Router ?
Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-09-05 08:31

Hej.

Hos min datter skal jeg sætte en router op. Hun har ikke fast IP.
I huset har de 2 computere, der skal kobles til routeren.

Der skal kunne mailes fra begge computere.

Så skal jeg ikke sætte nogen port 110 op vel ?.

Erik

Fra : James Rune Hansen

Dato : 13-09-05 08:58

> Så skal jeg ikke sætte nogen port 110 op vel ?.

Hvis det kun er en NAT router som du sætter op så er det ikke nødvendigt. Så
skal du kun sætte noget port 110 op hvis du skal køre en mailserver.

Hvis det er en NAT Router med firewall kan det være at du skal åbne for port
110. Men jeg er næsten helt sikker på at du bare skal sætte den til uden
opsætning.

Hvad er det for en router ?

/James

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-09-05 09:15

James Rune Hansen wrote:

> [...]
> 110. Men jeg er næsten helt sikker på at du bare skal sætte den til uden

Hej James, og tak for svaret.

Der skal ikke køres nogen form for mailserver.

Såvidt jeg kan se, har den ingen firewall.

Routeren er en D-Link DI-604:

Bredbåndsrouter med indbygget switch
DI-604
Dette er den mindste model i D-Link's
sortiment af bredbåndsroutere.
Høj funktionalitet med enkel
installation, forældrekontrol og
fordelagtig pris gør DI-604 til
bredbåndsrouteren til hjemmet eller det
mindre kontor. Indbygget DHCP server,
4-ports switch, 1 stk 10/100Mbps WAN
port, NAT firewall, forældrekontrol
(indholdsfiltrering)og VPN Pass-through

Noget andet er, skal jeg lade den hente sin dynamiske IP fra TDC ?.
Der er jo som nævnt ingen fast IP adresse.

Erik

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-09-05 09:20

Erik Jakobsen wrote:

> Noget andet er, skal jeg lade den hente sin dynamiske IP fra TDC ?.
> Der er jo som nævnt ingen fast IP adresse.

Jeg ha rlige været på D-Link's site, og her kan jeg se, at der er en
firewall i kassen:

4-ports 10/100Mbps switch
Indbygget DHCP server
10/100Mbps WAN port
NAT firewall
Forældrekontrol (indholdsfiltrering)
VPN pass through (PPTP, L2TP, IPSec)
Universal Plug & Play (UPnP)
Webbaseret konfiguration

Erik

Fra : James Rune Hansen

Dato : 13-09-05 09:31

> Jeg ha rlige været på D-Link's site, og her kan jeg se, at der er en
> firewall i kassen:

Du kan roligt bare sætte den til. Så skulle alt være i den skønneste orden

Jeg er sikker på at det vil virke efter hensigten

/James

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 09:56

Erik Jakobsen wrote:

> Jeg ha rlige været på D-Link's site, og her kan jeg se, at der er en
> firewall i kassen:

Som allerede besvaret vil den køre "out of the box", men i skal nok lige
være opmærksom på at forbindelsen er låst på hendes maskines mac-adresse.
Maskinen skal derfor være slukket i mindst en time før i sætter D-Link
routeren til ADSL-Modemet, og med slukket mener jeg helt slukket på
stikkontakten, så netværkskortet ikke står med spænding på.

Alternativt kan kommandoen "ipconfig /release" i "Kør menuen" også gøre
tricket. Det skal så gøres lige før maskinen lukkes ned.

Hans

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-09-05 10:31

Hans wrote:

> [...]
>
> Alternativt kan kommandoen "ipconfig /release" i "Kør menuen" også gøre
> tricket. Det skal så gøres lige før maskinen lukkes ned.

Ja du har ret Hans. Man kan godt i sådan en situation komme til at bøvle
lidt. Det er nemt med ipconfig/release.

Tak for dit indlæg, som jeg ikke lige havde tænkt over

Erik

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 21:32

> [...]
>
> Alternativt kan kommandoen "ipconfig /release" i "Kør menuen" også gøre
> tricket. Det skal så gøres lige før maskinen lukkes ned.

Det kan man da også gøre i routerens brugergrænseflade (har selv en af
slagsen).

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-09-05 09:20

On Tue, 13 Sep 2005 09:30:58 +0200, Erik Jakobsen <eja@urbakken.dk>
wrote:

> Så skal jeg ikke sætte nogen port 110 op vel ?.

Nej.

-A

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-09-05 09:54

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej.
>
> -A

Hej alle i venlige mennesker herinde i NG'en. Tak skal i have for jeres
hjælp.

Erik