Lektiehjælp
Fra : Kim Jensen

Dato : 17-09-05 10:59

Ved ikke om det skulle være den rigtigt gruppe at spørger. Men vover
alligevel

Lektiehjælp til folkeskoleelev hvor finder man det hende ?

mvh Kim

Fra : Cocoamum

Dato : 17-09-05 11:03

Kim Jensen skrev:
> Ved ikke om det skulle være den rigtigt gruppe at spørger. Men vover
> alligevel
>
> Lektiehjælp til folkeskoleelev hvor finder man det hende ?
>
> mvh Kim

Sæt en seddel op på det nærmeste gymnasium.

Hvis det f.eks. er en 5. klasses pige, så søg efter en 9. klasses elev
på skolen.

Spørg læreren, om ikke hun/han kender en. De har måske kontakt til nogle
af deres egne gamle dygtige elever.

Jeg bliver altid så glad, når jeg hører om forældre, der tager
ordentligt hånd om deres børns skolegang - også selv om de måske ikke
har haft den største støtte i deres egen skolegang.

Jeg ved intet om dig, men jeg synes, det er et godt initiativ.

Tine

Fra : Stine

Dato : 19-09-05 20:27

"Cocoamum" <ta@uu.dk> wrote in message
> [...]

På 'vores' skole har vi fået trumfet lektiehjælp i SFO'en igennem. Det er en
lærerstuederende, som kommer 2 gange om ugen.

Det kræver jo, at samtlige forældre stiller sig op og stiller krav, men hos
os har det i hvert fald virket.

/Stine

Fra : Anita

Dato : 19-09-05 20:45

Stine <user@unknown.dk> skrev:
> På 'vores' skole har vi fået trumfet lektiehjælp i SFO'en igennem.
> Det er en lærerstuederende, som kommer 2 gange om ugen.

Wow... kan pædagogerne ikke klare den tjans? Vi taler 3. - 6. klasse. Ikke?

Det overrasker mig.

Venligst Anita

Fra : Cocoamum

Dato : 19-09-05 20:37

Anita skrev:

> Wow... kan pædagogerne ikke klare den tjans? Vi taler 3. - 6. klasse. Ikke?
>
> Det overrasker mig.
>
> Venligst Anita

De er ikke lærere. 6. klasse har tekstanalyser og procentregning. Det er
ikke alle voksne, der kan det - desværre.

Tine

Fra : Cocoamum

Dato : 19-09-05 20:38

Cocoamum skrev:

> De er ikke lærere. 6. klasse har tekstanalyser og procentregning. Det er
> ikke alle voksne, der kan det - desværre.
>
> Tine

Bortset fra det, så er SFO børnehaveklasse til 3. klasse, som oftest.
Det burde de måske nok kunne klare.

Tine

Fra : Anita

Dato : 19-09-05 20:58

Cocoamum <ta@uu.dk> skrev:
> Bortset fra det, så er SFO børnehaveklasse til 3. klasse, som
> oftest. Det burde de måske nok kunne klare.

Nårh ja - det er også rigtigt. Men det gør jo ikke ligefrem sagen bedre.

Venligst Anita

Fra : Cocoamum

Dato : 19-09-05 20:59

Anita skrev:

> Nårh ja - det er også rigtigt. Men det gør jo ikke ligefrem sagen bedre.
>
> Venligst Anita

Sandt nok. Men en ekstra ressource er en ekstra ressource. Det er
sikkert godt for ungerne, at der er en til voksen.

Tine

Fra : Anita

Dato : 19-09-05 21:19

Cocoamum <ta@uu.dk> skrev:
> Sandt nok. Men en ekstra ressource er en ekstra ressource. Det er
> sikkert godt for ungerne, at der er en til voksen.

Absolut :)

Undrede mig bare over at pædagogerne ikke kunne klare opgaven selv.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 19-09-05 21:17

Anita wrote:

> Nårh ja - det er også rigtigt. Men det gør jo ikke ligefrem sagen bedre.

Normeringen i SFO'en er sandsynligvis så lille, at der næppe er
tilstrækkelig tid til noget så "omfattende" som lektiehjælp. Lektiehjælp
er i stor strækning et spørgsmål om at bruge tid og opmærksomhed på det
enkelte barn, og det er i høj grad mit indtryk, at normeringen i SFO'er
i almindelighed er så lille, at man groft sagt er nødt til at tilgå
børnene i flokke.

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 12:52

Holst <newssep05@shelter.dk> skrev:

> [...]
> at normeringen i SFO'er i almindelighed er så lille, at man groft
> sagt er nødt til at tilgå børnene i flokke.

Hvordan tror du vi klarer den i skolen? 1 lærer og 25-28 elever. Og hvordan
skal den lærerstuderende klare opgaven alene?

Det gør man sansynligvis ved at have måske 10 elever ad gangen, som man så
går rundt imellem og hjælper når de hver især har brug for det. De færreste
elever har brug for hjælp hele tiden, men skal blot skubbes videre for selv
at kunne løse resten af opgaven.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 20-09-05 13:07

Anita wrote:

> Hvordan tror du vi klarer den i skolen? 1 lærer og 25-28 elever.

I skolen er der nogle helt andre rammer om arbejdet end i SFO'en.

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 13:36

Holst <newssep05@shelter.dk> skrev:

> I skolen er der nogle helt andre rammer om arbejdet end i SFO'en.

Det må du meget gerne uddybe.

Jeg ved ikke lige hvad normeringen er inden for SFO'er, men jeg tipper på at
det næppe er 1:28.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 20-09-05 13:47

Anita wrote:

> Det må du meget gerne uddybe.
>
> Jeg ved ikke lige hvad normeringen er inden for SFO'er, men jeg tipper på at
> det næppe er 1:28.

At der er forskel på skolegang og fritid. Groft sagt sidder børnene i
skolen på rad og række ved deres borde med næsen vendt mod tavlen fra
klokken ringer ind til den ringer ud. I SFO'en farter børnene rundt og
laver alt muligt andet.

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 14:49

> [...]
> i skolen på rad og række ved deres borde med næsen vendt mod tavlen
> fra klokken ringer ind til den ringer ud. I SFO'en farter børnene

De SFO'er jeg har set, har alle (store) borde i stuerne, hvor der er
mulighed for at lukke døren og få ro til eksempelvis kreative aktiviteter
(maling, tegning, syning, perler osv.) eller lektiehjælp.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 20-09-05 14:49

Anita wrote:

> De SFO'er jeg har set, har alle (store) borde i stuerne, hvor der er
> mulighed for at lukke døren og få ro til eksempelvis kreative aktiviteter
> (maling, tegning, syning, perler osv.) eller lektiehjælp.

Nu må jeg indrømme, at jeg ikke har set voldsomt mange SFO'er, så mit
indtryk er naturligvis baseret på få af slagsen. Men dem, jeg har set,
var ikke ligefrem præget at muligheden for steder med fred og ro til
lektiehjælp.

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 15:10

> [...]
> mit indtryk er naturligvis baseret på få af slagsen. Men dem, jeg
> har set, var ikke ligefrem præget at muligheden for steder med fred

Ja, så er det jo svært at nå til enighed, når vi har vidt forskellige
billeder af rammerne. :)

Jeg vil give dig ret så langt, at det ikke er altid der opretholdes et sted
med ro og fred, men som oftest er muligheden der.

Venligst Anita

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-09-05 11:04

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ved ikke om det skulle være den rigtigt gruppe at spørger. Men vover
> alligevel
>
> Lektiehjælp til folkeskoleelev hvor finder man det henne ?

Nu ved jeg ikke, hvor du bor i landet. Men på mit seminarium (Frederiksberg)
har jeg da set flere opslag fra folkeskoleelever, der søger lektiehjælp, Og
da jeg gik i gymnasiet, læste jeg selv med folkeskoleelever, så måske var
dit lokale gymnasium også et sted at sætte et opslag op...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-09-05 11:22

Jeg må sige at det var hurtig respons. Vi bor i Ringsted, og det drejer sig
om hjælp til 7. klasse niveauet i bla. matmatik
Jeg havde ikke selv tænkt på at vi kunne spørgere klasselæreren. Men tak for
svaret
mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 11:29

> [...]
| alligevel
|
| Lektiehjælp til folkeskoleelev hvor finder man det hende ?

Hvis det ertil større børn, så kan Ungdomsskolen have hold til
lektiehjælp, ekstraundervisning m.m.

Spørg på skolen.

VH jakob

Fra : Anita

Dato : 17-09-05 13:01

JcLind <Svar her i gruppen> skrev:
> Hvis det ertil større børn, så kan Ungdomsskolen have hold til
> lektiehjælp, ekstraundervisning m.m.

Det er en god ide.

Ellers vil jeg anbefale en seminariestuderende frem for en
folkeskole/gymnasieelev. Den studerende har mere ud af det end blot
betalingen - og vedkommende har pædagogiske redskaber og adgang til
undervisningsmaterialer. Naturligvis bør vedkommende have linjefag i det fag
der ønskes lektiehjælp i.

Det kunne endda være en ekstra god ide, hvis nu der er 2-3 elever som kunne
være sammen om lektiehjælpen, så bliver det ikke nær så dyrt, det er
hyggeligere at være flere og det er ikke så hårdt et pres for den enkelte,
som hvis der sidder 1 elev med 1 underviser.

Venligst Anita (lærer)

Fra : Holst

Dato : 19-09-05 21:26

Anita wrote:

> [...]
> hyggeligere at være flere og det er ikke så hårdt et pres for den enkelte,
> som hvis der sidder 1 elev med 1 underviser.

Det kan sikkert indimellem være godt. Man skal dog, tror jeg, passe på,
at man ikke skyder gråspurve med kanoner. Elever, der måske har det
svært med et fag, har ikke nødvendigvis behov for mere undervisning. Og
det er netop det, de får, hvis man sætter en lærerstuderende til det. Så
får man i nemlig lærer-elev-forholdet.

Finder man derimod en kvik fyr/pige, der blot er nogle år ældre, men som
har styr på stoffet, så får man et mere ligeværdigt forhold mellem de
to. Det for derved mindre karakter af undervisning.

Jeg kender ikke noget til det personligt fra Folkeskolen, men fra
gymnasiet kender jeg til flere tilfælde med lektiehjælp, hvor hjælpen er
en anden gymnasieelev, som er 1 eller 2 år længere fremme i
gymnasieuddannelsen. Ligeledes er det ganske normalt, at man på
videregående uddannelse har hjælpelærere ansat, som blot er andre
studerende, som måske kun er et enkelt semester foran dem, de skal
undervise.

Men behøver ikke nødvendigvis skulle have en ekspert til at klare
lektiehjælp. Og ganske mange mennesker bor i byer, hvor der ikke lige er
en lærerstuderende at finde. Nu drejede det sig om Ringsted, og så vidt
jeg husker er der ikke noget seminarium i Ringsted. Derfor er det måske
ikke helt nemt at finde en lærerstuderende, der har mulighed for at
bruge et par timer om ugen på opgaven.

Og så behøver man bestemt ikke være lærerstuderende for at få mere ud af
en sådan opgave end blot betalingen. Ved at skulle hjælpe andre med
faget, får man samtidig selv en meget bedre forståelse for faget. En
3g'er, der hjælper en 1g'er med matematik, vil meget vel kunne risikere
at klare sig bedre til eksamen, end hvis han ikke havde hjulpet 1g'eren.

Fra : Anita

Dato : 20-09-05 12:50

> [...]
> undervisning. Og det er netop det, de får, hvis man sætter en
> lærerstuderende til det. Så får man i nemlig lærer-elev-forholdet.

Det har du til dels ret i.

> Finder man derimod en kvik fyr/pige, der blot er nogle år ældre,
> men som har styr på stoffet, så får man et mere ligeværdigt forhold
> mellem de to. Det for derved mindre karakter af undervisning.

Enig. Selvom en lærerstuderende der sidder med en elev næppe vil antage form
af traditionel lærerstyret undervisning, men i langt højere grad af
vejledning.

> [...]
> Ringsted. Derfor er det måske ikke helt nemt at finde en
> lærerstuderende, der har mulighed for at bruge et par timer om ugen

Det er der selvfølgelig en pointe i.

> [...]
> for faget. En 3g'er, der hjælper en 1g'er med matematik, vil meget
> vel kunne risikere at klare sig bedre til eksamen, end hvis han

Men 3. g'eren er næppe bevidst om det ekstra udbytte. Mens en som
interesserer sig for undervisning (det må man vel formode at en
lærerstuderende gør) umiddelbart får et udbytte som kan anvendes i
uddannelsesforløbet.

Men jeg kan godt følge din argumentation.

Venligst Anita

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-09-05 13:39

> [...]
> alligevel
>
> Lektiehjælp til folkeskoleelev hvor finder man det hende ?

Vores skole tilbyder det faktisk - efter aftale med forældrene.
Dette tilbud gælder underskolen, overbygningen tager Ungdomsskolen
sig af.

Mvh.Bodil.

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 18-09-05 10:52

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:432c0e57$0$73095$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Vores skole tilbyder det faktisk - efter aftale med forældrene.
> Dette tilbud gælder underskolen, overbygningen tager Ungdomsskolen
> sig af.

Ja det gør vores skole også, min datter som går i 6. kl. går hver tirsdag,
onsdag og torsdag i lektiecafé, hvor der er to lærer der hjælper dem med
lektierne... De er ca. 5-6 elever pr. lærer og så er de delt op i årgang...

Mvh Heidi

Fra : Kim

Dato : 21-09-05 19:22

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev
> Lektiehjælp til folkeskoleelev hvor finder man det hende ?

Øhhh...Hvad med barnets forældre ?
De burde måske engagere sig lidt i hvad barnet laver på skolen.

Mvh Kim ( der laver lektier hver dag med min datter. )

Fra : Cocoamum

Dato : 21-09-05 20:52

Kim skrev:
> "Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev

> Øhhh...Hvad med barnets forældre ?
> De burde måske engagere sig lidt i hvad barnet laver på skolen.
>
> Mvh Kim ( der laver lektier hver dag med min datter. )

Hvis du nærlæser det oprindelige indlæg, vil du lægge mærke til, at
faderen ikke selv har så godt styr på retskrivningen. Hvis hans egen
skolegang ikke har været for succesrig, er han måske ikke i stand til at
undervise/hjælpe sit barn.

Jeg synes, det er flot i den situation så at sørge for, at historien
ikke gentager sig.

Tine

Fra : Kim

Dato : 22-09-05 12:27

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev

> [...]
> faderen ikke selv har så godt styr på retskrivningen. Hvis hans egen
> skolegang ikke har været for succesrig, er han måske ikke i stand til at

Næe, det opdagede jeg ikke. Jeg er selv lidt hurtig på
tasterne en gang i mellem og glemmer at nærlæse inden jeg sender :)

Jeg er til dels enig. Især hvis man altid har været dybt ordblind.
Ellers havde man jo en oplagt chance for, at når man følger sin barn
fra 0. klasse og opefter , selv at få sine færdigheder styrket med
både matematik og dansk osv.

Samt det intense samvær man har med sit barn hver dag.
Jeg sad i går og øvede engelsk med min datter ( 3. kl. ) , og det er
sjovt at se når hun selv begynder at opdage at hun kan læse og
forstå engelsk, hvordan hun nyder at koncentrere sig, hvad mange
børn ikke kan i mere end 2-3 minutter, samt hun bliver så engageret
at hun får lyst til at øve mere og så glæder sig til at komme i skole
næste dag og lære noge mere :)

> Jeg synes, det er flot i den situation så at sørge for, at historien ikke
> gentager sig.

Jep :)

Mvh Kim