Problem med konfig af APC UPS og apcupsd
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-09-05 00:44

På en Debian Sarge prøver jeg at få en APC Smart-UPS 1500i til at fungere
med apcupsd.

Jeg har prøvet med både seriel-kabel og med usb-kabel, med div. opsætning i
konfigurationsfilen, men ikke fået forbindelse til UPS'en
Seriel giver fejl:
apcupsd FATAL ERROR in smartsetup.c at line 177 PANIC! Cannot communicate
with UPS via serial port
USB kan ikke finde porten. Jeg kan se at UPS'en er registreret i log filen
som usb device.

Jeg havde egentlig forestillet mig en banal serielforbindelse skulle
anvendes. Det burde vel kunne virke.
Mangler der en eller anden setup af ttyS0 ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-09-05 09:32

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
> with UPS via serial port
> USB kan ikke finde porten. Jeg kan se at UPS'en er registreret i log filen

Hvordan ser din apcupsd.conf ud ?

UPSCABLE usb
UPSTYPE usb
DEVICE
(ja, der skal ikke være noget device, men DEVICE skal stå der:))

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-09-05 18:46

> [...]
> UPSTYPE usb
> DEVICE
> (ja, der skal ikke være noget device, men DEVICE skal stå der:))

UPSTYPE smartups (usb accepteres ikke her)
DEVICE Helt blank virker heller ikke. Jeg har også prøvet lidt af hvert
her

Jeg har fundet diverse anvisninger rundt omkring, men ikke fået det til at
virke endnu.
Så vidt jeg kan se genkendes enheden på usb porten, så det må være noget med
at få skrevet det rigtige efter DEVICES
Nogen gode ideer?

Mvh
Lars P. Magnussen

Nedenfor et uddrag af syslog

Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: usb.c: registered new driver hiddev
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: usb.c: registered new driver hid
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: hid-core.c: v1.8.1 Andreas Gal, Vojtech Pavlik
<vojtech@suse.cz>
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: hid-core.c: USB HID support drivers
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: usb.c: registered new driver usbkbd
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: usbkbd.c: :USB HID Boot Protocol keyboard
driver
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: usb.c: registered new driver usbmouse
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: usbmouse.c: v1.6:USB HID Boot Protocol mouse
driver
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: device-mapper: 4.1.1-ioctl (2004-04-07)
initialised: dm-devel@redhat.com
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: hub.c: new USB device 00:0f.2-2, assigned
address 2
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: LVM version 1.0.8(17/11/2003) module loaded
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: loop: loaded (max 8 devices)
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: md: md driver 0.90.0 MAX_MD_DEVS=256,
MD_SB_DISKS=27
Sep 14 18:45:51 mfs2 kernel: hiddev0: USB HID v1.10 Device [American Power
Conversion Smart-UPS 1500 FW:601.3.I USB FW:1.5] on usb1:2.0
Sep 14 18:45:51 mfs2 apcupsd[789]: apcupsd FATAL ERROR in smartsetup.c at
line 67 Cannot open UPS port /dev/usb/hiddev[0-15]: No such file or
directory
Sep 14 18:45:51 mfs2 apcupsd[789]: apcupsd error shutdown completed

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-05 19:22

On Wed, 14 Sep 2005 19:45:46 +0200, Lars P. Magnussen wrote:

> UPSCABLE usb
> UPSTYPE smartups (usb accepteres ikke her)
> DEVICE Helt blank virker heller ikke. Jeg har også prøvet lidt af hvert
> her

Vi skal lige blive enige om, om du vil benytte seriel eller USB?
Med seriel vil du skulle benytte følgende opsætning for device:
com1: /dev/ttyS0
com2: /dev/ttyS1

Næste problem er så, og du anvender udev? Gør du det, skal du instruere
udev om at oprette det anvendte device under opstart. Se man udev.

For USB skal device have en tom værdi, da USB detekteres automatisk. Igen
her kan udev være et problem, hvis USB devices ikke oprettes under
opstart.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-09-05 20:03

> Vi skal lige blive enige om, om du vil benytte seriel eller USB?
> Med seriel vil du skulle benytte følgende opsætning for device:
> com1: /dev/ttyS0
> com2: /dev/ttyS1

Egentlig helst seriel, men da det ikke virkede prøvede jeg usb.

> Næste problem er så, og du anvender udev? Gør du det, skal du instruere
> udev om at oprette det anvendte device under opstart. Se man udev.

Øøøh, nu er jeg ikke (endnu) stærk udi Linux, men jeg regnede med at en så
simpel ting som den første serielport automatisk blev aktiveret under boot
af sådan en dåse.
Et opslag i apt finder ikke udev, og jeg kan så se i debian pakkearkivet, at
udev kræver kerne 2.6
Jeg kører indtil videre 2.4.27

> For USB skal device have en tom værdi, da USB detekteres automatisk. Igen
> her kan udev være et problem, hvis USB devices ikke oprettes under
> opstart.

Da der er "fundet noget usb" under opstart, må det så være oprettelsen af
/dev/usb/hiddev[0-15] som mangler?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-05 16:42

On Wed, 14 Sep 2005 01:44:16 +0200, Lars P. Magnussen wrote:

> Jeg havde egentlig forestillet mig en banal serielforbindelse skulle
> anvendes. Det burde vel kunne virke.
> Mangler der en eller anden setup af ttyS0 ?
APC benytter ikke et standard serielt kabel. De har byttet om på
forbindelserne: Læs mere her ->
http://www.networkupstools.org/protocols/apcsmart.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-09-05 18:54

> APC benytter ikke et standard serielt kabel. De har byttet om på
> forbindelserne: Læs mere her ->
> http://www.networkupstools.org/protocols/apcsmart.html

Det er faktisk det kabel, som fulgte med UPS'en, så det burde vel være
rigtigt?
Jeg har godt set bemærkningerne rundt omkring mht. kabelforbindelserne.
Dem der har opfundet sådanne forbindelser på standard seriellinier skulle
skydes med lunken sildesalat

Jeg har set en bemærkning på siden nedenfor mht at gpm skulle kunne
forstyrre seriel porten.
http://www.apcupsd.com/3.10.x-manual/Trouble_Serial_Line_communi.html
Er der nogen som har oplevet det?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-09-05 20:28

Lars P. Magnussen said the following on 14-09-2005 19:54:

> [...]
> skydes med lunken sildesalat
>
> Jeg har set en bemærkning på siden nedenfor mht at gpm skulle kunne

Jeg har en smartups 2200 og et par 1400 kørende med seriel forbindelse,
prøv med et alm terminalprogram.
Husk at den skal have et "Y" før den vil snakke i smart mode, når det
kører har styr på forbindelsen.

/carsten

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-09-05 22:20

> Jeg har en smartups 2200 og et par 1400 kørende med seriel forbindelse,
> prøv med et alm terminalprogram.
> Husk at den skal have et "Y" før den vil snakke i smart mode, når det
> kører har styr på forbindelsen.

Det er vist her det driller. Jeg satte UPS'en på en W2K med Hyperterminal og
fik forbindelse med 2400N81.
Derefter flyttede jeg til Linux maskine og prøvede med GtkTerm. Der er ingen
forbindelse.
Hvad mangler for at ttyS0 kører?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-09-05 22:43

Lars P. Magnussen said the following on 14-09-2005 23:19:

> Det er vist her det driller. Jeg satte UPS'en på en W2K med Hyperterminal og
> fik forbindelse med 2400N81.
Det kunne tyde på at UPS og kabel virker

> Derefter flyttede jeg til Linux maskine og prøvede med GtkTerm. Der er ingen
> forbindelse.
> Hvad mangler for at ttyS0 kører?

Jeg plejer at bruge minicom til sådan noget, tror den at mangler hw
handshake ? du har ikke apcupsd kørende samtidig? og du er sikker på at
den er forbundet til ttyS0 og ikke ttyS1? porten brændt af?
ellers ingen ideer...
/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-09-05 22:45

Carsten Holck said the following on 14-09-2005 23:43:

> [...]
> handshake ? du har ikke apcupsd kørende samtidig? og du er sikker på at
> den er forbundet til ttyS0 og ikke ttyS1? porten brændt af?

Hvis du har et (gammelt) alm. modem kan du jo teste om linuxboksen virker

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-09-05 22:56

> [...]
> handshake ? du har ikke apcupsd kørende samtidig? og du er sikker på at
> den er forbundet til ttyS0 og ikke ttyS1? porten brændt af?

Det er en Dell PowerEdge 600SC, så der er kun en COM port, og i syslog kan
jeg se at den er "set" af systemet som ttyS00
Nej apcupsd skriver at den ikke kan kommunikere via seriel port og lukker
ned igen, når jeg forsøger en start..
Jeg har ikke lige et krydskabel her, men det vil jeg prøve ved lejlighed.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 15-09-05 09:12

Jeg fandt en Knoppix CD frem, og der virker ttyS0 og man kan snakke med
UPS'en og Knoppix er endda i stand til også at slukke Dell dåsen helt,
hvilket Debian ikke gør.
Så der må mangle noget setup i Debian udgaven.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-09-05 10:14

Lars P. Magnussen wrote:
> [...]
> hvilket Debian ikke gør.
> Så der må mangle noget setup i Debian udgaven.

Og da Knoppix (never leave home without...) er debian baseret er det vel
(bare) et spørgsmål om at sammenligne.

God arbejdslyst

/carsten