Blev folk også syge i gamle dage?
Fra : dktekno

Dato : 14-09-05 13:19

Roskildesyge, blev først opfundet efter en masse mennesker pludseligt blev
syge på Anholt og Roskilde i 1935.

Salmonellainfektioner blev først kendt i 1980'erne.

Vil det sige, at folk i gamle dage generelt ikke fik de former for
maveinfluenza som vi får idag, og de eneste sygdomme de fik var de aller
mest alvorlige nogen, som man døde af?

Vil det sige, at man i gamle dage faktisk helt slap for de sygdomme vi
kender til idag?

Hvad er årsagen til at disse nye sygdomme er dukket op?

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-09-05 13:44

dktekno skrev den 14-09-2005 14:18:
> [...]
> kender til idag?
>
> Hvad er årsagen til at disse nye sygdomme er dukket op?

Den gang hed det vel bare: tyndskid; diarre eller tilsvarende
almindeligheder.

At man nu kan udpege årsagen til de forskellige sygdomme, så betyder det
ikke at sygdommene ikke fandtes.

Fx kræft eller sukkersyge er jo også relativt nye sygdomme. At man har
fundet først nu har fundet et navn til dem. Betyder det, at de ikke
fandtes før?
Nej vel

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Cocoamum

Dato : 14-09-05 15:23

dktekno skrev:
> [...]
> kender til idag?
>
> Hvad er årsagen til at disse nye sygdomme er dukket op?

Hed salmonella ikke mysetyfus på vores bedsteforældres tid?

Kræft hed vist svindsot, og tuberkulose hed tæring. Eller også var det
omvendt.

De var der, de hed bare noget andet eller blev ikke diagnosticeret.

Tine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-09-05 18:56

> Hed salmonella ikke mysetyfus på vores bedsteforældres tid?

Jo, det kaldte min bedstemor det i hvert fald. Jeg fik engang en lang
belæring om aldrig at spise rå æg eller råt kød pga musetyfus - og
bedstemors definition af rådt kød var at det ikke var gennemstegt.

Så det er vel med det som med så meget andet. Vi er blevet mere oplyste, men
sygdommene er der stadig.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-09-05 22:56

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil det sige, at man i gamle dage faktisk helt slap for de sygdomme vi
> kender til idag?

Næppe.

> Hvad er årsagen til at disse nye sygdomme er dukket op?

Mad er noget, der nu produceres i megastore portioner - og massevis af
mennesker spiser små portioner fra den samme inficerede produktion. Før var
der kun få, der spiste "af samme gryde".

Og der er forskel på, om en enkelt husmor sjusker med hygiejnen til familien

seks - eller om fabrikken sjusker med hygiejnen til den mad, der fordeles
til
hundreer/tusinder.

Vi går mere i byen og spiser - hvilket også indebærer større risiko for
smittespredning via maden.

Mvh. Lisbeth

Fra : preben nielsen

Dato : 16-09-05 10:45

> [...]
> pludseligt blev
> syge på Anholt og Roskilde i 1935.
>
> Salmonellainfektioner blev først kendt i 1980'erne.

Nix, salmonella har alle tider eksisteret - men unavngivet

-preben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 14:24

Preben Nielsen skrev:

> Nix, salmonella har alle tider eksisteret - men unavngivet

Mener helt bestemt at det blev kaldt "musetyfus" i min barndom
(i 1960'erne).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Dawid Michalczyk

Dato : 19-09-05 21:04

dktekno wrote:
[...]
> Hvad er årsagen til at disse nye sygdomme er dukket op?

I gamle dage spiste man heller ikke chips, chokolade, kager, slik og alt
andet moderne møg mad i de enorme mængder mange gør i dag - det svækker
immunforsvaret.

--
Dawid Michalczyk
http://www.art.eonworks.com - Art and Illustration

Fra : GB

Dato : 19-09-05 23:31

Dawid Michalczyk <dm@eonworks.com> skrev i meddelelsen news:3p8jpvF965b1U1
@individual.net:

> I gamle dage spiste man heller ikke chips, chokolade, kager, slik og alt
> andet moderne møg mad i de enorme mængder mange gør i dag - det svækker
> immunforsvaret.

Til gengæld knoklede man 14 timer i døgnet, levede af s*it og vaskede sig
aldrig. Natpotten blev tømt ud ad vinduet, der var ingen kloakering etc.
etc.

Hvis nogen kunne tænke sig at læse, hvad fattigfolk i København omkring
1850 måtte få af medicin, kan man klikke ind på:

http://www.phyton.dk/grafik/pauper/pages/index.htm

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen