CAT kabel type til fiber
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 20:43

Hej NG,

Er cat 5E kabler i huset godt nok til fibernet forbindelser ?

I vores hus skal vi have elektriker på besøg, og vil høre om vi have cat6
kabler i huset, eller om cat 5e kan gøre det ?

mvh Flemming

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-05 20:47

"Flemming" <ingen> crashed Echelon writing

> Er cat 5E kabler i huset godt nok til fibernet forbindelser ?
>
> I vores hus skal vi have elektriker på besøg, og vil høre om vi have
> cat6 kabler i huset, eller om cat 5e kan gøre det ?

Erhmm fiber og Cat5E og Cat6? Nej det er vidst slet ikke godt nok, kobber
har det lidt underligt med at være fiber.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 15-09-05 21:06

Bjarke Andersen wrote:

> Erhmm fiber og Cat5E og Cat6? Nej det er vidst slet ikke godt nok, kobber
> har det lidt underligt med at være fiber.

Som jeg læser det, så tilsluttes huset et fibernet, som sandsynligvis
termineres i en 'monopolskillepunkt-dims'.
Herfra og videre rundt til husets enheder er cat5e glimrende, imho.

--
Mvh Henrik.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-05 21:10

On Thu, 15 Sep 2005 21:43:04 +0200, "Flemming" <ingen> wrote:

> Er cat 5E kabler i huset godt nok til fibernet forbindelser ?

Du mener, om det er godt nok at have trukket Cat5E for at supportere
de hastigheder, du få med en fibernetforbindelse i morgen? Der er vist
ingen af fiberudbyderne, der i dag leverer over 1 Gbps, så hvis du
bare spørger, om Cat5E kan supportere denne kendte applikation, så er
svaret ja.

> I vores hus skal vi have elektriker på besøg, og vil høre om vi
> have cat6 kabler i huset, eller om cat 5e kan gøre det ?

Jeg synes, det vil være dumt at installere Cat5E, der er gårsdagens
standard.

Hvis der for 10 år siden var nogen, der havde fortalt dig, at du kunne
få 100 Mbps Internet-adgang privat i dag, ville du nok ikke have troet
på det[1]. Den almindeligt kendte måde at lave net på er i den periode
steget fra 10 Mbps shared til 1 Gbps switched, og der er ingen grund
til at tro, den udvikling er stoppet. Det er derimod Cat5E, der står
af ved 1 Gbps.

Din kobberkabling skal leve i rigtig mange år, så du skal naturligvis
vælge den nugældende standard, og det er i dag Cat6(A). Vælg desuden
en fornuftig leverandør, der har en lang historie med gode, kendte og
velprøvede produkter. Og få det så lavet af en ordentlig, certificeret
installatør, så du får producentens garantier med.

-A
[1] Jeg sagde godt nok 155 Mbps, men det var der sandelig også mange,
der grinede af.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-09-05 13:56

> [...]
>
> Din kobberkabling skal leve i rigtig mange år, så du skal naturligvis
> vælge den nugældende standard, og det er i dag Cat6(A).

Det er da ikke standard, men en mulighed ... Cat5E kan vist levere
1Gb hvilket jeg tror vil dække de flestes behov i meget lang tid.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-05 16:56

On Sat, 17 Sep 2005 14:56:27 +0200, "Hans M. Pedersen"
<hmp25@hotmail.com> wrote:

> Cat5E kan vist levere 1Gb hvilket jeg tror vil dække de flestes
> behov i meget lang tid.

Hvad mener du med "lang tid"? 1G er ikke ualmindeligt i dag. 10G er
ikke ualmindeligt om 5 år. Ordentlig kabling kan leve meget længere.

1995 = 10M, 2000 = 100M, 2005 = 1G, 2010 = 10G.

'Nuff said.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-05 17:48

"Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> wrote:

>Det er da ikke standard, men en mulighed ... Cat5E kan vist levere
>1Gb hvilket jeg tror vil dække de flestes behov i meget lang tid.

Det er svært at spå om fremtiden..

Men prisforskellen på en 305 meters rulle kabel ligger i størrelsesorden
6 - 700 kroner.

Så for mig at se er det ren vanvid at bruge andet end CAT6...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 14:07

> Men prisforskellen på en 305 meters rulle kabel ligger i størrelsesorden
> 6 - 700 kroner.

Er det så for et
"New ClassE/Cat6A"

kabel ??

mvh

Flemming

Fra : Arne Keller

Dato : 18-09-05 11:15

Hans M. Pedersen wrote:

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

snip

> Det er da ikke standard, men en mulighed ... Cat5E kan vist levere
> 1Gb hvilket jeg tror vil dække de flestes behov i meget lang tid.

ClassE/Cat6 er da bestemt en standard og har været det siden 2002,
produkter som klarer denne standard har været installeret i Danmark
siden 1997.

New ClassE/Cat6A er rigtig nok ikke en færdig standard endnu, men man er
i standardiserings grupperne enige om kravene til channel derfor kan man
idag godt installere et komplet system som garanterer at overholde New
ClassE.

For 5 år siden var der ikke mange her i gruppen som forventede at køre
mere end 100Mbps, da kabling skal holde 10-20 år har det vist sig at det
bedst kan betale sig at installere det bedst ydende system man kan få
fat på.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-09-05 08:51

"Flemming" <ingen> wrote:

>Er cat 5E kabler i huset godt nok til fibernet forbindelser ?
>
>I vores hus skal vi have elektriker på besøg, og vil høre om vi have cat6
>kabler i huset, eller om cat 5e kan gøre det ?

Prisforskellen mellem Cat 5E og Cat 6 er ikke voldsom - Og arbejdslønnen
vil under alle omstændigheder være den største udgift.

Vær fremtidssikker - Vælg Cat 6...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 09:29

Ok, tak for svar !

Men er der ikke en grænse for behovene?
Jeg mener, nu skal HD TV opløsning jo fastlægges.
Hvad skal der f.eks. til af kabel i huset for at køre 1080p og 720p ?

mvh
Flemming

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-09-05 09:58

On Sun, 18 Sep 2005 10:28:30 +0200, "Flemming" <ingen> wrote:

> Men er der ikke en grænse for behovene?

Tror du ikke, man sagde ca. det samme for 5, 10 og 15 år siden?

Jeg har lavet datakommunikation med 1200/300 bps (nej hverken Kbps,
Mbps eller Gbps, bare bps) og syntes det var hurtigt (nok). Men så
forandrer verden sig.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 10:04

> Tror du ikke, man sagde ca. det samme for 5, 10 og 15 år siden?

Jo da, men nu spurgte jeg konkret til behovene for HD tv ?

Men jeg vil da se, om jeg kan få elektrikeren til at installere cat 6a så.
Da jeg spurgte ham sagde han, at det primært er virksomheder med store
behov, hvor han installerer det i dag.

Fra : Arne Keller

Dato : 18-09-05 11:19

Flemming wrote:

> Jo da, men nu spurgte jeg konkret til behovene for HD tv ?
>
> Men jeg vil da se, om jeg kan få elektrikeren til at installere cat 6a så.

Vær nu sikker på at det faktisk er et New ClassE/Cat6A system og ikke
bare et mix og match Cat6 system han snakker om.

> Da jeg spurgte ham sagde han, at det primært er virksomheder med store
> behov, hvor han installerer det i dag.

Med mindre det er kabling installatør som du kender privat, tvivler jeg
på at en Privathus elektrikker er særlig erfaren med høj kvalitets
kabling.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 12:52

> Vær nu sikker på at det faktisk er et New ClassE/Cat6A system og ikke
> bare et mix og match Cat6 system han snakker om.

OK!
Er det også dette kabel (New class....cat6a) som har været omtalt her i
tråden til 600-700 kr ekstra for 305 meter ?

Eller hvor meget dyrere er New ClassE/Cat6A system i forhold til cat5e?
Nogen links ?

mvh
Flemming

Fra : Arne Keller

Dato : 18-09-05 16:48

Flemming wrote:

> OK!
> Er det også dette kabel (New class....cat6a) som har været omtalt her i
> tråden til 600-700 kr ekstra for 305 meter ?

Det tror jeg ikke.

> Eller hvor meget dyrere er New ClassE/Cat6A system i forhold til cat5e?

Det ved jeg ikke, det er mange år siden jeg sidst har forholdt mig til
Cat5 priser.

Et installeret New ClassE/Cat6A system er 30-50% dyrere end ClassE/Cat6.

> Nogen links ?

Dette er et parts indlæg fra den skærmede side.
http://www.ieee802.org/3/an/public/mar05/flatman_1_0305.pdf

Fra : Henning Wangerin

Dato : 18-09-05 19:52

On Sun, 18 Sep 2005 10:28:30 +0200, Flemming wrote:

> Ok, tak for svar !
>
> Men er der ikke en grænse for behovene?

Jo det er der vel nok.

Det ender nok ligesom med Bill Gates der engang i fordoms tid har udtale
at der aldrig vil være nogen som har brug for mere den 640kB RAM

> Jeg mener, nu skal HD TV
> opløsning jo fastlægges. Hvad skal der f.eks. til af kabel i huset for
> at køre 1080p og 720p ?

Se det er jo svært at sige, da det også kommer an på komprimeringen
over nettet, frame-raten og andet.

Men en hurtigt gang hovedregning med 50 frames/sek giver

1080(brede) x 720(højde) x3(farve-kanaler) x 50(frames/sek) * 8(bit/byte)

giver knap 1Gbbs, så hvis du vil bruge båndbrede er det da en oplagt
mulighed.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 10:36

> Prisforskellen mellem Cat 5E og Cat 6 er ikke voldsom - Og arbejdslønnen
> vil under alle omstændigheder være den største udgift.
>
> Vær fremtidssikker - Vælg Cat 6...

Er arbejdslønnen den samme? Dvs er det lige så nemt at installere cat6 som
cat 5e ?

Fra : Arne Keller

Dato : 18-09-05 11:22

Flemming wrote:

> Er arbejdslønnen den samme? Dvs er det lige så nemt at installere cat6 som
> cat 5e ?

Det kan tage nogle få procent længere tid, da man skal være mere omhyggelig.

Det samme gælder forskellen mellem Cat6 og New ClassE/Cat6A her tager
det samme tid eller nogle få procent længere, afhængig af hvilket system
man vælger. Visse såkaldte Cat6A systemer har kabler som er meget
vanskelige at afisolere.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 18:05

Nu har jeg spurgt i tv-gruppen, og der har jeg fået svaret, indirekte, at
cat 5e dækker hustanden behov mere end rigeligt. Man skal kun bruge ca. 20
mbit til transmission af 1080p HD-tv. Så er der jo 980 mbit tilbage på en 1
gbps kabel, så mon ikke, at I overdriver, når I vil have mig til at
installere new classE cat6a

Nedenstående er kopieret ind her (svar på mit indlæg i anden nyhedsgruppe):
----------------------
"
Du skal vel regne med at 1080i MPEG2 udsendelser typisk streamer med op til
10-15 Mbit/s, og kun yderst sjældent med mere end 20 Mbit/s. Fremover skal
vi nok regne med at man går mere og mere væk fra MPEG2, og ender i et mere
komprimeret og båndbreddebesparende MPEG4 format. Sammenligner man i den
forbindelse med WMVHD i 1080p er båndbredden typisk på omkring 10 Mbit/s.

Så netværket skal vel blot kunne klare at streme de første 20-30 Mbit/s uden
hick-up, for at man er på den sikre side, hvis det er streaming af transport
eller programstreams du tænker på.
"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-05 22:35

On Tue, 20 Sep 2005 19:04:49 +0200, "Flemming" <ingen> wrote:

> så mon ikke, at I overdriver, når I vil have mig til at installere
> new classE cat6a

Nej, for du ved ikke, hvad du vil bruge kablet til om 5 eller 10 år.
Det virker næsten som om, du slet ikke har læst tråden.

-A
PS: Jeg ved det selvfølgelig heller ikke. Jeg ved bare, at det de
forrige 15 år altid har krævet mere båndbredde.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter

Dato : 21-09-05 06:21

Flemming wrote:

> [...]
> mbit til transmission af 1080p HD-tv. Så er der jo 980 mbit tilbage på en 1
> gbps kabel, så mon ikke, at I overdriver, når I vil have mig til at

Jeg har læst med på tråden, og min holdning går nok meget i tråd med det
som de fleste har skrevet.

Som jeg forstod det, så er der 3 valg - cat5e, cat6 og cat6a (ret mig
hvis jeg tager fejl)...

Hvis det var mig der skulle trække netværket i mit hus, så ville jeg
selv vælge cat6, fordi den ikke er ret meget dyere end cat5e og
arbejdslønnen er noget nær den samme, tilgengæld lyder det som om cat6a
er noget dyrere, derfor kun cat6. Men jeg ville naturligvis få en pris
på de tre muligheder og så vælge derfra...

Din elektrikker følger måske ikke helt med i hvad netværk kan/skal
bruges til, han trækker dem jo kun, og måske har han lige 5 trumler
cat5e liggende som han gerne vil have afsat inden alle vil have noget
der er bedre

Hvis kablerne trækkes i rør i huset har du jo trods alt mulighed for
senere at få skiftet kablet ud til en nyere standard, evt. blot nogle af
kablerne hvis det viser sig at der kun er behov for det mellem få stik.

Kan tilføje at på min arbejdsplads er vi ved at få bygget om, og i det
nye trækkes der cat6 (eller cat6e - det ved jeg faktisk ikke), men vi
har pt. ikke planer om at køre andet end 100Mb på det.

Det er dig i sidste ende der afgør hvad du vil have. Du har spurgt her
hvad andre synes, og det her de fortalt.

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 21:26

> Hvis kablerne trækkes i rør i huset har du jo trods alt mulighed for
> senere at få skiftet kablet ud til en nyere standard, evt. blot nogle af
> kablerne hvis det viser sig at der kun er behov for det mellem få stik.

Tak for alle svar. Jeg har skam forstået alle mht udvikling og prisforhold.
Har selv haft et 1200 bps modem engang i tidernes morgen. Så blev det 2400
bps, 9600 bps, 19200 bps osv.....

Nå, men jeg vælger cat5e, da elektrikeren vist helst vil installere dette.
Har nok noget at gøre med kvalifikationer og arbejdstid. Jeg vil da også
gerne spare lidt.
Kablerne trækkes i rør, da det er til en tilbygning til huset, så de kan
nemt udskiftes senere, og til den tid hedder kablerne måske cat 7-8-9
stykker alligevel.

Det som overbeviste mig om, at CAT 5E er NOK (efter min vurdering) var et
svar i tv nyhedsgruppen om, at der kan køre 1080p HDTV i Mpeg4 over ca. 20
Mbit. Så der er lige 980 mbit fri på et Cat 5e kabel........

Mvh
Flemming

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-05 08:53

On Tue, 20 Sep 2005 19:04:49 +0200, "Flemming" <ingen> wrote:

> så mon ikke, at I overdriver, når I vil have mig til at installere
> new classE cat6a

PS: Hvis du ikke ville have råd, kunne du jo have ladet være med at
spørge.

-A