Galdestensop.
Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 13-09-05 07:57

Hejsa alle.

Jeg blev i torsdags opereret for galdesten. Det foregik ved en kikkertop.
Til jer der har prøvet det kan I sige hvor længe I havde ondt i jeres
skulder og var I dårlige bagefter.

Jeg har stadig meget ondt i min højre skulder og jeg har haft diarre i snart
en uge nu.

Hilsen Marianne

Fra : Cocoamum

Dato : 13-09-05 18:07

Marianne Kjær Munk skrev:
> [...]
> skulder og var I dårlige bagefter.
>
> Jeg har stadig meget ondt i min højre skulder og jeg har haft diarre i snart

Min fantasi rækker ikke. Jeg er nødt til at spørge.

Hvorfor har du ondt i skulderen?

Tine

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 13-09-05 19:56

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Min fantasi rækker ikke. Jeg er nødt til at spørge.
>
> Hvorfor har du ondt i skulderen?
>
> Tine

Hejsa det kan jeg faktisk godt forstå. Det er fordi de puster maven op med
luft for bedre at kunne se hvad de laver. Luften presser på lungerne og på
skuldren.

Marianne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 13-09-05 20:25

Hej Marianne.
Jeg blev opereret sidste år i juni efter samme metode, og mine
skuldersmerter/ømhed forsvandt efter et par dage. Det var ihvertfald kort
efter jeg blev udskrevet, og det blev jeg på 2. dagen. Men det er meget
individuelt hvor længe det varer med skuldersmerterne.
Jeg var ikke dårlig efter jeg kom hjem, men jeg havde et heftigt
blodtryksfald på afdelingen (pga narkosen). Jeg var i gang med pilates en
uge efter operationen.
Men som sagt, så er eftervirkningerne meget individuelle, så der er næsten
ikke andet for end at se tiden an, og hvis du bliver urolig, så ring til
lægen eller til den sengeafdeling, hvor du var indlagt.

MVH
Padmé

Fra : Helle Hansen

Dato : 14-09-05 09:36

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulder og var I dårlige bagefter.
>
> Jeg har stadig meget ondt i min højre skulder og jeg har haft diarre i

Hej Marianne.
Jeg havde det skidt en uges tid efter operationen, det blev bedre, fra en
dag til en anden, hvor jeg den ene dag havde det rigtig skidt til næste dag
hvor jeg følte mig på toppen og ikke havde problemer derefter.
Jeg kan ikke helt huske hvor længe jeg havde ondt i skuldren, men jeg tror
ikke det var så længe, ca. et par dage.

God bedring,
Helle

Fra : Jesper Sloth

Dato : 15-09-05 13:21

> [...]
> dag hvor jeg følte mig på toppen og ikke havde problemer derefter.
> Jeg kan ikke helt huske hvor længe jeg havde ondt i skuldren, men jeg tror

Hej

Jeg skal opereres d. 5. oktober, og glæder mig, men er også lidt nervøs for
hvordan det skal gå. Men er det ikke typisk, nu har man fået en tid til
operation, og så har man ikke så mange anfald af de rigtige svære mere, men
det skal jo nok komme igen, har stadigvæk en trykken som om der sidder noget
i klemme ved ribbenskanten. Men så er man jo også fri for at få morfin 1-2
gange om ugen.

Mvh

Jesper

Fra : Mik

Dato : 20-09-05 12:02

Jeg skal opereres imorgen onsdag, og jeg glæder mig sjovt nok som en lille
dreng! Ikke til operationen, men til ikke mere at være nervøs for at få et
anfald midt om natten imens man er på arbejde! Jeg er meget spændt på
hvornår man er på dupperne igen! Kirurgen sagde at man tit var udskrevet på
dagen eller allerhøjest dagen efter!
Jeg skal komme med en fyldig rapport om forløbet

Mvh Mik

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 20-09-05 12:50

"Mik" <mikkkk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på
> dagen eller allerhøjest dagen efter!
> Jeg skal komme med en fyldig rapport om forløbet

Held og lykke med det.
Det er fantastisk bagefter, bare tanken om at man ikke får flere anfald.
Det er vel som med al operation det skal blive lidt skidt før det bliver
godt.
Men det var lidt skægt for jeg havde ondt i højre skulder i en lille uge og
fra den ene dag til den anden havde jeg ikke spor ondt mere.
Glæder mig til at hører hvordan det er gået dig.
Mvh Marianne

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-09-05 08:33

> [...]
og
> fra den ene dag til den anden havde jeg ikke spor ondt mere.
> Glæder mig til at hører hvordan det er gået dig.

Nu syntes jeg der er mange der har nævnt, at de havde ondt i højre skulder
bagefter. Har det noget med det intravenøse drop at gøre. Eller Hva' ????

M.V.H.....Benny..

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 21-09-05 10:13

"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagefter. Har det noget med det intravenøse drop at gøre. Eller Hva' ????

Hejsa
Nej det er fordi de ved en kikkertop. puster maven fuld med luft, for bedre
at kunne orientere sig. Luften skal så langsomt optages af kroppen og det er
det der kan give smerter. Luften presser sig op og det følels som ondt i
højre skulder.

Mvh Marianne

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-09-05 17:08

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> skrev i en meddelelse

Takker

M.V.H....Benny..

Fra : Jesper Sloth

Dato : 20-09-05 14:30

> [...]
> på
> dagen eller allerhøjest dagen efter!
> Jeg skal komme med en fyldig rapport om forløbet

Hej

Jeg skal også opereres på dag kirugisk, så de regner også med at sende mig
hjem om eftermiddagen, men jeg kan godt få lov at blive natten over hvis jeg
har det skidt. Jeg glæder mig også, til det er overstået, og alle smerter er
væk. Det bliver spændende at høre om hvordan det gik.

Mvh

Jesper

Fra : Mik

Dato : 22-09-05 09:23

Ja så er jeg vel hjemme, efter en operation igår onsdag! Alt gik vel og uden
de store komplikationer.
Den første bedøvelse de gav intravenøst, gjorde ondt i armen, en mulig
bivirkning som nogle får, men det eliminerede de ved at lægge mig i narkose
lynhrtigt Operationen tog lidt længere tid end forventet, da mit
blodtryk faldt drastisk inden de begyndte at operere? Da det igen var
stabilt, gik de igang.
Selve operationen kan jeg jo heldigvis ikke huske noget af, men jeg blev
vækket nøjagtigt 2 timer senere!
På opvågningen havde jeg smerter nøjagtigt som et anfald skulle til at
starte, men efter lidt morfin var smerterne dulmet temmeligt meget.
Jeg er øm i mavemusklerne, og skuldersmerterne skifter mellem højre og
venstre skulder! Maven ser stadig lidt deform ud, men jeg håber dæleme det
retter sig
Pga mine smerter og fordi jeg var lidt groggy, var de ikke sikre på at jeg
kunne tage hjem om aftenen, men jeg trak i en badekåbe og vandrede op og ned
af gangen så de kunne se at alt var ok Ud fra den filosofi at man føler
sig meget mere syg så længe man er på et hospital! Så hjem gik det og her
sidder jeg og kigger på 35 brune sten fra 0,5 til 1 cm i diameter! Ja jeg
lyver ikke og jeg blev selv ret forskrækket da jeg så antallet! De fylder
halvdelen af et urinprøveglas! Kirurgen sagde at min galdeblære havde været
helt og aldeles udtamponeret med sten!
Alle der har haft anfald kan nok godt forstå at man er nærmest lykkelig når
man kører hjem, og galdeblæren ligger på hospitalet
Det jeg er mest imponeret over, er at man er så hurtigt på dupperne efter
sådan en operation, de har jo trods alt rodet rundt i organerne og skåret
hist og her, og alt hvad man har af smerter svarer stort set til at man har
trænet lidt for meget mavemuskler!

Ha' det godt og held og lykke til Jesper!

Fra : Jesper Sloth

Dato : 22-09-05 09:51

> [...]

> været
> helt og aldeles udtamponeret med sten!
> Ha' det godt og held og lykke til Jesper!

Hejsa

Det er rigtigt rart og hører at du er oven på igen, sådan da! Det er nu
anden gang jeg hører om nogen der får et voldsomt blodtryks fald under
operationen for galdesten, det er jeg da ikke helt tryk ved! mit blodtryk er
ikke for højt i forvejen 105-115 over 55-65. Håber de har styr på det. Jeg
håber de finder nogle sten i galdeblæren, det ville være lidt surt hvis den
er tom Jeg da godt forstå du er lidt groggy, især når du får morfin til
at tage smerterne, når jeg får morfin så dingler jeg godt en del. Men jeg
vil nok også fortrække at komme hjem på sofaen med en god film og lidt
omsorg fra konen.

Mvh

Jesper

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 23-09-05 08:00

> [...]
> har
> trænet lidt for meget mavemuskler!
>
> Ha' det godt og held og lykke til Jesper!

Hejsa
Det er rart at hører at du har det godt. Og jeg vil give dig ret i at det er
rart at lade galdeblæreren ligge på syghuset.
Jeg fik slet ikke valget om jeg ville hjem eller ej, jeg skulle blive et
døgn.
Jeg havde lidt svært ved at vågne efter narkosen så de ville lige holde mig
under opsyn.
Min mave er ved at se normal ud igen, så der er håb forude *ss*

Mvh Marianne

Fra : Jesper Sloth

Dato : 26-09-05 06:22

"Mik" <mikkkk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Ja så er jeg vel hjemme, efter en operation igår onsdag! Alt gik vel og
> uden
> de store komplikationer.
KLIP
> [...]
> har
> trænet lidt for meget mavemuskler!
>
> Ha' det godt og held og lykke til Jesper!

Hejsa

Hvordan går det så her 5 dage efter, er man ved at være oven på igen? Bare
lidt nysgerrig, tiden nærmer sig jo!

Mvh

Jesper

Fra : Mik

Dato : 26-09-05 17:35

Hej!
Det med trykket tror jeg ikke du skal være nervøs for, jeg tror at de har
godt styr på det! De begyndte ihvertfald ikke at "pille" ved mig før det
var stabilt!
Her 5 dage efter har jeg det faktisk ok! Jeg er stadig ret øm i
mavemuskulaturen, fuldstændigt ligsom en overtrænet mave. Mine ar klør.
Det værste problem er ved at være ovre nu: jeg har haft tynd mave siden jeg
kom hjem fra hosp. og det behøver jo faktisk ikke at ha' noget med
operationen at gøre overhovedet, men på 2' eller 3'de dagen havde jeg så
ondt i mine tarme at jeg måtte tage en af de morfinpiller jeg havde fået med
hjem!
Så har den ellers stået på hytteost og A38 siden og det føles som om der er
ved at være styr på det nu!
Jeg har måske en mistanke om at noget af det smertestillende
depot-gigtmedicin jeg fik med hjem kunne være årsagen? Ved det bare ikke,
man kan jo få dårlig mave af 1000 ting i vore dage!
Det bedste i øjeblikket er at den konstante trykken jeg havde under
ribbenkanten er helt væk nu!! Mærkeligt ikke!
Jeg glæder mig dæleme til at høre hvordan det gik med dig!
Sjovt nok, så har sygdom aldrig interesseret mig forfærdeligt meget, men når
man så har haft galdestensanfald, så skal jeg love for at, det pludseligt
fylder meget i ens hverdag, har jeg ret?

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 27-09-05 08:29

> [...]
> man så har haft galdestensanfald, så skal jeg love for at, det pludseligt
> fylder meget i ens hverdag, har jeg ret?

Hejsa
Det lyder nøjagtigt som mig. Jeg havde også dårlig mave de første 5 dage.
Mit var pga de smertestillende.
Og pludselig vågnede jeg og havde ikke ondt i skulderen mere, og det var
bare fantastisk.
Her snart 3 uger efter har jeg ikke ondt mere. Mine ar klør også lidt men
ellers har jeg det helt ok.

Marianne

Fra : Jesper Sloth

Dato : 27-09-05 12:26

> [...]
> man så har haft galdestensanfald, så skal jeg love for at, det pludseligt
> fylder meget i ens hverdag, har jeg ret?

Hej Mik

Jeg har også haft ondt i maven af gigtmedicin som jeg har fået for
galdestenssmerter, så der ender jeg nok også, men det lyder da godt at du er
ved at være fit for fight igen. Jeg har også denne næsten konstante trykken
ved ribbenskanten, til at starte med havde jeg bare nogel kæmpe anfald, som
kun kunne tages med morfin, dem har jeg ikke mere nu er de mindre og
kortere, men tilgengæld har jeg konstant ondt ved ribbenskanten, især efter
jeg har spist. Du har ret i at det kommer til at fylde meget i ens hverdag,
også fordi det gør så ondt som det gør, på et tidspunkt var jeg simpelthen
ved at gå i panik når der var optræk til et af de store anfald, for jeg
havde ikke noget i huset som kunne tage smerterne, og skulle hvergang ind
til vagtlægen og forklare, og de mente hvergang at det var nok med noget
gigtmedicin, men nej det endte altid med morfin efter smerter i 3-5 timer.
Så den galdeblære skal bare ud og laaangt væk.

Mvh

Jesper

Fra : Mik

Dato : 27-09-05 16:48

Hej Jesper!
Tja panikken kender jeg kun alt for godt! Især når jeg var på arbejde
(arbejder i Kbh bor i Næstved) for der er bare langt hjem!
Og du har ret: anfaldene er jo ikke spor rare, men det er næsten frygten for
at få et der er værre!

Fra : Jesper Sloth

Dato : 05-10-05 20:25

> [...]
> har
> trænet lidt for meget mavemuskler!
>
> Ha' det godt og held og lykke til Jesper!

Hejsa

Så er jeg hjemme igen, det gik rigtig godt, men det gør godt nok ondt i
maven, kan næsten ikke rejse mig op. Jeg fik ikke mine sten, dem havde de
smidt ud ØV, men de kunne fortælle at der var en STOR pose fuld, og de måtte
skære lidt mere åben i navlen så de kunne få dem ud, så er meget øm der,
efter en del rumsteren. Det gik faktisk hurtigt kom ind kl. 10:15 og var
vågen igen kl. 11:50.

Mvh

Jesper

Fra : Mik

Dato : 07-10-05 11:50

Godt at høre det gik godt! Du vil sikkert give mig ret i den absoulut
forbedrede livskvalitet når du er på toppen igen!

Ærgeligt med de sten, de er da ret morsomme at ha´' som minde!
Iøvrigt troede jeg de havde taget blæren ud ved det hul der er lagt lige
oven på galdeblærens placering??

Fra : Jesper Sloth

Dato : 09-10-05 12:24

> [...]
>
> Ærgeligt med de sten, de er da ret morsomme at ha´' som minde!
> Iøvrigt troede jeg de havde taget blæren ud ved det hul der er lagt lige

Hej

Det går allerede meget bedre, og systemet er ved fungere igen, så det er jo
næsten ikke til at få armene ned igen, det bliver jo helt fantastisk hvis
der ikke kommer flere anfald mere, der kan jo være en sten der har forvildet
sig ud i en galdegang, og spøger lidt senere, men det er der jo ikke
Hvordan går det med dig MIk, er du helt smerte fri og fit for fight?

Mvh

Jesper

Fra : Mik

Dato : 12-10-05 16:04

Det kan du tro! Jeg er forbavset over hvor hurtigt man er på dupperne
igen!
Alt kører som det skal! Og forleden spiste jeg den fedeste (ups) pizza uden
at være skide nervøs for at jeg fik et anfald!
Alt i alt har det været ok for mine kostvaner er lagt drastisk om, og det
kan vi vel alle sammen godt bruge!

Fra : Jesper Sloth

Dato : 17-09-05 22:45

> [...]
> skulder og var I dårlige bagefter.
>
> Jeg har stadig meget ondt i min højre skulder og jeg har haft diarre i

Hej

hvordan går det så nu, er du ved at være ovenpå igen, jeg er lidt nysgerrig
da jeg selv skal opereres for det samme her den 5. oktober.

Mvh

Jesper

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 19-09-05 07:53

> [...]
>
> hvordan går det så nu, er du ved at være ovenpå igen, jeg er lidt
> nysgerrig da jeg selv skal opereres for det samme her den 5. oktober.

Hejsa

Nu er jeg ved at være ovenpå. Jeg kunne ikke tåle de smertestillende jeg fik
så det var derfor jeg var så dårlig.
Men selve operationen er ikke noget at frygte. Og man skal tænke at det er
de sidste smerter man får.
Det eneste du skal forhører dig godt om inden er din sygmelding. Jeg havde
fået af vide at jeg skulle være sygmeldt i 10 dage men det bliver til
minimum 3 uger.

Held og lykke

Hvis du har nogle spørgsmål så skal jeg se om jeg kan svare på dem.
Marianne

Fra : Jesper Sloth

Dato : 19-09-05 14:44

> [...]
> minimum 3 uger.
>
> Held og lykke
>
> Hvis du har nogle spørgsmål så skal jeg se om jeg kan svare på dem.

Hej

Det var da godt og hører, at du er ved at være ovenpå igen. Jeg har meddelt
arbejdet at det bliver min. 1 uge og op til ??? men jeg sikkert er tilbage
indenfor 2-3 uger. Så har jeg vist ikke lovet noget. Men de skal nok bliver
glade, de er ved at være træt af at jeg har en del sygedage efterhånden, der
ryger en dag når jeg har et anfald, og hvis jeg bliver nød til at tage
morfin, så er næste dag også væk, men det har ikke været nødvendigt med
morfin på det sidste.

Mvh

Jesper

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 19-09-05 20:12

> [...]
> efterhånden, der ryger en dag når jeg har et anfald, og hvis jeg bliver
> nød til at tage morfin, så er næste dag også væk, men det har ikke været

Hejsa

Det kommer selvfølgeli an på hvad du laver. Jeg er dagplejemoder og skal
løfte en del.
Men man er øm bagefter og der går noget tid inden man er helt vokset sammen
også indvendigt. Men som sgat så skulle det jo gerne være sidste gang man er
sygmeldt pga det.

Mvh Marianne

Fra : EnjoyNews

Dato : 20-09-05 17:49

Hvor er dejligt at høre at det er gået så godt for alle jer .. jeg selv var
temmelig uheldig da min operation slet ikke gik som den skulle og efter et 2
mdr langt forløb er jeg selv på vej ovenpå igen.. det har været en rigtig
hård tur og ville egentlig have ønsket at jeg havde haft nogle at snakke med
om det..

God bedring til alle jer nyopererede :)
Kh Heidi