Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rådighedsbeløb
Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 19-09-05 11:36

Vi er et ungt par på hhv 28 og 31 år, og vi overvejer at købe hus sammen. I
forbindelse med det skal vi have lavet et lånebevis, og til det skal banken
vide hvor stort et rådighedsbeløb vi ønsker at have, og alligevel, så
fastsætter de selvfølgelig efter et minimum fra deres side. Grunden til at
jeg spørger herinde er at jeg mener banken har sat dette rådighedsbeløb
urimeligt højt, og dermed bliver lånebeløbet ikke særligt højt.

Jeg har en bil, udgifterne til denne, vedligehold og benzin er regnet med
ind i budgettet, så den skal holdes udenfor. Den er kun 5 år gammel, så den
behøver ikke at blive skiftet lige med det samme (Nissan Primera 2.0, årg.
2000, gældfri). Den 31/3 2007 er jeg udlært (voksenelev i trælast), og vil
fra denne dato stige i løn. Ingen af os tjener vildt meget, tilsammen har vi
ca. 31.000,- om måneden. Dog har jeg fra tidligere sparet lid penge sammen,
så udbetaling/papir mv. er intet problem, og kæresten har en god friværdi i
sin nuværende lejlighed.

Vi har ikke husdyr, dyre fritidsinteresser eller børn, og vi går sjældent i
byen. Spørg løs hvis i mangler fakta, og kom meget gerne med et bud på hvad
rådighedsbeløbet skal være.

Jeg afslører senere hvad banken har sagt.

Kenn H. Jensen
www.multi-max.dk

Fra : Leonard

Dato : 19-09-05 13:03

"Kenn H. Jensen" <bolig@multi-max.dk> wrote:

>kom meget gerne med et bud på hvad
>rådighedsbeløbet skal være.

10-12.000 kr.

Find en anden bank hvis I er utilfredse, de er helt vilde efter at
låne penge ud og vil dermed gerne underbyde hinanden.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Anita

Dato : 19-09-05 14:11

Kenn H. Jensen <bolig@multi-max.dk> skrev:
> Vi er et ungt par på hhv 28 og 31 år, og vi overvejer at købe hus
> sammen.

Vi er 27 og 30 og købte hus for ½ år siden. Så vi har lige været turen
igennem.

> [...]
> til det skal banken vide hvor stort et rådighedsbeløb vi ønsker at
> have, og alligevel, så fastsætter de selvfølgelig efter et minimum

Og det minimum vil jeg anbefale at lytte til. Og I bør også tage højde for
fremtidige udgifter. Børnepasning, opsparing til vedligeholdelse af hus/bil
og lignende.

> Grunden til at jeg spørger herinde er at jeg mener
> banken har sat dette rådighedsbeløb urimeligt højt, og dermed
> bliver lånebeløbet ikke særligt højt.

Banken vil jo gerne være sikre på at I kan betale jeres gæld. Det gør de ved
at sætte et krav om rådighedsbeløb på 3500 pr. voksen og 1500 pr. barn. Hvis
I har planer om 2 børn, bør I ifølge banken have et rådighedsbeløb på 10.000
kr.

> [...]
> jeg udlært (voksenelev i trælast), og vil fra denne dato stige i
> løn. Ingen af os tjener vildt meget, tilsammen har vi ca. 31.000,-

De 31.000 er det før eller efter skat? (sikkert et dumt spørgsmål når du
skriver at I ikke tjener specielt meget, men man ved jo aldrig hvad folk
anser for lidt eller meget). Og er det beløb nu eller efter endt uddannelse?

> Dog har jeg fra tidligere sparet lid penge sammen, så
> udbetaling/papir mv. er intet problem, og kæresten har en god
> friværdi i sin nuværende lejlighed.

De penge skal også medregnes. De betyder jo en del for jeres månedlige
ydelse. For hver 100.000 I kan smide på bordet, sparer I ca. 400-500 kr. om
måneden i afdrag.

Vi har ca. 12-13000 i rådighedsbeløb. 3000 til mad, 2500 hver i lommepenge
(til tøj, fornøjelser, gaver m.v.) og 4-5000 der spares op. De opsparede
penge bruger vi til alt fra rep. på bil, en ny lampe, elektrikkerbesøg og
meget andet. Og den dag der kommer småfolk til, skal de penge nok få ben at
gå på. En dagplejeplads koster vel 2500-3000 kr. Og så er der jo også lige
den detalje, at man jo kan gå hen og blive arbejdsløs, eller gå på barsel og
dermed få mindre i 'løn'.

Men som du kan se har vi en "buffer". Skulle en af os blive arbejdsløs, kan
vi sagtens undvære 7-8.000 i en kortere periode. (Skære på lommepenge og
opsparing). Og det endda uden at skulle dø af sult :)

For mig var det vigtigt, at huskøbet ikke betød at livet blev for surt. Så
tænk jer godt om inden I sætter jer for dyrt. Der er ikke noget værre end at
skulle vende og dreje hver krone - eksempelvis som da man var fattig
studerende.

Håber det kunne bruges.

Venligst Anita

Fra : Michael

Dato : 19-09-05 21:36

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message

> [...]
> tænk jer godt om inden I sætter jer for dyrt. Der er ikke noget værre end
> at skulle vende og dreje hver krone - eksempelvis som da man var fattig

Det er rigtig flot skrevet og jeg giver dig fuldstændig ret i dine råd til
Kenn. Hvis de 31.000 han selv nævner er den totale hustandsindkomst før
skat, ja så er der altså ikke ret meget at rutte med - heller ikke selvom
der er en pæn friværdi i kærestens lejlighed. Jeg vil helt klart også
anbefale Kenn at lytte grundigt til banken - der ER mange udgifter ved at
have hus. Prøv blot at gå en tur i Silvan efter materialer til
istandsættelse - det løber meget hurtigt op.

Og så mit gæt: Jeg gætter på 8000 kr. i rådighedsbeløb.

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 20-09-05 17:20

Michael skrev i meddelelsen

> [...]
> til banken - der ER mange udgifter ved at have hus. Prøv blot at gå
> en tur i Silvan efter materialer til istandsættelse - det løber meget

Jeg er selv ansat i en trælast, så jeg gider ikke spæne i Silvan og bruge
unødige penge Jeg har også prøvet at have hus, og kender til udgifterne.

> Og så mit gæt: Jeg gætter på 8000 kr. i rådighedsbeløb.

Hvilket også er meget realistisk. Jeg syntes dog det var lidt voldsomt med
alt det der skulle lægges yderligere til. Bl.a. 1000,- til vedligehold af
hus, og yderligere penge til vedligehold af bil. Jeg har været husejer fra
1998 - 2004, og har på intet tidspunkt haft så stort et rådighedsbeløb (på
nær lige nu).

Kenn H. Jensen
www.multi-max.dk

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 18:25

Kenn H. Jensen <bolig@multi-max.dk> skrev:
> Jeg er selv ansat i en trælast, så jeg gider ikke spæne i Silvan og
> bruge unødige penge Jeg har også prøvet at have hus, og kender
> til udgifterne.

Der er jo også andre ting end træ, der skal vedligeholdes

> Hvilket også er meget realistisk. Jeg syntes dog det var lidt
> voldsomt med alt det der skulle lægges yderligere til. Bl.a. 1000,- til
> vedligehold af hus,

Hvis du kan vedligeholde et hus for 12.000 kr om året, så er det næppe noget
gammelt hus. Tænk på hvor meget der kan dukke op hen ad vejen i et ældre
hus. Tag, vinduer, kloak, vandrør osv. skal jo skiftes på et tidspunkt, og
så rækker 12.000 ikke ret langt.

Bare da vi flyttede ind gik der 5-6.000 kr. til maling og den slags. Siden
har vi haft besøg af en VVS-mand og skal også have en murer og en
elektrikker på besøg - og det er nok næppe gratis. Men nu kan vi heller ikke
ordne den slags håndværksmæssige ting selv. Kan man det, er man lidt bedre
stillet.

> og yderligere penge til vedligehold
> af bil.

Det afsætter vi heller ikke direkte penge til. Men det er slet ikke dumt at
gøre det. Nye dæk, en undervognsbehandling eller reperationer kan hurtigt
løbe op i penge man ikke har. Især hvis rådighedsbeløbet kun er 8000 kr. til
en familie.

> Jeg har været husejer fra 1998 - 2004, og har på intet
> tidspunkt haft så stort et rådighedsbeløb (på nær lige nu).

Det er flot klaret, men jeg ville nødig stå i den situation, at der ikke var
penge til nødvendige reperationer og måtte gå tiggergang i banken, hver gang
der kom noget uforudset til nogle tusinde kroner. Nu har vi heldigvis nogle
kassekreditter at trække på til den slags (så det ville ikke føles trælst på
dén måde) men bare det, at der ikke er penge til at få dagligdagen til at
hænge sammen, ville genere mig voldsomt.

Venligst Anita

Fra : Michael

Dato : 21-09-05 22:24

> [...]
> elektrikker på besøg - og det er nok næppe gratis. Men nu kan vi heller
> ikke ordne den slags håndværksmæssige ting selv. Kan man det, er man lidt

Helt korrekt - jeg er netop igang med at totalrenovere husets 3 værelser og
det løber op i ca. 40.000 kr. Jeg laver alt selv og skal derfor ikke hyre
håndværkere - ellers ville det lynhurtigt løbe op i 100.000 kr.

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 20-09-05 09:49

Anita skrev i meddelelsen news:dgmckr$qmc$1@news.jay.net
> Kenn H. Jensen <bolig@multi-max.dk> skrev:

> Og det minimum vil jeg anbefale at lytte til. Og I bør også tage
> højde for fremtidige udgifter. Børnepasning, opsparing til
> vedligeholdelse af hus/bil og lignende.

Vedligeholdelse af hus og bil var indregnet i budgettet, dog var der ikke
sat af til opsparing, da det må komme når jeg bliver udlært om 1½ år. Bilen
kan også sagtens holde den tid, den er trods alt kun 5 år.

Vi har dog igår været i banken igen, og denne gang var det lidt bedre. De
har sat rådighedsbeløbet til 8600,- +1000,- til vedligehold af hus, og vi
bruger mindre end det halve nu. Så
der er også plads til at tænke på småfolk.

> [...]
> de ved at sætte et krav om rådighedsbeløb på 3500 pr. voksen og 1500
> pr. barn. Hvis I har planer om 2 børn, bør I ifølge banken have et

Vi skulle have et rådighedsbeløb på mere end 4.000,-/voksen, dog må der have
været
sket en fejl, idet vi nu har fået lov til at købe for op til 100.000 mere,
og nu er rådighedsbeløbet endda større ??? Forstå det hvem der kan..

> [...]
> du skriver at I ikke tjener specielt meget, men man ved jo aldrig
> hvad folk anser for lidt eller meget). Og er det beløb nu eller efter

Beløbet er nu, og det er før skat... Desværre Jeg ved ikke hvad min løn
bliver efter jeg er udlært.

> De penge skal også medregnes. De betyder jo en del for jeres månedlige
> ydelse. For hver 100.000 I kan smide på bordet, sparer I ca. 400-500
> kr. om måneden i afdrag.

De er blevet regnet med. Som noget positivt har jeg lige set idag at endnu
en lejlighed magen til kærestens er sat til salg. Den sidste af slagsen blev
solgt for 995.000, og nu 2-3 mdr. senere står den anden her så til
1.195.000. Det vil jo også hjælpe noget på det.

> [...]
> surt. Så tænk jer godt om inden I sætter jer for dyrt. Der er ikke
> noget værre end at skulle vende og dreje hver krone - eksempelvis som

Vi bruger nu ikke så meget nu, og savner egentlig ikke noget, men du har da
ret. Jeg har også prøvet at alle de penge der kom in var mærket på udgifter,
og man måtte leve af havregrød, og rester fra fryseren sidst på måneden. Det
kan også blive for surt.

> Håber det kunne bruges.

Det kunne det ihvertfald. Mange tak for de vise ord

Kenn H. Jensen
www.multi-max.dk