Fladfisk på havtur?
Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 15-09-05 11:54

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med at fange fladfisk på en havtur?

Er det lige så action-packed som pirkefiskeri efter torsk/sild?

Skal man lede efter deciderede fladfiske ture, eller kan man gå efter
dem på de almindelige ture efter torsk/sild?

Mvh,
Micael Baerens

Fra : Stefan

Dato : 15-09-05 16:37

<micaelbaerens@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal man lede efter deciderede fladfiske ture, eller kan man gå efter
> dem på de almindelige ture efter torsk/sild?

Hej Michael
Du bør forhøre dig hos skipper, om der er mulighed for fladfisk. Det er ikke
altid at de sejler hen over bund, hvor der overhovedet er fladfisk. Desuden
skal skipper sejle på en måde, så båden ligger nogenlunde stille, hvis der
er strøm. Ellers er det næsten umuligt at fiske fladfisk.

Men hvis du til gengæld tager med på en decideret fladfisketur, så kan det
være aldeles givtigt. Bundforfang og børsteorm, så skal du bare se.

Stefan

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-09-05 07:42

> Men hvis du til gengæld tager med på en decideret fladfisketur, så kan det
> være aldeles givtigt. Bundforfang og børsteorm, så skal du bare se.
>
> Stefan

Er der nogen der har kendskab til fladfisketure fra vestjyllant ? - Evt.
links ?

Mvh
Søren

Fra : micaelbaerens@gmail.~

Dato : 20-09-05 08:03

Hello Stefan,

Tak for svaret. Hvordan er det med stænger til fladfisk på havet? Kan man
bruge sin pirkestang, eller er den for stiv?

Fra : Frandsen

Dato : 20-09-05 08:35

> Hello Stefan,
>
> Tak for svaret. Hvordan er det med stænger til fladfisk på havet? Kan man
> bruge sin pirkestang, eller er den for stiv?

Jeg ville ikke bryde mig om, at bruge en pirkestang. Ja, den er meget stiv,
men kan ikke kaste særlig godt med den, og man har heller ikke rigtig føling
med, hvad der foregår ude i den anden ende. Det kan lade sig gøre, men det
vil nok "føles forkert". Personligt bruger jeg dem jeg kalder "bådstænger".
Det er stænger i 6-8 fod, der kan klare kastevægte på op til ca. 100 gram.

Fra : Stefan

Dato : 20-09-05 17:11

<micaelbaerens@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hello Stefan,
>
> Tak for svaret. Hvordan er det med stænger til fladfisk på havet? Kan man
> bruge sin pirkestang, eller er den for stiv?

Jeg plejer gerne at bruge en 8 fods båd-stang beregnet til 20-60gram. Den
skal lige netop være så kraftig, så den ikke knækker, nok du vipper
blyloddet ud, men skal også være så tynd, så du kan mærke den mindste
aktivitet i den anden ende.

Desuden vil jeg klart anbefale fireline (eller tilsvarende). Igen for at du
skal kunne mærke aktiviteten for enden af linen.

En lille teknik, som jeg altid benytter fra båd er, at du står i den side,
hvor båden driver væk fra. Her vipper du loddet ud (ikke langt), og venter
på at du rammer bunden. Herefter holder du en svag vinkel mellem line og
stang, og holder linen i hånden. Ikke noget med at slå bøjlen til!
Herved kan du hele tiden give line, så loddet ligger samme sted på bunden,
og først når der er bid slår du bøjlen til, og hiver krabaten op. Alt for
ofte slår folk bøjlen til, mens loddet slæbes hen over bunden, idet båden
driver. Det tiltrække helt sikkert visse fisk, men skræmmer langt flere.
Desuden kan det godt betale sig at lade fisken gå i nogle sekunder ekstra,
inden du hiver ind. Den aktivitet, som den krogede fisk gør, betyder at
andre fisk bliver interessserede, og derfor bider på krog nr. 2. Skal
selvfølgelig ikke gøres ved 3 kg. rødspætter

God fornøjelse
Stefan