Tele2ADSL opsætning af router ADSL over
Fra : Michael

Dato : 13-09-05 19:38

Hej

Jeg har købt en ny Zyxel 660HW router, der skulle kunne køre ADSL over
ISDN, så jeg kan slippe for ADSL modemmet, men den spiller ikke rigtigt.
Jeg har fiflet lidt frem og tilbage, og linietest siger ok, jeg får bare
ikke min faste IP adresse.
Nogen her der ved noget om Tele2ADSL's opsætning? Jeg tænker her især på
encapsulation, om det er PPPoE, PPPoA eller RFC1483, VPI/VCI (som jeg
regner med er 0/101) QoS osv.
Jeg er blevet anbefalet at sætte routeren i bridge mode, men det strider
mod min logik, når WAN interfacet har en fast public adresse (tildeles
via DHCP) mens jeg på LAN siden har et antal DHCP klienter, så skal den
da route mellem de to net, ikke sandt?

På forhånd tak

Mvh

Michael

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-09-05 22:06

> [...]
> mod min logik, når WAN interfacet har en fast public adresse (tildeles
> via DHCP) mens jeg på LAN siden har et antal DHCP klienter, så skal den

Det kunne ellers være en god start. Hvis du igennem routeren i bridge
mode, kan få tildelt en IP til din PC, har du i hvert fald konstateret
at ADSL forbindelsen er oppe og køre, så kan du jo rode videre med at få
den til også at route

Fra : Michael

Dato : 14-09-05 15:49

Hej Esben

Hvis den kører i bridge mode, er det da blot at benytte Windoze DHCP
klienten, som så sender DHCP requesten til TELE2's DHCP server?
Kunne det tænkes at fejlen opstår pga logging af mac adressen på ADSL
modemmet?
Jeg tænker at TELE2's DHCP server har registreret MAC adressen og kun deler
DHCP aknowledge pakker til kendte "klienter"?
Leasen skal måske bare udløbe, så bliver den vel renew'et på den nye router
(har ikke fundet en release/renew funktion i webinterfacet, men skal lige
prøve CLI'en.
Man er jo lidt handicappet, når man "kapper" forbindelsen for at teste, der
er jo ingen måde at søge oplysninger og diagnosticere på

Mvh

Michael

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-09-05 12:48

Michael <minFJERN@DETTEstaff.kvl.dk> skrev 2005-09-13:
> Hej
>
> Jeg har købt en ny Zyxel 660HW router, der skulle kunne køre ADSL over
> ISDN,
Man kan ikke kører ADSL over ISDN... Jeg ved ikke hvor du har den ide
fra...

>så jeg kan slippe for ADSL modemmet, men den spiller ikke rigtigt.

660 serien har indbygget ADSL modem, det er derfor man ikke behøver et
eksternt.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : KsNa

Dato : 14-09-05 18:59

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke kører ADSL over ISDN... Jeg ved ikke hvor du har den ide
> fra...

Nå! Det går da ellers fint her, har både ISDN og ADSL på samme linie.

Mvh
Kim

Fra : Hauge

Dato : 14-09-05 19:29

Hejsa
Martin Schultz wrote:
> Man kan ikke kører ADSL over ISDN... Jeg ved ikke hvor du har den ide
> fra...

Som en anden også skrev, så er det ikke noget problem, dog kan man ikke være
så langt fra centralen, som med PSTN.

Mvh Hauge

Fra : Hans

Dato : 14-09-05 13:05

Michael wrote:
> [...]
> (tildeles via DHCP) mens jeg på LAN siden har et antal DHCP klienter,
> så skal den da route mellem de to net, ikke sandt?

Den skal køre RFC1483 i routed mode, og dine værdier for VPI/VCI er rigtige.
Du skal sikre dig at du har fået en 660HW-63 Annex B, da du ellers ikke får
den til at køre på en ISDN forbindelse, hvis du vitterlig har sådan én.

Hans

Fra : Michael

Dato : 14-09-05 15:34

Hej Hans

Tak for svaret.
Jeg har en 660HW og jeg har en ISDN forbindelse. Der er nogle test
funktioner i routeren, der alle siger linie ok, men IP adressen mangler, og
jeg savner lidt release/renew IP funktionen fra min Netgear router, men
famlede lidt i Zyxel, uden 100% sikkerhed for de øvrige indstillinger.
Nu behøver jeg ikke at famle så meget i blinde.

Mvh

Michael

Fra : Hans

Dato : 14-09-05 15:59

Michael wrote:
> [...]
> Netgear router, men famlede lidt i Zyxel, uden 100% sikkerhed for de
> øvrige indstillinger. Nu behøver jeg ikke at famle så meget i blinde.

Der er de funktioner du mangler i SMT-interfacet med release/renew, men du
skal være opmærksom på at forbindelsen er låst til mac-adressen, så hvis du
ikke venter en lease (½ time), eller kører en release på det oprindelige
udstyr, så får du ingen wan-ip.

Hans