Vedr: router fra Cybercity
Fra : BB

Dato : 17-09-05 08:03

Hej gruppe
Jeg har netop bestilt adsl fra cybercity 2048/128 og har fået at vide at jeg
får en Zyxel 650R og fået 1 fast IP.
Jeg vil derfor høre jer om det er muligt at sætte en switch/hub efter sådan
en router så man kan komme på nettet med flere maskiner samtidig selvom man
kun har 1 fast ip, eller om man bliver nød til at tilkøbe flere IP adresser.
Hilsen Karsten

Fra : Fietsenmaker

Dato : 17-09-05 08:12

BB skrev:
> [...]
> kun har 1 fast ip, eller om man bliver nød til at tilkøbe flere IP adresser.

Det kan du godt. Jeg har købt 2 switche i Aldi og har 4 maskiner og en
server kørende på den Zyxel.

Fra : BB

Dato : 17-09-05 08:46

Hej med dig
Jeg takker for det hurtige svar
Hilsen Karsten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-09-05 14:18

Hej BB, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> maskiner samtidig selvom man kun har 1 fast ip, eller om man
> bliver nød til at tilkøbe flere IP adresser.

Med router - og evt. passende switches/hubs bagved - og fast IP kan du
faktisk have op til omkring 250 maskiner bagved

Tip: Det er næsten altid en god ide at bruge de ekstra få kroner på en
switch i stedet for en hub, se fx
<http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub>

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-09-05 16:47

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev

> Tip: Det er næsten altid en god ide at bruge de ekstra få kroner på en
> switch i stedet for en hub, se fx

Kan man overhovedet købe en ny hub i dag?

Altså til små penge og til SOHO...

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-09-05 17:26

Hej Claus Tersgov, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Kan man overhovedet købe en ny hub i dag?
>
> Altså til små penge og til SOHO...

Meget kunne tyde på, at det næppe er nemt. Fx har Zitech dem
ganske vist, men hverken til små penge eller som lagervare,
<http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=622&ProductCategoryID=294>

På den anden led er det jo noget, man kunne fristes til at købe
brugt (intet slides og man får det vel i nakken), hvis man faldt
over det. Hvis man altså ikke netop undgik at kigge efter hubs.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Søren G

Dato : 19-09-05 12:16

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> wrote in message

> Med router - og evt. passende switches/hubs bagved - og fast IP kan du
> faktisk have op til omkring 250 maskiner bagved

Han kan da have mange flere. Omkring 16.7 millioner computere hvis han vil.

--
Søren

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-09-05 22:39

Søren G wrote:
> "Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> wrote in message

> Han kan da have mange flere. Omkring 16.7 millioner computere hvis han vil.

Det kommer an på hvor mange klienter routeren kan håndtere i sin NAT
tabel mv.

Desuden mener jeg kun det er 192.168.x.x området som er dedikeret til at
være LAN IP-adresser, så med en /16 netmask giver det teoretisk 65536
mulige IP adresser, men der ryger en del f.eks. .0 og .255 mener jeg er
reserverede

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Søren G

Dato : 21-09-05 11:06

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message
news:43308178$0$94404> Det kommer an på hvor mange klienter routeren kan
håndtere i sin NAT
> tabel mv.

Bestemt, men det er en begrænsning i routeren.

> [...]
> være LAN IP-adresser, så med en /16 netmask giver det teoretisk 65536
> mulige IP adresser, men der ryger en del f.eks. .0 og .255 mener jeg er
Glem ikke 10.0.0.0 - 10.255.255.255 med en subnet mask på 255.0.0.0 Så er vi
deroppe.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=priv-ip

--
Søren

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-09-05 17:14

Hej Søren G, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Han kan da have mange flere. Omkring 16.7 millioner computere hvis
> han vil.

Okay, ja.

Jeg tænkte blot i baner a la hvad CC's og Tiscalis (gamle, dvs. typisk
Cisco 677; CC's nyere kender jeg ikke) medfølgende routere kan
overskue.

Mig bekendt er det kun de sidste 3 cifre, man kan sætte vilkårligt
mellem 2 og 254. (Om det så er LAN-sidens DHCP, der ikke vil andet
eller hvad, ved jeg så ikke).

--
Hygge fra Århus - Rudi