Irritabel tyktarm og hydroterapi
Fra : Anne-Marie Keller

Dato : 13-09-05 17:13

Hej.
Jeg har været plaget af irritabel tyktarm i nu 5 år, og er ved at være
desperat for at finde en måde at komme det til livs på. Jeg har prøvet
Duspatalin, som virkede i starten, men virkningen er aftaget. Jeg
motionerer, spiser masser af fibre og driker masser af vand. Dette gør dog
ingen forskel. På nettet fandt jeg en klinik der tilbyder hydroterapi
(tarmskylning), klinikken siger at de kan afhjælpe irritabel tyktarm. Denne
behandling er ret kostbar (2000 kr. for tre behandlinger), og jeg søger
derfor folk der har prøvet behandlingen, for at finde ud af om det virker,
før jeg investerer så mange penge.
Hvis der er nogen der har erfaring, så skriv venligst.

Mvh
En desperat Anne

Fra : Futte

Dato : 13-09-05 17:31

Jeg har ikke prøvet det du spørger om, men jeg har været voldsomt plaget af
irritabel tyktarm, specielt igennem de sidste 3 år. Dvs at jeg det sidste år
har fået det væsentlig bedre. Min læge havde opgivet mig og sagt jeg måtte
leve med det, men jeg havde det rædselsfuldt og havde alle de klassiske
symptomer men mere voldsomt. Det er ingen hemmelighed at jeg kontaktede
radiolægen Carsten Vagn Hansen, via hans hjemmeside, og han gav mig en masse
gode brugbare råd. Men det bedste var dog han skrev jeg skulle prøve
Vitabiosa (mælkesyrebakterier). Det blev virkelig vendepunktet for mig. Jeg
har da af og til småsymptomer,men det er for intet at regne for hvad det var
før. Jeg har taget 5 kilo på efter maven kom i orden og har rimelig normal
afføring nu hvor jeg før rendte på toilettet med tynd mave. Det var som om
maden fór lige igennem mig og jeg ikke tog næring af den. Jeg kan virkelig
godt anbefale dig det, for for mig har det virkelig været vendepunktet til
at få det langt bedre med maven. Og så undgå stress og uløste problemer du
går og spekulere på!!!

Med venlig hilsen

Fra : F.Hansen

Dato : 14-09-05 16:05

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
masse
> gode brugbare råd. Men det bedste var dog han skrev jeg skulle prøve

Hej Lene

Det lyder sateme godt, har været "irriteret" i 8 år.

Hvor meget skal man bruge dagligt cirka.

Mvh Finn

Fra : Futte

Dato : 14-09-05 16:19

Jeg tager to spiseskefulde hver dag, men Carsten Vagn Hansen sagde "to
snapseglas fuld hver dag - et morgen og et aften. Men jeg er et lille
menneske, så for mig er det nok med mindre. Det er jo et naturprodukt så der
er ikke noget farligt ved det. Forbered dig på at du kan få lidt ondt i
maven de første dage du tager det. Det fik jeg i hvert fald og var også
blevet forberedt på det, tarmen skal lige vende sig til det. Men jeg kan
meget bedre tåle flere forskellige fødevare nu end før. Kun hvis jeg er ude
til fest passer jeg på med hvad jeg spiser. Skrækken for "symptomerne"
sidder i mig endnu, desværre. Du skal også lige give det lidt tid og give
kroppen lov til at finde ud af det. Men efter et år med en del tynd mave, så
blev dette bedre allerede på d. 3. dag. For mig var det godt, håber også det
kan blive det for andre - og dig. Held og Lykke. Irritabel tyktarm kan være
forfærdeligt at slås med og forringe livskvaliteten.

Hilsen

Fra : Cocoamum

Dato : 14-09-05 16:24

Futte skrev:
> maven de første dage du tager det. Det fik jeg i hvert fald og var også
> blevet forberedt på det, tarmen skal lige vende sig til det. Men jeg kan

Hvis tarmen vender sig, får man så ikke tarmslyng? Det ville være en
bivirkning, jeg ville have svært ved at vænne mig til

Tine, sprogfascist

Fra : Futte

Dato : 14-09-05 17:03

Godt du er bedre til at stave end mange af os andre

Fra : Cocoamum

Dato : 14-09-05 17:11

Futte skrev:
> Godt du er bedre til at stave end mange af os andre
>
> Lene
> "Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

Det er ligesom rengøring - man ser det ikke, når det er i orden - kun
når det ikke er.

Tine

Fra : F.Hansen

Dato : 14-09-05 16:25

> [...]

være
> forfærdeligt at slås med og forringe livskvaliteten.

Jeg takker mange gange.

Finn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-09-05 23:10

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo et naturprodukt så der er ikke noget farligt ved det.

Jeg siger ikke, at der er noget som helst farligt ved det nævnte produkt...
det ved jeg nemlig intet om. Men at påstå, at det ikke er farligt, fordi det
er et naturprodukt, er desværre aldeles forkert. Massevis af naturlige
produkter er smågiftige eller livsfarlige.

Mvh. Lisbeth

Fra : Futte

Dato : 15-09-05 10:37

Det er ganske naturlige mælkesyrebakterier, som normalt ikke er farligt. Så
holder man sig til de foreskrevne mængder og ikke drikker en flaske af
gangen, så tager man altså ikke skade af det.

Lene
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43289ead$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : ThomasB

Dato : 15-09-05 10:38

> [...]
> Så holder man sig til de foreskrevne mængder og ikke drikker en flaske af
> gangen, så tager man altså ikke skade af det.

Lige for at sætte det på spidsen, så er salmonellabakterier også ganske
naturlige.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-09-05 11:39

> [...]

> Så holder man sig til de foreskrevne mængder og ikke drikker en flaske af
> gangen, så tager man altså ikke skade af det.

Det tror jeg gerne! Men det var ikke dét, du skrev. Det var din logik om
naturprodukters farlighed, jeg anfægtede: altså at det er ufarligt, fordi
det er et naturprodukt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Futte

Dato : 15-09-05 12:32

Her har jeg KUN udtalt mig om Vitabiosa, og mener ikke jeg har givet udtryk
for at naturmedicin generelt er uskadeligt. For jeg har præcis samme
holdning til dette, som du har. Man skal ikke bare "æde" løs af diverse
naturprodukter. Jeg har en meget nær slægtning som spiser 30-40 tabl af al
mulig naturmedicin hver dag. Det er helt uansvarligt og efter min mening
dødsens farligt. Jeg selv røre det aldrig, på nær altså Vitabiosa. Jeg havde
det så skidt at det var nødsaget til at blive prøvet - og det virkede godt
på mig.

Med hilsen

meddelelse news:43294e3e$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-09-05 13:33

> Her har jeg KUN udtalt mig om Vitabiosa, og mener ikke jeg har givet
> udtryk for at naturmedicin generelt er uskadeligt.

Så er vi enige *S*

> Jeg havde det så skidt at det var nødsaget til at blive prøvet - og det
> virkede godt på mig.

Rart at høre, at du har fået det godt af det!

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-05 17:56

Den 13-09-05 18.12 skrev Anne-Marie Keller følgende:

> På nettet fandt jeg en klinik der tilbyder hydroterapi
> (tarmskylning), klinikken siger at de kan afhjælpe irritabel tyktarm.

Tarmskyl påvirker kortvarigt mængden af afføring i tarmen. Jeg ved ikke,
om det er godt for noget, undtaget hvis man skal dyrke analsex. Det
hjælper ikke på irriteret tyktarm.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 17-09-05 01:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Tarmskyl påvirker kortvarigt mængden af afføring i tarmen. Jeg ved ikke,
> om det er godt for noget, undtaget hvis man skal dyrke analsex. Det

Et analsex-klyster renser kun endetarmen.

Man kan godt forestille sig at en tarmskylning, udført af fagfolk,
kommer længere op, og rent faktism tømmer tyktarmen.

> hjælper ikke på irriteret tyktarm.

Et klyster gør ikke. Men den tilbudte ydelse kommer muligvis meget
længere op.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-09-05 09:13

Peter Knutsen skrev:

> Et analsex-klyster renser kun endetarmen.
>
> Man kan godt forestille sig at en tarmskylning, udført af fagfolk,
> kommer længere op, og rent faktism tømmer tyktarmen.

Endelig er der den form for tarmskylning som praktiseres i yogakredse,
hvor man over nogle timer indtager store mængder fyiologisk saltvand
som v.hj.af øvelser bevæges ned gennem mave-tarmkanalen, for til slut
at udstødes gennem rektum. Men fortsætter med øvelsen til vandet er
"klart". Ved sådan en tarmskylning er det hele tarmsystemet der
tømmes for fast indhold.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-09-05 09:43

On Sat, 17 Sep 2005 02:40:48 +0200, "Peter Knutsen (usenet)"
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Et analsex-klyster renser kun endetarmen.

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/klyx.htm renser ganske pænt
ihvertfald ~75 cm op i systemet, det har jeg ved selvsyn konstateret
på den tilsluttede tv-skærm de gange jeg har fået lavet sigmoidskopi.

:D

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 11:35

Den 17-09-05 02.40 skrev Peter Knutsen (usenet) følgende:

> Et klyster gør ikke. Men den tilbudte ydelse kommer muligvis meget
> længere op.

Og så hjælper det på den irriterede tyktarm?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 21-09-05 17:46

Kim Ludvigsen wrote:

> Og så hjælper det på den irriterede tyktarm?

Da der formodentlig er tale om to vidt forskellige procedurer, er der
intet grundlag for at afvise at en tarmskylning kan hjælpe på irriteret
tyktarm.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-05 22:45

Den 21-09-05 18.45 skrev Peter Knutsen (usenet) følgende:

> Da der formodentlig er tale om to vidt forskellige procedurer, er der
> intet grundlag for at afvise at en tarmskylning kan hjælpe på irriteret
> tyktarm.

Jeg stiller ikke så meget spørgsmålstegn ved, hvor langt op der
udskylles, og hvor meget eller hvor lidt der skylles ud. Jeg tvivler
derimod på, at en udskylning af tarmen overhovedet har nogen effekt på
en irritabel tyktarm. En søgning på Google finder hovedsagelig sex-sider
eller alternative behandlere, der tilbyder tarmskyl - de seriøse sider
skriver ikke ret meget om behandlingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 23-09-05 00:16

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> en irritabel tyktarm. En søgning på Google finder hovedsagelig sex-sider
> eller alternative behandlere, der tilbyder tarmskyl - de seriøse sider

Jamen jeg synes da også at OP'en skal prøve at følge mine råd først. Men
hvis de så ikke virker, så er det jo tid til at forsøge noget andet, og
jeg vil helt klart tilråde en tarmskylning frem for krystalterapi eller
håndspålæggelse, fordi det helt basalt påvirker fysiologien: Der *sker*
jo noget. Det andet er ren sjælemassage.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 17-09-05 01:38

Anne-Marie Keller wrote:
> [...]
> desperat for at finde en måde at komme det til livs på. Jeg har prøvet
> Duspatalin, som virkede i starten, men virkningen er aftaget. Jeg

Jeg har haft tyktarmskatar (teknisk set har jeg det vel stadig), og fik
derfor tilsidst ordineret duspatalin af min læge. Jeg tog det som
anbefalet, tre gange om dagen (før hvert måltid) i nogle uger, og
derefter gik jeg over til at tage det efter behov.

Det er nu næsten to år siden jeg sidst havde brug for en pille. Det
gælder, for mig, om at spise ordentligt (jeg har en tendens til at
springe et måltid over en gang imellem. Det er dumt, generelt, men for
mig er det ekstra dumt), drikke masser af vand, holde meget igen med
cola, og lejlighedsvis undgå stærkt krydret mad. Og så naturligvis undgå
stress. Da jeg fik pillerne havde jeg ikke egen bolig, men måtte tage
til takke med hvad jeg kunne få af husly, og det var absolut ikke sundt.
Nu har jeg egen lejlighed, og kan derfor vælge uciviliserede mennesker fra.

Jeg er også blevet rigtig god til at stoppe med at spise når mit
fordøjelsessystem har fået nok. Jeg har aldrig været typen der absolut
skulle spise op, men her de seneste er jeg blevet ekstrem "følsom" over
for de signaler jeg får dernedefra, og lige pludselig "ved" jeg bare at
nu skal jeg stoppe med at spise.

Højst sandsynligt så er jeg paranoid, i og med at det 80% til 95% af
gangene bare er ren indbildning, uden at der er nogle fysiologiske
sådan, typisk, at jeg først "mærker" signalet (som altså nogle gange er
der, er jeg sikker på) når jeg stort set er færdig med mit måltid. Det
er ikke fordi jeg stopper efter to mundfulde.

Jeg sørger også for at få strakt kroppen godt ud, især efter måltider.
Dybest set er sidde-stillingen ikke naturlig for os som art. Vi har
udviklet os til at stå, gå, ligge, løbe og kravle. De tre førstnævnte er
gavnlige for fordøjelsessystemet, og de to sidstnævnte giver meget få
problemer (når man anstrenger sig mindskes blodtilførslen til
fordøjelsessystemet), eller slet ingen. At sidde, derimod, er noget
forholdsvis nyt, som vi slet ikke har vænnet os til, rent genetisk.

Sid op når du absolut skal, f.eks. på job, eller ved computeren, eller
når du besøger folk eller selv har gæster. Men resten af tiden kan du
med stor fordel flade ud, når du læser, eller ser TV, eller lytter til
musik.

Jeg har altid været glad for at ligge ned, men selv om det nok ikke er
sådan for dig nu, så kan du vænne dig til det.

> motionerer, spiser masser af fibre og driker masser af vand. Dette gør dog

Regelmæssig motion var også en af doktormandens anbefalinger. Jeg synes
at gåture generelt virker godt for fordøjelsen, i forhold til andre
motionsformer. Jeg gætter på at tarmsystemet nærmest bliver "masseret"
når man trasker en halv-lang tur.

Mælk føles også godt, og det behøver slet ikke være af de fede typer.

> ingen forskel. På nettet fandt jeg en klinik der tilbyder hydroterapi

Overhovedet ingen?

> [...]
> derfor folk der har prøvet behandlingen, for at finde ud af om det virker,

Jeg har ikke prøvet det, men hvis du får dine gåture, og drikker to glas
mælk om dagen, og følger din læges råd, og i øvrigt husker alle dine
måltider (evt. også tager mellemmåltider), og sørger for at flade ud
hyppigt, uden at det eliminerer dit problem, så bliver du jo nødt til at
prøve noget nyt.

Og en tarmskylning *er* en reel påvirkning af din fysiologi, hvorimod
krystalhealing, håndspålæggelse og andet er uden målbar fysisk
påvirkning. Så jeg synes du skal være åben over for det.

> før jeg investerer så mange penge.
> Hvis der er nogen der har erfaring, så skriv venligst.

En anden ting: Hvis du ikke har kontrol over dit liv, så gør noget ved
det. Hvis du bor sammen med en kæreste, så forsøg at bo alene i et
stykke tid (uden nødvendigvis at droppe ham. Man behøver jo ikke bo
sammen), hvis der er den mindste smule problemer mellem dig og ham. Hvis
dit job stresser sig, så sig op. Selv hvis du dermed risikerer at ryge
på dagpenge, eller kontanthjælp, så er dit velbefindende vigtigere end
din økonomi.

Hvis der er en person du ser hyppigt, som stresser dig, så skær kraftigt
ned på kontakten.

Find ud af hvad der stresser dig. Mærk efter (husk på at du er en
kvinde. Det var meget sværere for mig at hitte ud af den slags),
identificér problemerne, og fjern dem med hård hånd.

Og hvis det ikke hjælper, så tager du den dér tarmskylning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Futte

Dato : 17-09-05 15:57

Jeg kan kun nikke genkendende til meget af det du skriver. Jeg har også
været voldsomt plaget af irriteret tyktarm og det kan virkelig være noget af
en prøvelse, kan jeg hilse at sige!! Hos mig er det afgjort også "stress og
småirritationer" der er den værste faktor. Jeg kan sammenligne mig lidt med
Maude fra Matador!!! De store slag er ikke de værste, måske fordi man kommer
af med følelserne med det samme, eller på en anden måde. Men småting, som
man går og grubler over, eller problemer med en kæreste, eller andre
mennesker, ja det er den rene gift for en irritabel tyktarm. Og så er der
mange fødevare jeg må holde mig fra. Specielt kaffe, krydrede ting, fede
ting, og der er faktisk også meget frugt og grønt jeg ikke tåler. Kål er
rigtig slemt, men også løg, æbler (sur frugt).
Jeg havde en gedigen nedtur for et par år siden, p.g.a. meget voldsomme
oplevelser i familien (bl.a et selvmord) og et par andre alvorlige ting, der
skete lige oven i hinanden. I knapt to år gik jeg med en så irriteret
tyktarm som var ved at knække mig endnu mere - men jeg vidste godt hvad der
udløste de. Nu nævner du at gåture er godt, det er også min erfaring, nu
hvor jeg har styr på maven igen, men dengang, der satte en gåtur eller anden
motion så meget skub i maven at jeg måtte styrte på toilettet eller havde
problemer med at få holdt mig til jeg kunne komme til et toilet. Det var et
stort problem, for det begrænsede min tilværelse fordi jeg ikke turde bevæge
mig langt væk fra tv. Alt jeg spiste gik lige igennem mig, og jeg tabte mig
6 kilo. Skal sige jeg i en lang periode havde fået jerntabletter, og dem
havde jeg nu også mistænkt for at ødelægge tarmen endnu mere. jeg var
desperat, men lægen sagde han ikke kunne hjælpe mig. Derfor gik jeg til en
anden læge (Carsten Vagn Hansen) og hans råd, det var altså min redning. Men
skrækken sidder stadig i mig - specielt den med når jeg føler jeg skal på
toilettet, og jeg ikke lige er i nærheden af et wc, men nu har jeg næsten
normale afføring og kan tåle meget mere alsidig kost, men dog er der stadig
visse ting jeg ikke spiser. og heller ikke jeg spiser op!!! Er jeg mæt er
jeg mæt, så er jeg ligeglad med hvad andre tænker. Min mave kan slet ikke
tåle jeg overspiser. Jeg kan slet ikke nøjes med to. tre måltider, men må
småspise ind imellem.

Fra : Kell Petersen

Dato : 17-10-05 02:41

Hej.....
Jeg er Buschauffør , og kan genkende meget ,, også selve frygten for ikke at
kunne når et sted hen og gøre det.
Jeg prøvede i nogle år , at sløjfe kaffe med Koffein .og drak kun moderate
mængder koffeinfri kaffe , det hjalp en smule ...
Men idag er den stadig gal..
Det har indtil videre varet i 11 år ..
Jeg gik engang til lægen , som bare fortalte at jeg skulle spise
regelmæssigt
HeHe,, det fløj igennem mig , som rent vand...

Jeg håber ikke at andre kommer til at lide af denne fordømte lidelse...
Man tør dårligt forlade toilettet derhjemme ,,
Nogle gange er man lige kommet ned på gaden , 2 sekunder efter, holder man
fast i potten igen

Held og Lykke og god mave

Fra : Kell Petersen

Dato : 20-10-05 11:49

Så har jeg prøvet i to dage ,, anden dagen,, var ikke så god ,,,
Så måske er det ikke det jeg lider af ...
Ellers skulle jeg ikke have taget nogle kopper morgen-kaffe...!!!

1 liter koster ellers ca 200,- + fragt...

Hm ,, en god mave kan ikke købes for penge...
Men jeg håber stadig .
Der skulle jo lige går en uges tid...

Fra : Futte

Dato : 21-10-05 11:17

Du skal tage det mere end to dage, der går lidt tid før maven kommer i
orden. Giv det lige en chance, ved ikke hvor meget du tager? Du skal også
regne med at du får uro i maven til at begynde med du tager det, det er helt
almindeligt. Prøv at tage det gennem en måned og se hvordan det så går. Når
det er sagt, så ville min mave/tyktarm heller ikke kunne tåle kaffe, det har
jeg ikke drukket i årevis, det var tarmens værste fjende. Stærke ting og
sure frugter skal jeg også holde mig fra. Kål og løg er heller ikke godt.
Nogen mennesker ved jeg også ikke tåler for groft rugbrød. Men jeg tåler det
bedre nu end før, men der er stadig ting jeg må gå udenom. Jeg kan også
stadig have irritabel tarm hvis stress har været for meget, men slet ikke i
samme målestok som før.
Noget andet er at Vitabiosa ganske vist er dyrt, men har du en Matasbutik i
nærheden, så kan du købe det dér og spare portoen/fragten. Jeg syntes også
det er mange penge, men for mig er det altså godt og pengene værd. At jeg så
godt syntes det kunne laves i mindre flasker er noget andet. Det kan kun
holde sig en måned efter brudt flaske.

Fra : Kell Petersen

Dato : 21-10-05 23:45

At jeg så
> godt syntes det kunne laves i mindre flasker er noget andet. Det kan kun
> holde sig en måned efter brudt flaske.

Jeg har lige sakset dette fra deres hjemmeside...
Det ville kunne gøre det lidt bedre for dig

Og Okay ,, jeg kan også bedre kontrollere mig , og min mave nu...
1 gang om dagen er bedre end at rende 5-20 gange

http://www.vita-biosa.dk/

Snip"
Efter åbning er Vita Biosa holdbar ca. 1 måned. For at øge holdbarheden
efter åbning, kan man fylde Vita Biosa over på mindre flasker, som fyldes
helt og lukkes tæt. Holdbarheden kan på denne måde forlænges væsentligt.
Snip slut "

Fra : Futte

Dato : 22-10-05 12:35

Ok, tak for tippet.
Og ja, vil lige sige at jeg var virkelig længe om at turde tro på at jeg
kunne holde mig!!! Den skræk sad i mig meget længe, for det var og er
virkelig ubehageligt at ikke kunne være ret langt væk fra et toilet. Det er
næsten det bedste ved "resultatet", det er at selvom maven stadig kan gøre
lidt vrøvl så behøver jeg ikke at gå i panik når trangen melder sig. Kun den
der har prøvet dette, ved hvor hæsligt det er!!! Jeg havde altid
lommerne/taske m.m udstyret med toiletpapir og ekstra trusser. Heldigvis gik
det aldrig så galt, men det var da kun fordi jeg altid sørgede for at være i
nærheden af et toilet.

Hilsen

LH

Fra : Kell Petersen

Dato : 20-12-05 22:33

Jeg kan da også nu mærke en forbedring .
Jeg panikker ikke , og har meget mere tid til at finde et toilet.. :)

Men jeg glemmer at tage det nogle gange
Men så har jeg nogle Imodium på mig ...

Mkh
Kell Petersen