ustabil PC ? MB 44c / cpu 53c / grafik 75c
Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 19-09-05 20:48

Systemet:
Asus A8N SLI premeium /
Nvida 7800GTX /
Ennermax 430wat /
PSU AMD xp64 3200 /
seagate Sata HD /
Corsair 3200LL XMS /
alm lyd kort og LCD skærm

Intil for 14 dage siden har computeren kørt stabil i over 3Mdr med dette
system, jeg har hverken tilført eller ændret noget i den tid, problemet er
sikkert varme, men hvorfor det først opstår nu ved jeg ikke, PCen låser i
spil og genstarter jeg computeren booter den kun grafik kortet + ramene op
og stopper så ved detekt af IDE drev hvilket den ikke kan finde også selv om
jeg prøver at genstarte gentagende gange.
Besynderligt er også at kort varig resætning af bios plejer at få computeren
til at genstarte når den køre men det sker ikke, dog kan jeg se efter tryk
på genstart at bios er sat til default. Først efter at have været afbrudt i
30min køre den igen, Mit grafik kort levere en del varme hvilket ryger
direkte ind i min PSU, jeg har en ide om at min PSU ikke har kunne klare det
i længden og har derfor bestilt en ny, jeg har kørt prime95 test i 6 timer.
Kan bund kortet også være defekt ud fra den beskrivelse ?
Venligst Glenn.

Fra : Hans

Dato : 19-09-05 21:08

Glenn Hagedorn wrote:
> [...]
> en ny, jeg har kørt prime95 test i 6 timer. Kan bund kortet også være
> defekt ud fra den beskrivelse ? Venligst Glenn.

Det er meget høje temperaturer dit system kører med. Mit gæt er at din
harddisk er på vej til at crashe på grund af den høje kabinettemperatur. Du
skal overveje en anden kabinetløsning med et betydeligt bedre flow.

Hans

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 20-09-05 20:02

> Det er meget høje temperaturer dit system kører med. Mit gæt er at din
> harddisk er på vej til at crashe.

Nej slet ikke disse målinger ligger lagt fra den øvrige grænse temp målene
44/53/ er desuden også hvad min computer max har været oppe på mit grafik
kort har dog været oppe på 79c men det er den bygget til mine diske er målt
til max 35c, de er instaleret i bunden af kabinettet med pasiv zalmann køler
+ en 120 mm og en 80 mm pabst blæser som køler hen over dem. I toppen sidder
der også en 120 mm pabst blæser, dog er de alle volt dæmpet med zalmanns
justerbar, (hader blæser larm) Jeg køre desuden med Danger Den vand køling
og har i dag lige bestilt køleren som passer til mit grafik kort den er lige
kommet frem på marked så kan det være jeg slipper for alt det varme grafik
kortet afgiver. Jeg har lige modtaget min Seasonic PSU og er iøjeblikket ved
at teste om det har hjulpet, den er intil vidre meget lydløs så måske er
testen om den fra toms hardware sandt. Foresten lige til sidst tempraturene
er taget med 30% OC. Venligst Glenn.

Fra : Hans

Dato : 19-09-05 21:21

Glenn Hagedorn wrote:

> [...]
> grafik kortet + ramene op og stopper så ved detekt af IDE drev
> hvilket den ikke kan finde også selv om jeg prøver at genstarte
Hvad siger temperaturerne med Everest?

http://www.lavalys.hu/products/download.php?pid=1&lang=en

Jeg har et bundkort mage til dit, en Athlon 64 3800+ og et Radeon X850XT PE
i et Lian-Li PC7 kabinet med fire 120 mm. blæsere, inklusive den i min
Seasonic PSU, og du kan se de temperaturer jeg har efter 6 timers drift i
dk.binaer:

Hans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-09-05 19:42

"Glenn Hagedorn" <glennh@jubiimail.dk> wrote in

> [...]
> grafik kortet + ramene op og stopper så ved detekt af IDE drev hvilket
> den ikke kan finde også selv om jeg prøver at genstarte gentagende

En harddisk dør hurtigere hvis den kører ved meget høj temperatur, hvilket
kan forklare hvorfor det lige pludselig er sket nu hvor det er blevet
køligere i vejret.

Mit råd vil være:
* Gå ind i BIOS og konfigurer disken selv, derved fejler autodetect af
disken ikke ved opstart.
* Fra en anden maskine henter du Ultimate Boot-CD som indeholder tools til
hd-diagnostic (understøtter diverse fabrikater), RAM diagnostic, CPU test
m.m.: http://www.ultimatebootcd.com/

Mvh.
Flemming

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 20-09-05 21:20

"Tak for jeres råd og vejledning, det var min PSU der ikke kunne tåle
varmen, mine HD fejler absolut intet. Min ny PSU er så lydløs at man skulle
tro den var passiv kølet :)
Venligst Glenn

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 21:45

Glenn Hagedorn wrote:
> "Tak for jeres råd og vejledning, det var min PSU der ikke kunne tåle
> varmen, mine HD fejler absolut intet. Min ny PSU er så lydløs at man skulle
> tro den var passiv kølet :)
> Venligst Glenn

Er det en S12'er du har købt? hvilken model?

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 21-09-05 12:24

> Er det en S12'er du har købt? hvilken model?
Ja et S12 kraft wærk, men jeg er tilbage til der hvor jeg startede, jeg vil
prøve at købe et billig pci 16 grafik kort og så instalere det næste gang
den låser, men måske er det bund kortet den genstarter nemlig ikke med
kortslutning af de to ben til bios reset hvilket en PC plejer at gøre også
hvis den hænger. Venligst Glenn.

Fra : Hans

Dato : 21-09-05 12:43

Glenn Hagedorn wrote:
> [...]
> nemlig ikke med kortslutning af de to ben til bios reset hvilket en
> PC plejer at gøre også hvis den hænger. Venligst Glenn.

Du har selvfølgelig prøvet uden OC, inden du spilder mere af din tid med at
lede efter fejl som skyldes OC?

Hans

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 21-09-05 15:29

>Du har selvfølgelig prøvet uden OC, inden du spilder mere af din tid med at
>lede efter fejl som skyldes OC?

Naturligvis Hans, det var det første jeg gjorde hvilket i starten gav sig
selv fordi bios blev resat til default, jeg har også kørt med åben kabinet
det hjalp heller ikke i går efter jeg havde instaleret min ny PSU, streds
testede jeg computeren med over 30% OC og den kørte stabilt hvorefter jeg
konstaterede at nu måtte fejlen være rettet satte PCen ned i hastighed, en
time efter låste den og jeg kunne igen ikke genstarte. Venligst Glenn

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 22-09-05 20:12

Jeg har fundet fejlen ellere retere sagt fejlene.
1
Norton fandt 8 punkter med Virus fx. flere tyber af worm 32W + vius i MBR
M.V
2
IDE kabel til DVD drev var defekt.