Motion på recept
Fra : Helle

Dato : 12-09-05 17:01

Hejsa.

Hvad vil motion på recept sige? nogen der har prøvet at få det?
Vil det sige man får en henvisning til et motionscenter og skal betale - for
så kunne man jo ligeså godt melde sig ind uden recept eller?

Mvh Helle

Fra : hammock

Dato : 13-09-05 14:08

nåh der var du...vi troede sgu du var blevet rask

Fra : Helle

Dato : 13-09-05 14:36

> nåh der var du...vi troede sgu du var blevet rask

Øh? hvad er det dog for et latterligt svar?...

Kan man virkelig ikke spørge sig til råds her i ng uden at blive haglet
ned??

Helle

Fra : hammock

Dato : 15-09-05 04:00

> Kan man virkelig ikke spørge sig til råds her i ng uden at blive haglet
> ned??
>
> Helle
>
>hvis du synes det er at hagle ned så skulle du måske overveje at stille
>spørgsmål om psyken??

Men jeg må indrømme at jeg ikke kunne dy mig for kommentaren for du må
simpelthen være den person her på nettet som stort set fejler alt hvad der
står i en moderne lægebog.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-09-05 09:59

"hammock" <hammock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg må indrømme at jeg ikke kunne dy mig for kommentaren for du må
> simpelthen være den person her på nettet som stort set fejler alt hvad der
> står i en moderne lægebog.

Når man har en sygdom, kommer der ofte en hel række andre sygdomme i dennes
kølvand. Derfor er det ofte svært at behandle, for den egentlige sygdom,
kan være den eneste, som rent faktisk er symptomfri. Helle har vist aldrig
lagt skjul på, at hun er overvægtig. Prøv du at spænde 20 kg på hoften, og
se hvor mange problemer det vil give dig på langt sigt. Når du har fundet
frem til det, øger du vægten på den ene side, med 2 kilo, laver det om på
dine symptomer... ??. Men ville du tænke over, at din ene hofte var 2 kg
tungere end den anden.
De fleste af de ting, som Helle har spurgt til, har alle været nogle, som
jeg i hvert fald kender til, som følgesygdomme. Mange af dem, havde måske
kunnet være forhindret, hvis ikke Helle havde en skræk for at overrende sin
læge, så lægen begyndte at betragte hende som en hypokonder.

M.V.H.....Benny..

Fra : Helle

Dato : 15-09-05 10:27

Mange af dem, havde måske
> kunnet være forhindret, hvis ikke Helle havde en skræk for at overrende
> sin
> læge, så lægen begyndte at betragte hende som en hypokonder.
>
> M.V.H.....Benny..

Jeg forstår ikke helt hvad du mener? mener du at jeg er hypokonder eller
mener du at min læge synes jeg er hypokonder?

Og det er korrekt, når man er overvægtig følger der rigtig meget skidt med,
man føler sig altid rigtig dårlig og utilpas. Men det var faktisk ikke dét
som mit indlæg handlede om. Jeg spurgte:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-05 11:20

Den 15-09-05 11.26 skrev Helle følgende:

> Hvad vil motion på recept sige?

Rent gæt, som jeg kun kommer med, fordi ingen andre har svaret:
Jeg vil tro, det blot er en anbefaling om at motionere. Man får ikke en
recept i hånden. Udtrykket er nok opstået i offentligheden, fordi
motionen erstatter sædvanlige receptmidler.

Bruges udtrykket over for patienten, kan det nok også gøre større
indtryk end et: "du bør nok motionere lidt". De fleste ved at en recept
skal hjælpe en med at blive rask, mens man er mere tilbøjelig til at
overhøre de sædvanlige gode råd om rygestop og motion.

Jeg er overbevist om, at man ikke får tilskud til motionen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-05 18:25

Kim Ludvigsen skrev den 15-09-2005 12:19:

> [...]
> recept i hånden. Udtrykket er nok opstået i offentligheden, fordi
> motionen erstatter sædvanlige receptmidler.

Gæt igen.

Motion på recept er sandelig motion på recept.

Som Angina er inde på, så er praktiseres det vidt forskellig i amterne.

Princippet er dog, at man får en henvisning/recept til en fysioterapeut,
hvor man så får lov til deltage på forskellige former for motionshold.
Der er vist en egen betaling på 800-900 kroner.

Jeg kan forestille mig, at man tager fysioterapeuten, da den overvægtige
allerede har nogen forskellige skavanker som man skal tage højde for i
valg af motion.
Derudover har man - sandsynligvis og man må gerne rette mig - sikkert
nogen "traumaer" fra tidliger motionsforsøg fx tilbage i folkeskolen
hvor man altid var den sidst valgte på fodboldholdet eller aldrig fik
det skide bronzemærke i atletik eller hvad pokker der kan være.

Så det kan også være nogen psykiske barrierer som man lige skal have
overvundet i et miljø som ikke er dømmende eller "hvad laver det fede
læs her"-blikke som man kan få i almindelige motionsklubber (jep, det
findes desværre).

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-09-05 19:18

Den 15-09-05 19.24 skrev Carsten Riis følgende:

> Gæt igen.

Jamen, så blev jeg også lidt klogere i dag, hvad skal det dog ende med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-09-05 12:14

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Mange af dem, havde måske

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener? mener du at jeg er hypokonder eller
> mener du at min læge synes jeg er hypokonder?

Hej Helle

Jeg syntes, at du skal prøve at læse det igen, og denne gang, læse hvad der
står, og ikke, hvad du tror der står.

"Din skræk, for at overrende din læge, så din læge tror du er
hypokonder...."

Altså altsammen noget, som sker inde i dit hovede. Ikke i lægens.

Motion på recept, tja hvis det skal have nogen gavn, så må det være
kontrolleret motion. Alt andet vil være formålsløst, for hvis det er motion
man mangler, så ved man det godt selv. Man kan bare ikke tage sig sammen til
at udføre det. Så mit gæt, så foregår det lige som en ambulant behandling.
Her kan det bare ske hos en Fitnes instruktør, eller på et aerobic hold
eller det der ligner, som jo naturligvis melder tilbage til lægen, hvis man
udebliver.

M.V.H.....Benny..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-05 14:49

> Og det er korrekt, når man er overvægtig følger der rigtig meget skidt
> med, man føler sig altid rigtig dårlig og utilpas.

Øh, det gør jeg altså ikke. Jeg har ingen følgesygdomme (i hvert fald ikke
fundet nogen endnu) og jeg har det stort set rigtigt fint. Med stort set
mener jeg lidt småtterier som spændingshovedpine (for mange timer ved pc'en)
og så nogle kroniske sygdomme, som er velbehandlet og under kontrol, og i
øvrigt ikke har det mindste med overvægt at gøre.

Mvh Maria

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-09-05 16:18

> [...]
> og så nogle kroniske sygdomme, som er velbehandlet og under kontrol, og i
> øvrigt ikke har det mindste med overvægt at gøre.

Det er vel lige som juleaften. Man er velforberedt, hvert eneste år, men
alligevel kommer den 3 mdr for tidligt ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-09-05 15:09

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er korrekt, når man er overvægtig følger der rigtig meget skidt
> med, man føler sig altid rigtig dårlig og utilpas.

Hej Helle

Nej, "man" føler sig ikke nødvendigvis rigtig dårlig. Mange overvægtige har
det uden tvivl dårligt pga. deres vægt, mens mange andre uden tvivl er
overvægtige, fordi de har det dårligt (for dem kan det være svært at tabe
sig og så opdage, at de ikke nødvendigvis fik det godt af den grund).
Men der er altså også overvægtige, der som mig selv, faktisk har det fint i
det daglige: tilpasse med deres kroppe, i nogenlunde god form (-ja, det kan
man godt være selvom man er tyk) og uden sygdomme.
Jeg cykler dagligt, går til gymnastik uden at have problemer med at følge
med de tyndere på holdet, kan uden fysiske problemer tumle med mine tre børn
ml. 2 og 4 år, lever forholdsvis sundt og har en stabil (men for høj) vægt.
Jeg vil gerne tabe mig, fordi det kan minimere min risiko for sygdomme i det
lange løb, men måske har jeg netop så svært ved at tabe mig nu og her, fordi
jeg faktisk har det fint.

Jeg er ikke i tvivl om, at DU har det dårligt, men at "man" pr. definition
har det dårligt pga. overvægt er at tage munden for fuld.

MVH Mette

Fra : Helle

Dato : 16-09-05 15:34

> Jeg er ikke i tvivl om, at DU har det dårligt, men at "man" pr. definition
> har det dårligt pga. overvægt er at tage munden for fuld.
>
> MVH Mette

Ja okay det har du selvfølgelig ret i. Jeg kender bare så mange som har det
ligesom jeg pga. deres overvægt. Sorry...

Helle

Fra : Angina

Dato : 15-09-05 17:58

> [...]
for
> så kunne man jo ligeså godt melde sig ind uden recept eller?

Hej Helle, og andre :- ).

Hvis du søger på "motion på recept" via Google, kommer der mange
søgeresultater.
Ved nærmere gennemlæsning, lader det til at "motion på recept" bliver
praktiseret forskelligt rundt om i amterne.
Men det er meningen at man får tilskud til at dyrke motion i 6 måneder.
Nogle steder får man en recept i hånden, henvender sig hos udvalgte
fysioterapeuter og andre behandlere, og deltager på forskellige motionshold.
Men prøv at spørg din læge hvordan det praktisk er stykket sammen i dit amt,
det skader jo ikke at spørge...

Mvh. R