Databasekald og SSI
Fra : Troels Jensen

Dato : 19-09-05 19:33

Jeg har lavet et standardscript med et databasekald, som jeg vil
inkludere på mine sider med SSI. Scriptet ser i al sin enkelhed sådan
ud:

---
function dbreq(sqlstr)
   Dim Conn
   Set Conn = Server.createObject( "ADODB.Connection" )
   Conn.Open = "Driver={mySQL ODBC 3.51
driver};Server=xxxx;Database=xxxx;uid=xxxx;Pwd=xxxx;"
   set dbreq = conn.execute(sqlstr)

end function
---

Det kan for eksempel inkluderes på denne måde:

---
<!--#include virtual="/scripts/db.asp"-->
<%
set rs = dbreq("Select id, overskrift, text from blog")
do while not rs.eof
   response.write rs("overskrift")
   rs.movenext
loop
%>
---

Ovenstående fungerer fint nok. Problemet opstår, når jeg vil lukke
databasen igen. Jeg kan ikke bruge conn.close i mit script, for så kan
jeg jo ikke arbejde videre med rs-objektet. Og hvis jeg i slutningen af
mine sider sætter en conn.close ind, så får jeg følgende fejl:

Variable is undefined: 'Conn'

Jeg vil jo gerne følge god skik og lukke objektet. Men hvordan kan jeg
gøre det?

--
/Troels Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-09-05 06:27

"Troels Jensen" wrote

> [...]
> set dbreq = conn.execute(sqlstr)

> Jeg vil jo gerne følge god skik og lukke objektet. Men hvordan kan jeg

I samme function:

Set dbreq.ActiveConnection = Nothing
Conn.close
Set Conn = Nothing

- Peter

Fra : Troels Jensen

Dato : 28-09-05 22:07

Peter Lykkegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Set dbreq.ActiveConnection = Nothing
> Conn.close
> Set Conn = Nothing

Tak for svaret, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Hvad
betyder første linie?

--
/Troels Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-10-05 12:34

"Troels Jensen" wrote

> Tak for svaret, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke.

Uden mere kød på, så kan jeg ikke rigtig hjælpe

> Hvad betyder første linie?

Du laver dit recordset om til et disconnected recordset

- Peter

Fra : Claus Marcussen

Dato : 29-09-05 20:06

Troels Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Variable is undefined: 'Conn'
>
> Jeg vil jo gerne følge god skik og lukke objektet. Men hvordan kan jeg

Det jeg mener sker er, at du som local laver din Conn - derfor er den
ikke kendt uden for functionen og kan dermed ikke lukkes der - prøv at
flytte din DIM Conn udenfor - så har du et object der kan tilgåes.

Dim Conn
function dbreq(sqlstr)
set dbreq = conn.execute(sqlstr)
end function

Pænest ville selvfølgelig være, at Conn var en del af kaldet - altså
function dbreq(KaldConn, sqlstr)

mvh Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne