Udtræk på tabel hvis ID ikke find
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-09-05 15:46

Jeg har to tabeller. task og task_rsv. Jeg ønsker at lave et udtræk fra
task således at jeg får alle rows ud, forudsat at task_rsv.IDTask ikke
peger indeholder et ID i task.

Har prøvet med
Select task.* from task,task_rsv
where (task.IDtask<>task_rsv.IDTask)

men for at sige det mildt får jeg slet ikke noget output. :( Så hvad gør
jeg galt?

Håber det giver mening for nogle

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : NoMoreSpam

Dato : 17-09-05 18:20

> [...]
> Select task.* from task,task_rsv
> where (task.IDtask<>task_rsv.IDTask)
>

> men for at sige det mildt får jeg slet ikke noget output. :( Så hvad gør

Hej Mikkel

Du laver en subselect:
SELECT * FROM Task WHERE Task.ID Not In (Select Task_rsv.ID from Task_rsv);

Jeg har testet den med Access.

Tom Jensen

Læs mere om databaser og asp her:
http://www.FFSoft.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-09-05 12:30

> Hej Mikkel
>
> Du laver en subselect:
> SELECT * FROM Task WHERE Task.ID Not In (Select Task_rsv.ID from Task_rsv);
>
> Jeg har testet den med Access.

Og det virker perfekt, nu. Krævede dog en opgradering af mysql4 til mysql5.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Geert Lund

Dato : 19-09-05 12:23

Mikkel Bundgaard wrote:

> Og det virker perfekt, nu. Krævede dog en opgradering af mysql4 til mysql5.

Hmm... hvorfor opgradere? Og hvorfor kaste sig ud i at lave subselects?
Hvis du bruger MySQL4 (og Mysql3 burde også give samme resultat) og det
burde nærmest være kompatibelt med de fleste RDMBSer:

Laves det med et simpelt JOIN statement:

SELECT task.*
FROM task LEFT JOIN task_rsv ON task.taskID = task_rsv.taskID
WHERE task_rsv.taskID IS NULL

Geert Lund,
www.GLD.dk