Forbindelse til en database?
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 07-06-01 14:46

Hej!

Kan man lave en forbindelse til en database (access) på en anden server end
lige den som viser indholdet fra databasen?

Mogens
--
Svend-bent index http://www.svend-bent.dk/
Software Shopping 255.000 varenr. http://www.svend-bent.dk/shop/

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 07-06-01 15:31

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> Kan man lave en forbindelse til en database (access) på en anden
> server end lige den som viser indholdet fra databasen?

Nej, ikke hvis der ikke er filadgang til databasen (eller kan a2k?).

--
Lauritz

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-06-01 16:45

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> wrote in message

> Nej, ikke hvis der ikke er filadgang til databasen (eller kan a2k?).

Access er filbaseret...
Det kan iøvrigt give nogle lidt sjove problemstillinger, da det er
IUSR_<server> (en local account) der skal have adgang til den anden server
Jeg kan ikke anbefale det (sikkerhed mv) - M$ har noget skriv desangående

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 07-06-01 16:55

Peter Lykkegaard wrote:

> Access er filbaseret...

Ja, men jeg mener blot jeg hørte noget om, at der til access2k (eller
var det win2k) skulle være en odbc proxy. (ligesom Perl's DBI:Proxy
modul).

> Det kan iøvrigt give nogle lidt sjove problemstillinger, da det
> er IUSR_<server> (en local account) der skal have adgang til den
> anden server

Slet ikke, det er jo samme problemstilliger der ville så være med sql
server.

--
Lauritz

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 07-06-01 19:41

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er access 97

> Ja, men jeg mener blot jeg hørte noget om, at der til access2k (eller
> var det win2k) skulle være en odbc proxy. (ligesom Perl's DBI:Proxy
> modul).

Altså såén uden hokuspokus kan man ikke. det tænkte jeg jo nok

Ja du har jo nok fat i noget her Peter. Men det er jo min egen server så kan
jeg vel give rettigheder til en anden server.

> Slet ikke, det er jo samme problemstilliger der ville så være med sql
> server.

Jeg har også overvejet at skiftet til MySQL og har fulgt denne tråd her i
gruppen og hvis jeg skifter til MySQL vil det ændre på mine options?

Håber ikke i fare helt vild i dette indlæg men jeg synes det var nemmest at
svar jer begge to på engang

Mogens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-06-01 07:00

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> wrote in message

> Slet ikke, det er jo samme problemstilliger der ville så være med sql
> server.

Nope, her kan du angive en MSSQL user og slippe for WinNT brugerbasen og den
problematik - lige til højre fod

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 08-06-01 16:24

Peter Lykkegaard wrote:

> Nope, her kan du angive en MSSQL user og slippe for WinNT brugerbasen og den
> problematik - lige til højre fod

Så hør dog efter ved jeg siger, mand! Jeg snakker om at der skulle
være en proxy. Hvordan denne proxy validerer brugere, behøver jo ikke at
have noget med ntbrugere at gøre.

--
Lauritz

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-06-01 22:43

On Thu, 7 Jun 2001 17:45:15 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hot.mail.com> wrote:

>Access er filbaseret...

Nu har jeg set dette udsagn indtil flere gange uden at fatte
budskabet, så jeg er nødt til at spørge:
Hvad menes der egentlig med det?
Og: I modsætning til hvad?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-06-01 07:04

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message

> Nu har jeg set dette udsagn indtil flere gange uden at fatte
> budskabet, så jeg er nødt til at spørge:
> Hvad menes der egentlig med det?

En Access database er en ganske alm fil set i forhold til NOS/OS, kan
sammenlignes med fx et regneark etc
Alt databehandling foregår på klienten - fx Access, VB eller ASP

> Og: I modsætning til hvad?

rdbms (populært: Database server) fx MSSQL

Her arbejder databasen som en service på fx en WinNT
Klienten sender en SQL statement afsted der så bliver behandlet af
databaseserveren - der så igen returnerer et svar/recordset etc

Ovenstående er langt fra fyldestgørende

mvh/Peter Lykkegaard