McD og Kongen
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-09-05 13:17

Var det ikke Burger King der kom først til København? Hvornår var
det nu det var? Og hvornår fulgte McDonald efter - hvis ikke det var
omvendt?

Hvilken af de to blødbollebarkæder er ældst globalt set?

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste portaler er www.grandts.dk - nu med indhold!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-09-05 15:11

Jørgen Grandt skrev:

> Var det ikke Burger King der kom først til København?
> Hvornår var det nu det var?

Mine kilder siger at den første Burger King var på Strøget
(Amagertorv 20) i 1977. Jeg er ikke helt sikker på rækkefølgen
af de to andre: Rådhuspladsen 55 og Vesterbrogade 2 B.
Andre mener at Vesterbrogade kom før Strøget.

> Og hvornår fulgte McDonald efter - hvis ikke det var
> omvendt?

Det ved andre forhåbentligt.

> Hvilken af de to blødbollebarkæder er ældst globalt set?

Den første hamburger fik sit nationale gennembrud i USA
ved en udstilling i St. Louis, Missouri i 1904. Første kæde-
restaurant med hamburgere, var "White Castle" i 1921,
senere McDonalds i 1940.

Selve hamburgeren antages indført i USAs østkysthavne
af tyske søfolk.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- med SDE som kilde

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-09-05 15:47

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det ved andre forhåbentligt.

Det var (igen ifølge det formidable leksikon SDE) i 1981,
men de skriver ikke hvor i DK/København.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-09-05 17:27

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det var (igen ifølge det formidable leksikon SDE) i 1981,
> men de skriver ikke hvor i DK/København.

Tak! Jeg må set at få købt den der SDE-pamflet engang ...

Fra : pm

Dato : 19-09-05 20:08

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

>Det var på Vesterbrogade nr 6

PM

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 22-09-05 18:18

Første gang Burger King optræder i KTAS' navnebog for København er i 1978
(udgivet i maj 1978). Adressen er Vesterbrogade 2B. Det samme gælder for
årgang 1979 (udgivet maj 1979).
I navnebogen for 1980 (udgivet maj 1980) er der nævnt tre butikker, nemlig
Vesterbrogade 2B, Amagertorv 20 og Rådhuspladsen 55. Man kan vel så tillade
sig at konkludere, at Vesterbrogade 2B var den første, og at den åbnede i
1977, som Herluf Holdt skriver.

Mc Donalds Hamburger Restaurant optræder første gang i navnebogen 1982/83
(udgivet december 1981). Adressen er Vesterbrogade 2D.

De to "blødbollebarkæders" start kan blandt andet læses på:
http://www.bk.com/CompanyInfo/index.aspx
og
http://www.mcspotlight.org/company/company_history.html

Mc Donalds ser ud til at være ældst.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-09-05 23:51

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> Første gang Burger King optræder i KTAS' navnebog (...)

Hej Svend-Erik

Tak!

Venligst: Jørgen