Fradrag for tlf. udgifter
Fra : Dan Nielsen

Dato : 12-09-05 20:26

min revisor siger at jeg kan fradrage samtalerne men ikke abonnementet
jeg mener at vide at de første 3200 ikke fradrages men ellers resten
Hvem har ret?

vh Dan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-05 21:17

Den 12-09-05 21.26 skrev Dan Nielsen følgende:

> min revisor siger at jeg kan fradrage samtalerne men ikke abonnementet
> jeg mener at vide at de første 3200 ikke fradrages men ellers resten
> Hvem har ret?

Ingen af jer. Hele beløbet kan trækkes fra i formaet (1), men du vil
blive beskattet af værdien af fri telefon, hvilket i år udgør 3.000
kroner. Har du telefonudgifter ved siden af firmaet, fx en mobiltelefon
eller en telefon i sommerhuset, kan regningerne for disse fraregnes i de
3.000 kroner.

(1) Det forudsættes selvfølgelig, at telefonen kan betragtes som
firmatelefon.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 22:39

> [...]
> kroner.
>
> (1) Det forudsættes selvfølgelig, at telefonen kan betragtes som

Må korrigere.

Revisoreren (kan have) har ret.

Erhvervsdrivende kan ikke fradrage abonnementsudgifter til telefon uanset
den erhvervsmæssige anvendelse, hvis telefonen anses for at være placeret
_uden for arbejdsstedet_. Det vil også sige, at hvis en mobiltelefon tages
med hjem, er der formodning om, at den også benyttes privat, og
abonnementsudgiften kan ikke fradrages.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-05 00:00

Den 12-09-05 23.38 skrev Hans Larsen følgende:

> [...]
> _uden for arbejdsstedet_. Det vil også sige, at hvis en mobiltelefon tages
> med hjem, er der formodning om, at den også benyttes privat, og

Er der forskel på beskatningen af selvstændigt erhvervsdrivende og
lønmodtagere, når det gælder fri telefon? For lønmodtagere gælder det
jeg skrev, jf:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=130739&vID=200752&search=

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 13-09-05 10:44

Hans Larsen wrote:

> [...]
> mobiltelefon tages med hjem, er der formodning om, at den også
> benyttes privat, og abonnementsudgiften kan ikke fradrages.

Hvad med blot at lade sig beskatte af de 3000 kroner, så man slipper for alt
det bøvl, der er med div. opdelinger af teleontid og hvem, der skal betale
abonnement etc? Jeg tror da nok, at de fleste anvender den metode uanset det
er en privat drevet virksomhed eller et selskab - eller man er f.eks. er
opkringsigrejsende - altså lønmodtager i en større virksomhed.
Karsten H. Jensen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 04-10-05 22:31

Er telefonen placeret i dit hjem?