Harding E. Larsen (slet X83QO) wrote:
> Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> skrev:
>
>>Harding E. Larsen (slet LAJSP) wrote:
>>
>>>>Hej Harding !
>>
>>........
..........
>
> Hej Carsten,
..........
Hej Harding,
>
> At sætte et silicagel"filter" på indsugningen til en tank har ikke
> den store mening. På grund af de atmosfæriske forhold vil luften
> over dieselolien nok blive udskiftet en gang i døgnet og denne
> mængde luft skulle så passere silicagelbeholderen.
Så store (og hurtige) tryk variationer har vi nu ikke, hvis du kigger på
tryk kurverne for en længere periode ligner det mere at der i snit er
ca 10 dage fra høj til lav barometerstand og variationerne er fra ca.
980 til 1040, eller 6%, det vil næppe udskifte luften en gang i døgnet.
>
> Silicagel kan optage omkring 3,5% af det tørre vægt i området 40-
> 50% Relativ fugtighed. i området 50-60% RH er optagelsen faldet
> til ca. 2%.
Jeg tror at du har fået vendt fortegn og kommaer, komercielle
levarandører opgive ca. 30 vægt% ved 50%RH og stigende til 50% ved 90%RH
hvilket passer med fysikken, at jo tørrere det er, jo sværere er det at
*hive* fugten ud af luften.
Det vil så sige at 1liter Silicagel kan absorbere ca 2dl vand ved 50%RH
> Tør silicagel vejer 680 gram pr. liter. 2% af 680 gram er 13,6
> gram og for 3,5% er det 23,8 gram.
Sammenlignet med at 1m^3 atm luft ved 20°C/50%RH indeholder 8,6g vand -
eller 1g i en 120 l tank. Og det drejer sig jo kun om at holde
fugtindholdet i tanker så lavt at der ikke sker kondensation
> Det er ikke meget og "filteret" er unødvendigt.
> Er der en åbning til det fri gennem udluftningsrøret på den anden
> side af "Filteret" så blver det nærmere omegnen som forsøges
> affugtet og det er en umulig opgave.
Det var også det jeg skrev (eller ihvertfald troede at jeg skrev), det
vil heller ikke være hensigtsmæssigt at placere tankudluftningen under
vand
> Det blå hhv. orange farvestof i silicagel står, som en side
> bemærkning, på listen over kræftfremkaldende stoffer.
Det blå er værst - se
http://www.catsub.dk/singeloplysning.asp?ID=144
>
> Skulle man rent otopisk anvende det skal det f.eks. placeres i
> bunden af en tom tank og udgøre 10% af tankens rumfang. tanken
> skal desuden være hermetisk lukket.
Den båd hvor jeg så det monteret fortalte skipperen at patronen holdt ca
3-4 mdr før den skulle regeneres,
>
> I stedet for at prøve at benytte sig af diverse kunstgreb er
> metoden at fylde tanken helt op med diesel inden båden sættes på
> vinterpladsen. Det giver mening.
Det er jeg stadig enig i. Men der er jo stadig 6mdr hvor båden er i
brug, og der er jo forbrug så tanken er ikke altid fuldbunkret.
> Reglen er benzintanke skal være tomme og dieseltanke skal være
> fulde.
Hvorfor vil du have tomme benzintanke ? så er de da helt fulde af vand
til foråret, selvfølgelig har benzinen ikke godt af at blive gemt, men
man må vælge...
Men som sagt har jeg ikke selv anvendt systemet, så overvejelserne er
udelukkende teoretiske.
/carsten
referencer:
atmosfære, dugpunkt mv.
http://www.faqs.org/faqs/meteorology/temp-dewpoint/
http://www.natmus.dk/cons/tp/atmcalc/atmocalc.htm
/carsten