det
bare derudaf, og jeg skal være hurtig til at få bøvserne af , og da jeg
jo ikke får den energi ud af maden, som alle i andre ville få, så skovler
jeg jo føde ind... Tæt på fodermisbrug .... Men de perioder, hvor det
hele ikke, bare lige drøner igennem, der har jeg også dit problem, hvis ikke
jeg får tilpasset foderindtaget ret præcist.

M.V.H.....Benny..

Fra : Inger

Dato : 22-09-05 20:25

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> hele ikke, bare lige drøner igennem, der har jeg også dit problem, hvis ikke
> jeg får tilpasset foderindtaget ret præcist.

Jeg skrev at min mave ikke føles oppustet eller noget andet, men okay
det var nok ikke så præcist. Nu er jeg (heldigvis ikke mere)
voldsomt meget overvægtig, men det kan da godt være at jeg ikke kan
mærke "det rigtige"... Jeg kan ikke umiddelbart mærke at jeg er oppustet
eller at der er nogle steder der føles spændt. Jeg led en overgang af
meget oppustethed, men en udrensnings kur sammen med en kostændring har
helt afhjulpet det problem, tilbage står så stadig opstødene som ikke
aftog det mindste.

Den løsne følelse du beskriver kan jeg slet ikke genkende. Jeg har
perioder somme tider hvor jeg ikke har generne, men heller ikke der har
jeg nogen fornemmelse af at noget løsner. Jeg har lige de sidste par
dage ikke mærket nær så meget som ellers, så jeg håber der er en "god"
periode på vej...

Så jeg tror (heldigvis) ikke at korttarms syndrom er årsagen til mine
gener. Jeg hælder egentlig mest til at tro at det er den der lukke klap
der er synderen. Hvis jeg - næsten når som helst - drikker et relativt
stort glas koldt vand og straks efter lægger mig ned kan jeg mærke det
stadigt kolde vand løbe op i mit spiserør. Jeg går ihvertfald ud fra at
det er dét jeg kan mærke, når jeg får en fornemmelse af kold væske...

Faktisk så er jeg blevet lidt bekymret over mit store forbrug af
Balancid. I dag sad jeg og surfede efter kageopskrifter til min kogebog
sammen med min kollega. Vi faldt over en opskrift på kiksekage og det
fik min veninde til at tænke på dem der døde af salmonella nytårs aften
for et par år siden fordi de spiste kiksekage. Problemet var ikke -
havde min kollega hørt - at de spiste kiksekage, men at de havde spist
mavesyre neutraliserende (som f.eks. Balancid) bagefter, og at det havde
neutraliseret den mavesyre der skulle og kunne have nedbrudt de
bakterier, så de ikke slog ihjel, men "bare" gav dårlig mave... Om det
er en "and" eller om den er god nok, aner jeg ikke, men det fik mig
alligevel til at spekulere. For jeg har jo masser af opstød, men de er
ikke særligt sure, så er det mon fordi jeg ikke har så meget mavesyre???
Så nu ringer jeg helt sikkert til lægen en af de nærmeste dage...

Hilsen Inger