Test Nationen er for åndsvag
Fra : dktekno

Dato : 14-09-05 16:11

Jeg har prøvet at tage testen på Test Nationen, og jeg vil altså lige sige,
at den tid man har til at besvare spørgsmålene i er alt, alt for kort.

Jeg når nemlig ikke engang at sætte mig ind i hvad opgaven går ud på!

Jeg har det tit sådan, at jeg har ekstremt svært ved at udføre nye opgaver,
og det være sig alt fra faglige til praktiske. Men når jeg har lært hvad det
GÅR UD PÅ, så er jeg rimelig hurtig til at lære resten.

På Test Nationen får jeg ikke engang mulighed for at se hvad det hele går ud
på. Jeg har 7 sekunder til at besvare et spørgsmål der fylder 2 linier! Det
synes jeg ærlig talt er for kort tid!

Fra : dktekno

Dato : 14-09-05 16:15

Løsningen kunne f.eks. være, at man satte en overordnet tid for det hele.
F.eks. x-antal minutter man har til at besvare alle spørgsmålene i.

Det er langt mere rimeligt.

Altså, hvis man ikke kan finde ud af hvad opgaven går ud på så er der da
ikke megen fidus i at teste ens intelligens. For hvis jeg vidste hvad
opgaven gik ud på så kunne jeg også løse den.

Men nu tester man altså ikke folks intelligens på hvor hurtige de er til at
finde ud af hvad opgaven går ud på, men hvor hurtige de er til at løse
opgaven EFTER de har fundet ud af hvad den går ud på!

Derfor er den eneste løsning til det problem at sætte en overordenet tid for
alle opgaverne. X-antal minutter til at besvare det hele i!

Fra : N. Foldager

Dato : 14-09-05 16:57

dktekno:

> Løsningen kunne f.eks. være, at man satte en overordnet tid for det hele.
> F.eks. x-antal minutter man har til at besvare alle spørgsmålene i.
>
> Det er langt mere rimeligt.

Så ville man da stadig måle problemforståelses-tiden med. Og det
plejer man også at gøre. Også når man tester for at justere en given
test til populationen.

> Men nu tester man altså ikke folks intelligens på hvor hurtige de er til at
> finde ud af hvad opgaven går ud på, men hvor hurtige de er til at løse
> opgaven EFTER de har fundet ud af hvad den går ud på!

Hvorfor tror du det?

Hvis man har svært ved at forstå opgaven, kunne årsagen jo mest
sandsynligt ligge i -- intelligensen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-09-05 17:54

N. Foldager wrote:

> Hvis man har svært ved at forstå opgaven, kunne årsagen jo mest
> sandsynligt ligge i -- intelligensen.

Eller ordblindhed.

Fra : N. Foldager

Dato : 14-09-05 20:35

Martin Andersen:

> Eller ordblindhed.

Ja. Eller blindhed, mørke eller tæt tåge.

Nu skrev jeg "forstå opgaven"; ikke "læse opgaven". Skriftlige
intelligenstests er ikke tænkt anvendt til ordblinde.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-09-05 13:13

> Nu skrev jeg "forstå opgaven"; ikke "læse opgaven". Skriftlige
> intelligenstests er ikke tænkt anvendt til ordblinde.

Også derfor TV2s test sutter r*v...

De tests som mensa bruger, kræver hverken at du kan regne, læse osv. men
er udformet ligesom www.iqtest.dk

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 14-09-05 18:23

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote:

>Løsningen kunne f.eks. være, at man satte en overordnet tid for det hele.
>F.eks. x-antal minutter man har til at besvare alle spørgsmålene i.
Ja, det havde også gavnet mig en del.
Problemet er at visse egenskaber bliver vægtet meget kraftigt fordi de
indgår i alle opgaverne.
F.eks. vil en blind person heller ikke score den helt stor iq. Men
derfor kan inteligensen godt være høj.
Selvom alle opgaverne ikke handler om sprog, så er dansk vigtig at
kunne i alle opgaverne.

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 14-09-05 20:12

On Wed, 14 Sep 2005 17:15:25 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>F.eks. x-antal minutter man har til at besvare alle spørgsmålene i.

X-antal? Du mener ligesom i '2-antal minutter'? ;)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-09-05 22:23

dktekno wrote:

> Men nu tester man altså ikke folks intelligens på hvor hurtige de er til at
> finde ud af hvad opgaven går ud på

Hvorfor ikke? Det er vel også en slags test.

--
Guatemala travel, Spanish studies, volunteering:
http://lakjer.dk/mikkel/spanish.shtml

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 17-09-05 02:01

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvorfor ikke? Det er vel også en slags test.

Og jeg kunne godt forestille mig at den gør det den *skal*, nemlig
korrelerer pænt med g-faktoren.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 17-09-05 01:57

dktekno wrote:
> Løsningen kunne f.eks. være, at man satte en overordnet tid for det hele.
> F.eks. x-antal minutter man har til at besvare alle spørgsmålene i.

Sådan foregår det normalt.

> Det er langt mere rimeligt.

Man kan også se sådan på det at den normale måde at gøre tingene på
giver en stor fordel til de af os som er hurtige til at løse de første
50-90% af opgaverne: Vi får enormt god tid til de sidste, sværeste opgaver.

> Altså, hvis man ikke kan finde ud af hvad opgaven går ud på så er der da
> ikke megen fidus i at teste ens intelligens. For hvis jeg vidste hvad
> opgaven gik ud på så kunne jeg også løse den.

Du kan vel kigge på de eksempler, der dukker op før hver prøveserie?

Derudover kan det være at du har et problem med at læse hurtigt nok,
måske på grund af mild ordblindhed, eller et andet problem som intet har
med intelligens at gøre. I så fald bliver du netop "knaldet" på TV2s
test, fordi den *ikke* er uddannelses- og kulturneutral.

> Men nu tester man altså ikke folks intelligens på hvor hurtige de er til at
> finde ud af hvad opgaven går ud på, men hvor hurtige de er til at løse
> opgaven EFTER de har fundet ud af hvad den går ud på!

Det er jeg ikke enig i. Intelligens handler meget om at være hurtig til
at forstå ting.

> Derfor er den eneste løsning til det problem at sætte en overordenet tid for
> alle opgaverne. X-antal minutter til at besvare det hele i!

Det er i hvert fald lettere at administrere det sådan, når der sidder et
sted mellem 5 og 2'000 mennesker, ved hvert deres bord, og skal testes
samtidig.

Det stresser også testanterne mindre. Så egentlig er jeg enig med dig i
at det bør gøres sådan. Selv om det altså giver en ekstra fordel til dem
der i forvejen er hurtige til de nemme opgaver (en fordel som
naturligvis forsvinder hvis testen kalibreres ordentligt).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nicolai

Dato : 14-09-05 17:48

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message

> [...]
> det
> GÅR UD PÅ, så er jeg rimelig hurtig til at lære resten.

Havde man mere tid til testen, ville den være endnu mere værdiløs, da den så
ville være alt for nem.

> [...]
> ud
> på. Jeg har 7 sekunder til at besvare et spørgsmål der fylder 2 linier!

Det er ens for alle. Forklaringen til hvordan du løser dem, får du under det
første eksempel. Skal du bruge mere tid end det, så er det ikke testen du
skal være skuffet over. Og hvorfor overhovedet gå op i resultatet?

Nicolai

Fra : Haastrup

Dato : 14-09-05 21:44

On Wed, 14 Sep 2005 18:47:42 +0200, "Nicolai" <news2004@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>første eksempel. Skal du bruge mere tid end det, så er det ikke testen du
>skal være skuffet over. Og hvorfor overhovedet gå op i resultatet?

Problemet er jo at der findes mange (virksomheder etc) som ansætter
folk på den baggrund.
Hvis man f.eks. er i stand til at løse hver opgave på 30 sekunder, men
ikke på mindre tid, som vil man få en IQ på nul.
Men det er da et helt urimeligt mål for de mentale evner i den
situation.

mvh
Regards S. Haastrup.

Fra : Nicolai

Dato : 17-09-05 16:31

"Haastrup" <abc3@noplanet.com> wrote in message

> [...]
> ikke på mindre tid, som vil man få en IQ på nul.
> Men det er da et helt urimeligt mål for de mentale evner i den

Nu var det jo også kun tv-underholdning. Udover det, så siger hastigheden
for løsningen vel også noget om intelligens? Selvom det nok ikke er en
afgørende faktor.

> mvh
> Regards S. Haastrup.

Nicolai

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 18-09-05 02:35

Nicolai wrote:
> Nu var det jo også kun tv-underholdning. Udover det, så siger hastigheden
> for løsningen vel også noget om intelligens? Selvom det nok ikke er en

Ja, så absolut.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nielsen

Dato : 14-09-05 21:28

> [...]
> ud
> på. Jeg har 7 sekunder til at besvare et spørgsmål der fylder 2 linier!

Jeg syntes at jeg havde masser af tid, og scorede 159.

Men OK.. nogle af spørgsmålene _kunne_ jeg godt have brugt mere tid på

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 17-09-05 02:00

Nielsen wrote:
> Jeg syntes at jeg havde masser af tid, og scorede 159.

Jeg synes der var OK tid, generelt, men min score var naturligvis blevet
bedre hvis jeg havde fået en totaltid som jeg så selv kunne
administrere. Nogle af opgaverne var jo meget lette, mens der især var
flere af regneopgaverne hvor jeg var nødt til at gætte for at nå det
(det er længe siden jeg var god & hurtig til hovedregning).

> Men OK.. nogle af spørgsmålene _kunne_ jeg godt have brugt mere tid på

Enig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org