Røgeovn i villakvarter?
Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 15-09-05 11:58

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig en røgeovn, men bor i et tæt villakvarter.
Jeg har aldrig haft eller brugt en, og er derfor i tvivl - kan de
overhovedet praktisk lade sig gøre at have sådan en og samtidigt
holde sig gode venner med sine naboer p.gr.a. røg og lugt?

Med venlig hilsen,
Micael Baerens

Fra : Thomas Olesen

Dato : 15-09-05 15:07

Hej.
Jeg er den lykkelige ejer af en Abu Røgeovn (som kan ses på medfølgende
link) - og bor midt i et villakvarter i Horsens.
Den bruger jeg forholdsvis flittigt og har endnu ikke haft nogen klager.
Måske er det fordi naboerne selv nyder lidt godt af den. Men jeg må også
sige at jeg syntes ikke at der er de helt store røg gener ved brug af min
røgovn.
Under brug har jeg den til og stå i min carport hvor den kan få lidt læ.

Modellen jeg bruger er denne....
http://hvidovresport.dk/produkter/Details.asp?ProductID=20
Mvh. Thomas.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 15:49

micaelbaerens@gmail.com wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig en røgeovn, men bor i et tæt villakvarter.

Prøv at se dette link: http://home18.inet.tele.dk/kalle - og tænk så på,
at naboerne kan smøres med nogle friskrøgede sild, eller du kan tilbyde
at ryge kød for dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 15-09-05 18:46

<micaelbaerens@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig en røgeovn, men bor i et tæt villakvarter.

Jeg vil tro, at kan du tage havegrillen frem og grille en sommeraften
uden at genere naboerne, kan du også tænde for røgeovnen.

kan det overhovedet praktisk lade sig gøre at have sådan en og samtidigt
holde sig gode venner med sine naboer p.gr.a. røg og lugt?

Røgeovnen giver ikke mere røg og lugt end havegrillen.,
røgetiden er jo ikke ret lang , og nyrøget fisk lugter da ikke ilde.
Men prøv at byde naboerne på nyrøget ørred.
Hvad med en Combi Grill/Røg hyggeaften?

Med venlig hilsen,
KH

Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 15-09-05 21:06

Hej,

Tak for tipsene allesammen - nu har jeg fået blod på tanden for at
skaffe en
Jeg tror jeg starter med en mindre model ala den Abu Røgeovn som
Thomas beskrev for at prøve det af, inden jeg går i gang med
ønskeprojektet om en muret version i baghaven

Fra : Torben

Dato : 19-09-05 11:18

[...]

Så vil jeg anbefale at du køber en rør model, som fiskene hænger i, de
koster det samme, og er noget nemmere at have med at gøre - specielt i
forbindelse med rengøringen bagefter.....

Mvh. Torben

Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 19-09-05 11:25

Hello torben,

Det vil jeg gøre - jeg skal på øresund i weekenden, så må jeg jo poste hvordan
resultatet blev af de røgede sild

Fra : Thomas Olesen

Dato : 19-09-05 13:40

Hej igen.
Der er selvføldig for og imod alting. Dog vil jeg sige at, som nybegynder
havde jeg størst erfaring med Abu's flade model (som iøvrigt er på tilbud
til 299,- i intersport lige nu...)
Jeg startede også med rørmodellen, hvilket jeg aldrig fik noget godt ud af
(formentligt min egne dårlige evner), men den flade er lige til at gå til.
Personlig skærer jeg fisken (fortrinsvis ørred) ud i filet og røger dem
efter saltning og tørring. Jeg har dog også lavedet mindre ørreder som har
lagt hele deri, med samme gode resultat.

Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 19-09-05 14:54

Hello Thomas,

Kan du sige noget om hvad der gik galt med den - hvorfor resultatet var dårligt?

Pft,
Micael

Fra : Thomas Olesen

Dato : 19-09-05 18:59

Hej.
Som skrevet tror jeg det var min egen skyld.
Jeg kunne aldrig få dem til og blive hængende. De faldt alle af og havnede
nede i bunden af røgovnen.
Uanset hvilken måde jeg prøvede at hænge dem op, røg de ned. Men jeg tror
måske det var fordi jeg ikke fik dem tørret nok efter saltning og de
derfor
ikke var faste nok i kødet.
Og så syntes jeg det var lidt besværligt/svært at få en ordenlig varme
deri.

Håber du kan bruge det til noget.

Fra : Palle S.

Dato : 19-09-05 20:30

> Som skrevet tror jeg det var min egen skyld.
> Jeg kunne aldrig få dem til og blive hængende. De faldt alle af og havnede
> nede i bunden af røgovnen.

Du har formodentlig haft for høj temperatur i ovnen

Min personlige erfaring siger 45-60 min i ovnen med en temperatur på 55-60C

Jeg fyrer med grill briketter som jeg kvæler med Rygesmuld.

Apropo rygesmuld så koster 80 liter under 100 kr i forhold til
grejhandlerens 25 for 1 liter

Palle
Vanløse

Fra : Torben

Dato : 20-09-05 09:37

"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg fyrer med grill briketter som jeg kvæler med Rygesmuld.
>
> Apropo rygesmuld så koster 80 liter under 100 kr i forhold til

Jeg havde også lidt problemer med at få dem til at blive hængene i starten,
men man skal bare montere krogen igennem nakken på dem, så bliver de der,
hvis man ønsker at filetere først, er det bare noget madsnor, virker fint.

Mvh. Torben

Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 26-09-05 08:22

Ja, så blev det weekend og den nyindkøbte Ron Thompson transportable
røgeovn skulle prøves. Hverken Sport Dres eller Hunters House havde
desværre nogen teleskop ovne.

Det gik sådan set ok, bortset fra at de vist fik for meget varme og
røg. De fik ca. 20 minutter. Spritbrænderne gik helt amok, og kunne
ikke slukkes ved at lægge lågene på - jeg måtte faktisk hælde sand
ud over hele brænderkonsollen for at få det slukket.

Efterfølgende var fiskene næsten helt orangerøde, skindet var ved at
falde af og bugstykkerne vendte ud af - så jeg går ud fra at de fik
for meget. De smagte nu helt fint og røgede - men for s*tan hvor er
der mange ben i sådan nogle sild - jeg tror jeg marinerer resten...

Der hørte ingen instruktionsvejledning med (fyh fyh), så jeg er lidt
i tvivl om jeg gjorde det rigtigt med spritten - jeg hældte op indtil
svampen lige var dækket, og lagde ca. 1 cm's smuld i bunden - er dette
korrekt?

Fra : Thomas Olesen

Dato : 27-09-05 09:38

Hej.
Tillykke med købet.
Når jeg laver det (somregel en ørred som er skåret ud i en filet) - tager
jeg et engangs snapseglas (medicinbæger) som jeg hælder spriten op i.(og
herefter i brænderen..
Har efterhånder fundet ud af at det passer med sådan 1 til 1½ glas fuld i
hver brænder til mine fisk.(alt efter størelsen på fisken, men ikke under
1
glas) Når brænderen går ud er fisken færdig.
Og så kommer jeg ca. 2 glas af røgsmuldet i. Se om du kan bruge det, men
ellers bare prøv dig frem.

Fra : mb

Dato : 27-09-05 11:16

Hello Thomas,

Bruger du kun 2 snapseglas røgesmuld? Jeg havde læst at der skulle være 1
cm i bunden som jo er væsentligt mere.
Jeg tror der kom en del mere 1-1½ glas sprit i... ups

Fra : Thomas Olesen

Dato : 27-09-05 12:31

det er ca der omkring. Der er jo en lille fordybning i bunden af ovnen
og det er jo kun den som skal fyldes op. Men jeg vil sige en 2 - 4 max.,
mere (syntes jeg) behøver du ikke bruge.
Jeg tror også at du kan være uheldig med at der kan gå ild i dit røgsmuld
hvis der er for meget i. Og det er jo ikke meningen.
Men som sagt... bare prøv dig frem.

Thomas.

Fra : Claria

Dato : 16-09-05 13:11

<micaelbaerens@gmail.com> wrote in message
[...]

Hejsa Micael

Jeg bruger selv en gammel kuglegrill og 75 cm ventilations rør ø 40cm og
mine naboer siger ikke noget til lidt røg, derimod kan de godt spise
resultatet........

Angående røgovne og opskrifter kan du jo tage et kik på denne site her;
Røgeovnen's Venner
http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm

Mvh
Claudia