Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kapital-/ratepension?
Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 09:31

I morgen skal jeg til et møde i Nordea vedrørende etablering af en
pensionsordning. De foreslår halvdelen som rate og halvdelen som
kapitalpension, hvilket vel lyder fornuftigt nok. Jeg er 52 og går
formentlig på efterløn når jeg er 62.

Jeg kan indskyde 2500-3000 kr. netto om måneden.

Jeg er i forvejen lidt træt af at have valgt Nordea (og Nordea Kredit) i
forbindelse med hushandel og bankskifte tidligere på året og nu har jeg
efterhånden oparbejdet en del skapsis, for man hører jo at gebyrer og andre
omkostninger æder det hele op?

Kan jeg med fordel etablere den påtænkte pensionsopsparing i f.eks.
Skandiabanken? Og får jeg i givet fald mest ud af dette ved at flytte alle
mine engagementer dertil? Og hvad så med kreditforeningslånet i Nordea?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter H

Dato : 14-09-05 10:00

> Kan jeg med fordel etablere den påtænkte pensionsopsparing i f.eks.
> Skandiabanken? Og får jeg i givet fald mest ud af dette ved at flytte alle
> mine engagementer dertil? Og hvad så med kreditforeningslånet i Nordea?

Ja, Skandiabanken, SEB og handelsbanken & Lån&Sparbank er i reglen de
billigste murstensbanker, men det er endnu og langt billigere i ETRADE bank,
hvor der ikke er VPgebyrer, depotgebyrer. Til gengæld er der ingen
rådgivning.

Jeg er muligt Skandiabanken vil tilbyde en beregning hvad du får ud af, at
flytte dit engagement derover.

I ETRADE handler du for 75 kr ca pr handel, dvs når du indskyder 3000 kr kan
du handle for dette beløb uden det går op i gebyrer
Skandiabanken hører også til i den lave ende af gebyrer.

Kreditforeningslån ville jeg ikke flytte, da en skift fra et
realkreditinstitut til et andet kan være dyrt og den økonomiske fordel lille
for om du betaler 4% i det ene eller det andet realkreditinstitut har ikke
den store betydning.

Peter H

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 10:49

On Wed, 14 Sep 2005 10:59:30 +0200, Peter H wrote:

> [...]
> billigste murstensbanker, men det er endnu og langt billigere i ETRADE bank,
> hvor der ikke er VPgebyrer, depotgebyrer. Til gengæld er der ingen

Hmmm, jeg er nok afhængig af rådgivning.

> I ETRADE handler du for 75 kr ca pr handel, dvs når du indskyder 3000 kr kan
> du handle for dette beløb uden det går op i gebyrer
> Skandiabanken hører også til i den lave ende af gebyrer.

Jeg har ingen forstand på investeringer, så jeg foretrækker nok en pulje.
Se iøvrigt min nye tråd desangående.

OK, fint nok.

Venlig hilsen
Kurt Hansen