Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bedste afkast af 3000 kr. pr. måned? (was:
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 10:46

Jeg har forespurgt i Skandiabanken om hvad de kan tilbyde af
kapital-/ratepension over de næste 10 år med 3000 om måneden. Ikke
overraskende skriver de, at de ikke kan give mig et tilbud, men henviser
til deres hjemmeside.

Desuden skriver de:
"Hvis du ikke ønsker at investere, får du en rente på 2,30% når saldoen er
over 10.000,00, og 0,8% når den er under."

Jeg skal ikke nyde noget af at investere selv, men den forrentning er helt
uinteressant. Det må være muligt at komme med i en pulje der giver omkring
7% p.a. eet eller andet sted, men hvor? Ja, i Nordea selvfølgelig, men der
må være nogen der giver en bedre nettotilvækst. Selve afkastet af puljens
investeringer er de nok nogenlunde lige gode/dårlige til, men jeg formoder
at der er stor forskel på hvor meget der løbende ædes op af omkostninger?

Altså: Hvor står jeg med flest penge efter 10 år?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : PJ

Dato : 14-09-05 15:05

> [...]
> at der er stor forskel på hvor meget der løbende ædes op af omkostninger?
>
> Altså: Hvor står jeg med flest penge efter 10 år?

Jeg ville spørge PFA - dem har jeg bedste erfaringer med. Selvom jeg også
anvender DANICA PENSION - tror jeg på PFA - men hør selv. Håber du får en
god opsparing og et godt otium til sin tid.

PJ

Fra : Peter H

Dato : 14-09-05 15:25

Puljeordninger kan aldrig give ret meget, med held svarende til benchmarks,
dvs 7-8% pa i gennemsnit.
Ved korrekt investering får du let det dobbelte. Og så spørger man hvad
korrekt investering er, og det har vi (jeg) forklaret et utal af gange i
dette forum, men jeg kan forstå du ikke vil selv, jamen så tror jeg 7-8% pa
er målet.

Jeg ville i din situation ringe til diverse puljeordninger og få deres
10-årige afkast og finde den eller de 2, der har det højeste afkast pa i
gennemsnit.

Peter H

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 14-09-05 17:49

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal ikke nyde noget af at investere selv, men den forrentning er helt
> uinteressant. Det må være muligt at komme med i en pulje der giver omkring
> 7% p.a. eet eller andet sted, men hvor?

Husk på historiske afkast er ikke et godt sammenligningsgrundlag qua den
aktuelle lave rente. Renten har været faldende gennem de seneste 10 år,
hvilket været gunstigt for både aktier og obligationer. Især 2003, 2004 og
2005 har været nogle fantastiske gode investeringsår, men intet varer evigt.
Hvad kan man så sige om fremtiden?

Den 10 årige statsrente er p.t. 3,0% p.a.
Den 30 årige byggerente er p.t. 4,27% p.a.
Empiriske studier viser, at set over lange perioder, giver en passiv
placering i aktier, i en moden økonomi, ca. 4% mere end den 10 årige
statsrente (p.t. svarer det til 7%).

De traditionelle pensionsselskaber har en aktieandel på op til 1/3 og resten
i obligationer. Lidt hurtigt hovedregning (1/3 * 4,27% + 2/3 * 7%) giver et
forventet afkast på 6% p.a.

Hvis du overhovedet skal i nærheden af 7% i afkast p.a. over lange perioder
(10 år), så skal du være højt vægtet i aktier, med den risiko det medfører -
det kræver enten en "unit link"-ordning eller placering via bank /
børsmøgler, da tradigionelle pensionsforsikringsselskaber ikke må have så
høje aktieandele.

Faktisk er PFA og lign. kraftigt hæmmet af de gamle "4% garantier". Det
betyder, at den eneste måde de kan indfri deres forpligtelser er ved at købe
lange realkreditobligationer -> hvilket medfører en lavere aktieandel ->
hvilket medfører et lavere langsigtet afkast.

Håber ovenstående kan bruges....

Fra : Peter H

Dato : 20-09-05 07:41

Der er en reklame i BØRSEN idag for skandialink, der vel er en
pensionsordning, der påstår at de siden 1998 har skabt 11,8% pa i gennemsnit
i forrentning.

Historien melder ikke noget om hvor vidt det er brugerne eller dem selv der
har skabt det i gennemsnit, men hvis det er dem selv der har været managers
er det måske en mulighed. Ellers er der også aktionærmesse næste uge hvor
der måske er inspiration at hente.

Peter H