MORGENMAD
Fra : Rasmussen

Dato : 16-09-05 15:08

Hej NG!

Hvad pokker giver I jeres unger til morgenmad?

Da Jakob var lille stod den på havregrød og han var vild med det, men så, ja
jeg ved ikke hvorfor............en slap holdning fra forældrenes side, er
det nu blevet til en toast med pålægschokolade.

Nu er lillesøster begyndt på havregrød, så var det jeg fik den geniale ide
at lave det til begge børn, men Jakob på 5½ år er ved at dø over det.

Det skal være slut med usund morgenmad her i huset til hverdag.
Jeg vil ikke give ham guldkorn, choko pops osv så hvad d..... kan jeg så
severe.

Forslag modtages med kyshånd, inden det bliver til en morgenmadskamp mellem
mor og søn.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-09-05 15:18

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Hvad pokker giver I jeres unger til morgenmad?

Mine tre (en på 4½ og to på 2 år) veksler mellem grovbrød/-boller eller
rugbrød med pålæg,surmælksprodukter (ikke frugtyogurt) med grov müsli og
havregryn eller -grød. I det store hele vælger de selv, men altså indenfor
de nævnte valgmuligheder. Chokopops og Guldkorn er, ligesom pålægschokolade,
tilladt i weekenden, hvor vi også kan finde på at lave blødkogte æg eller
købe rundstykker.

MVH Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 16-09-05 16:39

Mette Svangren Guttesen wrote:
> [...]
> ligesom pålægschokolade, tilladt i weekenden, hvor vi også kan finde
> på at lave blødkogte æg eller købe rundstykker.

jeg må sige det lyder meget som her.... vi har indimellem suppleret
havregrynene med lidt frisk frugt, æbler og banan skåret i stykker og smidt
i grynene ;)
dog har vi slet ikke chokopops og guldkorn i huset, og pålægschokoladen har
min søn selv valgt fra*G* han gider ikke spise det ;)
derimod kan vi en sjælden gang finde på at stille an med det helt store
brunch arrangement, med pandekager, æg, bacon, tomat og agurk.... hvis det
sker en gang hver anden måned er det vist højt sat*G* men ungerne nyyyyder
det når det er....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-09-05 17:06

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sker en gang hver anden måned er det vist højt sat*G* men ungerne nyyyyder

Mmmm, brunch! Meen det er ligesom ideen, som er en blanding af morgenmad og
frokost, går tabt, når ynglen nægter at stå ret meget senere op end kl. 6,
weekend eller ej. Bjørg på 2 år vågner med et meget højrøstet "MORGENMAD!"
tiiidligt - hver dag. Så er der ikke tid til at hygge med
tilberedningstiden. De to minutter i mikroen, som det tager at lave
havregrød, er max for hendes tålmodighed om morgenen *G*.

MVH Mette

Fra : Cocoamum

Dato : 16-09-05 16:43

Rasmussen skrev:
> [...]
> severe.
>
> Forslag modtages med kyshånd, inden det bliver til en morgenmadskamp mellem

Her kan man vælge mellem havregryn, cornflakes og havrefras. Det er de
eneste typer morgenmad med mælk, der ikke har højt sukkerindhold.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 17:08

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse news:432ad0dd$0

> Hvad pokker giver I jeres unger til morgenmad?

Her kan 2 ud af 3 stadig godt lide havregrød. Det er faktisk vores 5 åriges
foretrukne morgenmad.
Ellers havregryn, musli, af og til cornflakes, ymer, grovboller med ost /
smøreost / pålæg og den ældste laver af og til kogte æg / spejlæg ( der
kommes på rugbrød )om morgenen.
Øllebrød laver vi også af og til.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Milea

Dato : 16-09-05 20:42

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> wrote in

> [...]
> så severe.
>
> Forslag modtages med kyshånd, inden det bliver til en morgenmadskamp

Cornflakes, havregryn, yoghurt m/müsli, ristet brød, eller toastbrød.
Her står den heller ikke på guldcorn, coco pops o.l. Hvis disse ting
købes, er det kun som ekstra supp. til weekend morgenmad.

Ristet brød/frisk brød er oftest med ost eller marmelade. Der må godt
puttes pålægschokolade på, men kun på en ½ skive brød!

2 ud af 3 har ikke den store lyst til at spise morgenmad, men jeg mener
dog, at de skal spise et ½ stk. brød, eller en lille potion
havregryn/cornflakes.

/Milea

Fra : ellisa

Dato : 16-09-05 21:46

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Hvad pokker giver I jeres unger til morgenmad?

Her spiser knægten som regel morgenmad i vuggestuen, da han elsker at sove
længe og derfor bliver hevet ud af fjerene som det sidste om morgenen

Dér får han som regel havregrød (eller havregryn de dage det var rigtig
varmt) med mælk og kanelsukker.
Torsdag får de så øllebrød i stedet for.

De kan også vælge mellem rugbrød med pålæg af forskellig art.

Herhjemme i weekenden står den som regel på kold morgenmad. Det tager ikke
ret lang tid med grød i mikroen, men knægten ved udmærket godt hvad "ding"
betyder, og kommer stæsende så snart grøden er færdig. Så er det svært at få
ham til at forstå at han skal vente til den er kølet lidt af - resultat: en
skrigende knægt der nægter at spise noget overhovedet.

Så derfor står den på havregryn med mælk eller rugbrød med ost herhjemme.

/ellisa

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-09-05 22:22

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Så er det svært at få ham til at forstå at han skal vente til den er kølet
> lidt af - resultat: en skrigende knægt der nægter at spise noget
> overhovedet.

Nemt at løse.... put lidt mindre væde i som udgangspunkt og slut med at
piske grøden op med lidt koldt vand eller mælk. Du finder hurtigt frem til,
hvor meget du skal vente med at tilsætte til sidst af kold væske.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-09-05 22:32

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Hvad pokker giver I jeres unger til morgenmad?

Jeg har aldrig gået ret højt op i morgenmad - mit halshul er heller ikke
ret
stort før langt op ad formiddagen, så jeg har fuld forståelse for, hvis
man
nøjes med 'en lille mundsmag af noget sødt', som Peter Plys siger. Og
livet
er for kort til at skændes, før man er vågen.
Thomas (15½) spiser havregryn med mælk til morgenmad det meste af tiden.
Til
afveksling en gang imellem har vi prøvet cornflakes, guldkorn, rice
crispies
og den slags, men det er havregryn, han vender tilbage til. Det der
morgenmad, der gør mælken chokolade(u)lækker har jeg nedlagt veto mod -
der
går så min grænse
Jeg selv spiser yoghurt med jordbær og noget muesli-agtigt ovenpå. Det
synes
ungen er vildt klamt... jeg ku til gengæld ikke få rå havregryn ned, men
sådan er vi så forskellige.
En gang imellem i weekenden laver vi brunch med kartofler, pandekager og
bacon - men det kræver en del opvågningstid hos os begge to.
Når han kommer hjem fra sin weekendtur skal jeg foreslå ham
spejlæg/blødkogt
æg til morgenmad en gang imellem på en almindelig skoledag - det har han
faktisk spurgt for nylig, hvorfor vi aldrig fik mere.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-09-05 12:32

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> æg til morgenmad en gang imellem på en almindelig skoledag - det har han
> faktisk spurgt for nylig, hvorfor vi aldrig fik mere.

Det gjorde jeg så. Han gloede på mig, som om jeg ikke var rigtig
velforvaret. Ikke en almindelig hverdagsmorgen, sagde barnet, det har jeg
slet ikke tid til.
Så det...

Venlig hilsen Dikte (morgenzombie)

Fra : Nette

Dato : 17-09-05 11:40

"Rasmussen" skrev

> Hvad pokker giver I jeres unger til morgenmad?

Vi er meget forskellige herhjemme. En af os skal spise som det første efter
opvågningen, en anden kan først spise noget til middag og resten er ligeglad
og kan godt vente lidt.

Vi lader børnene vælge selv imellem det vi nu har hjemme. To dage om ugen
skal det dog være et mælkeprodukt, da vi har lidt maveproblemer og godt vil
holde børnene lidt til ilden ang. mælkeprodukter.
Som regel har vi altid:

Cornflakes m. æble- el. bananstykker
Surmælksprodukt som kan spises alene, sammen med cornflakes, müesli, eller
æble/bananstykker.
Koldskål ( Ikke hver dag) som kan spises med cornflakes el. müesli.
Havregryn m. mælk og sukker
Havregrød m. sukker/kanelsukker og smør
Rugbrød m. ost

Ind imellem laver jeg øllebrød, men som regel er der, i hvert fald for den
helt lille, ikke tid til at grøden bliver kølig, så derfor sker det ikke så
tit.
Franskbrød/rundstykker/boller/pålægschokolade får vi en gang imellem i
weekenden, men det sker ikke ret tit.
Guldkorn, chokopops, havrefras og hvad de ellers hedder, de der dyre
morgenmadsprodukter, de findes ikke i vores hjem, til stor ærgrelse for
ungerne. Men sådan er det.

Nette

Fra : marlene

Dato : 18-09-05 18:44

hos os spiser man ikke morgenmad, hvis det ikke er toastbrød med
marmelade,
- og det er det ikke, så det må de forsynes sig med i week-ends.
så vores morgenmad består af frisk frugt - de selv må bide i stykker og et
glad juice.
selv med lav appetit kan en lille pære og jucie klemmes ned.

Fra : Anita

Dato : 18-09-05 19:30

Gad vide hvem der køber alle de der sukker-produkter?

Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 18-09-05 20:27

"Anita" skrev

> Gad vide hvem der køber alle de der sukker-produkter?

He he, den tænkte jeg også på...
Måske sælger de dem slet ikke? Måske står de og samler støv på hylderne i
butikkerne??

Nette

Fra : Anita

Dato : 18-09-05 20:46

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev:
> "Anita" skrev

> He he, den tænkte jeg også på...
> Måske sælger de dem slet ikke? Måske står de og samler støv på
> hylderne i butikkerne??

Ja, hvem ved?

Venligst Anita

Fra : ellisa

Dato : 18-09-05 21:15

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> Gad vide hvem der køber alle de der sukker-produkter?
>
> Venligst Anita

Det gjorde vi - før vi fik børn. *SS*

Nu stopfodrer jeg ellers min søn med alle de "rigtige" ting som jeg ikke
selv spiste pga. kræsenhed.
Ok, det hele er måske ikke lige sundt, men alligevel......

Havregryn med mælk (kan jeg stadig ikke få ned)
Rosiner (yurkkkkk)
Figenstænger/-pålæg (se ovenstående)

Og derudover, vand, vand og endnu mere vand - hvilket jeg ikke selv har
været for god til (hverken før eller nu).

Er knægten tørstig uden for spisetiderne, så står den på et dejligt koldt
glas vand - og han ELSKER det.
Han siger skam ikke nej til cola og saftevand, men vand står nok endnu
højere på listen hos ham *SSS*

Det er faktisk kun til morgenmaden han drikker mælk - ellers er det vand.
Han får en masse ost og også youghurt til mellemmåltid, så han er dækket
ind.

/ellisa

Fra : Rasmussen

Dato : 19-09-05 09:02

> [...]
> severe.
>
> Forslag modtages med kyshånd, inden det bliver til en morgenmadskamp

Tak for jeres svar.

Vi er blevet enige om (Jakob og jeg) at corn flaks er det som Jakob skal
spise til morgenmad og toast med pålægschokolade i weekenderne

Og ja jeg undre mig også hvem er det så lige der køber choko pops osv. )

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor
..

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 19-09-05 09:34

Rasmussen wrote:
> [...]
> jeg ved ikke hvorfor............en slap holdning fra forældrenes side, er
> det nu blevet til en toast med pålægschokolade.

Det bliver ikke let.
Selv børn opgiver ikke bare uden videre priviligier.

> [...]
>
> Det skal være slut med usund morgenmad her i huset til hverdag.
> Jeg vil ikke give ham guldkorn, choko pops osv så hvad d..... kan jeg så
Det er kun et spørgssmål om hvad forældrene spiser.
Hvis du går forrest skal de nojk rette ind før eller siden.

> Forslag modtages med kyshånd, inden det bliver til en morgenmadskamp mellem
> mor og søn.

Hvilken kamp og om hvad?

> Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 09:23

> [...]
> severe.
>
> Forslag modtages med kyshånd, inden det bliver til en morgenmadskamp

Jeg har ikke selv børn, men synes alligevel jeg har nogle gode bud..

HavreFras (som af min diabetesdiætist er godkendt) har et højt fiber, og
lavt sukkerindhold.. Hvis man synes der mangler lidt smag kan man evt drysse
lidt tørret bær henover, selv foretrækekr jeg trane- eller blåbær, rosiner
synes jeg er for søde.

Havregrød er en god morgenmad, men kan nemt blive ensformig, så for at gøre
det idt mere spændende komemr jeg lidt "drys" i, fx tørrede bær -også
rosiner, da de søder - lidt solsikkekerner eller hørfrø synes jeg også er
godt.

Man kan få mange gode sags müsli idag, men hvad med at involvere sønnen i
det selv at lave müsli..
Så kunne I bruge en søndag eftermiddag sammen med at lave müsle, og så har I
noget som I ved i kan lide, og man kan jo sagtens lave til et par uger ad
gangen..

Man kan jo sagtens spise brød til morgen, bare det er noget groft noget.
Frugtpålæg vil jeg mene er ok i hverdagen, så længe det kun er en skive..
Elelrs kan man jo få meget andet gost til brødet af både ost, marmelade mm..

Håber I finder en rigtig godt løsning så I alle får en god og varieret
morgenmad..

Louise