Kogning af rødder
Fra : James

Dato : 14-09-05 11:13

Hejsa alle sammen

Jeg har lige fået fat i nogle rødder til brug i mit akvarie problemet
er bare at jeg ikke har nogle gryder e.lign. der er store nok til disse
rødder. Er der nogle forretninger der tilbyder at koger rødder mod
betaling? eller er der nogen herinde der har andre forslag?

//James

Fra : Martin Heller

Dato : 14-09-05 12:43

James wrote:

> [...]
> rødder. Er der nogle forretninger der tilbyder at koger rødder mod
> betaling? eller er der nogen herinde der har andre forslag?

Du behøver ikke at koge rødderne. Skrub dem med en stiv børste så
eventuelle løse smådele og støv fjernes, og put dem derefter i baljen.

Fra : Per W.

Dato : 14-09-05 13:31

"James" <james@james.dk> skrev i melding
[...]

Trenger ikke kokes, vask dem i vann med klor.

/Per W.

Fra : Carsten Madsen

Dato : 14-09-05 20:03

EJ du må aldrig bruge klor til at vaske/rense rødder med - så er du helt
sikker på at slå fiskene ihjel.

Istedet kan du lægge rødderne i en spand / balje og hælde kogende vand
over - skift vandet jævnligt, og skrub evt med en svamp.

Hilsen Carsten

Fra : Per W.

Dato : 14-09-05 21:33

"Carsten Madsen" <camadsensnabela@snabelaofir.dk> skrev i melding

> EJ du må aldrig bruge klor til at vaske/rense rødder med - så er du helt
> sikker på at slå fiskene ihjel.

Da har enten jeg veldig mange spøkelsesfisker svømmende, eller du er en av
disse akvarie"professorer" som prater tull. Har vasket 2 røtter med sterkt
klorvann og skylt de godt etterpå og latt de tørke. Har også vasket hele
akvariet med klor da dette tok så godt bort skitt på innsiden av akvariet,
har også brukt Jif vinduspuss på innsiden av akvariet, tørket med en fuktig
klut og fylte opp temperert vann igjen fra springen og slapp fiskene oppi
igjen når jeg kjente med hånden at temperaturen var lik, ingen har dødd og
dette er nå ganske mange måndeder siden jeg vasket akvariet og enda flere
måneder siden jeg vasket disse to røttene, men det er jo klart, hvis det er
spøkelsesfikser så kan de sikkert ikke dø på nytt.

/Per W.

Fra : Hobi

Dato : 16-09-05 14:12

> [...]
> akvariet og enda flere måneder siden jeg vasket disse to røttene, men det
> er jo klart, hvis det er spøkelsesfikser så kan de sikkert ikke dø på

Nu blev det altså for meget..... Den nedladende måde du har at svare på, kan
jeg slet ikke snuppe... Har I ingen akvarienyhedsgrupper i Norge ???

[PLONK]

Med hensyn til klor, har det den fortrintlige egenskab, at det fordamper
fuldstændigt. Det vil sige, at man sagtens kan bruge klor til rensning af
akvarie og akvarieudstyr. Jeg mener dog ikke det er nødvendigt, at gøre så
meget ud af rengøringen, og kunne ikke selv drømme om, at koge en rod, før
jeg puttede den i tanken. Rødder udskiller garvesyrestoffer, som virker
sygdomsforebyggende på fiskene, og giver en - synes jeg - dejlig the-farve.
Hvis vandet bliver for mørkt, kan man blot skifte lidt mere vand.

Mvh
hobi