Katte tisseri
Fra : Mette Snedker

Dato : 14-09-05 19:06

Hej

Vi har en hun kattekilling på 15 uger som engang imellem tisser på gulvet,
og dette er lige meget om hun får opmærksomhed eller ej. Og ligegyldigt om
hun går frem og tilbage ude og inde, og når katten har gået ude det meste af
dagen, så kan den sove lidt og pludselig tisse på gulvet, selv om den
normalt bruger dens kattebakke til det ene og det andet. Vi har prøvet at
tvære den ud i dens eget tis et par gange uden det store held, vi har dog
grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

Mvh Mette&Morten

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 14-09-05 19:14

Jeg har fået at vide at det i hvert fald ikke hjælper at tvære dem ud i sit
eget tis. Den vil da ikke kunne forstå hvorfor i gør det, og jeg synes da
det er synd for den. Ville I bryde jer om at få stukket hovedet ned i
toilettet?
Er bakken ren? står den tæt på dens madskåle?
Husk at gøre den ren hver dag, og gi dog den stakkels kat en chance!

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-09-05 19:50

Mette Snedker wrote:
> [...]
> grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
> nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

Det eneste, jeg kan foreslå, er at sætte en ekstra bakke eller to op.
Nogle gange kan det være svært for små killinger at nå hen til bakken.
mvh Camilla

Fra : JytteJ

Dato : 14-09-05 20:27

"Mette Snedker" <mesn@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
> nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

Jeg ved ikke meget om "tisseopdragelse" (fik min egen som voksen), men
samtlige kattebøger fraråder at bruge metoden med at tvære det arme kræ ud i
sin egen tis !!
Det er ikke opdragende men ydmygende.

VH.
JytteJ

Fra : fam. Ager

Dato : 14-09-05 20:25

> [...]
> grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
> nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

klassikeren; blærebetændelse??, livmoderbetændelse?? er hun blevet set efter
af en dyrlæge?

og i øvrigt det dummeste dumme at gøre det i har gang i med at tvære hende
ud i urinen... det skal da nok gøre hende tryg ved jer...tsk tsk... jeg
troede at det hørte datidens hvalpetræning til... så lad være med det, det
hjælper ihvertfald ikke på noget som helst. det skulle da lige være at gøre
hende utryg.

mvh. marie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-09-05 20:34

Mette og Morten skrev
>Vi har prøvet at tvære den ud i dens eget tis et par gange uden det store
>held, vi har dog
grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. >

Jeg troede faktisk at sådan nogle handlinger forsvandt sammen med
middelalderen, det eneste I opnår ved det, er at gøre katten desorienteret
og måske bange for jer, det er, undskyld jeg siger det, lige så tåbeligt og
"upædagogisk" som at tvære et barns underbukser rundt i hovedet på det, hvis
det kom til at tisse i dem.

Som Camilla siger en bakke mere, måske med en anden type grus, måske kan det
hjælpe at give hende mindre plads at færdes på, indtil hun er "bakke-stabil"
--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Jakob

Dato : 14-09-05 20:34

In article <4328666d$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
mesn@tiscali.dk says...

> normalt bruger dens kattebakke til det ene og det andet. Vi har prøvet at
> tvære den ud i dens eget tis et par gange

Ja det er helt skævt. Jeg kan ikke løse jeres problem men det der er
helt sikkert ikke vejen frem.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : CC

Dato : 14-09-05 20:45

"Mette Snedker" <mesn@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
> nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

Som tidligere nævnt, kunne det være blærebetændelse eller lignende og hun
bør tilses af en dyrlæge, det at hun
pludselig rejser sig og tisser kunne meget vel tyde på, at det faktisk gør
ondt når hun skal tisse og så holder hun
sig til det absolut sidste øjeblik.

At "tvære" hende ud i hendes tis, kan faktisk have den modsatte effekt, idet
hun bliver så bange og frustreret, at
hun slet ikke ved hvad hun skal gøre og derfor optrapper tisseriet
indendørs.

Råd nr.1 er at besøge dyrlægen hurtigst mulig.

hilsen
Claus

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-09-05 20:52

> [...]
> grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
> nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

15 uger tyder mere på at katten har noget andet at fortælle jer end sygdom.
Det er lidt tidligt for urinvejsinfektion.
Har i felifriend eller sådan noget i stikkontakten? så pil dem ud. Jeg har
oplevet killinger der blev urenlige af den grund.

Vask tissepletten med rodalon (købes bl.a i Brugsen). Køb ved samme
lejlighed små foliebakker. Put grus i en og stil den ovenpå den rengjorte
tisseplet. Ved næste tisseplet gør i det samme. Det kan godt være at hytten
bliver fyldt godt af foliepletter, men den forstår det til sidst.
Skulle vel ikke være en mis der er taget fra moderen før de 12 uger?

Og kan se at i har fået at vide at den beskrevne metode er upædagogisk, så
det vil jeg ikke skrive mere om.
Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-09-05 20:53

Glemte.
Hvis det er en killing i lige har fået, så giv den et mindre område at
opholde sig på. Det kan være fordi den ikke kan overskue det hele.
Et værelse er rigeligt til en start. Herefter kan man langsomt udvide
området.

Nina

Fra : Linde

Dato : 14-09-05 21:05

> [...]
> grebet den i at tisse på gulvet og tværet den ud i tisset idag. Men er der
> nogle der har nogle gode "afvendings" bud?

Hmm tricky...men skal i absolut tvære den rundt i sit tis vil jeg råde jer
til at putte den i en plastpose bagefter, ellers kan der hænde at komme tis
rundt i huset.

Mvh
Linde

Fra : Denise

Dato : 14-09-05 21:53

Mette Snedker wrote:
> [...]
> uden det store held, vi har dog grebet den i at tisse på gulvet og
> tværet den ud i tisset idag. Men er der nogle der har nogle gode

Jeg kan se I har fået en masse gode råd ang. det I spurgte om, men må jeg
lige tilføje, at en rigtig god bog at have eller låne, er Politikens
Kattebog. Her kan man lære meget om katte. Det var måske nok en bog man
burde have læst inden man fik kat, men bedre sent end aldrig.

--
Hilsen Denise

Fra : *SHOWPOWER*

Dato : 15-09-05 13:12

Hej,

Trist af den årsag at skulle blive "uvenner" med sin mis.

15 uger gammel, -verden er stor for en lille mis, du /i må efter min mening
prøve at indrette jer med nogle flere kattebakker, så missebarnet ikke farer
vild i alt for mange rum når den nu skal! -Vær også opmærksom på at
kattebakken ikke må være alt for høj i starten.

OG - det er en misforstået skrøne at afstraffelse iform af udtværing i
efterladenskaber hjælper i nogen positiv retning overhovedet! -dette
bibringer intet andet en generel frustration for alle parter.

De bedste ønsker
Pia.

Fra : *SHOWPOWER*

Dato : 15-09-05 13:46

Hej igen Mette,

Mit andet bud vil være at det også kunne dreje sig om problemer i
urinvejene -evt.blærebetændelse, -meeen 15 uger gammel! Prøv indtil videre
løsningen med flere kattebakker.

Pia.

Mit

Fra : Mette Snedker

Dato : 15-09-05 14:35

Tak for alle råd, Samt kritik....

Nu er det sådan at det var et råd vi har fået af nogle gavede katte
kendere....Men da vi ikke selv synes det virkede rigtig, troede vi at vi her
kunne få gode råd og ikke svines til.....(tak til dem der dog gav gode
råd..)
Men kan fortælle jer, at hun er lige kælen og legesyg og har intet problem
med at komme hen til os.....

med Venllig Hilsen Mette.

Fra : JytteJ

Dato : 15-09-05 16:19

> [...]
> her kunne få gode råd og ikke svines til.....(tak til dem der dog gav gode

Nåh nåh ... godt ord igen, I er ikke blevet svinet til, men fået at vide
hvad der menes om det. Brug det, man kan jo altid blive klogere.
Og så held og lykke med den lille mis !!

VH.
JytteJ

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 15-09-05 20:27

Tjaaa måske vil i ikke kalde det svinet til, men jeg synes ikke Mette
fik nogle vildt søde svar.. Vi fik også rådet om at dyppe dem i tis osv
hvis de var utætte da vi fik vores katte så det lever altså i bedste
velgående ude omkring i landet.. Og hvis jeg havde fået sådan en opsang
som Mette har fået lige da jeg havde fået vores katte havde jeg nok
valgt at henvende mig andetsteds end her for fremtiden. Jeg synes tonen
kan være ret hård hvis ikke amn bevæger sig inde for nogle fastsatte
grænser og jeg har jo den holdning at alle skal have lov at være her
uanset hvem man er og om man ikke altid er enig med andre.

Mette, tillykke med din nye livsledsager, det er et dejligt dyr og som
du nok har fundet ud af har den sit eget sind og er ikke magen til nogen
anden kat du før har mødt, vores to søstre katte er lige så forskellige
som dag og nat og selvom de er ved at drive os til vanvid nogen gange
vil vi ikke undvære dem for noget i hele verden.. De er dejlige og kælne
selvom de får skæld ud og bliver trukket i nakkeskindet når de laver
ulykker.. Selvstændige kræ og hvis de er utilfredse skal de nok sørge
for at skælde ud på os også (hvilket iøvrigt i sig selv er hysterisk
morsomt)

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-09-05 20:54

Mia og David skrev
<Vi fik også rådet om at dyppe dem i tis osv
hvis de var utætte da vi fik vores katte så det lever altså i bedste
velgående ude omkring i landet.. >

Jamen så må det jo være i orden at gøre det, når kattene overlever, der er
også katte der overlever at blive sparket, sultet og anden vanrøgt, er det
så også i orden ??

At I også har fået rådet viser bare at der er flere, der ikke har den
fjerneste forstand på katte, desværre,
Jeg vil godt vove den påstand at spørger du nogle som rent faktisk har en
smule forstand på katte enten dyrlæger eller internater el. lign. så vil du
_aldrig_ få sådan et svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-09-05 21:30

Beklager, men det er ski ikke i orden at tvære en killing rundt i dens egen
urin. Det er det altså ikke.
Katte er så renlige og patentlige dyr. De bruger mange timer på pleje hver
eneste dag. Også dem på landet ! Jeg har en missemor der ikke engang vil
bruge kattebakke i samme rum som hendes killinger er. Hun holder sig gerne i
timevis for at komme på en bakke i et andet rum.
Når man har lavet noget l... (undskyld sproget, men det synes jeg altså at
det er) så må man også kunne tage kritikken.
Der findes mange gode kilder på nettet, biblioteket, dyrlægen, opdrættere,
ng, katteforum osv til hvordan man kan gribe tingene an, alligevel så lader
det til at folk lytter til elendige råd og tager dem for gode varer.
Jeg ser ingen grund til at folk skal have et pusse-nusse svar. De har efter
min mening ikke tænkt sig ordentligt om inden de skaffede et dyr eller sat
sig ind i tingene da problemerne opstod. Når når de kommer her og spørger om
råd (hvilket jeg synes er meget positivt), så håber jeg at de forventer et
ærligt svar. Jeg synes ikke nogen er blevet svinet til. De har fået ærligt
svar både på handlinger og på hvordan de kan komme videre.... men ikke det
svar de havde forventet/håbet på. Det er nok mere der skoen trykker. ..

Jeg gentager nok mig selv igen igen, men jeg synes den her gruppe indeholder
mange gode råd, hjælp 24/7 og trøstende ord til dem der mister deres kæledyr
og hvad det at have kæledyr ellers byder på. Det er en af de sødeste og
behageligste af alle ng. Jeg tror mange tager sig en rar hyggelæsning i den
her gruppe i en pause fra dagens jagen rundt med job, børn og hvad vi alle
sammen har at se til.
Men der skal altså også være plads til at kalde en skovl for en skovl uden
at pakke den ind i lyserøde sløjfer ....

Bare min mening
Nina

"Mia Warming og David Hansen" <mtune79KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in
message news:4329cafe2169e@nerdgirl.dk...

Fra : Denise

Dato : 16-09-05 06:56

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in message
> Men der skal altså også være plads til at kalde en skovl for en skovl uden
> at pakke den ind i lyserøde sløjfer ....

Jeg er da helt enig og det jeg synes er beklageligt er, at folk der
anskaffer sig katte ikke sætter sig til at læse om dyret FØR de skaffer det.
Jeg mener at folk der skaffer sig hunde godt er klar over man skal sætte sig
ind i dette dyr. Der er ligesom igen, at katte er andenrangs, for "hvor
svært kan det være". Men der er rigtig mange ting man skal tænke over når
man skaffer sig katte, (og sikkert iøvrigt alle dyr). Så det mindste man kan
gøre er da at gå på biblioteket, der findes mange glimrende kattebøger,
bl.a. Politikens Kattebog. Hvor man kan læse om "opdragelse", urenlighed,
mad og andre behov katte har, som man skylder dette prægtige dyr at sætte
sig ordentlig ind i, eller i hvert fald det elementære. Så kan man spørge om
resten i diverse kattefora, bla her, hvor der er masser af kattekyndige,
hjælpsomme personer.

--
Hilsen Denise

Fra : fam. Ager

Dato : 16-09-05 07:07

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om
> resten i diverse kattefora, bla her, hvor der er masser af kattekyndige,

det samme emne kommer jævnligt op i hunde ng også..så det er ikke kun
katte.
man kan korse sig ind i mellem over hvor lidt folk selv gider at sætte sig
ind i dyrenes pasning og pleje.
jeg var da også grøn da vores første kom i huset, men vi havde da pløjet en
del bøger igennem, både dem for børn, og dem for os voksne. jeg lærer da
stadig hver dag, da det lige så meget har noget med erfaringen at gøre. men
de basale ting bør man have på plads før anskaffelsen.
og desværre er det det samme for kaniner, marsvin, og alle de andre kæledyr.

mvh. marie

Fra : Denise

Dato : 16-09-05 07:55

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> de basale ting bør man have på plads før anskaffelsen.
> og desværre er det det samme for kaniner, marsvin, og alle de andre

Det med hunde var jeg ikke klar over. Jeg turde da overhovedet ikke skaffe
mig en hund uden at vide en masse om den.

--
Hilsen Denise

Fra : Jakob

Dato : 16-09-05 10:03

In article <432a6102$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk says...

> man kan korse sig ind i mellem over hvor lidt folk selv gider at sætte sig
> ind i dyrenes pasning og pleje.

Altså nu er gruppen ved at gå i selvsving igen. Lad nu være med at køre
det hele af på spørgeren.

De har begået en fejl, de har fået det at vide og er blevet klogere,
omend lidt fornærmet :0)

Jeg har for et år siden fået en kat, og jeg vidste sgu heller ikke det
store om katte, men med lidt sund fornuft og et par spørgsmål på news er
det nu gået ganske fint.

Det er jo ikke raketvidenskab det her, selvfølgelig skal man tage vare
på kattens behov, men værre er det så heller ikke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-09-05 07:47

Denise skrev
> [...]
>glimrende kattebøger,
bl.a. Politikens Kattebog. Hvor man kan læse om "opdragelse", urenlighed,

Nemlig.....og jeg vil da gerne citere lidt fra Politikens Kattebog, skrevet
af rigtige katte-kendere.

**Selvfølgelig kan der ske uheld de første par dage, men prøv at tage det
roligt og lad for alt i verden være med at dyppe kattens næse i det**

Som Nina også nævnte så er katten et meget renligt dyr, der bestemt ikke er
urenligt "bare for sjov", men det er med små killinger lige som med små
børn, hundehvalpe osv, de leger og har det dejligt og så lige pludselig så
skal de, NU..

Deres blære er ikke så veludviklet at de kan holde sig mange minutter.

Åhh hvor var det nu bakken var, var det den vej eller den anden vej.

En killing er kun et lille dyrebarn, det er _ikke_ en voksen erfaren kat med
god retningssans og stor blære, i en lille krop.

Fra : JytteJ

Dato : 16-09-05 09:41

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men der skal altså også være plads til at kalde en skovl for en skovl uden
> at pakke den ind i lyserøde sløjfer ....

Jeg kan ikke erklære mig mere enig i ovenstående.

VH.
JytteJ

Fra : JytteJ

Dato : 16-09-05 09:39

"Mia Warming og David Hansen" <mtune79KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4329cafe2169e@nerdgirl.dk...
> [...]
> grænser og jeg har jo den holdning at alle skal have lov at være her
> uanset hvem man er og om man ikke altid er enig med andre.

Absolut !!! Jeg kan ikke se at der nogen steder menes at Mette ikke må
"være her", men hun har gjort noget, af uvidenhed - ja vel, men noget som
anses for temmelig uheldigt.
Og så er der jo ofte tale om stærke følelser her på kattesiden fordi vi jo
allesammen elsker katte og specielt vore egne.

VH.
JytteJ

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-09-05 18:38

Mette skrev
> [...]
>her
kunne få gode råd og ikke svines til.....(tak til dem der dog gav gode

De fleste af os her siger tingene lige ud, uden for mange "dikkedarer"
men jeg synes da ikke at I
blev "svinet til"

I kan læse lidt mere om katte og deres opførsel osv. på Dyrenes Beskyttelses
hjemmeside
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/ og her på
Kattens Værn http://www.kattens-vaern.dk/index.asp? og her på Inges
Kattehjem
http://www.inges-kattehjem.dk/ de er alle _rigtige_ garvede
kattekendere og giver kun fornuftige råd der virker.

fortsat held og lykke

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-09-05 18:52

> [...]
> kendere....Men da vi ikke selv synes det virkede rigtig, troede vi at vi
> her kunne få gode råd og ikke svines til.....
Hvor?
Du beder om svar. Det har du fået.
Du har også fået tillægsspørgsmål i forsøg på at hjælpe yderligere. Dem har
du tilgengældt ikke svaret. Hvorfor ikk?

(tak til dem der dog gav gode
> råd..)

Så lidt.

> Men kan fortælle jer, at hun er lige kælen og legesyg og har intet problem
> med at komme hen til os.....
>
> med Venllig Hilsen Mette.
Det er dejligt at høre.

Hilsen Nina

Fra : Jakob

Dato : 15-09-05 19:09

In article <432978a1$0$215$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
mesn@tiscali.dk says...
> Tak for alle råd, Samt kritik....
>
> Nu er det sådan at det var et råd vi har fået af nogle gavede katte
> kendere....Men da vi ikke selv synes det virkede rigtig, troede vi at vi her
> kunne få gode råd og ikke svines til

Hvem har nu svinet jer til ?? Det er vel fair at sige at det er et
forkert råd i har fået!!

--
Venlig hilsen

Jakob