Tidlig udvandring til USA
Fra : Ib Molbech

Dato : 13-09-05 15:57

Efter sigende skulle en af mine oldefædre være udvandret til USA. Angiveligt
skulle han, når han havde fundet et sted at slå sig ned, sende bud efter
kone og børn. Men man hørte aldrig fra ham siden.
Nu kan det jo være, at han har været en skidt fyr, men hvis han døde
tidligt, er han jo lovligt undskyldt.
Familien har for mange år siden forsøgt ham efterlyst gennem Røde Kors -
uden resultat.
Navnet er Hans Abrahamsen - født 18. oktober 1843, og det er måske for
tidligt for at finde ham hos Ellis Island og den danske udvandrebase. Jeg
forestiller mig ikke, han er udvandret senere end 1880-1885.
Hvilke muligheder har jeg så?

Ib Molbech

Fra : Hans Poulsen

Dato : 14-09-05 14:16

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidligt for at finde ham hos Ellis Island og den danske udvandrebase. Jeg
> forestiller mig ikke, han er udvandret senere end 1880-1885.

Hej Ib

Måske deltog Hans Abrahamsen i krigen 1864 - på land eller til søs. Prøv
lægds- og sørullerne.
Efter krigen så det sort ud i Danmark, og adskillige udvandrede til Amerika
på det tidspunkt.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksbrerg C

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 15-09-05 23:23

On Tue, 13 Sep 2005 16:57:28 +0200, "Ib Molbech"
<REMOVEmolbech@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>tidligt for at finde ham hos Ellis Island og den danske udvandrebase. Jeg
>forestiller mig ikke, han er udvandret senere end 1880-1885.

Han "burde" være i Udvandrerarkivet, men en del smuttede udenom.

Forholdet er det, at før 1865 var det en rigtig røverkule med alle
mulige agenter, der solgte udvandrerkontrakter, men det år blev visse
autoriserede ved lov og samtidig begyndte politiet at registrere
udvandringen i protokoller - som er grundlaget for Udvandrerarkivet.

Men så er der f.eks. slesvigere og holstenere, som i stort tal
udvandrede, bl.a for at undgå krigstjeneste for Bismarck's
angrebskrige på hhv. Østrig (1866) og Frankrig (1870).

Skønt danske af sind (!) belv de noteret som tyske ved emigrationen,
der udgik fra Bremen, Bremerhaven og Hamburg. Der findes (mangelfulde
pga krigens bombardementer) registre dér.

Venligst
John

Fra : Erna Bjerregaard

Dato : 17-10-05 11:36

Hej Ib!

Der er også den mulighed at han er rejst med mormonerne og så kan du prøve
at se på Aurelia Clemons hjemmeside http://www.myweb.cableone.net/really/
hvor hun har optegnelser helt tilbage fra 1852.
Vi har selv fundet nogle der så held og lykke.

Med venlig hilsen

Erna Bjerregaard

Fra : Grete og Hans-Jørgen

Dato : 16-11-05 11:37

> [...]
> Hvilke muligheder har jeg så?
>
> Ib Molbech Har søgt efter ham i US census 1880, 1910 og 1920, desværre

Hilsen >HJH

Fra : Karen

Dato : 16-11-05 23:17

Prøv på Castle Garden, der er en base over de tidlige migrationer
mvh
Karen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-11-05 05:41

Karen wrote:
> Prøv på Castle Garden, der er en base over de tidlige migrationer
> [...]
follow the links in
Danish family history with Hugh: "How to find your cousins abroad"

http://www.rootsweb.com/~dnkcen/en/hugo.html

NARA and Olive Tree in particvular

Hugh W