ulovlige garn ved Udbyhøj
Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 14-09-05 19:28

Her går det det da for vildt til!
100 ulovlige garn siden nytår, det er jo lige før fiskerikontrollen kan
ansætte en fast mand, til kun at varetage dette område!

Se link http://www.amtsavisen.dk/artikel:aid=230825

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-05 20:21

Henning Mikkelsen wrote:

> Her går det det da for vildt til!
> 100 ulovlige garn siden nytår, det er jo lige før fiskerikontrollen kan
> ansætte en fast mand, til kun at varetage dette område!
>
> Se link http://www.amtsavisen.dk/artikel:aid=230825

Ja... og det er vist ikke så mærkeligt, at fritidsfiskerne ikke er
særligt velsete blandt rigtige lystfiskere, og at derfor er uønskede i
denne gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Nielsen

Dato : 14-09-05 21:57

> Ja... og det er vist ikke så mærkeligt, at fritidsfiskerne ikke er særligt
> velsete blandt rigtige lystfiskere, og at derfor er uønskede i denne
> gruppe...

Og hvad med lystfiskere der ikke respektere lovligt satte redskaber ? det er
måske helt i orden ? Nej der er banditter alle steder , så lad vær med at
skære alle over en kam , men jeg er godt klar over at så snævert synet som
du er har du nok svært ved det . Der findes faktisk også rigtige
fritidsfiskere .

Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-05 22:39

Leif Nielsen wrote:

> Der findes faktisk også rigtige fritidsfiskere.

Der er godt nok meget langt imellem dem...!

Hvis vi tager udgangspunkt i, at der kun er ca. 35.000 fritidsfiskere og
ca. 750.000 lystfiskere, så er det tankevækkende, at fiskerikontrollen
hvert år har ca. 4 gange så mange sager med ulovligt redskabsfiskeri, som
de har sager hvor lystfiskere begået ulovlighedder.

En del af dem der bliver snuppet for ulovligt lystfiskeri, er turister,
der ikke har løst fisketegn, der er også en del nybegyndere, som bare har
købt en stang til 298 kroner i brugsen eller Aldi, og som slet ikke er
klar over reglerne med fisketegn og mindstemål.

Men man når næppe at anskaffe båd, motor, garn, vager o.s.v. uden at man
udervejs opdager, at der i forbindelse med fritidsfiskeri er nogle
særlige regler som skal overholdes.

Og de lovovertrædelser der begås af fritidsfiskere, er som regel vel
tilrettlagte og systematiske forsøg på at omgå reglerne, med uafmærkede
redskaber i fredningsbælter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : -

Dato : 15-09-05 08:10

> Ja... og det er vist ikke så mærkeligt, at fritidsfiskerne ikke er
> særligt velsete blandt rigtige lystfiskere, og at derfor er uønskede i
> denne gruppe...

det kunne være rart at slippe af med garnfiskerne her.... så hvad med at de
fik deres egen gruppe !

så kunne de sidde der i en rundkreds og klappe hinanen på ryggen

Fra : Lars HT

Dato : 15-09-05 08:16

"-" <nospam@.com> wrote in message

> det kunne være rart at slippe af med garnfiskerne her.... så hvad med at
> de
> fik deres egen gruppe !
>
> så kunne de sidde der i en rundkreds og klappe hinanen på ryggen

Men så skal vi jo til at snakke om fiskeri her i gruppen igen - risiko for,
at det går helt i stå!

Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 08:50

No name - wrote:

> det kunne være rart at slippe af med garnfiskerne her.... så hvad med at de
> fik deres egen gruppe !

Tja... det kan klares på to måder, enten kan fritidsfiskerne selv poste
et OTD i news:dk.admin - hvor de foreslår oprettelse af en ny gruppe til
dem selv.

Men vi lystfiskere, der formentlig er i flertal, kan også poste et OTD
der foreslår en ændring af denne gruppes fundats, så alle
fritidsfisker-emner bliver of-topic...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 15-09-05 12:27

Og håbe på uvidende bedrevidende og idioter som niels-gris får en prop ,et
vist sted , for som sagt lystfisker kan alle som har lyst til at fiske vel
kalde sig ,ligesåvel som ,når man har en pc og printer kan kalde sig
Web-designmer , det lyder lidt bedre sonm doven..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 12:36

Christian jacobsen wrote:

> [...]
> kalde sig ,ligesåvel som ,når man har en pc og printer kan kalde sig
> Web-designmer , det lyder lidt bedre sonm doven..

Hmm... glemte du ikke at sætte FUT til news:dk.snak.mudderkastning

Og bort set fra det, så fatter jeg ikke, at fritidsfiskerne insisterer på
at holde til i lystfiskergruppen, for de kan vist ikke undgå at være
bekendt med, at de er ilde sete blandt rigtige lystfiskere...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stefan

Dato : 15-09-05 16:42

> Og bort set fra det, så fatter jeg ikke, at fritidsfiskerne insisterer på
> at holde til i lystfiskergruppen, for de kan vist ikke undgå at være
> bekendt med, at de er ilde sete blandt rigtige lystfiskere...!

Ja - men på den anden side mister begge grupper muligheden for at debatere
og argumentere hver deres sag med hinanden! Jeg hører da gerne om
fritidsfiskernes meninger når vi taler om fiskeri.
Efter min mening vil det at skille de to grupper ad, være som at indføre
1-partisystem i folketinget. Det bliver godt nok kedeligt at høre på i
længden!

..... og SÅ mange indlæg kommer her altså ikke i denne gruppe, så lidt liv er
vel altid godt....

Stefan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 18:15

Stefan wrote:

> .... og SÅ mange indlæg kommer her altså ikke i denne gruppe, så lidt liv er
> vel altid godt....

Tja... problemet er bare, at fritidsfiserne ikke er så gode til det med
at argumentere og debattere, så de griber hurtigt til "probate" midler, i
reel life er det som regel håndgriblighedder, og her på UseNet ender det
oftes i mudderkastning, og hvor spændende er det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 15-09-05 18:59

> [...]
> reel life er det som regel håndgriblighedder, og her på UseNet ender det
> oftes i mudderkastning, og hvor spændende er det...

Og er det ikke ofte Hr. Niels R E,
der starter disse tråde off topic.

Lad os nu bruge gruppen til det den er til.

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 19:00

Kent Hald wrote:

> Og er det ikke ofte Hr. Niels R E,
> der starter disse tråde off topic.

Hvordan kommer du frem til, at denne tråd er off-topic...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 15-09-05 19:08

> Og bort set fra det, så fatter jeg ikke, at fritidsfiskerne insisterer på
> at holde til i lystfiskergruppen, for de kan vist ikke undgå at være
> bekendt med, at de er ilde sete blandt rigtige lystfiskere...!

Og dine fortsatte indlæg med angreb på alle, der ikke har samme
mening som dig er lige så ilde sete.
Hvordan kan du kalde dig selv for lystfisker?
Du er en kværulant og en skamplet på lystfiskernes ry.
Det er ikke det gruppen er til for.

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 22:11

Kent Hald wrote:

> Og dine fortsatte indlæg med angreb på alle, der ikke har samme
> mening som dig er lige så ilde sete.

Hmm... hvis fritidsfiskerne fik oprettet deres egen gruppe, så ville de
slippe for alle de lystfiskere, som ikke bryder sig om dem, og som har
synspunkter du ikke ka' li' at høre.

> Hvordan kan du kalde dig selv for lystfisker?

Det er meget enkelt, jeg fisker ikke med selvfangende redskaber.

> Du er en kværulant og en skamplet på lystfiskernes ry.

Sludder jeg fremfører blot mine synspunkter, og dem kan du ikke li', og
det er jeg egenlig temmelig ligeglad med.

> Det er ikke det gruppen er til for.

Denne gruppe er bl.a. beregnet til debatter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 16-09-05 06:33

Og gud trøste den der siger ham imod , jeg selv vover at kalde mig
lystfisker selvom jeg har 2 garn sammen med min svigersøn , og måske sætter
dem 10 gange i løbet af et år. Og selv om man er ude med stangen 2 gange om
ugen , må man ikke kalde sig for lystfisker.Også selv om jeg betaler det
dobbelte i bidrag ,for min fritidsbeskæftigelse ,det eneste jeg synes er
godt ved NRE er at han guskelov ikke sidder nogen steder hvor han har noget
at sige..
NB Måske er det derfor han er sin egen herre

Fra : Niels

Dato : 15-09-05 13:29

det ville da være ok at blive skilt .... konflikten er sikkert evig !

slim på hænderne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 13:48

Niels wrote:

> det ville da være ok at blive skilt .... konflikten er sikkert evig !

Ja og konflikten bryder hyppigt ud i regulær krig, det er en torn i øjet
på fritidsfiskerne, at Danmarks Sportsfiskerforbund har oprettet
http://ulovlige.net - hvor man kan anmelde ulovlige garn.

Se også her:
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=256910&r=7

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 14:27

> Ja... og det er vist ikke så mærkeligt, at fritidsfiskerne ikke er særligt
> velsete blandt rigtige lystfiskere, og at derfor er uønskede i denne
> gruppe...

Så enfoldig havde jeg nu ikke regnet med du var.

Kan du ikke lige definere RIGTIGE lystfiskere?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-05 15:23

Martin [5220] wrote:

> Så enfoldig havde jeg nu ikke regnet med du var.

Det skyldes nok, at din opfattelsesevne er ret begrænset.

> Kan du ikke lige definere RIGTIGE lystfiskere?

Det er meget nemt... en lystfisker er en person, der på sportslig vis
fisker med en fiskestang eller en håndline.

Jeg afviser ikke, at fritidsfiskere godt kan fiske fordi de lyst, men det
gør dem ikke til lystfiskere i ordets egenlige betydning.

De fleste erhvervsfiskere, har nok valgt at blive fiskere fordi de har
lyst til at være fiskere, men den lyst gør dem ikke til lystfiskere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 20:43

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Det er meget nemt... en lystfisker er en person, der på sportslig vis
> fisker med en fiskestang eller en håndline. SNIP

Åbentbart ikke!
- jeg bad dig definere RIGTIGE lystfiskere da du selv skelner imellem
lystfiskere og RIGTIGE lystfiskere.

Og så vil jeg gerne vide hvad forskellen er!

Fra : -

Dato : 16-09-05 22:59

martin bliv voksen og ... gå efter bolden !

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 00:03

"-" <nospam@.com> skrev i en meddelelse

> martin bliv voksen og ... gå efter bolden !

Før vi debaterer videre vil jeg opfordrer dig, hvem du så end er der ikke
tør stå ved navns nævnelse, til at læse de gældende regler vedrørende
citatteknik på usenet.

Men omvendt vil diskussionen med dig sikkert være lige så tung hvis du ikke
er bedre til at differentiere mellem fritidsfiskere og tyvefiskere end Niels
R E er.

I alle de debattter jeg har fulgt, har jeg endnu ikke set garnfiskere antage
at _alle_ stangfiskere nødvendigvis bryder loven, hvorimod Niels R E ganske
betingelsesløst antager at alle garnfiskere uden tvivl sætter ulovlige garn.
En konklusion som i unægteligt ikke gavner debatten om hvorvidt garnfiskere
er fritidsfiskere.

Er det den konklusion du også er nået frem til?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-05 00:11

Martin [5220] wrote:

> Før vi debaterer videre vil jeg opfordrer dig, hvem du så end er der ikke
> tør stå ved navns nævnelse, til at læse de gældende regler vedrørende
> citatteknik på usenet.

Der findes ikke regler og love omkring citatteknik på UseNet, der er kun
nogle løst formulerede vejledninger og anbefalinger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 00:21

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Der findes ikke regler og love omkring citatteknik på UseNet, der er kun
> nogle løst formulerede vejledninger og anbefalinger...

Korrekt, dette var en forkert formulering af mig.

Fra : Christian jacobsen

Dato : 18-09-05 11:38

Når man har garn klager man ikke over stang fiskeriet , man behøver nemlig
ikke at købe hverken blink eller pilke , de sidder nemlig i garn og ruser..

Fra : Mr.D

Dato : 18-09-05 16:42

Christian jacobsen wrote:
> Når man har garn klager man ikke over stang fiskeriet , man behøver nemlig
> ikke at købe hverken blink eller pilke , de sidder nemlig i garn og ruser..

Så må lystfiskerne da lære at man ikke skal fiske mellem 2 vagere.

Det ser i øvrigt modbydligt ud på hænderne når man får jaget en krog gennem
fingrene mens man trækker garnene.

----
Mr.D

Fra : Leif Nielsen

Dato : 17-09-05 13:14

> [...]
> lystfiskere og RIGTIGE lystfiskere.
>
> Og så vil jeg gerne vide hvad forskellen er!

Kom nu Niels Gris ! Manden spørger dig om noget . Det kan da ikke være så
svært at definere ? Eller er du bange for at træde nogle almindelige
lystfiskere over tæerne ?

Leif

Fra : Christian jacobsen

Dato : 17-09-05 15:24

Og det evigt tilbagevendende spørsmål om flere grupper, når jeg læser
fritid/punktum/lystfiskeri ,så synes jeg ikke ,at man skal bore så dybt ,
for naturoplevelsen ude på havet en tidlig morgenstund ,er noget større når
man befinder sig i en båd ,midt i det der sker , end det man kan ane ude i
det fjerne. Og det er vel ikke kun mig der kommer hjem uden noget som helst
når man har været ude med fiskestangen . Og for så vidt , findes der ikke
noget bedre som en friskfanget , flad fra mit eget garn pillet ud om
morgenen og stegt til aftensmad ,og kun fordi jeg har LYST til at få en flad
til middag ,sætter jeg mit garn , når jeg har lyst og når det PASSER MIG.Og
jeg er stadigvæk LYST-FISKER....

Fra : -

Dato : 18-09-05 17:31

når nu ingen gider at svare jer.... som tager alt hvad der kommer i jeres
fælder, på alt det ordkløveri og råben-skrigen-savlen.... har i så vundet ?

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 18-09-05 19:45

"Christian jacobsen" <cjac@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flad til middag ,sætter jeg mit garn , når jeg har lyst og når det PASSER

Nu startede jeg ikke denne tråd, for at klandre dem som sætter garn
*lovligt*, men det kan squ da ikke være rigtigt at fiskerikontrollen, på et
så relativt lille område som Udbyhøj, på kun 9 mdr. kan optage ca. 100 stk.
*ulovlige* garn, når man vel ikke kan regne med at kontrollen, har tid til
at hver anden dag, eller noget lignende at besøge lokaliteten, jeg synes
simpelthen det er for groft, og mener fiskerikontrollen burde styrkes, så
man kan komme uvæsnet tillivs.
Havnefogden, eller er han måske en af "tyvfiskerne", er iøvrigt begyndt at
true anmeldere af ulovlige garn, med at blive smidt i vandet!
Læs mere her
http://www.newbie.dk/webservices/forum/forumlaes.php?fid=brakvand990005a828a53397db85e12eececd2cf&bid=116

Mvh
Henning

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-05 21:14

Henning Mikkelsen wrote:

> [...]
> simpelthen det er for groft, og mener fiskerikontrollen burde styrkes, så

Der er så mange af fritidsfiskere, der på den ene eller anden måde omgår
og fifler med reglerne, at det er helt ok, at skære dem alle over en kam,
så du behøver ikke at undskylde noget.

Og det hjælper ikke at stramme reglerne eller lave mere kontrol, for så
længe der er muligheder for at omgå reglerne, så vil de blive omgået.

Den eneste løsning som vil være effektiv, er helt at forbyde
fritidsfiskeri, så det kun er erhvervsfiskere som må fiske med
selvfangende reskaber, fritdsfiskerne kan så købe sig en fiskestang...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 19-09-05 07:27

Og dem der fisker med stang for tæt på et faststående redskab , skal have
indraget fisketegnet og udstyres med en kikkert ,så han kan nøjes med at stå
og se de andre fiske.Eller hvad mener du VI SKAL MENE NIELS.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-05 08:36

Christian jacobsen wrote:

> Og dem der fisker med stang for tæt på et faststående redskab , skal have
> indraget fisketegnet og udstyres med en kikkert ,så han kan nøjes med at stå
> og se de andre fiske. Eller hvad mener du VI SKAL MENE NIELS.

Når lystfiskerne kan kaste ud til fritidsfiskernes garn, så er de sat for
tæt på land.

Og det er næppe vokne og erfarne lystfiskere, der sætter blink, der
typisk koster 20-40 kroner, i fritidsfiskernes garn.

Men mange fritidsfiskere er dummere end politiet tillader, i Roskilde
Fjord ved Frederikssund by, er der i forbindelse med havnen anlagt en
halvø ud i fjorden, som er lavet med opfyldning. Kommunen har bekostet et
rekreativt område yderst på halvøen med græs, stier, bænke og mulighed
for lystfiskeri.

Kanten på opfyldningen er befæstet med store sten, og hulrumne mellem
stenene er gode levepladser for ål, så de lokale fritidsfiskere sætter
deres kasteruser i forlængelse af hinanden hele vejen rundt om halvøen,
de tænker slet ikke på, eller tager hensyn til, at halvøen er stedet,
hvor alle byens børn går ned efter skoletid og lystfisker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Nielsen

Dato : 20-09-05 08:22

> [...]
> stenene er gode levepladser for ål, så de lokale fritidsfiskere sætter
> deres kasteruser i forlængelse af hinanden hele vejen rundt om halvøen,

Men er det ulovligt ?

Leif

Fra : Christian jacobsen

Dato : 19-09-05 07:24

Så lige et spørgsmål til dig Henning, hvor mange gange har du skulle vise
fisketegnet frem ,for mit eget vedkommende har jeg aldrig skulle vise det ,
når jeg har været ude med stangen , men hver tredje gang jeg har fisket med
garn, så det viser vel lidt om hvorfor der bliver taget så og så mange
garnfiskere ,i forhold til stangfiskere. For det man ser her nede i
grænselandet , hvor der ikke er noget mindstemål , ikke noget med at give
plads , og for den sags skyld alle de tømte garn ,og tyskere der kommer i
båd med pilkeudstyr ,og har fanget både ål og flade ? Men kommer der nogen
kontrol på kysten her omkring Als , jeg har kun mødt dem ude i båden ,og jeg
har sgu fisket i over 40år.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-05 09:42

Christian jacobsen wrote:
> [...]
> garn, så det viser vel lidt om hvorfor der bliver taget så og så mange
> garnfiskere ,i forhold til stangfiskere.

Hmm... det handler vel om, at fiskerikontrollen forsøger at være
effektive, og derfor sætter de ind med kontrol på de steder, hvor de har
erfaring for, at der hyppigst sker lovovertrædelser, og derfor er størst
chanche for gevindst.

Politiet stiller jo heller ikke op og laver fartkontrol, på en markvej
langt ude på landet, hvor der kun kører en bil en gang i timen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 21-09-05 21:29

> [...]
> effektive, og derfor sætter de ind med kontrol på de steder, hvor de har
> erfaring for, at der hyppigst sker lovovertrædelser, og derfor er størst

De kunne vel hvis de kikker de rigtige steder, tage en mand om dagen uden
lovpligtigt fisketegn. Har da temmelig ofte hørt om folk som lige er smuttet
en tur på havnen i Kerteminde, Nyborg ja enddog Hirtshals og Skagen uden
fisketegn. De er rimeligt nemme at spotte for de har som regel ikke andet
udstyr end det der er blevet købt i bilka til lejligheden.

> Politiet stiller jo heller ikke op og laver fartkontrol, på en markvej
> langt ude på landet, hvor der kun kører en bil en gang i timen...

Selvfølgelig gør de da også det. Lige som de står på havnen i Odense onsdag
aften kl. 10.30 og bliver overrasket over at der pludselig kommer en billist
forbi.

Tænk dog før du udtaler dig Nils. Eller er det for meget at forlange?

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-09-05 23:38

Ole Sahl wrote:

> [...]
> fisketegn. De er rimeligt nemme at spotte for de har som regel ikke andet
> udstyr end det der er blevet købt i bilka til lejligheden.

Tidligere i denne tråd har jeg bl.a. skrevet flg.:

"En del af dem der bliver snuppet for ulovligt lystfiskeri, er turister,
der ikke har løst fisketegn, der er også en del nybegyndere, som bare har
købt en fiskestang til 298 kroner i brugsen eller Aldi, og som slet ikke
er klar over reglerne med fisketegn og mindstemål."

Humlen er dog, at blandt lystfiskere oplever du en klar selvjustits, for
hvis nogle lystfiskere opdager en som ikke har løst fisketegnet, eller
som tager fisk under mindstemålet, så bliver der straks skredet ind.

Det er noget helt andet med fritidsfiskere, blandt dem er der enighed om,
at omgå reglerne, de dækker også over hinanden. Prøv at gå ned på havnen,
det tager under fem minutter at finde en fritidsfisker, som vil sælge dig
nogle ål, og hvis han ikke selv har nogen, så kender han mindst et par
andre der har nogen.

I det tidligere indlæg skrev jeg også flg.:

"Men man når næppe at anskaffe båd, motor, garn, vager o.s.v. uden at man
udervejs opdager, at der i forbindelse med fritidsfiskeri er nogle
særlige regler som skal overholdes."

Derfor er det også utroligt, at Fiskerikontrollen har så mange sager med
ulovligt redskabsfiskeri, og helt groteskt bliver det, når vi må
konstatere, at antallet af sager med ulovligt fritidsfiskeri er større
end antallet af sager med ulovligt lystfiskere, der er immervæk 22 gange
så mange lystfiskere, som der er fritidsfiskere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 22-09-05 17:27

> [...]
> det tager under fem minutter at finde en fritidsfisker, som vil sælge dig
> nogle ål, og hvis han ikke selv har nogen, så kender han mindst et par

Og du udtaler dig stadig som om det er alle der opføre sig på den måde. Lige
som der er lystfiskere der anmelder folk der fisker ulovligt (også andre
lystfiskere) så er der skam også fritidsfiskere som anmelder ulovligt
fiskeri.

Hvis du går i byen i Odense en lørdag aften og beslutter dig for at finde
noget speed (blot et af mange stoffer) så kan du da også i løbet af få
minnutter finde en der vil sælge dig det. Og ikke mindst kan du i hvert
tilfælde finde en der kender en der vil.
Er alle dem der går i byen i Odense lørdag aften narkohandlere?

> [...]
> udervejs opdager, at der i forbindelse med fritidsfiskeri er nogle særlige

De ting er da næsten lige så nemme at købe som lystfisker grejet er.
Om end det er forbundet med en hel del flere omkostninger.

> [...]
> antallet af sager med ulovligt lystfiskere, der er immervæk 22 gange så
> mange lystfiskere, som der er fritidsfiskere...

22 gange så mange? så er der 660.000 lystfiskere i Danmark?
prøv med 5 gange så rammer du nok lidt mere præcist.

( jeg skal dog ikke undlade at sige at vi da er enige om at det er utroligt
med den store mængde af sager, det burde slet ikke være bare i nærheden af
det nuværende antal)

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-05 19:01

Ole Sahl wrote:

> 22 gange så mange? så er der 660.000 lystfiskere i Danmark?
> prøv med 5 gange så rammer du nok lidt mere præcist.

Antallet af danske lystfisker blev for nogle siden beregnet af Gallup, og
de medregnede også unge under 18 år og pensionister, der ikke skal løse
fisketgnet, og de kom frem til, at der var over en halv mill. danskere
som havde dyrket lystfiskeri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-05 19:35

http://www.ulnits.dk/artikler/frame-43.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 25-09-05 00:03

> http://www.ulnits.dk/artikler/frame-43.htm

Og når du basker med dine argumenter så må det være vildt surt at læse sådan
en tekst.
- Citat slut -
Lægger vi de tidligere anvendte tal til grund for en beregning, så er der i
dagens Danmark mere end 400.000 lystfiskere, som burde og bør løse fisketegn
på landets posthuse. Mindre end en tredjedel - omkring 135.000 - gør det...

Og det skyldes vel at mærke ikke uvidenhed. Således viser den nye Gallup
undersøgelse, at hele 89% af de adspurgte lystfiskere kender til loven om
fisketegn! Den har de fortrinsvis hørt eller læst om på biblioteker og
posthuse, i aviser og på TV.
- Citat slut -

Hvilken fiskergruppe var det nu der var uhæderlig og alle sammen nogle tyve?

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-05 08:25

Ole Sahl wrote:

> Hvilken fiskergruppe var det nu der var uhæderlig og alle sammen nogle tyve?

Børn og unge under 18 år skal ikke købe fisketegn.

Pensionister skal ikke købe fisketegn.

Dem der kun fisker i Put&Take skal ikke købe fisketegn.

Dem er lodsejer ned til å, sø eller hav må fiske fra egen grund uden at
løse fisketegn.

Og så findes også nogen som kun lystfisker på ferier i udlandet, de
behøver ikke at løse dansk fisketegn.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 25-09-05 10:07

> [...]
> løse fisketegn.
>
> Og så findes også nogen som kun lystfisker på ferier i udlandet, de

Ja og de skulle udgøre 300.000 personer? Enten er du ekstremt naiv eller
også er du bare totalt virkeligheds fjern. De skriver jo netop i rapporten
at der er mange som fisker ulovligt. (tror faktisk det er begge symptomer du
har)

Mvh. Ole Sahl

Fra : Kent Hald

Dato : 25-09-05 21:08

Fiskekontrollen var i august på østmolen i Hanstholm, her var det kun
godt halvdelen af lystfiskerne, der kunne fremvise et fisketegn.
Men de "vidste selvfølgelig ikke", at de skulle have et.

Vi har i nærheden et par Put & Take søer, og der er en del problemer
med folk, som gerne ta´r en time eller 2 ekstra uden at betale.
Men disse kan efter min mening ikke kaldes lystfiskere,
der skal vist bruges et andet ord.

Var forresten på pilketur fra Hanstholm i dag.
Flot vejr og gode torsk.
God tur,

I den forbindelse kunne jeg tænke mig at vide hvilke pirke, der er jeres
favorit.

Hilsen KH

Fra : Ole Sahl

Dato : 22-09-05 20:19

> [...]
> fisketgnet, og de kom frem til, at der var over en halv mill. danskere som

ja tak og der er så lige 540.000 lystfiskere som enten er pensionister eller
under 18
Det kan godt være at Gallup har beregnet men det holder da ingen steder det
regnstykke.

Hvis det skulle holde skulle 28% af befolknings gruppen under 17 og over 65
være lystfiskere.

Bare lige sådan for god ordens skyld. Hvor mange kvinder i den gruppe mener
de så tilhøre lystfisker gruppen?

lidt tal.

Mænd 7-16 år 245.655
Kvinder 7-16 år 327.431
Mænd 65+ 341.852
Kvinder 65+ 462.726

Hvis du fjerner halvdelen af kvinderne bare for at give en rimelig fordeling
i forhold til virkligheden. Så har du 137.7662 personer tilbage ud af dem
skal 540.000 være lystfiskere? Og vi har slet ikke taget højde for dem der
er så højt oppe i alder at de slet ikke kan huske hvad en fiskestang er for
en ting.

Bare fordi der er nogen der har lavet en statistik behøver du jo ikke at se
den som en facitliste til hvad der er rigtigt. Det er sgu også tilladt at
udvise en smule sund skepsis over for statistikker. Eller er det så langt
tid siden du gik i skole at du ikke har lært at statistikker er til for en
ting. At overbevise andre om at man har ret. Derfor kan næsten enhver
statistik drejes ind på det resultat der ønskes vist.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 19-09-05 16:01

> [...]
> kontrol på kysten her omkring Als , jeg har kun mødt dem ude i båden ,og

Jeg har 2 gange måtte vise fisketegn, den ene gang ved en kyst hvor der ofte
stå ulovlige garn, måske derfor kontrollen kom.
Anden gang var under trollingfiskeri, på premieredagen et år på Rds. fjord.

Jeg synes jeg kan forstå på dig Christian, at du er enig i at kontrollen
burde øges?

Mvh
Henning

Fra : Christian jacobsen

Dato : 20-09-05 07:09

Jeg ser gerne de kommer 2 gange om ugen ,ovre ved den del af Als der hedder
kægnæs , for med den ringe kontrol der er på stangfiskerne ,der tager alt
hvad der har finner uanset størrelse ,især vores sydlige naboer , kunne en
stor del af vores fiskeyngel undgå at blive fanget .
Og til NRE , har du set hvor tæt på land du må sætte ruser ,og hvor langt
man skal være fra de samme . Og der er jo også dem der foretrækker at fiske
med stangen fra en båd ,men de er vel heller ikke lystfiskere??