mamboserver/joomla
Fra : Mette

Dato : 18-09-05 11:41

Hej, jeg har nogle få spørgsmål, som I forhåbentligt kan besvare for mig.

Jeg går og tumler med tanken om at lave noget freelance webdesign på deltid.
Min baggrund er, at jeg er stærk rent grafisk og har lavet nogle websites på
den gammeldags facon (lave et stramt table-baseret design, uploade det til
kundens server og løbende logge ind på sitet og lave opdaterende til indhold
på kundens foranledning.)

Men nu er det begyndt at gå op for mig, at der må findes en nemmere metode.
Spørgsmålet er blot "hvordan"?

Lad os antage, at jeg laver et komplet site - opbygget i css, naturligvis og
uploader denne til kundens webhotel. Hvordan kan kunden så selv opdatere
selve indholdet? Jeg har hørt om mamboserver og joomla-server, men hvordan
fungerer alt dette i praksis?
Kan man tage et eksisterende site og benytte f.eks. mamboserver til at
redigere indhold?

Med andre ord? Hvad kommer først? Hønen eller ægget? Starter man med at
sætte det hele op i et cms-system eller starter man med et færdigt site, og
derefter bruger cms? Og hvordan får man de to ting til at hænge sammen?

Jeg er meget forvirret og håber på lidt input. Gerne forklaret på
børnehave-niveau.

Det skal gerne være sådan, at jeg kan levere en færdig pakke, som kunden
selv kan redigere indholdet i, uden min hjælp.

MVH Mette

Fra : NoMoreSpam

Dato : 18-09-05 13:13

> [...]

> Det skal gerne være sådan, at jeg kan levere en færdig pakke, som kunden
> selv kan redigere indholdet i, uden min hjælp.

Fidusen i CMS er at undgå den udgift som du (og jeg) er, kunden starter helt
fra bunden med
at opbygge og vedligeholde et websted. CMS gør det så brugervenligt at alle
kan deltage
til gengæld er man så låst i en eller anden grad med hensyn til at være
kreativ.
Det kan aldrig være i din interesse at anbefale CMS, men du kan godt
tilnærme dig
ved at lave nogle skabeloner som kunden selv kan vælge imellem og selv hælde
indhold
i. Har du nogle færdige eksempler på sider du har lavet ?? Det kunne jo være
at der
var nogle her der ville samarbejde.

Tom Jensen

Læs mere om databaser og asp her: