Er JavaScript "sikker" at bruge?
Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 16:30

Jeg har for sjovs skyld installeret "CoffeeCup Free DHTML Menu Builder" og
har leget lidt med de forskellige muligheder. Jeg vidste ikke på forhånd
hvad DHTML var, men forestillede mig at det var en avanceret form for HTML.
Stor var min forbavselse, da outputtet kum ud som 632 linier JavaScript (10
hovedmenupunkter og ialt 7 underpunkter).

1. Hvad er - i al korthed - DHTML?

2. Er JavaScript websikkert at bruge? Skal man lave en alternativ
navigeringsfunktion til dem som ikke kan eller vil lade deres browser
fortolke JavaScript?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 18-09-05 18:18

Kurt Hansen wrote:
> 1. Hvad er - i al korthed - DHTML?

D'et i DHTML står for Dynamic. DHTML er en betegnelse for at man bruger
javascript til at manipulere med CSS og HTML. DHTML er altså ikke en
teknologi i sig selv, men blot en slags 'fællesnævner' for at man kan
lave dynamiske sider *client-side*. Det kan fx være at kan flytte rundt
på elementer i browseren (lige som ikoner på skrivebordet i Windows).

> 2. Er JavaScript websikkert at bruge? Skal man lave en alternativ
> navigeringsfunktion til dem som ikke kan eller vil lade deres browser
> fortolke JavaScript?

Der er ingen tvivl om at man kan lave en masse udvidet funktionalitet
med javascript - der er masser af muligheder! Hvis du med 'websikkert'
mener om alle dine besøgende vil kunne se dine sider med javascript, så
er svaret nej. Hvis du mener om den overvejende del af dine besøgende
vil kunne se dine sider med javascript, så er svaret ja.

Min egen tilgang til brug af javascript er, at man skal sørge for at
siderne kan bruges, selv om javascript er slået fra (eller ikke er
tilgængelig på klienten). Så længe du bruger denne tilgang så er du på
sikker grund.

Lige præcis mht. navigering, skal du passe på, da du kan ende med en
menu, som kun kan bruges med javascript. Fx har søgemaskiner svært ved
at læse en javascript menu, men hvis du bruger fx sørger for at lave din
ellers sørger for at 'krydre' funktionalitet og udseende med javascript,
så er du sikker på at din menu altid er brugbar.

Du kan fx bruge Martin Hintzmanns javascriptmenuer:
<http://hintzmann.dk/articles/>

Overvej om CSS måske kunne være en mulighed for at style din menu.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>