Brug af xinit?
Fra : Paminu

Dato : 12-09-05 18:49

Jeg har i en xterm skrevet:

sudo xinit -display :1 -- :1

det åbner X på display 1, men der er ikke nogen xterm. Hvordan starter jeg
xinit med en xterm på display 1??

Fra : /-\\ndlo

Dato : 12-09-05 20:03

Paminu wrote:
> det åbner X på display 1, men der er ikke nogen xterm. Hvordan starter jeg
> xinit med en xterm på display 1??

prøv at skrive xterm -help

Hint se efter display

/A

Fra : Paminu

Dato : 12-09-05 22:28

"/-\ndlo" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at skrive xterm -help
>
> Hint se efter display
>
> /A

sudo xinit /usr/X11R6/bin/xterm -- :1

så kommer der en stribet X på ctrl-alt-F8, men ingen xterm. Hopper jeg
tilbage til display 0 (ctrl-alt-F7) så ruller følgende fejlmeddelse i den
xterm hvor jeg skrev: sudo xinit /usr/X11R6/bin/xterm -- :1

waiting for X server to begin accepting connections .
AUDIT: Mon Sep 12 19:59:06 2005: 7786 X: client 1 rejected from local host
Xlib: connection to ":1.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-09-05 20:21

Den Mon, 12 Sep 2005 23:28:22 +0200. skrev Paminu:
> [...]
> Xlib: connection to ":1.0" refused by server Xlib: No protocol specified

Yes, ganske som den skal.

Hvis du lige kører dette her, så skal du bare se løjer:
xauth list | grep '/unix:0' | sed -e 's/unix:0/unix:1/g' | while read line
do
xauth add $line
done

Sagen er den, at den xterm, som xinit starter, ikke har adgang til den nye
X-server. Der er sådan set intet, der kæder dem sammen. Ovenstående
kommandolinje kopierer dine auth cookies fra :0 til :1, som både
X-serveren og X-klienten (din xterm) kender og de stoler derefter på
hinanden.

Du kan også oprette en ny cookie til den pågældende session, men på
denne måde kan du starte programmer på det ene display, som vises på
det andet.

--
| Søren Hansen | Linux2Go | http://Linux2Go.dk/ |
| Seniorkonsulent | Lindholmsvej 42, 2. TH | +45 46 90 26 42 |

Fra : Paminu

Dato : 13-09-05 21:37

Søren Hansen wrote:

> [...]
>
> Du kan også oprette en ny cookie til den pågældende session, men på
> denne måde kan du starte programmer på det ene display, som vises på

Ok men har du et forslag til en løsning, eller ligger den gemt et eller
andet sted i det du har skrevet?

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-09-05 23:44

Den Tue, 13 Sep 2005 22:37:18 +0200. skrev Paminu:
> Ok men har du et forslag til en løsning, eller ligger den gemt et eller
> andet sted i det du har skrevet?

Jeps. Kør dette her inden du kører din xinit-kommando:

xauth list | grep '/unix:0' | sed -e 's/unix:0/unix:1/g' | while read line
do
xauth add $line
done

Forklaringen er, at den cookie, der er knyttet til :0 kopieres, så den
også gælder for :1. Det betyder at klienter, der skal connecte til :1
bruger den cookie, samt at X-serveren på :1 forventer den samme cookie.

Fra : Paminu

Dato : 14-09-05 08:10

Søren Hansen wrote:

> [...]
> også gælder for :1. Det betyder at klienter, der skal connecte til :1
> bruger den cookie, samt at X-serveren på :1 forventer den samme cookie.

Går udfra at det ikke er meningen at man skal skrive det i en xterm, det har
jeg lige prøvet at det giver bare:

johs@ubuntu$ xauth list | grep '/unix:0' | sed -e 's/unix:0/unix:1/g' |
while read line do xauth add $line done
> sudo xinit /usr/X11R6/bin/xterm -- :1

Hvor skal det skrives henne?

Fra : Paminu

Dato : 14-09-05 08:25

Søren Hansen wrote:

> [...]
> også gælder for :1. Det betyder at klienter, der skal connecte til :1
> bruger den cookie, samt at X-serveren på :1 forventer den samme cookie.

Ok nu har jeg fået det til at du. Er det også muligt at tilføje til den line
at der også skal åbnes xclock, tænkte på noget i retning af:

xterm -e 'xauth list | grep '/unix:0' | sed -e 's/unix:0/unix:1/g' | while
read line; do xauth add $line; done; -e 'xclock''

Men det virker ikke.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-09-05 10:02

Søren Hansen wrote:

> [...]
> kommandolinje kopierer dine auth cookies fra :0 til :1, som både
> X-serveren og X-klienten (din xterm) kender og de stoler derefter på

Der er noget du helt har misforstået. Der er noget som knytter
dem sammen, nemlig DISPLAY variablen, som sættes op af xinit.

> Du kan også oprette en ny cookie til den pågældende session, men på
> denne måde kan du starte programmer på det ene display, som vises på
> det andet.

Det er en langt bedre fremgangsmåde. Der er ingen grund til at
bruge samme cookie til flere displays hvis man kan undgå det
(og det kan man). Det er bla. derfor jeg hele tiden har sagt
man skal bruge startx i stedet for xinit.

Og du kan stadigt starte programmer og sende dem til et vilkårligt
af de to displays. Programmet slår selv det rigtige display op i
..Xauthority filen. Men check evt. om XAUTHORITY er sat til at bruge
en anden fil i stedet.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Søren Hansen

Dato : 14-09-05 18:00

Den Wed, 14 Sep 2005 11:01:37 +0200. skrev Kasper Dupont:
> Der er noget du helt har misforstået. Der er noget som knytter dem
> sammen, nemlig DISPLAY variablen, som sættes op af xinit.

Jaja, men hvemsomhelst kan sætte sin DISPLAY-variabel til :0 (eller :1).
Det jeg mener med, at der ikke er noget, der knytter dem sammen, er at
der ikke er noget, der fortæller X-serveren, at den kan stole på lige
netop den xterm, for de her ikke udvekslet nogen info om hinanden eller
på anden måde opbygget et tillidsforhold.

> Det er en langt bedre fremgangsmåde. Der er ingen grund til at bruge
> samme cookie til flere displays hvis man kan undgå det (og det kan
> man).

Det har du for så vidt ret i. I lige netop denne situation, hvor det er
samme bruger (og person), der skal bruge begge displays, så er de
sikkerhedsmæssige bekymringer til at overse. Skulle man endelig gøre det
på den rigtigt pæne måde med xauth generate, så bliver det straks mere
besværligt.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-09-05 21:53

Paminu <jadajada@asd.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jeg har i en xterm skrevet:
>
> sudo xinit -display :1 -- :1
>
> det åbner X på display 1, men der er ikke nogen xterm. Hvordan starter jeg
> xinit med en xterm på display 1??

Det kan være din xinit-installation er sat op til at starte en window
manager i stedet. Det gør min...

/Rasmus

No, no, stop! Now I got coffee in my keyboard!
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Paminu

Dato : 12-09-05 22:27

"Rasmus "Bøg" Hansen" <spam05@zz9.dk> skrev i en meddelelse
> Paminu <jadajada@asd.com> hit the keyboard.
> Afterwards the following was on the screen:

> Det kan være din xinit-installation er sat op til at starte en window
> manager i stedet. Det gør min...

Nej det gør min ikke. Det fungere fint hvis jeg gør det efter jeg har
trykket ctrl-alt-F2. Men hvis jeg i en xterm skriver:

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-09-05 06:22

Paminu wrote:

> Jeg har i en xterm skrevet:
>
> sudo xinit -display :1 -- :1
>
> det åbner X på display 1, men der er ikke nogen xterm. Hvordan starter jeg
> xinit med en xterm på display 1??

Du burde bruge startx i stedet.

Fra : Paminu

Dato : 13-09-05 08:11

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Du burde bruge startx i stedet.

hehe som jeg har skrevet i indlæget lige under så dur det heller ikke. Det
er vist en bug i Ubuntu Hoary, syntes efterhånden at der er en del issues
med ubuntu.