cirkelafsnit
Fra : Per Andreasen

Dato : 14-09-05 19:23

Hvis en cirkel rummer en korde, der ikke samtidigt er diameter, deles
cirklen af denne korde i to cirkelafsnit. Det må være muligt ved hjælp af
længden af de to stykker a og b, den radius, der er normal til korden,
bliver delt i af korden og længden af radius at beregne arealet af
cirkelafsnittet. Altså uden brug af centervinkelen.
Kan man evt. differentiere formlen for et kugleafsnit, hvor man jo ikke har
vinkelstørrelse med i beregningen. Umiddelbart mener jeg, at det giver to
variable: radius og a (eller b).

mvh
Per Andreasen

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-09-05 21:38

Per Andreasen fortalte:

> [...]
> ikke har vinkelstørrelse med i beregningen. Umiddelbart mener jeg, at
> det giver to variable: radius og a (eller b).

Det ville nok være en overraskelse for matematikken hvis arcsin skulle
kunne skrives som en kvadratrod + noget meget simpelt.

Mvh
Martin
--
Peter slog i bordet så flasken dansede

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-09-05 22:12

Martin Larsen wrote:

> Det ville nok være en overraskelse for matematikken hvis arcsin skulle
> kunne skrives som en kvadratrod + noget meget simpelt.

Hvad med

arcsin(z) = -i ln( i z + kvrod(1-z^2) )

?

Ja ok - "meget simpelt" falder det nok ikke under

( <http://mathworld.wolfram.com/InverseSine.html> )

--
Jens Axel Søgaard