|
| Motor stik Fra : Steen Elm |
Dato : 17-09-05 19:00 |
|
Hej
Jeg har en Johnson 4.5 HK u/b fra 1987, hvor der sidder et lille 3-polet
stik på siden. Nogen der ved hvad sådan et stik er til ? Elektrisk start ?
Generator ?
Steen
| |
Ole Axelsen (17-09-2005)
| Kommentar Fra : Ole Axelsen |
Dato : 17-09-05 21:14 |
|
"Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev i en meddelelse
news:yQYWe.33989$d5.189383@newsb.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har en Johnson 4.5 HK u/b fra 1987, hvor der sidder et lille 3-polet
> stik på siden. Nogen der ved hvad sådan et stik er til ? Elektrisk start ?
> Generator ?
Det er generator. Vær opmærksom på, at der er vekselstrøm i ledningerne, så
det kræver laderelæ/spændingsregulator, hvis du vil bruge det til noget.
--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.
| |
Lars Kristensen (18-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 18-09-05 21:56 |
|
Ole Axelsen wrote:
> "Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev i en meddelelse
> news:yQYWe.33989$d5.189383@newsb.telia.net...
>
>>Hej
>>
>>Jeg har en Johnson 4.5 HK u/b fra 1987, hvor der sidder et lille 3-polet
>>stik på siden. Nogen der ved hvad sådan et stik er til ? Elektrisk start ?
>>Generator ?
>
>
> Det er generator. Vær opmærksom på, at der er vekselstrøm i ledningerne, så
> det kræver laderelæ/spændingsregulator, hvis du vil bruge det til noget.
Man kan formentlig bare nøjes med en diodebro og en akkumulator på den.
Jeg vil mene at akkuen nok skal sørge for at glatte spæningen
tilstrækkeligt ud.
- Lars
| |
Tage Danielsen (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Tage Danielsen |
Dato : 19-09-05 07:38 |
|
> Man kan formentlig bare nøjes med en diodebro og en akkumulator på den.
> Jeg vil mene at akkuen nok skal sørge for at glatte spæningen
> tilstrækkeligt ud.
Jeg havde denne konstruktion gennem flere år og det virkede fint undtagen
hvis batteriet var helt opladet f.eks. hvis jeg havde haft en lader på
batteriet (via landstrøm) - så viste det sig at spændingen blev for høj og
jeg måtte afbryde forbindelsen fra påhængsmotoren. Spændingen kunne stige op
til en 15-16 Volt.
I dag har jeg lavet en lille konstruktion med et relæ som selv afbryder
forbindelsen når batterispændingen kommer op over 14,3 Volt og genindkobler
forbindelsen når spændingen atter er under 13, 8 Volt (cirka spændinger).
Tage Danielsen
Pd 26 Egå
| |
Steffen Skov (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 19-09-05 10:58 |
|
"Tage Danielsen" <tage*****@baad.dk> skrev i en meddelelse
news:81tXe.68213$Fe7.230324@news000.worldonline.dk...
>
>> Man kan formentlig bare nøjes med en diodebro og en akkumulator på den.
>> Jeg vil mene at akkuen nok skal sørge for at glatte spæningen
>> tilstrækkeligt ud.
>
>
> Jeg havde denne konstruktion gennem flere år og det virkede fint undtagen
> hvis batteriet var helt opladet f.eks. hvis jeg havde haft en lader på
> batteriet (via landstrøm) - så viste det sig at spændingen blev for høj og
> jeg måtte afbryde forbindelsen fra påhængsmotoren. Spændingen kunne stige
> op til en 15-16 Volt.
> I dag har jeg lavet en lille konstruktion med et relæ som selv afbryder
> forbindelsen når batterispændingen kommer op over 14,3 Volt og
> genindkobler forbindelsen når spændingen atter er under 13, 8 Volt (cirka
> spændinger).
>
> Tage Danielsen
> Pd 26 Egå
>
Hej Tage
Har du et diagram over den konstruktion?
Hilsen
Steffen
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse
| |
Jens (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 19-09-05 11:51 |
|
>> Man kan formentlig bare nøjes med en diodebro og en akkumulator på den.
>> Jeg vil mene at akkuen nok skal sørge for at glatte spæningen
>> tilstrækkeligt ud.
>
>
> Jeg havde denne konstruktion gennem flere år og det virkede fint undtagen
> hvis batteriet var helt opladet f.eks. hvis jeg havde haft en lader på
> batteriet (via landstrøm) - så viste det sig at spændingen blev for høj og
> jeg måtte afbryde forbindelsen fra påhængsmotoren. Spændingen kunne stige
> op til en 15-16 Volt.
> I dag har jeg lavet en lille konstruktion med et relæ som selv afbryder
> forbindelsen når batterispændingen kommer op over 14,3 Volt og
> genindkobler forbindelsen når spændingen atter er under 13, 8 Volt (cirka
> spændinger).
>
Kører med samme løsning (Yamaha 6 Hk) men har dog tilføjet et par
kondensatorer over dioderne aht. støjreduktion. Problemet med for høj
ladespænding ved fuld akkumulator er såmænd ikke større, end at du bare
tænder navigationslyset eller køleboksen.... spolen lader ikke så kraftigt
(maks. et par ampere, så vidt jeg husker)
En mere forkromet løsning med ensretning og DC-DC konverter vil give mere
effektiv ladning - ikke mindst ved lave omdrejningstal. Jeg har dog desværr
eikke et diagram ved hånden.
Jens
| |
Lars Kristensen (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 19-09-05 20:35 |
|
Jens wrote:
>>Jeg havde denne konstruktion gennem flere år og det virkede fint undtagen
>>hvis batteriet var helt opladet f.eks. hvis jeg havde haft en lader på
>>batteriet (via landstrøm) - så viste det sig at spændingen blev for høj og
>>jeg måtte afbryde forbindelsen fra påhængsmotoren. Spændingen kunne stige
>>op til en 15-16 Volt.
Det kom jeg så også til at tænke på da jeg havde slukket pc'en.
>>I dag har jeg lavet en lille konstruktion med et relæ som selv afbryder
>>forbindelsen når batterispændingen kommer op over 14,3 Volt og
>>genindkobler forbindelsen når spændingen atter er under 13, 8 Volt (cirka
>>spændinger).
>>
>
>
> Kører med samme løsning (Yamaha 6 Hk) men har dog tilføjet et par
> kondensatorer over dioderne aht. støjreduktion.
Det kan man jo godt, men er det så slemt med støj. Akkuen virker jo lidt
som en stor kondensator. Jeg har ikke haft et skop på en sådan opstilling.
> Problemet med for høj
> ladespænding ved fuld akkumulator er såmænd ikke større, end at du bare
> tænder navigationslyset eller køleboksen.... spolen lader ikke så kraftigt
> (maks. et par ampere, så vidt jeg husker)
Næ, men det er smartere og mere økonomisk at afbryde forbindelsen til
generatoren når den ønskede batterispænding opnåes. Benzin er jo dyrt
idag - ingen grund til at brænde det af i en lanterne midt på dagen.
En anden nem løsning vil være at sætte en zener med en passende værdi
parallelt med akkuen. Når spændingen bliver den ønskede størrelse vil
man bare brænde effekten af i zeneren i stedet for akkuen.
>
> En mere forkromet løsning med ensretning og DC-DC konverter vil give mere
> effektiv ladning - ikke mindst ved lave omdrejningstal. Jeg har dog desværr
> eikke et diagram ved hånden.
Det er måske også at skyde gråspurve med kanoner. Men vil man ud i
sådanne løsninger, kan man få samples af deres dc-dc konverterkredse hos
f.eks. Maxim. I databladene er der typisk et diagram for hvilke
komponenter og deres værdier der skal sidde yderligere. Men er man ude i
noget mere avanceret, kan man jo lige så godt snuppe en decideret
ladekreds i stedet.
Vi er vist ved at komme ud på et sidespor her i fht. sejlads.
dk.teknik.elektronik er nok mere velegnet for diskussionen.
- Lars
| |
|
|