Hvor landede vi?
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 17-09-05 11:17

Hejsa!

De sidste aftener har vi haft nogle flotte måne scenarier. Det har
inspireret mig til at undersøge lidt om "vores" rejser derop.
Findes der på nettet kort over månen med indtegning af samtlige landinger?
Jeg har ledt men intet brugbart fundet!

Mvh. Bo

PS:
Tog dette billede i går aftes:
http://bo.joergensen3.person.emu.dk/moon160905_CRW_3033.jpg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-09-05 11:47

Bo Jørgensen skrev:

> [...]
> Findes der på nettet kort over månen med indtegning af samtlige
> landinger? Jeg har ledt men intet brugbart fundet!

Her er et link til et billede (en tysk side) med navnene på diverse
'have' og 'kratere' samt 'landingssteder':
<
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.bodensee-sternwarte.de/Archiv/AlxB/themen/030727/moon2.jpg&imgrefurl=http://www.bodensee-sternwarte.de/Archiv/AlxB/themen/030727/mond.htm&h=496&w=500&sz=26&tbnid=WUMqntJBYR0J:&tbnh=125&tbnw=127&hl=da&start=13&prev=/images%3Fq%3D%2522Mare%2BImbrium%2522%2B%2522Mare%2BSerenitatis%2522%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN

> PS:
> Tog dette billede i går aftes:
> http://bo.joergensen3.person.emu.dk/moon160905_CRW_3033.jpg

Flot!
Her skulle man med lidt god vilje også kunne se "Manden i Månen".
(Omtalt i en tråd i juni måned i en anden gruppe).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 17-09-05 12:58

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.bodensee-sternwarte.de/Archiv/AlxB/themen/030727/moon2.jpg&imgrefurl=http://www.bodensee-sternwarte.de/Archiv/AlxB/themen/030727/mond.htm&h=496&w=500&sz=26&tbnid=WUMqntJBYR0J:&tbnh=125&tbnw=127&hl=da&start=13&prev=/images%3Fq%3D%2522Mare%2BImbrium%2522%2B%2522Mare%2BSerenitatis%2522%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN

Den kan evt. suppleres med denne side:
http://moon.google.com/

--
Mvh. Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-09-05 14:44

Lars Jørgensen skrev:

> Den kan evt. suppleres med denne side:
> http://moon.google.com/

Det er jo den fra Google's spøg- og skæmtafdeling.
Hint: prøv at zoome helt ind.

P.s. Udgangsbilledet er også et falsum.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-09-05 15:06

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det er jo den fra Google's spøg- og skæmtafdeling.
> Hint: prøv at zoome helt ind.
>
> P.s. Udgangsbilledet er også et falsum.

Hvorfor tror du det?

Mikkel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-09-05 15:24

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Hvorfor tror du det?

Se på billedet. Det er bare et "tapetmønster", som gentager sig
sideværts. Du kan genfinde de samme kratere, både til venstre
og til højre. Og de forskellige "Apollo-flag" skal ikke stå så tæt,
som de gør.

Rul hellere ned til billede nr. 2 på det tyske link, som jeg sendte
tidligere.
:·)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-09-05 17:03

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

>>> P.s. Udgangsbilledet er også et falsum.

> Se på billedet. Det er bare et "tapetmønster", som gentager sig
> sideværts. Du kan genfinde de samme kratere, både til venstre
> og til højre.

Kortet er en mercatorprojektion. Det har den morsomme egenskab at
landskabet begynder at gentage sig efter man har bevæget sig 360° mod
højre eller venstre. Men det bliver det ikke til et falsum af.

Præcis det samme fænomen kan iagttages hvis man zoomer helt ud på
maps.google.com.

> Og de forskellige "Apollo-flag" skal ikke stå så tæt, som de gør.
>
> Rul hellere ned til billede nr. 2 på det tyske link, som jeg sendte
> tidligere.

De to billeder er ikke særlig enige hvad angår Apollo 14, men ellers
er der da fin overensstemmelse.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-09-05 12:02

Bo Jørgensen fortalte:

> [...]
> Findes der på nettet kort over månen med indtegning af samtlige
> landinger? Jeg har ledt men intet brugbart fundet!

Ja, de sidste aftener har den stået meget nydeligt når den står op lige
efter solen går ned. Mangler vi ikke tekniske data til dit foto?
Her er koordinaterne ihvertfald:
http://www.fourmilab.ch/earthview/lunarform/landing.html

Mvh
Martin
--
Melius frangi quam flecti

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-09-05 13:28

Bo Jørgensen wrote:
-snip-

> PS:
> Tog dette billede i går aftes:
> http://bo.joergensen3.person.emu.dk/moon160905_CRW_3033.jpg

Hvilket udstyr bruger du til at tage sådan et billede? Det er da
rimeligt pænt, IMO...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 17-09-05 14:03

> Hvilket udstyr bruger du til at tage sådan et billede? Det er da rimeligt
> pænt, IMO...

Takker
Med mit Canon300D og en Sigma 50-500 mm (Bigma)

Mvh. Bo

Lidt flere data:
Shutter speed: 1/125 sec
Aperture: 13
Exposure mode: Manual
Flash: Off
Metering mode: Center-weighted average
Drive mode: Single frame shooting
Self-timer: 10 secs
ISO: 100
Lens: 50 to 500mm
Focal length: 500mm
AF mode: Manual Focus
Focus point: [- - O - -]
Image size: 3072 x 2048
Image quality: Raw

Fra : Christian Iversen

Dato : 17-09-05 15:35

Bo Jørgensen wrote:

> Takker
> Med mit Canon300D og en Sigma 50-500 mm (Bigma)
>
> Mvh. Bo
>
> Lidt flere data:
> Flash: Off

Den er alligevel ikke kraftig nok...?

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-05 08:42

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Takker
> Med mit Canon300D og en Sigma 50-500 mm (Bigma)

Hvor mange forsøg har du? Jeg synes den flytter sig frygteligt hurtigt når
man zoomer ind på den ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-09-05 17:01

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> wrote in message
> [...]
> inspireret mig til at undersøge lidt om "vores" rejser derop.
> Findes der på nettet kort over månen med indtegning af samtlige landinger?

Det er et meget flot billede.

Jeg har aldrig sådan set aldrig studeret måneden eller læst om den, men jeg
synes det virker som om, der er en sydpol, hvor mange linier mødes.

Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-09-05 18:05

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com>

> Jeg har aldrig sådan set aldrig studeret måneden eller læst om den, men jeg
> synes det virker som om, der er en sydpol, hvor mange linier mødes.

Det er Tycho-krateret. Opkaldt efter T. Brahe.

Linjerne er rester af opsprøjt fra nedslaget.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-09-05 17:01

Hvor vi landede?

Area51

Jesper

Fra : René Løweneck

Dato : 17-09-05 18:01

Hej Jesper !

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvor vi landede?
> Area51

Ja, det tror jeg også. Der har aldrig været mennesker på Månen )

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-09-05 18:55

René Løweneck wrote:
> Hej Jesper !
>
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det tror jeg også. Der har aldrig været mennesker på Månen )

Det er en udbredt misforståelse, mig og elvis cruisede rundt og landede i
første omgang på det jer lokale kalder "månen", men der var ingen
tankstationer så vi tog videre. Desvære gik vores hyperdrive i stykker, så
vi må pænt vente 3000 år indtil i opfinder den slags. Rimelig kedelig
planet iøvrigt, vi har fået tiden til at gå ved at optræde som rockstjerner
osv, men det bliver kedeligt i længden.

Pænt billede iøvrigt. Kunne dog godt tænke mig at se en gentagelse ved
halvmåne, da kratere bliver markant tydeligere når lyset står fra siden.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-09-05 19:54

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev

> Hvor vi landede?
>
> Area51

En yderligere ting der tydeliggør konspirationen, er at man her glemt at
markere Apollo 13s landingssted.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Snurrberget

Dato : 17-09-05 17:00

Bo Jørgensen wrote:

> PS:
> Tog dette billede i går aftes:
> http://bo.joergensen3.person.emu.dk/moon160905_CRW_3033.jpg

Flot billede!

- cep

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-09-05 20:47

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> writes:

> De sidste aftener har vi haft nogle flotte måne scenarier. Det har
> inspireret mig til at undersøge lidt om "vores" rejser derop.
> Findes der på nettet kort over månen med indtegning af samtlige landinger?

Du kan jo kigge på http://moon.google.com/.

Bemærk dog at ikke alle zoom-niveauer giver noget fornuftigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-09-05 21:02

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> Du kan jo kigge på http://moon.google.com/.

> Bemærk dog at ikke alle zoom-niveauer giver noget fornuftigt.

Øv! En emmentaler igen - den har vi haft.
Nu vil jeg snart have en grøn alpeost.

--
'rluf :·)