Skærmen slukker
Fra : Linnea

Dato : 18-09-05 08:07

Jeg har en pc som er begyndt at opføre sig mærkeligt. Muligvis efter kørsel
af et spil eller afvikling af dvd-film.
Efter at pc´en har været tændt et par minutter fryser billedet eller skærmen
slukkes og kun en genstart bringer pc´en på fode igen.
Allerede når Windows-billedet starter op kan jeg se, at teksten ikke står
helt klart og når pc´en er startet op, kan jeg også se at f.eks. teksten i
menubjælken står flimret. Dette er observationer inden skærmen igen slukkes.

Det er lykkedes at fange en dialogboks med teksten: "VPU Recover har
nulstillet grafikacceleratoren, da den ikke længere reagerede på
grafikdriverens accelerator."

Jeg har søgt rundt på Google og også fundet en indstilling hvor VPU kan
deaktiveres (Inde under Egenskaber for skrivebordet og skærm.) - det hjalp
ikke noget.

De forskellige andre forslag går på at opdatere drivere, direct x,
motherboard, BIOS osv. osv.
Her er jeg helt lost - bl.a. fordi jeg ikke kan finde hoved og hale i, hvad
jeg skal søge efter i forbindelse med en given opdatering.

Nu nærmer vi os spørgsmålene:

- Hvis jeg anvender systemgendannelse, vil jeg så kunne fange fejl, som
vedrører BIOS og motherboard?
- Har aldrig forsøgt systemgendannelse før, så det har jeg også brug for
hjælp til: Hvis jeg f.eks. vender 5 dage tilbage og gendanner derfra, vil
jeg så have mistet jpg-billeder, der er lagt ind med digitalt kamera i den
perieode?
- Hvis det nu viser sig at 5 dage tilbage var enten for lidt eller for
meget, vil jeg så efterfølgende kunne vælge at gå to dage eller 10 dage
tilbage fra i dag og samtidig få et fornuftigt resultat?
- Er der i øvrigt nogle forslag til hvad jeg kan forsøge? Tag gerne højde
for at jeg ikke er en nørd, som kan kaste mig ud i de meget avancerede
tiltag

Mvh
Anette

Systeminfo:
WindowsXP SP2
PC er HP 9500
Radeon x600 PRO - Dac internal (400 mhz)

Fra : CarstenGP

Dato : 18-09-05 08:20

"Linnea" <linneanospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

Har du evt. prøvet at kigge i logbogen?

Kontrol panel>administration>logbog
Kig efter programfejl eller systemfejl.

Fra : Gunnar

Dato : 18-09-05 08:38

> [...]
> jeg så have mistet jpg-billeder, der er lagt ind med digitalt kamera i den

Du mister det der sat ind siden den dato du vælger, men det kan jo let
sættes ind igen
Og hvi ikke det hjalp kan du sagten bruge en date det er 10 dage gammel
bagefter
Men har du en anelse om hvad der har foråsaget problemet, så gå 2-3 dage bag
ved det punkt.

Gunnar

Fra : Linnea

Dato : 18-09-05 09:05

> Du mister det der sat ind siden den dato du vælger, men det kan jo let
> sættes ind igen

Tak for svaret.

Når du siger, at jeg mister "alt" er det så også billeder og f.eks.
Word-dokumenter? Jeg mener engang at have læst, at den slags ting vil blive
bibeholdt selv ved en systemgendannelse.

Hilsen
Anette

Fra : Gunnar

Dato : 18-09-05 10:15

> Når du siger, at jeg mister "alt" er det så også billeder og f.eks.
> Word-dokumenter? Jeg mener engang at have læst, at den slags ting vil
> blive bibeholdt selv ved en systemgendannelse.

Du mister ikke noget der er gemt før den dato du vælger, men kun det der er
gemt siden den dato.
Gunnar

Fra : Henning

Dato : 18-09-05 10:51

On Sun, 18 Sep 2005 10:05:14 +0200, "Linnea" <linneanospam@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Word-dokumenter? Jeg mener engang at have læst, at den slags ting vil blive
>bibeholdt selv ved en systemgendannelse.

Du har ret, Gunnar tager fejl.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning

Dato : 18-09-05 10:50

On Sun, 18 Sep 2005 09:38:13 +0200, "Gunnar" <g.grooss@oncable.dk>
wrote:

>Du mister det der sat ind siden den dato du vælger, men det kan jo let
>sættes ind igen

Nej, du mister ikke data som billeder, mails og dokumenter. Kun
programmer og Windowsændringer, som er installeret siden
gendannelsestidspunktet ryger ud. Egne data kan ikke forårsage
problemer, derfor slettes de naturligvis ikke

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 19:36

Linnea wrote:
> [...]
> Det er lykkedes at fange en dialogboks med teksten: "VPU Recover har
> nulstillet grafikacceleratoren, da den ikke længere reagerede på

Det lyder som om dit grafikkort bliver for varmt og fryser af den grund.
Prøv at tage siden af PC'en og tjek at blæseren på grafikkortet stadig kører
rundt.
Støvsug den en gang (sammen med resten af PC'en) for fjerne støv o.lign.

Der er nok en grund til at du får en VPU-Recover-fejl. Det er ikke for sjov,
den slags er blevet lavet, og det løser jo ikke problemet at slå meldingen
om fejl fra...

Zulu

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-09-05 21:14

"Zulu" <zulu-a-toughguy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er nok en grund til at du får en VPU-Recover-fejl. Det er ikke for
> sjov, den slags er blevet lavet, og det løser jo ikke problemet at slå

Det kan også bare være grafikkortdriveren, som er blevet defekt. Jeg har
haft nøjagtig samme mærkelige fejl, og den forsvandt efter at jeg først
afinstallerede den oprindelige driver, og derefter installerede en ny.

Kurt